151

Kontakten är splitterny... Men det måste finnas luft kvar i systemet.

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

152

Har samma problem som dig, när ja tycker på pedalen så blir de som spänningsfall i bakljusen.. dom lyser lite svagare! Vetifan hur ja ska lösa de ..Väntar på nått bra svar här ICQ/ab

Hellberg skrev:

Kontakten är splitterny... Men det måste finnas luft kvar i systemet.

153 Senaste redigerad av Hellberg (2013-06-27 19:15:49)

Ska inte oroa mig för bromsljusen förrän bromsarna fungerar, kan ju börja fungera då! lite optimist får man ju vara!!!

Hakiki skrev:

Har samma problem som dig, när ja tycker på pedalen så blir de som spänningsfall i bakljusen.. dom lyser lite svagare! Vetifan hur ja ska lösa de ..Väntar på nått bra svar här ICQ/ab

Hellberg skrev:

Kontakten är splitterny... Men det måste finnas luft kvar i systemet.




Okej jag har en fundering. När jag trycker ner bromspedalen, helst lite hårdare. Då flyger det bromsvätska ur behållaren. Den ger alltså tryck ut i behållaren. Känns som att den ska ge all tryck ut i rören till cylindrarna och inte in i behållaren också  ICQ/an

en ny huvudcylinder igen då kanske..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

154

Börja med att koppla ihop de två kablarna vid bromsljus kontakten.
Om tändningen är på ska det lysa.
Lyser det har du problem med kontakten och eller luft, har dock aldrig hört att det skulle vara ett problem.
Så jag skulle byta mot en ny kontakt.

Lyser det inte är det bara att börja mäta / leta.

justera ut så du inte orkar dra runt., lossa så det skrapar lite grann.
Om du vill kan du lufta när du justerat ut så du inte kan dra runt trummorna.

Och sen släppa.

Du hade ju problem med huvidbromscylindern såg ut som den var hoppsatt bakåfram.
Det ska sitta en backventil i botten, och den måste var rättvänd och finnas , annars får du problem med att luft kan komma in bakvägen, genom hjulcylindrarna.

Nr 5 på den övre cylindern.
http://farm4.static.flickr.com/3308/3426745640_d0dc496960_o.gif

"ljushuvud"

155 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:55:41)

Mr 56 skrev:

Börja med att koppla ihop de två kablarna vid bromsljus kontakten.
Om tändningen är på ska det lysa.
Lyser det har du problem med kontakten och eller luft, har dock aldrig hört att det skulle vara ett problem.
Så jag skulle byta mot en ny kontakt.

Lyser det inte är det bara att börja mäta / leta.

justera ut så du inte orkar dra runt., lossa så det skrapar lite grann.
Om du vill kan du lufta när du justerat ut så du inte kan dra runt trummorna.

Och sen släppa.

Du hade ju problem med huvidbromscylindern såg ut som den var hoppsatt bakåfram.
Det ska sitta en backventil i botten, och den måste var rättvänd och finnas , annars får du problem med att luft kan komma in bakvägen, genom hjulcylindrarna.

Nr 5 på den övre cylindern.
http://farm4.static.flickr.com/3308/3426745640_d0dc496960_o.gif


Intressant, bra med bild! Den lilla metallbiten längst in i huvudcylindern ska sitta där. Men får öppna upp igen och kolla igenom noggrant. Något fel är det ju om den trycker ut oljan i behållaren när man trycker ner pedalen och suger in när man släpper, dock så kommer det ju olja ut ur nipplarna när man pumpar. Men även luft helatiden.

Detta var efter ungefär 20 minuter oavbrutet pumpande  Default/hmm
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps5304f70d.jpg
och det fortsatte. Kan ju varit gängerna från nipplarna, kanske.

När jag sätter på tändningen och lamporna så lyser baklamporna hela tiden!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

156 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-06-27 20:41:23)

Metalbiteninnehåller en backventil av gummi så kolla att gummibiten sitter där och fungerar.
När jag säger backventil så släpper det till baka bara det är lite returtryck, så egentligen är det väl mer en strypventil

Kallas 'Residual Pressure Valve' på engelska

Om du lossar sladdarna från kontakten ska de inte lysa.
Om dom lyser hela tiden med kontakten ansluten så är nog kontakten trasig.

