176 2014-03-05 18:25:23 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-03-05 18:27:02)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Blir rörigt detta...
gör du fäste till wheelie bars oxå 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nä, men plastkarossen behöver ju en hjälpram runt motorn. Annars hänger allt löst från bakre dämparna å bakåt. Speedster kitten har likadan ram under bakdelen oxå.. Dessutom kunde man ju fästa ett par motorgummin längst ut på denhär ramen för en anna luftkyld motor när man nu ändå är på gång..... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Tatra v8..
eller e det en suffhausen 6 a..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
186 2014-03-13 17:02:29 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-03-13 17:04:14)
Blir bra det där! Ska bli kul att få spana in resultatet. Håller du kontakt med SFRO medan du bygger?
"Insåg just att du är i Finland och bygger! Vad gäller för regler ang besiktning av amatörbyggt/ombyggt fordon där? "
Här i Kekkoslovakia finns tyvärr inget begrepp som heter amatörbyggt fordon så bla. denna har tidigare ägare byggare sökt om special undantagslov från fordonsförvaltningen för att kunna besikta den för gatbruk. Finns tabeller å blanketter som man ska räkna å anteckna kvarvarande procenter av ursprungsbilen... Minimikrav är 50%. Annars blir det nybils skatter, å andra krav på bilen.mm. mm.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Aaaha ,därav att du försöker(och säkerligen lyckas) infoga så mycket som möjligt av en original kaross för att öka procenten..

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tveksamt om karossdelarna ger nåra procenter. Den räknas som helhet..
Största orsaken är att jag tycker det bli snyggare med mer fabriksutseende med plåt... Istället för den väg förra ägarn var på väg i aluminium plåt...
Om karossen varit intakt från början som den blev tillverkad och buren inte varit ett krav skulle nog hela projektet varit avsevärt mycket enklare. Då skulle inte plåtkarossdelarna varit nåt alternativ.
Visserligen tycker jag att de flesta speedster replika kiten ser fula fula ut oxå i baljan bakom stolarna....
Med plåt bakom stolarna kan jag om jag vill till å med låta bli att klä in ytorna utan att det det ser ut som en plastig kitcar, vilket detta definitivt inte kan kallas heller... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Blev ju sjukt fint de där 
hmm.. Hur får du ihop 50% org bil med en plastkaross på ett röramschassi?
194 2014-03-22 07:14:10 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-03-22 07:15:14)
På ett fordon med bottenplatta har karossen 16% utgående från tabellen.
Dvs. I mitt fall får bilen 8% av plattan, 2,2% av "värmesystem", 1,2% av instrumentering, 2,0% av vindrutetorkare, 1,0% av "frontgrill", 1,6% av belysning å elsystem, 10% av framaxlar samt 10% av bakaxlar. Styrsystem ger 3,0%.Växellådan ger 9,0%. Startmotor ger 1,5% och likaså generator ger 1,5%.
Detta ger 51%. Lägger jag till originalmotorn i sin helhet ger den 15% å hela 63%.
Allt detta enligt finska fordonsförvaltningens tabell.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Ah ok! Spännande att höra hur det funkar i andra länder.
Blir kanonbra det där.
Får ta en tur förbi Jakobstad nästa gång jag hälsar på i Finland!
196 2014-03-22 13:21:54 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-03-22 14:22:19)
Nu börjar motorrummet ta form.
Hann bara punkta ihop bitarna idag...
Tur att man aldrig kastar nåt utan tänker att sgs allt är "bra att ha" grejer...
Hittade ramen för motortätningen som jag sågade lös ur ex-doppeln typ 7 år sen som jag konstaterade att kommer å passa perfekt här nu... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Nån som enkelt kunde gå ut i garaget å mäta springan ovanför svänghjulskåpan mellan motorplåten å karossen där tätningslisten ska sitta?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Trevligt bygge!:)
199 2014-03-24 18:50:30 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-03-25 18:05:02)
Vad gör man om man köpt en repro varvräknare som har 5mm för stor diameter (105mm) och fel profil på kromringen? Jo, man plockar isär den å sågar lös bakstycket. Sen tar man dendär gamla 100mm VDO varvräknarn å gör likadant....
Därefter kortar man även av 100mm huset till rätt djup. Efter det klipper man bort 1,5mm runtom av reprotavlan. Å sen parar man ihop repro mätarn å bakstycket med VDO huset....
Å nu har man en repro varvräknare med korrekt diameter å som passar ihop med original hadtighetsmätarn.... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

















