1

Efter lite påtryckning från Göran så lägger jag upp en tråd om min pickup från -66.
Tanken om en pickup började när jag och Göran hade hållt på med Danskan ett tag. Jag började leta efter en baypickis för jag trodde aldrig att jag skulle kunna hitta en splitt, och eftersom vi hade fullt upp med Danskan så var jag ute efter ett körbart objekt.
   Men så dök det upp en annons på blocket om en splitt som stog uppe i Stockholm, den var avreggad -92 och inställd i en lada. Jag fick reda på att det fanns gott om rost och att det nog skulle ta en stund att fixa till, men det var ju en splittpickis.
   Efter lite budgivning så blev den min och det bästa var att han som sålde den skulle ner till den här delen av Sverige så den blev levererad till garaget, mycket bra.

Lite bilder hur den såg ut före
http://img203.imageshack.us/img203/5496/img1503xf.jpg

http://img838.imageshack.us/img838/4044/img1505pd.jpg

Det verkar som att imageshack vill bråka lite med mig så det får bli lite mer bilder och info imorgon, dags att sova


/Henrik

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

Snyggt projekt!
Köpte den i sommras?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

3

Fler bilder Henrik?  ICQ/ad

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Han sover kanske fortfarande?  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Så nu är det dags för lite mer bilder.
Jag köpte den i slutet på 2009 och eftersom den behövde ganska mycket kärlek så gjorde vi ett litet uppehåll från danskan.
Han som sålde den nämde ju att den var ganska rostig, och han hade faktiskt rätt.
Men ju större hål desto mindre att kapa.

Lite mer före bilder
http://img841.imageshack.us/img841/9271/img1517z.jpg

http://img703.imageshack.us/img703/6599/img1577jf.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/4813/img1511c.jpg

Efter ett tag tröttnade jag på att ligga ihopkrupen i lastrummet och arbeta, så då bestämde jag att det var lika bra att ta bort flaket.
http://img233.imageshack.us/img233/5240/img1559i.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/1136/img1562m.jpg

Eftersom balkarna var i så dåligt skick si byttes de ut mot fyrkantsprofil både uppe och nere
http://img337.imageshack.us/img337/7066/img1589qn.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/1128/img1600k.jpg

Det här bakhörnet var helt slätt innan spacklet försvann, den som spacklade upp den här pickisen måste varit mästare i det, och han lär ju haft aktier i nått spackelföretag
http://img843.imageshack.us/img843/1650/vwerner20005.jpg
http://img827.imageshack.us/img827/3083/img0240vp.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/6661/img0529y.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/2557/img0527p.jpg
slipgrund
http://img407.imageshack.us/img407/332/img1996h.jpg

Taubenblau
http://img217.imageshack.us/img217/8883/img2004e.jpg
Vårt lilla "lackbås"
http://img15.imageshack.us/img15/7564/img2029ru.jpg
http://img440.imageshack.us/img440/7817/img2045tx.jpg
Klädseln var utom all räddning, och eftersom vi hade gjort allt annat själva så var det ju lika bra att vi gjorde ny klädsel också.
Bara att låna två symaskiner och sätta igång, blev jävligt bra.
http://img228.imageshack.us/img228/5191/img0630h.jpg
Nästan färdigmonterad
http://img718.imageshack.us/img718/6057/img0629bd.jpg

Lite småfix kvar men den blev reg.- och kontrollbesiktigad utan anmärkning i september. Nu står den bara och väntar på att snön ska försvinna.

Det blev ju ett ganska långt inlägg det här, kommer lite mer uppdateringar när jag sätter i gång och fixar lämmarna jag har fått låna av Tomas (aka 25hpman)

/Henrik

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

6

en lite fråga bara, varför inte laga med balkar som det ska vara på flaket istället för profilrör? kostar lika ungefär. värdet på bilen dras ner ganska kraftigt av det där. bara tyckte du gjorde allt det andra så seriöst och fint så jag vart fundersam. snygg renovering för övrigt!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7

jn skrev:

en lite fråga bara, varför inte laga med balkar som det ska vara på flaket istället för profilrör? kostar lika ungefär. värdet på bilen dras ner ganska kraftigt av det där. bara tyckte du gjorde allt det andra så seriöst och fint så jag vart fundersam. snygg renovering för övrigt!