Hur gör du när du luftar?
Kompisen vid pedalen får trampa ett par gånger så tryck byggs upp.
Sen håller han still med tryck på pedalen, och du släpper ut olja.
Sen stänger du helt innan han pumpar upp tryck igen .
Annars suger du bara oljan fram och tillbaka.

Och lyckas du tömma huvud cylindern är det bara att börja igen.

Ett bra sätt är annars att ta tryckluftpistolen och med nått hektos tryck, trycka in luft via lockets avluftningstventil.
sen är det vara att lossa vid cylindern och låt oljan rinna.

Men man måste var två ändå en som sköter luften så man inte trycker sänder behållaren.

Ska man hålla på mycket med VW kan man modda ett reservlock med en cykelslangsventil tex för anslutning av slagen

"ljushuvud"

157

Menar du att bakljuset inte ska lysa om man kopplar bort kabeln från huvudbromscylindern ?

Mr 56 skrev:

Metalbiteninnehåller en backventil av gummi så kolla att gummibiten sitter där och fungerar.
När jag säger backventil så släpper det till baka bara det är lite returtryck, så egentligen är det väl mer en strypventil

Kallas 'Residual Pressure Valve' på engelska

Om du lossar sladdarna från kontakten ska de inte lysa.
Om dom lyser hela tiden med kontakten ansluten så är nog kontakten trasig.

Hur gör du när du luftar?
Kompisen vid pedalen får trampa ett par gånger så tryck byggs upp.
Sen håller han still med tryck på pedalen, och du släpper ut olja.
Sen stänger du helt innan han pumpar upp tryck igen .
Annars suger du bara oljan fram och tillbaka.

Och lyckas du tömma huvud cylindern är det bara att börja igen.

Ett bra sätt är annars att ta tryckluftpistolen och med nått hektos tryck, trycka in luft via lockets avluftningstventil.
sen är det vara att lossa vid cylindern och låt oljan rinna.

Men man måste var två ändå en som sköter luften så man inte trycker sänder behållaren.

Ska man hålla på mycket med VW kan man modda ett reservlock med en cykelslangsventil tex för anslutning av slagen

158

Mr 56 skrev:

Metalbiteninnehåller en backventil av gummi så kolla att gummibiten sitter där och fungerar.
När jag säger backventil så släpper det till baka bara det är lite returtryck, så egentligen är det väl mer

Jodå det förstod jag, ska kolla den imorgon!

Mr 56 skrev:

Om du lossar sladdarna från kontakten ska de inte lysa.
Om dom lyser hela tiden med kontakten ansluten så är nog kontakten trasig.

Hur gör du när du luftar?
Kompisen vid pedalen får trampa ett par gånger så tryck byggs upp.
Sen håller han still med tryck på pedalen, och du släpper ut olja.
Sen stänger du helt innan han pumpar upp tryck igen .
Annars suger du bara oljan fram och tillbaka.

Och lyckas du tömma huvud cylindern är det bara att börja igen.

Ett bra sätt är annars att ta tryckluftpistolen och med nått hektos tryck, trycka in luft via lockets avluftningstventil.
sen är det vara att lossa vid cylindern och låt oljan rinna.

Men man måste var två ändå en som sköter luften så man inte trycker sänder behållaren.

Ska man hålla på mycket med VW kan man modda ett reservlock med en cykelslangsventil tex för anslutning av slagen



Tycker det är konstigt att en HELT ny kontakt är trasig?! sjukt dåliga grejer isåfall. Om baklamporna lyser när man kopplar bort sladdarna då?

Kör gamla hederliga sättet, ska försöka igen imorgon och nästintill låsa trummorna så jag vet att jag fått ut backarna.

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

159

För att prova om kontakten är kass är det ju bara att du kopplar ihop de två kablarna som går till kontakten, eftersom kontakten bara är en strömbrytare. Lyser bromsljusen då är det något vajsing med kontakten. Lyser den inte har du något annat knas. Bromsljuset är ju kopplat över tändningen, så den lär vara på.

Istället för att svara på pm svarar jag här: Byt huvudbromscylinder. Köp en ny ATE av Woffe, det gjorde jag. Riktigt bra grejer. Om du inte får tryck i systemet och det är tätt överallt är det huvudbromscylindern.

