En fråga som dykt upp är om min adapter passar blaupunkts från 50- och tidigt 60-tal? -Svaret är nej.
Dessa radios har mkt riktigt också en 6 polig kontakt, ofta på sidan av radion. Denna sitter dock INTE bakom ett plastlock med två bryggade stift i och är kopplade annorlunda än blaupunks från lite senare 60-tal och frammåt som har en DIN-kontakt med plastlock.
Denna kontakt var trots allt även den till för att koppla in dåtidens externa nöjesmaskiner, så efter att ha öppnat upp en sådan radio jag hade liggande har jag nu listat ut hur de är kopplade och byggt/ testat en annan adapter på den.
Några kommentarer: Stiften är kopplade i helt annan ordning än senare DIN-kontakter. Dessutom är kontakten bryggad mellan stiftet för radio och förstärkare med en lödd kabel på baksidan (istället för i plastlocket som senare). Detta gör att man inte kan bygga en adapter med brytare som växlar mellan radio och AUX (om man inte öppnar radion och löder bort bryggningen). Det gör inte så mkt, för om man väljer ett band utan mottagning eller en frekvens utan sändning när man kopplar in AUX/ mp3 blir ljudet störningsfritt. Jag tror ändå att man flyttade bryggningen till locket av denna anledning/ som förbättring. På min radio är dessutom själva kontakten lite annorlunda, den har inget spår för själva "kragen" på en DIN-hankontakt, utan den måste skäras bort för att kontakten skall passa (Se bild), men på en del passar DIN kontakten utan modifiering.
Jag hade inte tänkt bygga några sådana här adaptrar, men då en felbeställde min andra adapter byggde jag en på test för att kunna göra en ny till honom. Denna är lite annorlunda, då ingen brytare behövs, behövs heller ingen låda att bygga i. Själva kopplingen ryms i DIN-kontakten och från denna går direkt en 3,5mm hörlurskabel.
Om någon mer är intresserad av denna typ av adapter kan jag bygga någon enstaka extra.
Hur den 6-poliga kontakten ser ut på min tidiga blaupunkt.
Prototyp adaptern
Edit:
Lägger även upp ett videoklipp på funktionen. Jag har här ingen antenn inkopplad och därför ingen störande mottagning. (Kommer även testa detta). På U (FM) bandet med mp3 spelaren i paus hörs ett litet radiobrus (likt en tom frekvens) på M är det helt tyst. När man spelar mp3 hörs dock inget brus/ störning.Denna typ av adapter kan ju även vara bra om man har en fin radio som saknar FM-bandet. Då kan man ändå lyssna på radio, mp3, spotify via mp3 spelaren/ telefonen.
En sådan adapter skulle jag behöva till min Frankfurt med just en sådan DIN-kontakt. Skickar PM
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966