51

magoo skrev:

bessade min blåe buggy för ca 2 veckor sedan med blankt papper.
Besmotor i (oljeläckande pisshög, cykeldäck på i bak, dvs 175:or)

Efter broms o sånt så var det dags för ljuskoll (stod en aning högt... då kollade han i bak o sade : "du kör väl inte med de där om 1 timma va?", mitt svar var "näfan, men ni vill ju inte ha breda gatslicks", då skrattade han o sa att lyset skunne nog trilla ner med rätt däck (kollat hemma och det stämmer).
Sen kollade han på motorn och sade "det fuktar olja, antar att det är en bes-motor", mitt leende besvarade frågan så sket han i det.
Fick blankt papper och sade tack, nu åker jag hem och gör bilen klar.
Nu sitter gatslicksen på och en härlig 1915 istället ICQ/ab

Default/lol

52

skönt när dom kan se sanningen och inse den utan att tjabba om det.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

53 Senaste redigerad av Tomten (2011-06-08 20:41:15)

malmen skrev:
BigHal skrev:

Och visst borde någon form utav prejukat kunna användas då det handlar om en kontrollerande myndighet.

SBP är ett aktiebolag, som vilket annat aktiebolag. Även om staten äger 52%. 2010 privatiserades besiktningsmarknaden, så det är ingen myndighet. Åk till Carspect om du är missnöjd med SBP.

Jag kan dock hålla med om att det är lite lotteri ibland, jag fick en 2a på min BMW för ett antal år sedan för att spolarvätskan var slut. Det var bara att åka till AD Center som låg brevid, köpa 1l färdigblandad, fylla på och ställa sig i drive-in kön. Snubben som tog emot mig där bara skakade på huvudet och lät mig åka igen.

Men... om spolarvätskan var slut så funkade väl inte spolningen eller hur. Sen får man inte ombesiknings 2a på det, bara en villkors 2a så det är ju inte riktigt samma sak.

Och ja jag har oxå jobbat där....

54

Tomten skrev:
malmen skrev:
BigHal skrev:

Och visst borde någon form utav prejukat kunna användas då det handlar om en kontrollerande myndighet.

SBP är ett aktiebolag, som vilket annat aktiebolag. Även om staten äger 52%. 2010 privatiserades besiktningsmarknaden, så det är ingen myndighet. Åk till Carspect om du är missnöjd med SBP.

Jag kan dock hålla med om att det är lite lotteri ibland, jag fick en 2a på min BMW för ett antal år sedan för att spolarvätskan var slut. Det var bara att åka till AD Center som låg brevid, köpa 1l färdigblandad, fylla på och ställa sig i drive-in kön. Snubben som tog emot mig där bara skakade på huvudet och lät mig åka igen.

Men... om spolarvätskan var slut så funkade väl inte spolningen eller hur. Sen får man inte ombesiknings 2a på det, bara en villkors 2a så det är ju inte riktigt samma sak.

Och ja jag har oxå jobbat där....

Spolningen fungerar hur fint som helst, men för att se det så måste du stå sjukt nära så du ser. Jag har åkt in utan spolarvätska flera gånger och det har aldrig varit några problem, men den här gången hade han nog ingen bra för jag fick ombesiktning på det.

55

Köpte ett lott och..............vann! Igen!

Visst känns det som ett lotteri men visa stationer är fortfarande bemannade med vettiga gubbar som fattar. Inget förbaskade hammare, ingen struntprat om bortplockade värmekammare, inte ett ljud om dubbla-fuggare eller nåt annat.

Oj, spolarvätska? Kollade inte ens men visst funkar det ;-)

Ett hyfsat trevligt besök och då var det ett rent papper i handsfacket.