160

Michos Miche skrev:

För att prova om kontakten är kass är det ju bara att du kopplar ihop de två kablarna som går till kontakten, eftersom kontakten bara är en strömbrytare. Lyser bromsljusen då är det något vajsing med kontakten. Lyser den inte har du något annat knas. Bromsljuset är ju kopplat över tändningen, så den lär vara på.

Istället för att svara på pm svarar jag här: Byt huvudbromscylinder. Köp en ny ATE av Woffe, det gjorde jag. Riktigt bra grejer. Om du inte får tryck i systemet och det är tätt överallt är det huvudbromscylindern.


Funderat på att köpa en ny ATE, då kan man ju även sova gott!

Får felsöka lite imorgon, tack för tipsen och hjälpen!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

161 Senaste redigerad av Lux (2013-06-28 20:27:11)

Du måste ha bromsar på regbesiktningen. Har nyligen regbesiktigat just en -57 bubbla. Och blev nästan lite förvånad om hur genomgående en regbes är idag. Det är i stort sett lika som en vanlig besiktning förutom rost och leder.
Men jag hade också väldiga problem med just bromsarna, hade bla en ny bromscylinder som var trasig (det var en billig ekonomicylinder, köp billigt, köp skit, finns det ett gammalt talesätt som lyder...) fick lufta många gånger innan det gick till sig.

/jensa

-vw typ3 Variant -65 (rullande)
-vw bay panelbuss -70 (projekt)
-vw typ1 -57

162

Lux skrev:

Du måste ha bromsar på regbesiktningen. Har nyligen regbesiktigat just en -57 bubbla. Och blev nästan lite förvånad om hur genomgående en regbes är idag. Det är i stort sett lika som en vanlig besiktning förutom rost och leder.
Men jag hade också väldiga problem med just bromsarna, hade bla en ny bromscylinder som var trasig (det var en billig ekonomicylinder, köp billigt, köp skit, finns det ett gammalt talesätt som lyder...) fick lufta många gånger innan det gick till sig.

/jensa

Har pratat om regbesiktningen och kom fram till att jag måste ordna allt innan. Blir antagligen inte klart till 25e endå  Default/hmm  Men bara det blir rätt och bra så!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

163 Senaste redigerad av Killerbow (2013-06-29 21:36:23)

Var tvungen att registrera mig bara för att tacka dig för att du behåller bilen som den är. Alldeles för många sänker och bygger om när de får tag på en gammal klassiker, vilket inte alls är så intressant att läsa om för mig (och inte så kul att se heller).  Det ska bli kul att följa den här bilen ut på vägarna.

Ska själv snart ta tag i min bubbla, 65 som stått inomhus sen 1980 och där ska jag vara extremt noga med att inte sätta dit eller lägga till något som inte hör dit. Denna tråd är oerhört bra för mig då jag behöver veta vad som måste göras med min bil.
Du vet väl att du inte behöver plocka loss de gamla regskyltarna? Vad jag har hört så får man köra med dem om man har de nya skyltarna i bilen. Men du kanske bör få det bekräftat av någon annan först.

164

Killerbow skrev:

Var tvungen att registrera mig bara för att tacka dig för att du behåller bilen som den är. Alldeles för många sänker och bygger om när de får tag på en gammal klassiker, vilket inte alls är så intressant att läsa om för mig (och inte så kul att se heller).  Det ska bli kul att följa den här bilen ut på vägarna.

Ska själv snart ta tag i min bubbla, 65 som stått inomhus sen 1980 och där ska jag vara extremt noga med att inte sätta dit eller lägga till något som inte hör dit. Denna tråd är oerhört bra för mig då jag behöver veta vad som måste göras med min bil.
Du vet väl att du inte behöver plocka loss de gamla regskyltarna? Vad jag har hört så får man köra med dem om man har de nya skyltarna i bilen. Men du kanske bör få det bekräftat av någon annan först.


Stort tack och välkommen! Var håller du till då? Känns stort att det uppskattas! ICQ/ag Ja du får allt ta tag i din bubbla så den kommer ut med, det förtjänar den ICQ/ag
För mig känns det synd att "förstöra" denna bil med att sänka den o.s.v. även om t.om jag kan tycka att det är fräckt på vissa bilar så gör den gör sig bäst som den är. Den har en fantastisk historia och jag själv är otroligt glad att den historian inte slutade i det fuktiga garaget där den stått undangömd! Har lovat mig själv att första lagliga turen med bubblan för mig ska till förra ägaren, tror det vore kul för både mig och honom! ICQ/ab

Skyltarna ska sitta kvar, få se var dom nya hamnar!


