776

59or, och tidiga 60a-or (har jag för mig) har kortade EH lämmar.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/eed10b8e498d466ee6b0f997445b154b.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

777 Senaste redigerad av Solex (2011-07-26 18:45:43)

Riktigt kul att det blev en sådan respons!(dock är jag inte övertygad om splitars förträfflighet, kontra T3 än ;-))
tillverkningnummret är 4720xx

bilen har stått på någon sorts träplankor lastpallar, förmodligen för att förhindra att den ska sjunka ned då det var väldigt mjukt i marken.
Riktigt dåligt golv och allvarliga skador på tvärgående samt längsgående balkar. saknar inredning samt bakre ventilationsrutorna. även motor och tanken har fått kila vidare.
dock fanns baklycktor/reflex kvar.

har ett fäste för mekanisk kran på flaket.

om det är någon annan där ute som sitter på en dubbelhytt -59 så får ni gärna PM:a bilder!

Post's attachments

IMG_4020.JPG, 198.2 kb, 864 x 648
IMG_4020.JPG 198.2 kb, 224 downloads since 2011-07-26 

IMG_4050.JPG, 224.46 kb,  x
IMG_4050.JPG 224.46 kb, 3 downloads since 2011-07-26 

778

Den ser inte sämre ut än andra bussar som renoveras  ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

779

4720xx lägger den i Maj 1959 ICQ/ab och är således en riktig 1959!!

Då den är utan pilar så har vi nu löst pilgåtan! dvs dubbelhytt för europa var utan pilar, och levererades med tuttblinkers!

För övrigt tror jag du har sveriges äldsta dubbelhytt! jag vet inte av nån som är äldre iaf! än en gång Grattis!!!  ICQ/ag

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

780

Många gånger i denna skrot-tråd ställer man sig frågan VARFÖR kan inte jag hitta  eller få ett tips om ett vrak av vw karaktär. idetta fallet med dh-59an är man ju nästan mållös. FY HELVETE VILKET FYND!  Ett stort grattis för avis är nog ingen  Default/lol  lycka till med kommande renovering av denna fantastiska bil.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

781

Lite fakta från produktionsåret 1959 map bussar mm, från eder berater :-);

VARNING !!! NU KOMMER DET EN TABELL SOM ÄR SAXAD FRÅN ETT TIDIGT WORD-DOKUMENT . KOLUMNERNA HAMNAR FÖRMODLIGEN LITE HIPP SOM HAPP!!!



1959
ALLMÄN ÖVERSIKT
     
DATUM,CHASSINR, MOTORNR

    423157                Vridbar förarstol som tillval/endast skåpvagn.

    425182                Ljuddämparinfästn. mot avgasrör, konisk med dubbla  klammer(rör omlott enkel klämma).

        3072724            Oljeplugg i locket under oljesilen(i vevhuset).

        3351754            Låsmutter ventilinställning Nyckelvidd 13mm(14mm).

    425461                Brandbilen högre ställd fjädring.

5902                    Heli-Coil gänginsats för tändstiften.

5903                    Framaxel förstärkt.

5904                    Värmekammarspjällaxel ändrad. Tändstift med högre värmetal.

    466800                Tändkablar fastsättes med gummi hållare i fläktkåpan.

5905                    Dörrlås ändrade.Vevlager av stål med blybrons infattning. Nytt vevhus med                     avskruvbart generatortorn. Nya stötstänger.Nya cylinderhuvuden.Kraftigare                     värmekamrar.Ny bränslepump.Batteri med syranivåmärkning.

590511     467279                                                        Ändringar soltak

590518    469446                Bakhjulsväxlar utväxling 1,4:1, utgår.

590519     469447     3400000            Förstärkt 30 hk transportermotor införes;Packn.Vevhus/Oljepump 0,5                         mm(0,2mm),Helsynkad växellåda(?)Bakhjulsväxlar 1,39:1.Grövre                         vevaxel, Generator Bosch VJ(R)4BR25,Nya växellådsupphängningar av                     gummimetall. Två märken för tändinställning på vevaxelremskivan.

5906       469506      3400000        B2181641    Ny oljesil 113115175,30/34hk Första helsynkroniserade växellådan.

   
    478005                Den 300000 VW-transportern byggd i Hannover.

590618     481262                                                      Soltak/nytt utf.styrskenor

5906    483965                Generator Bosch 180 Watt. Fläkthjul ändrat.

5907       492000                                                       Tropikbeständig fläktrem

590825    500000

590828     501707                                                        Växel&Handbromsspak framflyttas 150 mm

   

                508847       3440135                                       Kortare ventilstyrningar 

    510014                Sista utf äldre på låsklackar till framdörrar slutnr 295

    510015                Första nya låsklack till framdörrar slutnr 295A. ändringen består i                          anliggningsytans räffling.

5910                    Smörjnippel på lager till kopplingspedal.                                             

591007     511713                                                        Ambu/Förstärkt inr,värmeförd,Vindr.spol som tIllval

5910        519827                                                        Nytt fläkthjul. Hålen större. 28mm (20mm)

5911           520045                                                      Motor&Slutplåtar storleksändr.

    528668                Ny ratt med försänkt nav, Blinkers T2 till Sverige.

   
                     
                

                 539268                                                         Blinkvisare T2/Tyska markn,endast Siegellackrot-lackade.

5911    539286                Gängan på kopplingswiren M7(M6).

                    540991    3469130                                        Ljuddämp/modif

5911                    Ändr.packning vevhus/oljepump 0,2mm(0,5).

591231    551631                                                       Avvisare mont./främre dörrgångjärn

        554147                                                         Samma bakre stötfångare/samtl typ2

591231    557631                             547836

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

782

Vad gäller de skarvade lämmarna, så är åtminstone de borta i 1962 års broschyr över typ 2. Min egen 1965 doka, hade dock dessa skarvade lämmar ( men de kan ju ha monterats som reservdel eller dylikt.

SOLEX dubbelhytt verkar ha både barndoor-detaljer och detaljer som skulle komma på alla bussar senare under 1959.

Kan det vara så enkelt (beträffande  de obefintliga körriktningsvisarna), att dessa redan från produktionsstart av denna för VW-Werk nya dubbelhyttsmodell bortföll, med tanke på att vissa karossplåtar är unika för dubbelhytt, samtidigt som VW-Werk redan planerat införandet av blinkers på samtliga bussmodeller senare under året??

undrade eder VW-Berater Roger i Sala??

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

783

De delade lämmarna försvann tidigt 1960, då de får pressverktyg för att göra symetriska speglar på lämmarna
andra specifka detaljer för 1959 dubbelhytt är backspeglar och luftfilter.

jag tror precis som du att när man skulle lansera en ny och modern dubbelhytt inte hadde intresse av att implimentera pilar, då de troligen redan fanns på ritningen för bussen att de skulle bort..

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

784

Nobbe skrev:

4720xx lägger den i Maj 1959 ICQ/ab och är således en riktig 1959!!

Då den är utan pilar så har vi nu löst pilgåtan! dvs dubbelhytt för europa var utan pilar, och levererades med tuttblinkers!

