Helt enligt regelboken, bara det roligaste kvar nu då? 
Satte upp vevaxeln och svänghjulet i mina hemtillverkade balanshjul, det verkar vara ganska ok balans så det är bara slänga ihop. Hade jag byggt en värre motor hade jag lämnat bort grejerna på balansering.
Jonas, vad blir det för spec på motorn?
Ja nu blev vi nyfikna då det verkar byggas motorer lite över allt här om kring!!
Det blir inget avanserat, bara lite överblivna prylar som folk har haft liggande..
Cb 76mm vev
86, 5 cylindrar ( vw original överdimension)
Kam från 1600 industrimotor 126a ( 0, 5 mm mer lyft än original)
1, 4 vippor
Hemportade originaltoppar
Dubbla solex 32-34 pdsit från baybuss
Den blir på 1786cc och förhoppningsvis 70-80hk
Spännande! 1.8l med lite längre slag. Det skall bli intressant att se vad det blir av detta, Jonas. :-)
Kam från 1600 industrimotor 126a ( 0, 5 mm mer lyft än original)
Finns det dokumentation som verifierar detta? Jag har inte hittat några uppgifter som talar för att det skulle sitta någon annan kam i industrimotorerna.
Ska bli skoj att se hur den går. 
Ali G
Dokumentation vet jag inte, jag mätte mig fram till det 
Jag har kommit fram till att det det är samma nummer på "126-kammarna" som i bilmotorerna. Tror att man kan hitta samma variationer på kammar om man mäter tillräckligt många.
Har du numret på din kam?
Ali G
Ja, det finns variationer på kammarna. Jag mätte nog fem olika när jag valde ut den här, det slår på nån tiondel hit eller dit( förmodligen pga slitage).men denna lyfte 0, 5mm mer än den bästa std-kammen jag hade. Den var dessutom märkt med ett "A" på änden, vad det nu betyder..
Ja det skiljer i duration oxå om man mäter genom ett gäng. Sen beror det på hur man mäter. Man måste ha koll på hur kammen ser ut innan den börjar öppna för att det ska stämma.
Det finns motorer som trots att allt är original går skinnet samtidigt motorer som det aldrig går att få riktig ordning på. Beror på hur toleranserna sammanfaller, gynnsamt eller ogynnsamt. 
Ali G
Men Micke jag visste inte att den var klar!! Nu har jag ju satt ihop blocket..
Men Micke jag visste inte att den var klar!! Nu har jag ju satt ihop blocket..
Frågar man inte så blir det så
(den var klar sist du var här )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Mäta och diskuttera... Ibland går det (bättre?) bara man får ihop'et...
Kan det vara en omslipad ("renoverad") kam, eftersom lyftet blivit högre ?
Kan mycket väl vara omslipad för motorn var en utbytes om jag minns rätt. Nästan så jag känner för att ta ur den igen och mäta i Mickes mätare..
Idag beslutade jag mig för att fortsätta med bestyckningen av förgasarna, plockade ur munstyckena och borrade till 1,55. Gav mig ut på en liten provtur och lambdavärdet låg runt 14,0 vid pådrag. Körde två 0-100 test och jag fick först 15,38 sen 16,22. Det ösregnade så det blev inga optimala körningar.. men nu kapades nästan en sekund till och jag kan nog gå upp lite till i munstycke.
Helt klart en respektabel tid 
Idag beslutade jag mig för att fortsätta med bestyckningen av förgasarna, plockade ur munstyckena och borrade till 1,55. Gav mig ut på en liten provtur och lambdavärdet låg runt 14,0 vid pådrag. Körde två 0-100 test och jag fick först 15,38 sen 16,22. Det ösregnade så det blev inga optimala körningar.. men nu kapades nästan en sekund till och jag kan nog gå upp lite till i munstycke.
Så du kunde inte låtabli att testa
Var det med eller utan terrorister i bilen ????
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det var utan! Även utan minsta värme. och defrostern var en nervevad sidoruta:)
98 2014-01-19 15:51:55 Senaste redigerad av jonas n (2014-01-19 15:55:38)
Då var den gode Kvist och levererade fälgarna:) Bara börja polera. .
Var även hos Putte och hämtade svarta originalstolar samt baksäte som ska i. Tack så mycket grabbar!
stjärtars bananer . de där fälgarna kommer sitta SÅ RACKARNS GRYMT på den va. jag är mer än lite avis
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Anpassade kylplåtarna för oljeledningen häromdan, det blir trångt vid remskivan men det ska nog gå bra.
Tätade även förvärmningshålen, man vet aldrig om dom kommer behövas igen.