_________________________________________________________________________


En ny huvudcylinder ska beställas imorgon och förhoppningsvis är det allt som behövs! Och det låter så tyst om motorn nu när man täckt för hålen på värmekamrarna ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

165

Va ju inte världens bästa kvalitet men nu låter den inte som en skördetröska längre ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

166 Senaste redigerad av Killerbow (2013-07-02 17:17:08)

Håller till strax utanför Östersund. Min bil är en 65:a, lite för ny för min smak egentligen, men att sätta in den i trafik igen får bli min hyllning till min morbror som köpte den ny en gång i tiden.
Men det projektet ligger långt fram i tiden, tills vidare står den nog bra där den står.

Hellberg skrev:
Killerbow skrev:

Var tvungen att registrera mig bara för att tacka dig för att du behåller bilen som den är. Alldeles för många sänker och bygger om när de får tag på en gammal klassiker, vilket inte alls är så intressant att läsa om för mig (och inte så kul att se heller).  Det ska bli kul att följa den här bilen ut på vägarna.

Ska själv snart ta tag i min bubbla, 65 som stått inomhus sen 1980 och där ska jag vara extremt noga med att inte sätta dit eller lägga till något som inte hör dit. Denna tråd är oerhört bra för mig då jag behöver veta vad som måste göras med min bil.
Du vet väl att du inte behöver plocka loss de gamla regskyltarna? Vad jag har hört så får man köra med dem om man har de nya skyltarna i bilen. Men du kanske bör få det bekräftat av någon annan först.


Stort tack och välkommen! Var håller du till då? Känns stort att det uppskattas! ICQ/ag Ja du får allt ta tag i din bubbla så den kommer ut med, det förtjänar den ICQ/ag
För mig känns det synd att "förstöra" denna bil med att sänka den o.s.v. även om t.om jag kan tycka att det är fräckt på vissa bilar så gör den gör sig bäst som den är. Den har en fantastisk historia och jag själv är otroligt glad att den historian inte slutade i det fuktiga garaget där den stått undangömd! Har lovat mig själv att första lagliga turen med bubblan för mig ska till förra ägaren, tror det vore kul för både mig och honom! ICQ/ab

Skyltarna ska sitta kvar, få se var dom nya hamnar!


_________________________________________________________________________


En ny huvudcylinder ska beställas imorgon och förhoppningsvis är det allt som behövs! Och det låter så tyst om motorn nu när man täckt för hålen på värmekamrarna ICQ/ad

167

Killerbow skrev:

Håller till strax utanför Östersund. Min bil är en 65:a, lite för ny för min smak egentligen, men att sätta in den i trafik igen får bli min hyllning till min morbror som köpte den ny en gång i tiden.
Men det projektet ligger långt fram i tiden, tills vidare står den nog bra där den står.

Tycker absolut att du ska det! Får ta den tid det tar, bara du tycker det är kul så att säga ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

168 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:55:58)

Känns bra med riktiga prylar!!

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps986caa6b.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps315da428.jpg

denna hbc fungerar som den ska så nu är det bara att lufta och hoppas på att resten fungerar! Annars så är det styrsnäckan som ska ha sig en koll och bromsljusen. Resten lär jag väll få reda på besiktningen  ICQ/an


Och transportstyrelsen krånglar hela tiden, komplettering 2 gånger hittils. Först glömde jag att skicka med rätt kvitto som bevisar ägaren. Så jag skickade iväg den men då visste jag inte att jag skulle skicka alla papper igen! så jag skickade ju bara kvittot så det blev en komplettering igen.. ICQ/ac

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

169 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:57:08)

Fick ett ryck att jag var tvungen att springa ut i garaget och kolla upp endel saker!

Kom på att jag aldrig sett helljuslampan på intrumentbrädan lysa förut.. Gick ut och satte på lamporna.
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zpsc657f62f.jpg
aaaha!

Helljuset funkade inte på vänstra lyktan. Hmm lampan var hel. Mätte strömmen fram till lampan men där var det inte ström!

okej, tänka bakåt då, närmsta anslutning? säkringarna!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zpsdfe817c3.jpg

hmm. Sprayade med 5-56 och snurrade lite

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps5e7de4ff.jpg
TADAAAA!!!

och så lampan på intrumentbrädan..