56

Kul ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

57

Jag ser det mer som en bedömningssport.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

58

Svwerker skrev:

Håller med, men det gäller att känna till reglerna och använda dem till sin fördel. Titta bara på Henry "Smokey" Yunick. :-)

59

Tomten skrev:
Svwerker skrev:

Håller med, men det gäller att känna till reglerna och använda dem till sin fördel. Titta bara på Henry "Smokey" Yunick. :-)

Ja man måste veta vad som gäller för att kunna kringgå dem.  ICQ/ae

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

60

Pratade idag men en folkabusskompis och när jag refererade till kommentaren "bedömningssport" så sa han "ja vet, det finns två saker jag hatar och det är konståkning och bilbesiktning, det är inte den som är bäst som vinner". Jag tyckte kommentaren var kul och jag är böjd att hålla med honom, även om jag inte hyser något specifikt hat mot just konståkning, men det måste vara nedrigt att delta i en sådan sport, skillnaden är att i sportevenemangen är det frivilligt, vi "måste" besikta...  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

61

Fixade styrled och ljusinställning. Tyvärr hittade dom på att bilen saknade fjädring fram. De gör den också visserligen så de är väl rätt men de är lite drygt. Får hem och fixa de ikväll!

Slipper då betala nästa gång ICQ/ab

62

Ska in med bubblan på förmiddagen idag och få domen........hoppas det är gamla skolkompisen som tar emot mig idag, brukar vara mycket lättare då ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

63

Fick en gammal VW entusiast som blev helt lyrisk, Han började snacka om hans gamla projekt och minnen så den besiktningen är nog den dom tagit längst tid att utföra utan några anmärkningar ICQ/ab Han kollade co halten för skojs skull, visade 6,5 och max ska vara 2,5 men det tyckte Han att jag skulle strunta i de då Han tyckte att den gick så bra ICQ/ab

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

64

Grattis ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

65

Berg skrev:

Fick en gammal VW entusiast som blev helt lyrisk, Han började snacka om hans gamla projekt och minnen så den besiktningen är nog den dom tagit längst tid att utföra utan några anmärkningar ICQ/ab Han kollade co halten för skojs skull, visade 6,5 och max ska vara 2,5 men det tyckte Han att jag skulle strunta i de då Han tyckte att den gick så bra ICQ/ab

Jag brukar helt fräckt fråga nåt i stil med "om CO:t är högt, får jag justera ner det? har mejsel med mig" och hittintills har jag alltid fått ett ja.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

66

magoo skrev:
Berg skrev:

Jag brukar helt fräckt fråga nåt i stil med "om CO:t är högt, får jag justera ner det? har mejsel med mig" och hittintills har jag alltid fått ett ja.

Det ingår att justera ner co:t på bilprovningen precis som vi justerar halvljuset, så även om personen i fråga inte kan justera co så finns det alltid nån som kan. ICQ/ag

Luft fryser inte, luft kokar inte..

67

ManneFyhr skrev:
magoo skrev:
Berg skrev:

Det ingår att justera ner co:t på bilprovningen precis som vi justerar halvljuset, så även om personen i fråga inte kan justera co så finns det alltid nån som kan. ICQ/ag

Det hade jag inte en aning om (trots att 2 vänner jobbar där)
Dock vill jag ändå göra det själv så man vet hur mycket det ska vridas tillbaka när pappret är i hand ICQ/ad

vagnpark:

68

Ja problemet är att folkamotorerna som regel går bättre om de får gå lite fett, även motortemperaturen påverkas åt rätt håll. Jag brukar försöka ligga på övre gränsen, men tanken har slagit mig att man kanske ska justera tillbaka efteråt. ICQ/ad

69

Både min 57 oval och 60a ghia har de skitit i COt senaste besiktningarna... Jaha, denna är avgasbefriad tror jag det var han sa senast... Då hade jag över 5.5 som tidigare var gränsvärdet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

70

Hoj!

Ska besikta imorn.. men får inte startmotorn att dra, allt annat är ordning på bilen har jag för mig..

Vad säger besiktningen om paj startmotor?

71

Du kan vädja till gubben, förklara läget, "den dog precis" visa hur enkelt du springer igång den och se om de nöjer sig med det.

Korrekt är nog att detta ska funka, men på en gammelbil, med rätt gubbe som besiktar kan det gå vägen ändå...

72

Derfla skrev:

Hoj!

Ska besikta imorn.. men får inte startmotorn att dra, allt annat är ordning på bilen har jag för mig..

Vad säger besiktningen om paj startmotor?

