26

Hipp hipp hurra - nu har jag ägt Palten i ett år och firade detta genom att ringa förra ägarens dotter och prata lite. Roliga är ju att när jag hämtade palten var det askallt, mkt snö och nu är det grådassigt och +9 grader i Halmstad.

Får lite dåligt samvete att det inte har hänt ngt med Palten. Men till våren.......

Medlem i Halmstad Luftkühlers

27

Det har iallafall hänt nåt stort i Paltens liv...den har fått stå inomhus i ett helt år. Även om den är gammal i gamet så är det första gången någon har varit så snäll vid den.  ICQ/ab

Roughred VW Shop, grejor för Folkafolket.

Westfalia for ever. Default/smile

28

Palten är ju fin!
Ge faen i å fixa till något på karossen!!  ICQ/am Du kommer bara att ångra dig 20 år senare !!! ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

29

Nä du kdf-mannen. Den ska få behålla sitt yttre stuk. Blir till att fokusera på bottenplattan etc.

30 Senaste redigerad av VwGoran (2012-10-27 11:34:13)

Fick mitt Birth Certificate igår.

http://img41.imageshack.us/img41/5962/bevisn.jpg

Fick även ett intyg som intygade att det var orginalmotorn som satt i. ICQ/ab   ICQ/ab  ICQ/ab Happy days!

Men vad är M007? Någon som vet?

31

I Demians tråd om hans 51 soltakare så pratades det om att den kunde vara utrustad antingen med en brittisk spion eller en 2332a och avsmalnad framvagn....

32

Göran.. Tydligen tog det bara vw en dag att färdigställa din bil.. Renoveringen borde då ta?? 2dagar??

33

Hörru enkrona. Jag fixar plåten som behövs+öl. Så samlar vi ihop järngänget så kör vi ett 48timmars maraton så fixar vi det nog. Hade ju varit jäkligt coolt att provat.
Men kanske ska vänta ngn månad ICQ/ab

34

jag är på ICQ/ab det är ju så jag brukar jobba ju..

35

sa nån att det skulle finnas öl??? jag är på.. Bug run 2013 here we come Default/smile

36 Senaste redigerad av VwGoran (2012-10-28 19:52:34)

Visst massor av öl. ICQ/ab Då är ju snart gänget samlat. Fan vad kul detta hade varit å genomfört.

37

Sätt fart att ta hem plåtarna då Default/smile ska vi göra detta så har vi ju bara 2 veckor på oss..

38

Arbeit bitte! Wir gehen zum Hessisch Oldendorf mit Brezelkäfers nächtes Jahr. ICQ/ab

39

Hallå sover du trots barnskrik och uppmaningar från kompisarna.. ?? Ta tag i detta nu jag kan hjälpa dig hela nästa helg så en bunke bärs och nån plåtbit så har vi det klart i ett nafs.. Default/smile

40

Han har druckit en välling för mycket o hamnat under spjälsängen...

41

Välling är ju gott. ICQ/ab

42

Var ner en sväng hos min mormor och hämtade en motor som Hamsedk skulle hämta.

Kom på för ett tag sedan att jag hade sett bilder på mormor och morfar när de förr var ut och åkte med deras Volvo PV, och på bilderna satt de och fikade och drack kaffe vid ett urtjusigt campingbord. Undra om mormor hade det kvar.

Jovisst fanns det kvar och nu har jag fått det ICQ/ab ICQ/ab Så jäkla nice. Fikastunderna nästa år är räddade, nu får vi bara svetsa iordning Palten. Men får nog vänta ngn/några månader till innan man har kommit in i rutinerna med att vara småbarnspappa. ICQ/ab

Men gud så härligt det är när hon ligger på bröstet och sover.

Åsså en bild på campingbordet

http://img145.imageshack.us/img145/7713/bordh.jpg

43

Är du insnöad eller..???  Jag har 2kvm plåt här hemma men ingenstans att svetsa fast den Default/smile

44

Du vet, skrik, skit, blöja, välling, kolik, öroninflammation, puder...osv...osv... ICQ/ad

45

Enkrona - vi bestämmer tid å plats. Sen kör vi.

