26 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-02 19:40:45)

http://forumbilder.se/CF5KS/image.jpg

Vw: begränsningar för Max effekt i org bil. Dvs utan krav på ombyggt fordon eller amatörbyggtfordon

Verkar som om man kan byta motor i en 70-74 typ1 till en motor med 78hk!  Därmed skulle ju typ4 motorn gå att tyda in med bara en regbesiktnin!

Learning by experience is a great way to spend money...

27

Nä, enbart motorbyte gör inte att den klassas som amatörbyggt fordon. "Ombyggt fordon" enligt den senaste SFRO-boken betyder utbytt motor, transmission och bromsar. Alltså kan en typ1 med typ4-motor, Porsche-låda och skivbromsar runt om kvala in i den kategorin. Man kan iofs även tänka tänka sig en typ2-låda (091) för att uppfylla kraven.
Min bil är reg.besiktigad med en typ4-motor (att det sen inte var den som satt i vid reg.besiktningen är en helt annan historia  ICQ/ae ) och på reg.pappren står bara:

MOTOR: 1970 CC FRÅN VW BUSS
T31A MOTORN UTBYTT
T31B MOTORN ÄNDRAD
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
T71K SPÅRVIDD FRAM 1400 MM
T71L SPÅRVIDD BAK 1350 MM 

och för det räckte med en vanlig reg.besiktning.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

28 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-02 22:00:27)

Stefan F skrev:

Nä, enbart motorbyte gör inte att den klassas som amatörbyggt fordon. "Ombyggt fordon" enligt den senaste SFRO-boken betyder utbytt motor, transmission och bromsar. Alltså kan en typ1 med typ4-motor, Porsche-låda och skivbromsar runt om kvala in i den kategorin. Man kan iofs även tänka tänka sig en typ2-låda (091) för att uppfylla kraven.
Min bil är reg.besiktigad med en typ4-motor (att det sen inte var den som satt i vid reg.besiktningen är en helt annan historia  ICQ/ae ) och på reg.pappren står bara:

MOTOR: 1970 CC FRÅN VW BUSS
T31A MOTORN UTBYTT
T31B MOTORN ÄNDRAD
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
T71K SPÅRVIDD FRAM 1400 MM
T71L SPÅRVIDD BAK 1350 MM 

och för det räckte med en vanlig reg.besiktning.

Som jag skrev i mitt första inlägg så räcker det med regbesiktning om man håller sig inom dom gränsvärden Vw bestämt.  Detta kräver förövrig någon form av effekt intyg. Allt över det kräver att fordonet klassas som ombyggt fordon. Det jag inte visste var att effekten var så hög som 78hk för årsmodell 70 och nyare.  Dessutom är det ju lite intressant att läsa att man vid ombyggt fordon till buggy inte får byta motor (eller storlek på den!) vid registrering.
Det betyder att reglerna igentligen är hårdare för buggy fordon än för org(?) Var hamnar man om man vill bygga om en buggy på en typ1:a som redan är Reggad med tex typ4 motor?

29

Om du har boken där så kolla kapitlet "byggen på vw platta" där står begränsningarna för att få klassa som ombyggt fordon.

30

Vid "ombyggt fordon" kan man använda regeln om max. 15kW/100kg. Dvs. de effektgränser som VW har satt gäller INTE vid "ombyggt fordon" med SFRO-godkännande. Däremot går det bra med en vanlig reg.besiktning om man håller sig inom de gränserna. "Amatörbyggt fordon" är något helt annat.

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

31 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-02 21:31:29)

Saxat från dåvarande Vägverkets föreskrifter.

Ok har gjort en djupdykning i vad som gäller. Det är olika regler för Byggy byggen och övriga fordon även om dom båda klassas som ombyggt fordon.

För buggy gäller

http://forumbilder.se/CF5KU/1image.jpg

Dvs man får INTE byta motor eller öka effekten.

Men om man bygger om en org bubbla så gäller enligt paragraf 9:3 +paragraf 5
http://forumbilder.se/CF5KU/2image.jpg
http://forumbilder.se/CF5KU/4image.jpg

precis som Stefan F skrev med SFRO:s godkännande kan man få öka effekten till 15Kw/100kg
Det ger isf en ungefärlig Max effekt 185hk baserat på 900kg bil  Default/yikes
Vad som sen krävs för att få SFRO att gå med på det vet jag ej...

32

Det kan din närmaste SFRO-besiktningsman svara på...  ICQ/ad

33

Stefan F skrev:

Det kan din närmaste SFRO-besiktningsman svara på...  ICQ/ad

Sant! ICQ/ad

34

Plötsligt föds massor med dumma idéer om gatlegal sotakare med 185hk... ICQ/ad

35

tjo

kan du inte lägga ut länken till de härninga sidorna med buggyregler så du laggt in här ovanför. Där står ju att jag kan ha andra bromsar än original om de är tillverkade för att passa det ombyggda fordonet. Jag måste kunna visa det här för min SFRO-kontakt då han inte trodde på mig.