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zpse71106d3.jpg
Nej den lyser inte nu heller.

okejdå, gjorde detsamma här.. Spraya och snurra lite på lampan bakifrån.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps4c0aa908.jpg
TADAAAA!

Jag börjar gilla det här med el ICQ/ag


Sen har jag märkt att ratten inte går tillbaka till sitt neutrala läge när man har svängt vilket är en viktig del på besiktningen  ICQ/an
Öppnade det lilla påfyllningshålet på styrsnäckan.
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps3c62fc04.jpg
  Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes

åhno, det finns ju ingen olja alls! Allt måste läckt ut efter sina 40 år i garaget. Blir att fylla på illa kvickt och hoppas inte det tar skada när det går torrt? Default/hmm  Vad för olja ska jag hälla i? var köpa? statoil, okq8, jula..?


TAck för idag!!  ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

170

bakaxelolja av hypoid typ går bra, kvittar var du köper, för det är ju inte så att det snurrar så väldigt mycket där.

"ljushuvud"

171

Hört att man ska ha GL-4 i växellådan. Så om det ska vara växellådsolja i styrsnäckan så måste det ju vara samma..

och jag som endå tänkt byta växellådsoljan!

Då blir det alltså ungefär denna? fast från nån mack i stan med samma spec.

http://www.verktygsboden.se/transmissio … 90-gl4-1-l
http://www.verktygsboden.se/20.0.0.1/12512/cache/12512_f1f6ad40487d74a2537b999b7edcbf0d.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

172 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-07-04 20:57:40)

Kolla även att ratten inte kärvar mot rattaxelröret genom att den bottnar. Där är den lagrad med en gummibussning (för plusjord till signalhornet) som du med fördel smörjer med vanligt universalfett. ICQ/ab 27:ans hylsa och en lagom lång hävstång krävs för att lossa på ratten.

Jag kör en av dessa oljor i min låda och styrväxel: http://www.castrol.com/castrol/generica … Id=7068180
Nr tre, den som heter Multivehicle. Fixat fram av en bekant på Mekonomen i Avesta. Fyra flaskor av den räcker för det du behöver, och gör du allt rätt från början får du en i reserv. Det vill säga att du slipper byta hjullagertätningar bak när det är olja i lådan = fors med olja över bromsarna med grundlig sanering till följd.

173

Michos Miche skrev:

Kolla även att ratten inte kärvar mot rattaxelröret genom att den bottnar. Där är den lagrad med en gummibussning (för plusjord till signalhornet) som du med fördel smörjer med vanligt universalfett. ICQ/ab 27:ans hylsa och en lagom lång hävstång krävs för att lossa på ratten.

Jag kör en av dessa oljor i min låda och styrväxel: http://www.castrol.com/castrol/generica … Id=7068180
Nr tre, den som heter Multivehicle. Fixat fram av en bekant på Mekonomen i Avesta. Fyra flaskor av den räcker för det du behöver, och gör du allt rätt från början får du en i reserv. Det vill säga att du slipper byta hjullagertätningar bak när det är olja i lådan = fors med olja över bromsarna med grundlig sanering till följd.

Stort tack för tipsen! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

174

Michos Miche skrev:

Kolla även att ratten inte kärvar mot rattaxelröret genom att den bottnar. Där är den lagrad med en gummibussning (för plusjord till signalhornet) som du med fördel smörjer med vanligt universalfett. ICQ/ab 27:ans hylsa och en lagom lång hävstång krävs för att lossa på ratten.

Jag kör en av dessa oljor i min låda och styrväxel: http://www.castrol.com/castrol/generica … Id=7068180
Nr tre, den som heter Multivehicle. Fixat fram av en bekant på Mekonomen i Avesta. Fyra flaskor av den räcker för det du behöver, och gör du allt rätt från början får du en i reserv. Det vill säga att du slipper byta hjullagertätningar bak när det är olja i lådan = fors med olja över bromsarna med grundlig sanering till följd.

Den oljan du rekommenderar, är den verkligen hypoid?? viktigt med hypoid för slutväxeln.

175

Jag köper iallafall OKQ8 GL-4 olja till styrsnäckan! Men oljan till växellådan får la vänta lite ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa