Kollade lite gradantal på 6'-mätaren....
Den har en kortare sträcka från 0 till 500 (12,5 gr), så troligtvis en liten förspänning!
Sen får jag olika värden på bilden ovan gällande "portionerna" mellan övriga (per 500) - med ett genomsnitt på ca 21,5 grader..... hoppade mellan 19,3 & 22,9...
Skulle sitta fint med en mätartavla i handen (irl liksom) som man kan mäta på...!!!
Eller är vi inom toleranserna grabbar...???
Jag vill också ha en i Notchen, när jag kopplar in klockan + instrumentljus så går fjärr-lyset på när jag brommsar,
jag lovar, urkopplad ingen skulle uppskatta få ljusen i trynet varje gång jag behagar bromsa....
så Raffe en varvräknare i klockhålet beställd. Har flera hastighetsmätare och klockor som jag tar med till nästa status möte 
/Annie
Typ 1 -69 Flat 4 dubbla webrar http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype1.html
Typ 3 -65 Notchback Flat 4 insprut med turbo http://www.hide.dk/Vehicles/1965vwtype3.html
Typ 2 T3 -86 Pickis Flat 4 http://www.hide.dk/Vehicles/1986vwtype2.html
Typ 3 -69 Fatback Flat 6 http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype3.html
Typ 2 T3 -85 Transporter Campmobil Monaco Star http://www.hide.dk/Vehicles/1985vwtype2.html
-PRISAD VARE BILTEMA....!!!
Gjorde en liten uträkning på deras varvräknare som är omställbar på olika antal cylindrar....
Sätter man den på en 4-cylindrig maskin, så fär man olika "range" beroende på vad man ställt mätaren på för antal cylindrar.....
2 cyl > 16.000 rpm vid fullt mätarutslag
3 cyl > 12.000 rpm
4 cyl > 8.000 rpm
5 cyl > 7.000 rpm
6 cyl > 6.000 rpm
8 cyl > 4.000 rpm
VILKET SÅKLART SKALL TESTAS IRL.....
Synd att dom "missade" 7 cyl. - hade ju varit 5.000 rpm annars....!!! 
Det ska bli spännande att se vad du kan trolla fram...
En tavla med 6tusen varv och en biltemamätare bakom blir nog riktigt bra 
Jag tror f.ö att du är väl inom tolleransen, iaf i min värld
jag är inte säker på att biltemas billiga räknare är så noga med tolleransena från början heller.
Så har vi tur så kanske det blir bättre med ny tavla 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Var tvungen att klämma mellan en "upp-o-ner"-hastighetsmätare!
Behöver en sån i mitt eget projekt.....
Vände en -68-mätare 180 grader och gjorde mig en tavla till den! Inte HELT efter VW original...
Ska printas nästa vecka - tillsammans med varvräknaren tråden handlar om...
Och - JAPP - jag har vänt på kilometerräknaren....
Fick även numrera om hjulen eftersom den stegade ner ist. för upp...
Snackade med en firma idag som hjälper mig att laserskära både centrumdelen till varvräknaren OCH nya plåtar till KDF/Kübelmätare.... fint det, så slipper man borra fyrkantiga hål för km-räknaren...!!! 
Upplägget på varvräknaren är klar! Blir "look-a-like" med donator-varvräknarens markeringar! Stämde inte helt i graderna!
Testutskrifter sker i veckan på folie - men troligen behövs en justering av kulörerna innan slutgiltiga utskrifter körs....
P.g.a. punktering på min egen internetuppkoppling så kan ej förhandsvisning ske i nuläget! 
Vad tros priset för sådan mätartavla hamna på ungefär?
Donatorvarvräknarens markeringar? Är det inte bättre att gå helt efter originalets markeringar och så vet man att det är en liten felvisning...
Hur vänder du 60? Vad var rätt?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Personligen tycker jag väl att räknaren ska visa rätt! Man måste ha en original bredvid för att se "felet"! Det är bara en smärre förskjutning...
Vad jag har sett hittils så är 60 med nersidan utåt.... Vad var/är rätt?
Jag får fundera lite på priset! Det beror lite på hur många det blir - vilket i sin tur beror på slutresultatet.....!!!
Så vi börjar väl med att ha en färdig..... kanske nästa vecka - beror på lasermannen.... och tryckaren om det behövs justeras i färgerna....
Visst döläge har tyvärr infunnit sig p.g.a. anledning...!!! Ber om ursäkt till törstande medmänniskor...!!!
