För alla er som älskar elektronik hade ni haft årets bästa dag. En jävla massa pys och fnys och bilar med 200m burnouts som sen inte mäktade med en sextifot under15sekunder. V8 med lustgas och smygtankade med nitro körde väldigt fort. Tyvärr så följer motorsporten med i den allmänna teknikhysterin och vill ha styrboxar till alla funktioner på en bil som bara behöver fungera i 402m. Jag kommer i min bil bara ha en styrbox och den är direktkopplad till ratten. Ta en titt i Summits katalog och du kan fylla hela bilen med delayboxar och annan elektronik som kostar noll att producera och när dom krånglar är det bara att köpa ny, allt är ingjutet i epoxy. Visst ,det finns dom som får till det med tex turbo och faktiskt åker när lampan blir grön.Sen har vi en hel hop tidkortsbilar som står och laddar turbon 10sek efter grön lampa. Va fan har det med dragracing att göra. Bröderna Schley körde en tia för ca tretio år sen utan shiftlight och en massa elektronik och utan turbo.Ärligt talat hur mycket längre har vi kommit idag. Dragracing är underhållning och tex en Toyota Corolla med turbo som ser ut som en familjebil är mer underhållande än 20 Camaros som går orent och kör 10 sek med automat. Det är det udda som folk uppskattar men en funny car som inte kommer över startlinjen är bara pinsamt. Min personliga favo denna helg var caddylacken som körde 10-or ,Respect. Skinne verkar ha stora problem med bilen fast man bromsat mer hästar än någonsin. Det kanske rentav inte finns nåt samband mellan bromsbänk och 8sek fullgas,vad vet jag.
Hej Hans
Jag forstår utmärkt vad du menar ,ock KISS (keep it simple stupid) fungarar fint . Det är dock svårt att
få sprut att fungera utan en enda "box" ! Min motor har fungerat til 10-12 bra 0-402 på 10.70 ..
Nu är det vel inte helt enkelt med forgasare / fordelare häller ?... mycket funderande där också .
Men helt klart tråkigt att titta på när det inte fungerar oavsett system ..
mvh
erich
Nu finns det ju faktiskt mekaniskt sprut modell äldre Hillborn som fått gamla dragsters att köra 5-6 sek repor. I och för sig så funkar det kanske bara på strippen då den är av modellen på eller av.På strippen är det väl i huvudsak på dvs fullgas 402m. Att man har programerbart sprut har väl mest med turbon att göra då laddtrycket kräver mera variablar. Skulle vara kul att testa Hillborn på metanol i Hermans dragster utan en enda elektronikpryl. Pratade med en Nostalgidragsterägare på Kjula igår som bara hade två elsladdar till ett litet motorcykelbatteri. Den ena var till oljetryckslampan och den andra till transbromsen. Verkade funka helt okej. Ioch för sig kunde han inte se oljetryckslampan när han fick på sig alla skydd så han hade en liten mätare på blocket. Fördelen med förgasare är att dom är mer förlåtande än sprut. Bilen går om än inte optimalt med en dåligt bestyckad förgasare. Med åren lär man sig att se tecken på felbestyckningar och i slutändan hamnar man oftast rätt. Jag beundrar dock dom som vågar och orkar köra låga nior med turbo trots alla dyrbara ras och att stå vid sidan när en turbobil dundrar iväg med perfekt gång ger mig ståpäls.
