101

http://forumbilder.se/DD5DD/20140630-205134.jpg

Så var plötsligt motorn på plats, startad men inte provkörd än, lite småpill kvar.

102

Nu är maskinen körd ca 10 mil och verkar fungera utmärkt! Finns väl lite till att göra på bestyckningen då den går lite fett. Men på Puttes begäran gjorde jag ett 0-100 test med telefonappen, 14, 71sek. Skulle nog gå att putsa den tiden lite iofs om man lastade ur lite grejer..

103

det här gillar jag som fan men det är ju precis sådana här byggen folk borde prova sig på ....

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

104

Nu är motorn ordentligt inkörd så det fick bli ett 0-100 test med telefonappen igen, 13, 30! Kul att se att det börjar gå bätte, men det finns att göra på bestyckningen då den fortfarande går fett.. får nog gå ner lite i munstycke igen.

105

trevligt värre. det är en rätt avsevärd skillnad !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

106

Nu har jag kört motorn ett bra tag och allt verkar ok, #150 i huvudmunstycke och den går bara bra med vettigt lambdavärde på de flesta varv och belastningar.
I en vedbod i grannbyn hittade jag ett par weber 40 idf med insug samt ett par 041-toppar som gick att förhandla sig till till ett fördelaktigt pris:) självklart behövde grejerna lite lättare renovering,men iallafall förgasarna är på bättringsvägen nu och målet är att provköra dom på motorn innan vintern. Topparna är just nu hos Ppr-micke för lite utvärdering i flödesbänken, sen ska dom fräschas till lite i vinter. Skulle vilja ha tag på en uppsättning 90, 5-cylindrar till nästa säsong men det drar plötsligt med sig lite mer då..fräsning av blocket och sen blir väl kammen för slö osv.. Nog om det, i höst ska ni få veta vad bytet från solex 32-34 pdsit till weber 40 idf gör för skillnad!

107

fan va gött !

om du kan tänka dig åka kinesgrejor kostar ju större cylindrar o kolvar i ett kit typ 1200 plus frakt..... 90.5/92/94 kvittar.....

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

108

Kul att följa..

109

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/20140908_133920_zps5eefbc00.jpg

Sådär, ena förgasaren rengjord(iallafall invändigt) och nytt filterlock tillverkat då det saknades.

110

Kinacylindrar säger du Dann, är det verklige  nått att ha? Verkar ju misstänkt billigt; )

111

http://forumbilder.se/DE2GB/20140927-221457.jpg
Nuså är förgasarna på plats, lite småpill med bränsleledningar och sånt kvar.

112

tja.... AA performance , qsc med mera finns ju flera olika ..... de ska funka okej för de som åker dem på andra sidan pölen . Folkrace o rallycross klass 4 killarna verkar köpa kitt o använda kolvarna från dem så helt skit kan de ju inte vara.....

de är ju inga mahle/cima grejor så klart men va fan budgeten ska ju hållas låg oxå ICQ/ab

ballt som fan med MISAB insug . man ska ju åka svenskt . långt mycket tuffare än o åka cb eller deano eller vad fan som helst om du frågar mig

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

113

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/20140927_231543_zps2b730ef4.jpg

Mätte upp bränsletrycket med en laddtrycksmätare, det var den enda mätare jag hade för så låga tryck. Trycket låg strax över 0, 2bar så jag la imellan fler packningar under pumpen, tillslut hamnade jag strax under 0, 2 som får vara godkänt sålänge..

Dann jag funderar på att köpa AA`s  "thick wall" 92or till nästa år, jag har toppar frästa för 94or så då hade jag bara behövt fräsa blocket.

114

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/20140929_212703_zps1da64ece.jpg

Sådär allt klart för provstart nån dag:)

115

Finfint :-) Det enda som stör mig är det blå transparenta locket på fördelaren, hehe.. Är det wbx-fördelare eller vilken har du tagit med hallgivare?

Du vet att de kan moddas genom att man ändrar fjädrar och vikt, så att man får en lite snabbare tändkurva, nu när det börjar bli lite trim menar jag :-)

116

Det är en fördelare från wbx 1, 9 förgasarmotor, ska kolla lite på tändkurvan nån dag.. Det blå locket är ju ingen höjdare, det satt där när jag köpte bilen  och har märkligt nog fungerat, måste va för att jag har ett nytt boschlock liggande i bagaget:)

117

Startade upp den häromdan och idag tog jag en liten provtur,  den verkar gå rent och fint men lambdan visar lite fett vid gaspådrag 12-12, 5.  Provade 0-100 på blött underlag 11, 97 med lite hjulspinn:)

118

12-12,5 är inte så överjävligt fett om det är vid full makaron, var det över hela registret? Det ska ju blippa till fett när acc-pumpen och sen jämna ut sig vid stadig acceleration. 12,5-13 kanske är lämpligt, hellre lite fett än för magert iaf.

119

Så var man ner till Dynoday igår då, efter 56mil på motorvägen kan jag konstatera att motorn går lite snålt i 90km/h (lambda 14,5-15,2) men vid 110km/h går den bättre(lambda 13,8-14,3)  ska kolla vad det sitter för lågfartsmunstycken i den senare ikväll.. Men i alla fall är det snart dags att bygga vidare på motorn, får se vad det blir för spec i slutändan.

120

http://forumbilder.se/DEBVR/20141025-201315.jpg

Sådär ja! Sänkfjädrarna monterade, genomslagsgummina avsågade och bytt till dom nya fälgarna.... det där med Et begrep dom inte förr, däcket är utanför skärmkanten ca 10mm men det gör la inget!

121

Men Jonas... sänkfjädrar?  Usch...  När du har coilover-experten nästgårds (typ)  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

122

jonas n skrev:

http://forumbilder.se/DEBVR/20141025-201315.jpg

Sådär ja! Sänkfjädrarna monterade, genomslagsgummina avsågade och bytt till dom nya fälgarna.... det där med Et begrep dom inte förr, däcket är utanför skärmkanten ca 10mm men det gör la inget!

Korta framvagnen

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

123

Nicklas skrev:
jonas n skrev:

http://forumbilder.se/DEBVR/20141025-201315.jpg

Sådär ja! Sänkfjädrarna monterade, genomslagsgummina avsågade och bytt till dom nya fälgarna.... det där med Et begrep dom inte förr, däcket är utanför skärmkanten ca 10mm men det gör la inget!

Korta framvagnen

ja korta framvagnen låter som en bra ide eller hur Jonas !

Jag tyckte de blev STENTUFFT såhär!

du vet ju att svaret heter roterande ljuddämpare........ eller va i helvete jaga igång en annan best jag vet du sitter o tjyvhåller från oss ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

124

Korta en McPhearson-framvagn? Mmm... eller hur?   Default/lol   (Ja, jag vet att det kan göras. I viss mån...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

125

Ja coilovers hade varit bättre, sänkfjädrar är rena skiten egentligen och man undrar varför dom ens säljer dom. Dom sänker aldeles för mycket och är för mjuka, nog t.o.m.bättre att kapa originalfjädrarna.Bilen låg på genomslagsgummina direkt så dom fick kapas ner lite..
Men jag använder dom för det var det som fanns till hands, lägger pengarna på motorn istället:)