Jag trodde det skulle bli sidepipes..... 
427 2015-03-28 16:45:09 Senaste redigerad av Patrik B. (2015-03-28 16:47:38)
Jag trodde det skulle bli sidepipes.....
Ja,som löper bakifrån och mynnar ut vid framhjulen
Stenhårt bygge! Gillar fälgarna och de andra egna lösningarna 
Jo, tänkte jag skulle göra avgasutblåset vid A-stolparna framför vindrutan… 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Sådärja! Alla centrum ursågade. Bara av rent intresse så provvägde jag en fälg före och efter. Före vägde den 8,8kg och efter 6,7kg. Så 2,1 kg lättare med widefive centrum!
5,5x16 till vänster och 6,5x16 till höger. På bilden är det nog c. 10mm för mycket offset på båda. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
431 2015-04-02 19:24:38 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2015-04-02 19:27:42)
Fy fan vilket jobb det är att hålla på med fälgar. Har själv pysslat med att byta banor på några nu som ligger hos blästraren.. kapa loss, rikta, punkta,mäta, svetsa osv och sen blästring, målning och ev. detaljering. Och inte nog med det, sen ska det väljas rätt däck åxå !
Men jäklar vad skönt sen när man har dom precis som man vill även om de flesta aldrig kommer se vad som gjorts..
Snyggt jobbat Hebster !
Bra jobbat.. som mäster helsing säger, få kommer fatta vad som gjorts.. men dom som fattar
är ju dom som (förutom man själv ) riktigt uppskattar jobbet som gjorts!! Mycket Bra som vanligt i denna tråden!!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo. Just nu vill man inte kapa loss flera centrum.. För man har ju inga fina maskiner utan släpper lös med lilla vinkelslipen...
Avsmalningen valde jag å betala en firma i södra Finland som sysslar med sånt före jag själv sen byter centrum..
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Ser kanon ut! Kul att vara ensam om något.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
jäkligt snyggt...:-)
Nyfiken och vill lära mig, hur gör du för att få centrum att sitta rakt i förhållande till fälgbanan?
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.
437 2015-04-07 19:22:44 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-04-07 19:23:29)
Jag bankar dit dom. Mäter in önskad backspace med måttband. Inte med tumstock....
Monterar dom på en trumma som sitter i en framspindel å kollar så dom är raka när jag snurrar dom. Punktar dom. Kollar igen att dom snurrar rakt. Därefter svetsar jag dom slutligt...
Behövs ingen raketforskning för det... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
gjorde nåt liknande fast jag bankade dit dom. la en rätskiva över och mätte ner med skjutmått på 4-5 ställen. slog som mest 0,30 mm efter svetsning. behövde inte ens balanseras.
Jep, typ så som jag gör också. Mäter på fler ställen runt om.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Nu är båda framfälgarna slutligt justerade. Dom blev således 5,5x16 ET48 till slut. Med den offsetten så ser dom ut som original pre-A 3,25x16 fälgar från utsidan… 
Blev till och med lite rum mellan fjädern och fälgen såhär. 
Skulle rymma mycke mer än bara 260mm skivor.. 
Å det går å svänga båda vägar utan att det tar i nånstans… (utan kaross i alla fall…)
Men med 5,5 hjulen sparade jag ändå 5cm totalt på bredden från utgångsläget… 
Bak går det inte att flytta 6,5 banorna så långt in så dom skulle se likadana ut på utsidan så där blir det c. 2cm bredare utåt. Men borde ändå få rum innanför karossen utan större problem. Får mäta in det nästa gång...
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

Det svider att tänka på risken att nån drummel kastar dom i en container och monterar största möjliga alufälgar nån gång i framtiden när bilen passerat ett par ägare.
-Edward H Harriman
Jo. Sant. Men dom fälgarna kommer inte lämna min ägo så länge jag lever. Dom passa på ett annat projekt jag har oxå. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
445 2015-04-16 16:33:56 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-04-16 16:41:47)
Testat om 5,5 fälgarna ser någorlunda raka ut efter att de blev en tum smalare. Ännu inte svetsat centrumen, men börjar se helt okej ut nu. 
http://vid45.photobucket.com/albums/f98 … 193243.mp4
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Kul att lufta lite 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Efter en tids velande tog jag slag i sak å manglade till ett par plåtar till golvet. Ska ta bort försäkningen i golvet så det blir flat. Blir snyggare så också. Samt att golvet inte kommer så nära marken sen… 
Två spegelvända bitar klara.
Började med chaufförssidans golv för den var modifierad från tidigare så den krävde mer jobb. Andra sidan blir lättare att göra lika som denna sen än tvärtom. Hann bara passa in den å punkta fast än så länge. Ska ännu punkta andra nästa vecka innan jag helsvetsar.
Testade även att stolarna funkar som jag testat sen golvet var punktat. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Snygga golvplåtar, jag är själv inne på samma spår angående golvet och har själv "manglat" till ett par golvhalvor till mitt projekt. Då snackar vi mangla då jag inte har någon sick- & falsmaskin, men så här i efterhand när man ser dina plåtar så skulle jag nog ha satsat på att köpa mig en...


