Hans du är allt lite teknikkonservativ
//Johan
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
jag skulle nog inte beskriva mig som teknikkonservativ snarare teknikfientlig. Saker som jag inte själv kan kontrolera eller se med egna ögon tror jag inte på. Ta tex en enkel soppapump jag kan trycka på armen och höra den snarka samt känna luften som kommer ut i röret. Sånt tror jag på. Men hur skall jag kolla om det faktiskt kommer flera gnistor på tändstiften på en MSD under 300varv. Jag har flera garagegrannar som kör avancerade bilar med sprut och 800-900hk. När motorn är klar skall det mappas i det oändliga och dom är tvungna att lita på någon annan som säger att han kan det här sprutet. Efter otaliga mappningar så går bilen som en påse skit så det blir fler personer inblandade som kan sprutet. Glada i hågen blir det sen streetrace och hela motorn havererar. Jag går egentligen bara på vad jag ser och jag skulle aldrig vilja ha en bil som jag inte kunde klara av själv. Det är som förr i tiden då folk gick runt i gårdarna och sålde hästliniment som hjälpte mot allt. Köp det här sprutet ihop med denna box så har du lungt 450hk. hur det fungerar behöver du inte veta utan lita på mig. Det finns många som kört fort med turboladdade moderna motorer med exclusiva sprut men bara ett fåtal som fått det att fungera som en dragracingbil. Att stå 5sek efter grön lampa och bygga turbotryck hör inte hemma i dragracing. Missförstå mig rätt nu. många får det att funka och då tror även Tom Dick and Harry att det där verkar ballt. Dom får det aldrig att funka så efter en 200m burnout blir starten som en fjärt i universum. I realiteten så krävs det väldigt lite teknik för att köra 402m men det ligger i tiden att som bilfabrikanterna gör blanda in mer och mer elektronik som sänker soppaförbrukningen en anledning som helt saknar betydelse i dragracing. Vad jag däremot skulle vilja se är lite bättre prestanda på alla förgasarv8 bilar. Mittenelvor med 5-6liters motorer är i mina ögon patetiskt och dom får dom inte att varva. har man hört en Nascar bil varva så undrar man vad det är för fel på alla camaros och novor med automat som inte kör höga nior. Det räcker med att jämföra literhk så föstår man att det borde gå att få ut det dubbla med lite fantasi. Det finns inga boxar och styrenheter som kan ersätta människans inbyggda genialitet när det gäller att få ut mer hk ur en motor. Hur många motorras orsakas av att en styrenhet inte fungerar som den borde. Såna frågor får vi aldrig svar på för enligt den info som datorn ger är allt tipp topp. Det räcker med att ta in bruksbilen på diagnos. dom hittar inget fel men bilen går som en påse skit. vad gör dom ? byter en massa delar tills symtomen försvinner men har dom verkligen hittat felet? Ingen vet till 100%. Som sagt Teknikfientlig och ateist har svårt att tro på något jag aldrig sett.
Oftast handlar det om att du lär göra ett bra arbete ända från elhärva till grenrör om man ska åka insprutning och turbo. Polarna och jag kör megasquirt och dom har åkt 700-800hk gatbilar utan problem, mappade av en kompis som haft en av dom vassa.
Vet man vad man håller på med strular det sällan. 
Men det är som du skriver Hasse, många förlitar sig på andra sen kanske dom slarvar vid byggnationen av bilen och då skyller många tyvärr på sprutet.
exakt som Hans skriver, jag har en -01 sharan 1,8t den blöddrar till vid 2600rpm har haft in den 4ggr på verkstad, kostat en hel del, likt förbenat blöddrar bilen vid 2600, deras svar, datorn säger ingenting så det kan vara vad som helst, vi kan leta hur länge som helst och det kan bli ofantligt dyrt, vad hände med farbrorn som satte mejseln mot toppen å andra änden mot örat å sa, ehhh det låter som att.....
Om man bygger nåt som bara kräver soppa och gnista så är det ganska lätt att lokalisera felet. För 402m behövs faktiskt bara soppa och gnista och saknas den ena så funkar det inte. Det tragiska är att vi håller på att bygga oss in i total okunighet. var ligger felet ingen vet. Som jag brukar säga när det funkar är alla nöjda men ingen vet varför det funkar men när det inte funkar vet fortfarande ingen varför. Total okunnighet. Min fru fick leverans på sin nya C3 sittochträngs. Hela bilen är fullsmockad med onödig elektronik som inte har något med bilens funktion att göra . Det är bluetooth och musikalternativ och den känner av din telefon. Vänta 5 år och hela bilen är ett enda elektronikmysterium. Jag går bara och vänta på att man instalerar Windows som styrenhet till ratt och bromsar. du kommer i 100blås mot en rondell då en röst kommer i the magic sound system som säger att datorn får ingen kontakt med bromsprogrammet please stop and reboot. Eller är du säker på att du vill svänga av vid denna avfart, verifiera genom att att slå in din 11 siffriga kontrollkod avslut med fyrkant. Någon som känner igen sig.
Haha nu är du allt lite väl teknikfientlig Hasse.
Nä men håller med dig om dagens bilar, hur är dom om 10 år?
Alla kan inte hålla på med elektronik, är man inte intresserad så är det ju dumt att ens försöka.
Är man intresserad så är det ju inte "svårt". Nu är inte jag någon elektronik expert men strular min bil så vet jag nog vad det kan vara då jag byggt allt så jag vet vad som finns som kan fela.
Men visst förgasare funkar bevisligen att åka 9-sek i folkvagn å det räcker nog för många. Men tjrbo och moderniteter är roligt att hålla på med. 
35 2013-09-03 08:22:45 Senaste redigerad av Volkmaster (2013-09-03 08:39:14)
Grabbar nu får ni nog göra en egen tråd
Jag tar på mig att sumera helgen:
Tony: 2 repor på lördagen varav en lyckad -12.43
Markus: osäker men tror 2 repor på lördagen - höga 12:or(?)
Skinne: kopplingsproblem 4 repor(?) totalt 8.99 på söndagen
Landelius: no show
Servais: no show
Fahlgren: ras i andra (?) repan på lördagen
Far och son Rönnblom: totalt 5 repor ca 12.4 som bäst. Avslut med lådras.
Jag själv: 6 repor totalt 12.64 som bäst -går säkert lite fortare om jag bara skulle komma ihåg att släppa linelockknappen i tid.
Kan rekommendera att köra (test n tune) här då det blir rätt mycket åka trots många ekipage på plats.
Nu laddar vi om och siktar på 21-22 sept -se Kalles tråd:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21002
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport
Skottade motorn i första vändan efter 20 meter typ. Tog loss toppen igår och det är trasigt men inte så illa som man kunde tro först. Den går att rädda. Vet inte hur det är i blocket ännu men det ser inte så illa ut där heller. En del jobb men... Jag hittar delar av cylindern på det mest konstiga ställen.
Det såg helt brutalt ut med din fina Notchback, skönt att det inte va så mycket som man såg.
Ja fick iallfall åka 4 repor.
först slirade kopplingen, men behövdes spännas upp och köras in för det var helt ny koppling.
Sen blev det person bäsa efter person bästa
. Det blev varmare fram på eftermidagen och vi bestyckade om förknasarna för vi hade ett lambdavärde på 11-1. Sen precis vid grönt ljus så sköt ja sönder ettan
. Men fick iallfall en tid på 12.30
en underbar dag.
Det såg helt brutalt ut med din fina Notchback, skönt att det inte va så mycket som man såg.
![]()
först slirade kopplingen, men behövdes spännas upp och köras in för det var helt ny koppling.
Sen blev det person bäsa efter person bästa. Det blev varmare fram på eftermidagen och vi bestyckade om förknasarna för vi hade ett lambdavärde på 11-1. Sen precis vid grönt ljus så sköt ja sönder ettan
en underbar dag.
Snygg kört grabben!
Nästa år går det ännu fortare.
/Herman
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport
![]()
Sen blev det person bäsa efter person bästa. Det blev varmare fram på eftermidagen och vi bestyckade om förknasarna för vi hade ett lambdavärde på 11-1. Sen precis vid grönt ljus så sköt ja sönder ettan
en underbar dag.
Tackar! Nästa år tar du farsans rekord lätt.