Tomas, min lilla Annie är en underbar liten prinsessa. Sover nätterna igenom å vill bara ligga i pappas famn å mysa. Svårt att slita sig då ICQ/ab

46

Hej Göran !
Ska bli intressant att kolla renoveringen av palten . Har du mycket plåt nu då?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

47

Nu har det hänt lite med Palten...... eller nä. Men jag har forskat ICQ/ab

Sedan jag blev ägare av Palten 27 nov 2010 så har jag gått och funderat över vilka de första ägarna var. I bilen fanns en liten bricka med ägarens namn ”Märta Rydberg, Linköping”

Vid samtal med förra ägaren Gunnar ”Palten” Palm så fick jag lite berättat för mig om Märtas man, Torsten Rydberg. Att hans far var Isaac Grünewald, att han hade varit i det militära i Korea kriget.

Mycket av detta har legat och grott i mitt huvud en längre tid nu. Vilka var dessa människor? Stämde det som Gunnar berättat?
Idag så började jag forska lite. Sökte på Google, vart över hos min mor och använde mig av hennes släktforskarprogram. Sakta men säkert började trådarna vävas samman.

Torsten Rydberg föddes 1910 av föräldrarna Isaac Grünewald och Sigrid Hjérten (också framstående konstnär) och Torsten gifte sig med Märta Margareta Broström från Hallsberg. Hon tog makens efternamn. De gifte sig 19 mars 1944. Tyvärr fick de inga barn.
Märta dog i Linköping 1976 och Torsten flyttade hem till Halmstad och avled 1979.

Här var jag ganska nöjd och tog med mig uppgifterna och min dotter som vid detta laget hade tröttat ut farfar rejält. Men kunde inte riktigt släppa Familjen Rydberg ur mina tankar…… Default/hmm

Så när dottern tog en eftermiddagstupplur, passade jag åter på att styra min kosa ut på den vid webben, och fortsätta mina sökningar. Hittade en sida, där en Bernhard Grünewald hade gjort en stadsvandring om hans släkt. Fick tag i hans telefon nr och ringde upp.

Efter att mycket artigt presenterat mig och undrat om jag störde, så frågade jag om Torsten Rydberg var ett bekant namn. ” Ja det var min farbror” var svaret. Ok, minns du om han ägde någon gammal folkvagn? Kan nog tänkas, var svaret men du borde prata med min far Björn, Torstens bror.

Så vad göra…. Nu var man ju riktigt spänd, ringde upp Björn och presenterade mig.

”Jo då, visst hade bror min en folkvagns bubbla, den minns jag väldigt väl. Han och Märta hade den väldigt länge”
Jo min herre, nu är det så att den bubblan äger jag. Och nu blev det tyst för en stund i luren, för att Björn  sedan brister ut ”Men gud vad roligt att den fortfarande finns kvar” Men hur var Torsten som bror, vem var han, stämde det att han varit i Korea??

Torsten föddes ju 1910 och i sin ungdom hade han gett sig ut med Johnsonlinjens båtar till Sydamerika, där han jobbade som intendent. För att sedan under 1930-talet följa med den store svenske äventyraren Sven Hedin på en expedition till Kina.
Torsten var sedan reservofficer på regementet i Halmstad och hade varit inkallad under Andra världskriget. När detta var avklarat så blev det FN-tjänst i Korea och sedermera anställning på A1 på flygstaben. Märta jobbade som överpostexpeditör.

Och Björn lovade att se om det kunde finnas några gamla bilder på Märta, Torsten och bubblan i något gammalt fotoalbum. Och han avslutade hela samtalet med att ”Ta nu väl hand om min brors gamla folka”

Så nu hoppas jag på lite bilder, för visst blir man lite nyfiken på denna spännande mannen, Torsten Rydberg?

Och för er som undrar - så står Palten i sitt garage och myser - fortfarande orörd  ICQ/ad

48

31 dec 2014 skulle den vara färdig  eller hur var det du skrev  ICQ/ag

Volkswagen 111 Splittbubbla 1950 Skogsmulle Volkswagen 113/7 Bubbla 1961 Soltak Solrostbubblan
Volkswagen 311 Notchback 1963 Batchie     Volkswagen Golf 1988 Goffe
Volkswagen 113 Bubbla 1967  Miss Malin Jane Volkswagen 113 Bubbla 1968 Yper Gustav 
Volkswagen 311 Variant 1970 RallyWalle Volkswagen 261 Pickup EH 1973 SkrotNesse

49

Kul story,alltid roligt med bakgrundsforskning.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

50

Bra gjort!! Gladde säkert släkten att bilen är bevarad... ICQ/ag så nu e det bara att köra igång renoveringen... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(