26 Senaste redigerad av Hrodebert (2013-07-18 16:34:01)

Besiktning i morron bitti, får hoppas det går bra. Jag tog det särka före det osäkra och gjorde en del SBP-anpassningar  ICQ/ae

Jag har börjat titta på nästa motor nu, plockade fram toppar och förgasare, Det ser ut som motorn topparna kommer ifrån har stått med vatten i, och ventilerna är rätt risiga, får nog skaffa nya. Ska se om jag kan hämta fram den andra motorn i morgon också.

Nu kommer också massa frågor...
Vad tror ni kan vara lämplig bestyckning på en 1500 med amatörportade originaltoppar med 1:1,4 vippor? Vad för ventilfjädrar, ventiler och stötstänger?

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0393.jpg
Lite saker från förrådet

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0394.jpg'
Sunkig topp. Det var lite rostskador på ventilskaften, så det får väl bli nya ventiler.

-68 Ragtop Baja

27

Besiktningen gick fint, så nu kan man åka igen!

Däremot har jag lite problem med att få bilen att gå riktigt bra.
Av någon anledning har jag fel vacuumslangar i förgasaren, så fördelarna lägger sig på max för tändning direkt på tomgång, och flyttar sig inte sedan.
Jag tog då och satte på min nya 009 kopia med brytarlöst, ställde tändningen på 8,5 grad på tomgång, 30g på 3500 rpm. Bilen går, men vill ge lite avgasknallar vid mer entusiastisk körning.

-68 Ragtop Baja

28

Vilken förgasare har du? Solex pic3 brukar inte tycka inte om 009:an

Learning by experience is a great way to spend money...

29 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-07-21 12:21:41)

Vacum uttaget ska inte ge nått vacum på tomgång, men så fort du gasar på ska vacumet "slås" på.
Heter Ported vacum på utrikiska.

Antigen har du skruvat upp tomgångsskruven för spjället för mycket.
Man kan borra ett två-3mm hål i spjället, om det inte gå att justera ner tillräckligt mycket.
Eller så har du använt fel hål i förgasarfoten.

http://gmcmotorhome.info/figs/howell/vacuum1.gif

Kan inte så mycket om VW förgasare, men alla fungerar i princip på samma sätt.

"ljushuvud"

30

Fattigmansporsche skrev:

Vilken förgasare har du? Solex pic3 brukar inte tycka inte om 009:an

Jo, jag vet att de inte brukar gilla varandra, men det var enda sättet att få bilen att gå någorlunda. Jag tänkte testa att bara ställa upp tändningen lite högre och se om det hjälper lite.

-68 Ragtop Baja

31

Mr 56 skrev:

Vacum uttaget ska inte ge nått vacum på tomgång, men så fort du gasar på ska vacumet "slås" på.
Heter Ported vacum på utrikiska.

Antigen har du skruvat upp tomgångsskruven för spjället för mycket.
Man kan borra ett två-3mm hål i spjället, om det inte gå att justera ner tillräckligt mycket.
Eller så har du använt fel hål i förgasarfoten.

http://gmcmotorhome.info/figs/howell/vacuum1.gif

Kan inte så mycket om VW förgasare, men alla fungerar i princip på samma sätt.

Jag tror bara det finns ett vacuumuttag på förgasaren?
Spjället är i alla fall helt stängt på tomgång.
Jag börjar misstänka förgasarfel, för det finns ingen chans att få ner tomgången under 1500 rpm med originalfördelare.

-68 Ragtop Baja