Jag har puttat igång ett par bilar i egen ägo utanför och nu senast hjälpte jag en buggy som skulle in nästan samtidigt med min. Be dom bara inte stänga av den så ska det gå.
I mina ögon ska de bedöma fordonets säkerhet (bromsar, lysen etc) samt för miljöpartiets skull kolla avgashalterna...
Om bilen inte startar är den ju hur säker som helst ICQ/ab

vagnpark:

73

Jajjemän.. *
Gick väl sådär, körde i domkraften med reservhjulsbaljan, framvagnen var lögn att få över ICQ/ab
Vad jag blev lite sur över att han klagade på ingen fjädringsväg genom att trycka på fort på upp/ner på lyften, då dämpade det ju fint bak, men inte fram.. "ingen fjädring fram sa han då"

Joho sa ja! Det är det visst men jag har 15 liter i tanken fram! Där bak har du en en motor så det är inte konstigt att det gungar bak och inte fram, jag kan ställa mig på kofångarn å gunga så ser du?

Hjälper inte, det ska vara fjädring vid tjänstevikt i bilen..

Default/yikes

Spelar väl mindre roll då jag har sänkt framvagnen och får väl "förändrad/försämrad funktion" ändå men jag tycker att argumentet "gunga vid tjänstevikt" känns fel vid en bubbla med den lätta fronten!

Annars gick det hyffsat, hade givetvis glömt varningstriangeln, för dåliga lagningar i bakkant plattan.. (gick igenom förra besiktningen)

Samt "Alternativt bromsprov" och ingen riktig besiktning av fram och bakvagn då domkraften inte gick under..

Det fulaste i hela situationen var att jag fick skjuva igång bilen själv, han styrde när vi rullade ut den, sen klev han ur och gick in så jag fick skjuva och hoppa in själv sen klev han ut när jag startat och svängt runt bilen?!

Antagligen är allt helt korrekt som han gjort, men lite hjälpsam kan man ju vara tycker jag!

(Nu har jag oxå fått vara lite gnällig..)

74

Derfla skrev:

Jajjemän.. *
Gick väl sådär, körde i domkraften med reservhjulsbaljan, framvagnen var lögn att få över ICQ/ab
Vad jag blev lite sur över att han klagade på ingen fjädringsväg genom att trycka på fort på upp/ner på lyften, då dämpade det ju fint bak, men inte fram.. "ingen fjädring fram sa han då"

Joho sa ja! Det är det visst men jag har 15 liter i tanken fram! Där bak har du en en motor så det är inte konstigt att det gungar bak och inte fram, jag kan ställa mig på kofångarn å gunga så ser du?

Hjälper inte, det ska vara fjädring vid tjänstevikt i bilen..

Default/yikes

Spelar väl mindre roll då jag har sänkt framvagnen och får väl "förändrad/försämrad funktion" ändå men jag tycker att argumentet "gunga vid tjänstevikt" känns fel vid en bubbla med den lätta fronten!

Annars gick det hyffsat, hade givetvis glömt varningstriangeln, för dåliga lagningar i bakkant plattan.. (gick igenom förra besiktningen)

Samt "Alternativt bromsprov" och ingen riktig besiktning av fram och bakvagn då domkraften inte gick under..

Det fulaste i hela situationen var att jag fick skjuva igång bilen själv, han styrde när vi rullade ut den, sen klev han ur och gick in så jag fick skjuva och hoppa in själv sen klev han ut när jag startat och svängt runt bilen?!

Antagligen är allt helt korrekt som han gjort, men lite hjälpsam kan man ju vara tycker jag!

(Nu har jag oxå fått vara lite gnällig..)

Varför ska den INTE fjädra vid tjänstevikt?  Default/hmm

Ali G

75 Senaste redigerad av Derfla (2011-07-05 20:24:17)

Tänkte mest på att den faktiskt har fin fjädring när man är ute och åker, men vid det lilla rycket som blir på lyften inte räcker för att gunga då det är så lite vikt fram...

Jag åker på 75mm kortad framvagn med sänksatser, droppade spindlar och korta Empi-dämpare..