Jag tror inte det drar ner värdet speciellt mycket. Järn som järn.. Hade jag varit spekulant på denna så hade det inte spelat någon roll med rören. Renoveringen är fin i övrigt!

8

anton_e skrev:
jn skrev:

en lite fråga bara, varför inte laga med balkar som det ska vara på flaket istället för profilrör? kostar lika ungefär. värdet på bilen dras ner ganska kraftigt av det där. bara tyckte du gjorde allt det andra så seriöst och fint så jag vart fundersam. snygg renovering för övrigt!

Jag tror inte det drar ner värdet speciellt mycket. Järn som järn.. Hade jag varit spekulant på denna så hade det inte spelat någon roll med rören. Renoveringen är fin i övrigt!


fast jag är rätt övertygad om att du har fel där. det är INTE järn som järn. hur en bil är lagad vad det gäller veck i plåtar, rätt balkar och golv mm spelar stor roll för värdet. skitsamma, bara en fundering då man ändå gör jobbet liksom. inget dyrare och absolut inget svårare.  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

9 Senaste redigerad av harved (2011-01-26 18:21:54)

jn skrev:
anton_e skrev:
jn skrev:

en lite fråga bara, varför inte laga med balkar som det ska vara på flaket istället för profilrör? kostar lika ungefär. värdet på bilen dras ner ganska kraftigt av det där. bara tyckte du gjorde allt det andra så seriöst och fint så jag vart fundersam. snygg renovering för övrigt!

Jag tror inte det drar ner värdet speciellt mycket. Järn som järn.. Hade jag varit spekulant på denna så hade det inte spelat någon roll med rören. Renoveringen är fin i övrigt!


fast jag är rätt övertygad om att du har fel där. det är INTE järn som järn. hur en bil är lagad vad det gäller veck i plåtar, rätt balkar och golv mm spelar stor roll för värdet. skitsamma, bara en fundering då man ändå gör jobbet liksom. inget dyrare och absolut inget svårare.  ICQ/ad


Min pickup har levt ett väldigt hårt tidigare liv, med mycket bucklor som rätats ut och många gamla fusklagningar som jag har fixat. Jag vill ha en pickup som man kan använda utan att vara rädd för att den skall få nån skada, har alltså inte brytt mig om att göra nån orginal renovering.
  Priset på en tvärgående balk ligger på runt ca 600 kr på de företag jag tittade på vid renoveringen, och behöver man då ha
16 st så blir priset ca 9600 kr. Jag betalade ca 2000 kr för fyrkantsprofilen,  så för min renovering så kändes det helt rätt, hade jag gjort en orginal renovering så hade jag absolut köpt de andra balkarna och då hade jag inte använt aluminiumdurk som flakbädd ICQ/ad.
Hoppas att det här svaret duger för det är det jag har att bjuda på ICQ/ab

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

10

harved skrev:
jn skrev:
anton_e skrev:

Jag tror inte det drar ner värdet speciellt mycket. Järn som järn.. Hade jag varit spekulant på denna så hade det inte spelat någon roll med rören. Renoveringen är fin i övrigt!


fast jag är rätt övertygad om att du har fel där. det är INTE järn som järn. hur en bil är lagad vad det gäller veck i plåtar, rätt balkar och golv mm spelar stor roll för värdet. skitsamma, bara en fundering då man ändå gör jobbet liksom. inget dyrare och absolut inget svårare.  ICQ/ad


Min pickup har levt ett väldigt hårt tidigare liv, med mycket bucklor som rätats ut och många gamla fusklagningar som jag har fixat. Jag vill ha en pickup som man kan använda utan att vara rädd för att den skall få nån skada, har alltså inte brytt mig om att göra nån orginal renovering.
  Priset på en tvärgående balk ligger på runt ca 600 kr på de företag jag tittade på vid renoveringen, och behöver man då ha
16 st så blir priset ca 9600 kr. Jag betalade ca 2000 kr för fyrkantsprofilen,  så för min renovering så kändes det helt rätt, hade jag gjort en orginal renovering så hade jag absolut köpt de andra balkarna och då hade jag inte använt aluminiumdurk som flakbädd ICQ/ad.
Hoppas att det här svaret duger för det är det jag har att bjuda på ICQ/ab