För att påvisa NÅGOT i denna tråd - om inte annat för att få upp den (tråden alltså) - nääää, inte DEN tråden...!!!
Okej, slut på lågläge..... kolla bilden...!!!
Jag ska - som sagt tidigare - fixa provutskrifter för att checka av färgerna... inte blivit av ännu p.g.a. anledning....
Sen givetvis ett provmontage på en fixad, gammal hastighetsmätartavla....
1• Gör man på en gammal hastighetsmätare så är det ju en del hål i tavlan som måste läggas igen - blinkers lite annat....
2• Gör man på en Ghiaklocka så måste man ju byta glas... hål i mitten....
3• Gör man på en originalmätare så har man mentala problem....
SÅ en kombination av 1 & 2 är ju nästan optimalt..... om man inte känner en glasmästare.... Då får väl 2:an duga...
Jag fnular fortfarande på priserna och funderar väl på olika kombinationer....
• har du en Ghia-klocka du vill modda.... skicka tavlan eller hela klockan...
• jag har själv begränsat med hastighetsmätare (just nu) - skicka en tavla eller en hel mätare...
• vill du slåss med utskriften själv - lycka till....
Jag har inte hittat hem i prissättningen ännu helt enkelt....
Vad vill NI ha...??? Helt färdig mätare eller... -Tell me...!!!
Jag har en klocka och en hastighetsmätare som jag tänkte bygga av.
Jag skulle kunna tänka mig alternativet med att skicka upp min klocktavla och få varvtavlan monterad på.
Då kan jag skicka med hastighetstavlan oxå, som en liten bonus 
Hör av dig när du har funderat ut priser, tillvägagångsätt, mm.
Ghia 57
Raffe, jag är intresserad av att få hjälp med ihop byggandet, då vi delar garage så får vi talas vid när vi ses:) jag kommer befinna mig i garaget fredag kväll då ett stort packet med nya prylar är på g hem till ghian
vi får ses och höras av.
mvh Mazan
Hur krångligt är det att göra en tavla 0-8000rpm?
Jag kommer ju varva min lite mer än original 
Det är inte SÅ krångligt - bara tidsödande....!!!
Har tänkt göra en 8'-varvare inom sinom tid....
Du kan ju få 12' oxå - det lär väl DU behöva...!!!
Se högre upp - 2012-01-26 09:59:22
8000 rpm räcker! Inte så ofta det varvas mer än så.
Jag vill ha när möjligheten finns!
Har ni kollat här:
Niklas
Beach Buggy -67, Passat W8 -02, Amarok -11, Porsche 914 -72 gul original, Porsche 914 -72 svart (ska bli original) , Porsche 914/6 -73 (Replica blivande 6:a) Ska bli grön
www.niklasgarage.com
Här är en org varvräknare tillsalu 
http://vwnettet.dk/topic/179317
Ghia 57
68 2012-05-14 23:01:51 Senaste redigerad av lasslo (2012-05-14 23:02:45)
Jag fixade en "tillfällig" varvräknare.
Köpte ett mätarhus från vad jag tror är från en gammal Audi på en veteranmarknad, för en tjuga. Tack Jonny B
Meckade loss varvräknaren och lyckades skohorna ner den i ett hastighetsmärarhus från en typ1.
Tyvärr så hade den kontroll lampor på nederdelen, så jag fick maskera det.
Jag dekaltrimmade lite för att täcka över maskeringen och för att få bort fokus från att den inte är i rätt färg 

Ghia 57
Här är en kille som kommit lite längre i arbetet med att tillverka mätartavlor 
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1280818
Ghia 57
Jag kontrar....!!!
Jag har F-N varken hunnit eller orkat snickra vidare på det jag "utlovat"...
Life can be a bitch sometimes....!!! Så jag bjuder på det här!
Ladda ner pdf:n och kör hårt....
Ghia vs Biltema
Det går att redigera bort trippel inlägg 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Raffe - Det var inte meningen som kritik 
Tackar så mycket för PDFen..
Ghia 57
-Yippie....!!! Det blidde trippla inlägg....!!! Fick "error" tre gånger utan att kolla tråden - gav blanka fuck i resten....
Tripplisarna är borttagna nu och jag bjuder på pdf:en för att jag vet att intresset finns och jag hinner/orkar inte hålla på själv....
Finns en del annat att ta hand om, liksom.....!!! ;o)
OCH - jag tar det inte som kritik.... ÄVEN om jag lovade mer än jag höll.....
Så plåstret på såren är filen...!!!