För övrigt tror jag du har sveriges äldsta dubbelhytt! jag vet inte av nån som är äldre iaf! än en gång Grattis!!!  ICQ/ag

Blinkersgåtan fick visst sin lösning ändå, va kul.  ICQ/ab

785

Schysst dubbelhytt! Spanande in den när jag åkte mopperally förbi Sibylla i Ludvika i söndags. Cooolt! ICQ/ab

786

Ha! tyckte det var en moppenisse som vred lite väl mycket på nacken ICQ/ab
stämmer att vi passerade ludvika då den hämtades i värmland, tidigare samma dag

787

Ytterligare en intressant detalj på denna "Solex-pikkis", är de öppningsbara bakre fönstren.
Visserligen var de demonterade på vagnen i fråga, men rester av ett beslag visade på att den varit försedd med samma typ av öppningsmekanism som min 1953 ambulans (alltså en i zinkgjutgods utförd anordning med tvenne bakelitknoppar). Hålen i karossens bägge sidor visade på att detta var sant, eftersom ett empiriskt försök att montera sidofönsteröppningsanordningar från en samtida buss ej kunde genomföras pga olika hålindelning i karossen. (när infördes dessa "nya" beslag??)

//Roger i Sala

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

788

Sibylla i Ludvika går inte av för hakkor!! Default/lol

Deras hamburgermenyer.... mmmmmmmmmmmmmmm! ICQ/ae

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

789

Michos Miche skrev:

Schysst dubbelhytt! Spanande in den när jag åkte mopperally förbi Sibylla i Ludvika i söndags. Cooolt! ICQ/ab

Och du stannade inte och fotade ICQ/ad , skärpning ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

790

datum
610926    832733                Nytt spärrbeslag för de öppningsbara sidorutorna.

som sagt, man får lov att gräva i de gamla VW-annalerna  ICQ/ad

//Roger i Sala

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

791

Ni är så jäkla bra som kan så sjukt mycket fakta!

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

792 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-07-26 22:12:10)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Ytterligare en intressant detalj på denna "Solex-pikkis", är de öppningsbara bakre fönstren.
Visserligen var de demonterade på vagnen i fråga, men rester av ett beslag visade på att den varit försedd med samma typ av öppningsmekanism som min 1953 ambulans (alltså en i zinkgjutgods utförd anordning med tvenne bakelitknoppar). Hålen i karossens bägge sidor visade på att detta var sant, eftersom ett empiriskt försök att montera sidofönsteröppningsanordningar från en samtida buss ej kunde genomföras pga olika hålindelning i karossen. (när infördes dessa "nya" beslag??)

//Roger i Sala

Och jag må då säga, vilken i sanning imponerande svenska !  ICQ/ab

You´ll never know...

793

Så sant så sant, men betänk då att undertecknad är född 1854, eller var det 1954? Default/lol

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

794

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Så sant så sant, men betänk då att undertecknad är född 1854, eller var det 1954? Default/lol


Roger..... Det är 1458 du är född.... Att du aldrig minns......



ICQ/ag    // "OP majonnäsmannen"

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

795 Senaste redigerad av Tate (2011-07-27 02:52:28)

surfade lite på fb och fick syn på denna som en tjejkompis tagit.
är det något att ha ?
vad ere för årsmodell osv är inte så inne i bubblor?
http://i285.photobucket.com/albums/ll63/C_tate1989/29218_1383008708222_1622100181_910415_3224847_n.jpg

796

Tate skrev:

surfade lite på fb och fick syn på denna som en tjejkompis tagit.
är det något att ha ?
vad ere för årsmodell osv är inte så inne i bubblor?
http://i285.photobucket.com/albums/ll63/C_tate1989/29218_1383008708222_1622100181_910415_3224847_n.jpg

60-61?

"S"lowbugz 023

797

Då man minst anar det, så står denna figur bakom ryggen på en!! ICQ/am

http://i56.tinypic.com/2ngza0h.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

798

renovera den och byt inte fronten = Träskmonstret!

799 Senaste redigerad av Niclas (2011-07-27 14:54:43)

Blir klurigt med rutor fram isf!  ICQ/ad
Även trångt åt bena skulle ja tro  ICQ/ag

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...

800

Även trångt åt bena skulle ja tro

tja det kostar att ligga på topp ICQ/ag
borde gå att dragrikta  fronten  om den inte blir hundra kan man ju lätt förklare med krocken..
annars finns det ju nya front plåtar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(