misstänkte att det var nåt sånt. ser så jävla bra ut i övrigt på bilderna men var den helt slut dessutom med hopplösa lagningar så förstår jag. fast priset kan man justera lite. skulle nog kunna gjort dom balkarna för en tusing eller 2 ICQ/ad

skit samma, bilen ser då jävligt bra ut för att vara en sommarbruks.  ICQ/af

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

jn skrev:
harved skrev:
jn skrev:

fast jag är rätt övertygad om att du har fel där. det är INTE järn som järn. hur en bil är lagad vad det gäller veck i plåtar, rätt balkar och golv mm spelar stor roll för värdet. skitsamma, bara en fundering då man ändå gör jobbet liksom. inget dyrare och absolut inget svårare.  ICQ/ad


Min pickup har levt ett väldigt hårt tidigare liv, med mycket bucklor som rätats ut och många gamla fusklagningar som jag har fixat. Jag vill ha en pickup som man kan använda utan att vara rädd för att den skall få nån skada, har alltså inte brytt mig om att göra nån orginal renovering.
  Priset på en tvärgående balk ligger på runt ca 600 kr på de företag jag tittade på vid renoveringen, och behöver man då ha
16 st så blir priset ca 9600 kr. Jag betalade ca 2000 kr för fyrkantsprofilen,  så för min renovering så kändes det helt rätt, hade jag gjort en orginal renovering så hade jag absolut köpt de andra balkarna och då hade jag inte använt aluminiumdurk som flakbädd ICQ/ad.
Hoppas att det här svaret duger för det är det jag har att bjuda på ICQ/ab


misstänkte att det var nåt sånt. ser så jävla bra ut i övrigt på bilderna men var den helt slut dessutom med hopplösa lagningar så förstår jag. fast priset kan man justera lite. skulle nog kunna gjort dom balkarna för en tusing eller 2 ICQ/ad

skit samma, bilen ser då jävligt bra ut för att vara en sommarbruks.  ICQ/af

Tackar för det, jag längtar tills man kan få komma ut och köra. ICQ/ab
Då vet man vem man skall kontakta för balkar när man behöver det nästa gång ICQ/ad
Han som fixade den före mig hade ingen större koll på plåtarbete men jävlar vad han kunde spackla, på sina ställen så såg det perfekt ut tills man satte slipen i det och kom fram till att det var typ 3cm spackel. Har däremot varit slarvig med att ta med kameran till garaget så jag har inte bilder på mycket av det jag har gjort

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

12

harved skrev:
jn skrev:
harved skrev:

Min pickup har levt ett väldigt hårt tidigare liv, med mycket bucklor som rätats ut och många gamla fusklagningar som jag har fixat. Jag vill ha en pickup som man kan använda utan att vara rädd för att den skall få nån skada, har alltså inte brytt mig om att göra nån orginal renovering.
  Priset på en tvärgående balk ligger på runt ca 600 kr på de företag jag tittade på vid renoveringen, och behöver man då ha
16 st så blir priset ca 9600 kr. Jag betalade ca 2000 kr för fyrkantsprofilen,  så för min renovering så kändes det helt rätt, hade jag gjort en orginal renovering så hade jag absolut köpt de andra balkarna och då hade jag inte använt aluminiumdurk som flakbädd ICQ/ad.
Hoppas att det här svaret duger för det är det jag har att bjuda på ICQ/ab


misstänkte att det var nåt sånt. ser så jävla bra ut i övrigt på bilderna men var den helt slut dessutom med hopplösa lagningar så förstår jag. fast priset kan man justera lite. skulle nog kunna gjort dom balkarna för en tusing eller 2 ICQ/ad

skit samma, bilen ser då jävligt bra ut för att vara en sommarbruks.  ICQ/af

Tackar för det, jag längtar tills man kan få komma ut och köra. ICQ/ab
Då vet man vem man skall kontakta för balkar när man behöver det nästa gång ICQ/ad
Han som fixade den före mig hade ingen större koll på plåtarbete men jävlar vad han kunde spackla, på sina ställen så såg det perfekt ut tills man satte slipen i det och kom fram till att det var typ 3cm spackel. Har däremot varit slarvig med att ta med kameran till garaget så jag har inte bilder på mycket av det jag har gjort


är det bara såna enkla plåtar som behöver göras så kan jag få fram det. var det inte nån som gjorde och sålde såna? tror demian här på forumet vet mer. dom var definitivt inte dyra. tror typ 1500 kr eller nåt liknande.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

13 Senaste redigerad av Demian (2011-01-27 10:52:19)

Gustaf ska ta fram en ny omgång balkset.

