26

Blir ju klockrent. alltid skoj o följa sådana här projekt !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

27

Hur mycket höjer du?

28

Niklas skrev:

Hur mycket höjer du?

85mm

29

Blir nog bra detta Christer, kommer och inspekterar nån dag ICQ/ab

Proud member of Sun City Aircoolers

30

oldeschoolvw skrev:

Blir nog bra detta Christer, kommer och inspekterar nån dag ICQ/ab

Du är välkommen!

31 Senaste redigerad av C.Frisk (2013-12-27 12:40:37)

Nu är det färdigsvetsat, har tillverkat gavlar till gamla röret som även ger stadga åt det nya.

http://i43.tinypic.com/2uzzcrc.jpg
http://i44.tinypic.com/69hkl5.jpg

32

Nu antar jag att det inte blir en gat bil av denna men är det någon som vet om de skulle gå att få igenom denna lösning i en sfro besiktning? Håller på att bygga om min bil helt och hållet så de kommer bli en sfro besiktning på den och tyckte lösningen va smidigare än att kapa allt och lyfta.

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

33

Det stämmer att detta blir en ren racebil. Jag kan inte reglementet men generellt sett så ska du väl se till att svetsningen är korrekt utförd. Jag är självlärd vilket i mitt fall innebär att 90% utav svetsarna är riktigt bra medans resterande 10% kunde varit bättre, de duger garanterat på min bil men en SFRO-besiktningsman kanske inte varit lika nöjd om den skulle reggas.

34

kan ju inte garantera något men  en önskan brukar finnas att svetsarna inte är slipade och gärna endast grundade, så svetsarnas kvalite enkelt kan avgöras..
Men då jag personligen sett fordon, som haft betydligt mycket sämre svetsar, så tror jag inte detta skulle innebära ett problem.. om man är någotsånär bra på att dimensionera materialet. och sammanfoga det.... dvs att man inte försöker svetsa fast grovt mot tunnplåt.. eller dylikt. sen e inte alltid helsvetsat det bästa/starkaste.
Enklast är att prata med SFRO innan, i det fallet den besiktningsman som skall utföra besiktningen. .. eller använda sunt förnuft ICQ/ad  och i värsta fall göra om och göra rätt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

35

Okej tack för svaren tror jag lånar iden om de är okej för C.Frisk?

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

36

mathsson skrev:

Okej tack för svaren tror jag lånar iden om de är okej för C.Frisk?

Jag har själv snott ide´n rakt av från grabbarna på KCW. Bläddra bland bilderna i länken så får du en mycket bra guide!

http://kustomcoachwerks.com/gallery/mai … mId=115700

37

det var ju rätt mycket smidigare än att höja allt ändå,,,,och allt ser ju rejält svetsat ut ICQ/ab

Typ 1 -58

38

Blir kanon!
Min är höjd 80mm. Men karossen är sänkt över plattan så jag måste ha 28" däck för att det ska bli bra hjulvinklar och åkhöjd.

39

C.Frisk skrev:
mathsson skrev:

Okej tack för svaren tror jag lånar iden om de är okej för C.Frisk?

Jag har själv snott ide´n rakt av från grabbarna på KCW. Bläddra bland bilderna i länken så får du en mycket bra guide!

http://kustomcoachwerks.com/gallery/mai … mId=115700


Okej tack bra guide hur blir det med motorluckan när man höjer 85mm? Gäller de att köra utan eller får man bygga om fläkt kåpan?

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

40

Niklas skrev:

Blir kanon!
Min är höjd 80mm. Men karossen är sänkt över plattan så jag måste ha 28" däck för att det ska bli bra hjulvinklar och åkhöjd.

Tack! Det ska bli intressant när man får ner den på hjul första gången  ICQ/ab

41

mathsson skrev:
C.Frisk skrev:
mathsson skrev:

Okej tack för svaren tror jag lånar iden om de är okej för C.Frisk?

Jag har själv snott ide´n rakt av från grabbarna på KCW. Bläddra bland bilderna i länken så får du en mycket bra guide!

http://kustomcoachwerks.com/gallery/mai … mId=115700


Okej tack bra guide hur blir det med motorluckan när man höjer 85mm? Gäller de att köra utan eller får man bygga om fläkt kåpan?

Vet inte men stängd lucka kan du med stor säkerhet glömma.

42

Små framsteg. Har fixat lite med fästena till kopplingsröret och sopparören. Förbereder och lägger med en returledning ifall man kommer på andra tankar i framtiden.

http://i39.tinypic.com/oh4bdi.jpg
http://i40.tinypic.com/15n3br8.jpg

Mockade upp en växellåda för att kolla att allt lirar som det ska, nu ska jag bara göra en mall för det mittre fästet också.

http://i39.tinypic.com/v65jsw.jpg

43

Nu sitter karossen tillfälligt på plats för att kunna torrköra och se vart allt ska sitta.
Man ser vart fuelcellen kommer att placeras.
Har även grovkapat ur ankdammen, bli lite aluplåtar istället.

http://i39.tinypic.com/2mo36e0.jpg
http://i42.tinypic.com/es9qpc.jpg
http://i43.tinypic.com/2hzk3sh.jpg

44

Kvällens jobb blev att svetsa klart den kortade framvagnen samt kortning utav styrstagen.

http://i44.tinypic.com/2uxvkhy.jpg

45

Gott mos! ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

46

Nu sitter bränslerören samt kopplingsröret på plats, nu bör det inte flexa iaf.

http://i44.tinypic.com/xelxsx.jpg
http://i40.tinypic.com/v63oed.jpg
http://i42.tinypic.com/2hqtifn.jpg

Mockup utav stol.

http://i40.tinypic.com/nmi15t.jpg

Så här är tanken att hjulhoppen ska elemineras.

http://i44.tinypic.com/2l8i51e.jpg
http://i44.tinypic.com/16beio5.jpg

47

Snygg och fort går det

Nytt mob nr...

48

iooor_21 skrev:

Snygg och fort går det

Vet inte om det är tillräckligt fort bara, sommaren närmar sig ju skitsnabbt  ICQ/ab
Ju mer man fixar desto mer kommer man på som måste göras........
Du hör ju vilken bra plan jag verkar ha, kanske dags att sätta sig och bestämma slutmålet så man kan göra en lista att bocka av  Default/lol

49

Små framsteg, framvagnen blästrad och målad. Fjäderpaketen kortade , nu saknas bara lite färg på bärarmarna.

http://i42.tinypic.com/1z5jcy8.jpg

Den urkapade tunnelbiten fastpunktad, helsvetsning får det bli när karossen är bortplockad igen.

http://i42.tinypic.com/2z71yj7.jpg

Har hunnit kötta lite mer baktill i hjulhusen också, vill ha marginal till hjulen och orkade inte flytta upp hela hjulhuset så det fick bli en bonnmeckslösning.
Alla känsliga (läs plåtkunniga) läsare bör sluta läsa nu..... ICQ/ab
Kapade helt sonika bort innerskärmen. Jag la snittet strax innanför skärminfästningarna. Sedan snittade jag upp sista biten upp till vecket i karossen med lagom avstånd. Nu var det bara att böja upp bitarna och vips så hade jag 5cm extra i däckfrigång. Behöver inte skärminfästningarna då jag har plastskärmar som ska monteras med dzus-fästen.

http://i39.tinypic.com/2eo8h0w.jpg

50

det funkar ju det med,,,blir allt bra det där ICQ/ab

Typ 1 -58