36

185 hk i en vw not gonna happen enligt de sfro gubbar jag pratat med, krävs massiva ombyggnader och typ mendeolas fram o bakvagn....
men man kan ju alltid prova men var beredd på en pappersfight!!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

37

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ … df#page231

I kap 41. Står samma text och den publikationen är från 2013.

38

Det är ju en teoretisk maxgräns vi pratar om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

39

tack för länken....

40

Pratade med Gustaf i Västerås för några dagar sedan och berättade om mitt koncept. Han sa att kraven som behövs för ombyggt fordon för min del kommer uppfyllas och delarna jag kommer att använda är seriöst byggda med intyg så det ska inte vara några problem. Problemet är att de kan bara säga när bygget är helt klart och dömer utifrån det specifika bygget. Jag kommer att regga med Forester turbo motorn men eftersom jag kommer att köra med VEMS sprut så måste jag ha effektintyg och bänka den.
Verkar inte vara omöjligt, jag menar kraven uppfylls sen att olika sfro gubbar kan tycka olika tycker jag är irriterande när de har regler att följa och inte vad de tycker.. ICQ/ac

41

Det är inte så enkelt att sätta regler för varje konstruktion som varje bilbyggare kommer på så du får nog finna dig i att bli bedömd. Du har ju oxå regler att gå på när du bygger, och de är samma som SFRO men du kanske inte tolkar reglerna lika och då blir det diskussion.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

42

Skön regeldjungel att bröta i, enkel men svår samtidigt.

Vad säger ni om min -58 enkelhytt med Porsche 356B bromsar och 60hk?
Lite effekthöjning, javisst, men knappast regbesiktning på det va?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

43

Ska man följa reglerna ska det regbesiktas när man höjt effekten mer än 10%.

Ali G

44

Nobbe skrev:

185 hk i en vw not gonna happen enligt de sfro gubbar jag pratat med, krävs massiva ombyggnader och typ mendeolas fram o bakvagn....
men man kan ju alltid prova men var beredd på en pappersfight!!

När jag var på dragracing i Västervik för ett par veckor sedan träffade jag på en man som SFRO-bes sin VW med 180 Bänkade hkr...
Och sedan besiktigat bilen godkännt osv, detta är ju den gräns hkr/vikt som amatörreglerna tillåter.

http://i.imgur.com/PwtEXcJ.jpg

-Bara min tanke - men billigt blir det ju inte !-)

45

Fick mina nya reg. papper till Ghian nu i veckan.
150 kW.
Gick tydligen  Default/lol

Post's attachments

IMG_2845.JPG, 164.6 kb, 778 x 581
IMG_2845.JPG 164.6 kb, 213 downloads since 2014-10-26 

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

46

Kul att se. Grattis!
Listan va ju ganska lång med tillägg

"Tilläggsinformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

RAM/STOMME:ORIGINAL FÖRSTYVAD
MOTOR:VW 2,4L 1981 ÅRS MODELL , DUBBLA FÖRGASARE
VÄXELLÅDA:VW 1303 1973 ÅRS MODELL
FRAMVAGN:MODIFIERAD,AVSMALNAD VW TYP 1 MED DROPPADE SPINDLAR
BAKVAGN:VW 1303 4-DELAD 1973 ÅRS MODELL
BROMSAR FRAM:VENTILERADE SKIVOR
BROMSAR BAK:SOLIDA SKIVOR
HUVUDCYLINDER:TVÅKRETS UTAN SERVO
TAKLUCKA
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
T71L SPÅRVIDD BAK 1280 MM
T71L SPÅRVIDD BAK 1220 MM
"

Har dom skrivit fel om spårvidd? Borde väl vara fram och bak?

47

Tack, känns verkligen skönt. Varit en skaplig procedur.....det lustiga är att bakvagnen som är EXTREMT modifierad / avsmalnad bara står 1303. Spårvidden är felskriven. Mvh Magnus

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

48

Härligtmed sjyssta papper.. Ska bli kul den dagen jag äntligen monterar ihop speedstern & besiktigar med stormotorn.. vet att man absolut inte får byta motor när man bytt kaross, men kommer iaf. att testa! tror inte grabbarna här hemma är så hårda!..

Dom har varit ganska hyggliga då jag besiktigat mina låga bilar..

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

49

Tror faktisk Harald A . Møller (norske VW-importøren) har gitt ut et skriv der de godkjenner inntil 90 hk med originale skivbromsar fram...

Ellers skriker BT i Norge etter TüV-papirer, slik at man f.eks. kan godkjenne inntil 160 hk med Kerscher-skivbromssett og slik TüV-godkjenning.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

50

Hej hopp.

Då har man läst en massa här då...
men frågan är om man har en buggy och kastar in 60 kusar i den vad säger de då?
den är ju redan reggad som ombyggd...
Så får man ammatörbygga en bil eller går det att regga om den med större motor?