De innehåller, rambalkar, hattprofiler, I-profiler och innertrösklar. Det handlar om ca 1500:-

Bra jobbat för övrigt.

Att mycket imponerad av sykunskapen ICQ/ab

14

Det skulle man kunna vara intresserad av. De på dubbelhytten är konstigt nog delade på mitten av nån anledning.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

15

Riktigt snygg !!  ICQ/ab

16

25hpman skrev:

Det skulle man kunna vara intresserad av. De på dubbelhytten är konstigt nog delade på mitten av nån anledning.  ICQ/ad

Är inte hela din dubbelhytt delad på mitten? Default/lol  Default/lol

17

Bengt H skrev:
25hpman skrev:

Det skulle man kunna vara intresserad av. De på dubbelhytten är konstigt nog delade på mitten av nån anledning.  ICQ/ad

Är inte hela din dubbelhytt delad på mitten? Default/lol  Default/lol

Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

18

Egentligen är det bara ramskenorna som är av på mitten, men lite I-balkar o hattprofiler kan nog också behövas.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

19

Snyggt jobbat med pickisen! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

20

Nu var det bra längesen jag uppdaterade här, så nu är det dags.
Något som jag har velat ordna sen jag fixade pickisen är lämmarna, mina orginal lämmar är i ganska dåliga så jag fick låna en uppsättning av Tomas, men jag kände att jag ville göra nåt eget istället.
Det har funnits en tanke under hela renoveringen om att göra trä lämmar, så efter lite skissande och räknande om hur mycket jag skulle behöva så bar det av till en bygghandel för inhandlande av lite virke.
http://img15.imageshack.us/img15/1760/img0894oz.jpg

Jäkligt bra med en ordentlig arbetsbänk
http://img263.imageshack.us/img263/5462/img0899r.jpg

Uppmätning innan borrande och skruvande
http://img94.imageshack.us/img94/5694/img0896q.jpg

Efter ett tag så såg det ut så här
http://img11.imageshack.us/img11/1398/img0922ed.jpg

Tillslut så blev det så här. Jag känner mig ganska nöjd med mina nya lämmar.
http://img190.imageshack.us/img190/4125/img0976s.jpg


Ett annat projekt som också har legat nere ett tag är att fixa till orginalfälgarna. Men när lämmarna var klara så blev det att köpa en blästertank på Jula och sätta igång.

Jag har ingen bra förebild men här är fälgarna primade och väntar på lack.
http://img215.imageshack.us/img215/6563/img0994mu.jpg

och nu var de målade
http://img97.imageshack.us/img97/9366/img0999yr.jpg

Jag fick tag i fyra nya däck med vit rand genom en väldigt vänlig vän. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
http://img28.imageshack.us/img28/8535/img1015af.jpg

Nu funderara jag på om jag skall ha navkapslar och i såfall om det skall vara kromade eller lackade duvblå eller nån annan färg.

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

21 Senaste redigerad av VwGoran (2011-08-02 22:13:31)

Se där ja. Trevligt Henke. Blev så jäkla snyggt med fälgarna. Bara att fixa dörrsidorna nu ICQ/ab
Jessica och tjejerna tyckte det såg jätte bra ut

Medlem i Halmstad Luftkühlers

22

Nu fattas bara bastuaggregatet...  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

23

25hpman skrev:

Nu fattas bara bastuaggregatet...  ICQ/ad

Som jag väntade på den kommentaren ICQ/ab

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

24

Du ska ha gråa kapslar på den vagnen!  ICQ/ab  Gött att BRM-erna åkte av, på ngt vis har jag på senare år gått och blivit allergisk mot aluhjul om bussen inte är rejält sänkt, men originalhjul passar utmärkt!  ICQ/ab  Fin vagn, jag suger på karamellen om jag också ska köra med vita fönsterramar, på ngt vis vore det kul om de två duvblå hade ngt gemensamt, speciellt efter som idén uppstod parallellt, oberoende av den andre.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

25

Snyggt jobbat ICQ/ag