76

Och jag fick min igår också, i måndags alltså!

Snygg som få, ser riktigt proffsig ut! :-)

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

77

Fick min igår också!  ICQ/ab

78

jag fick idag Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

79 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-09 06:53:43)

Bra att de kom fram! Bara att sätta igång och göra en blaupunkt- låtlista nu då ICQ/ad

Förstod att några missat att de är färdiga, det är nog mitt fel eftersom jag bara skrev det här ( och tråden börjar bli lång). Så jag skickar ett PM till de som är kvar idag.

-Vwfreak
-slow&low
-Helmut
-ITbubbla
-johan81

80

Såg när jag tog läs radion i bilen att det va en Grundig men den funka kanon. Upplever inga störningar eller nått. Kanon nöjd med den och priset kan man inte klaga på.

81 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-10 18:01:47)

Vad kul att den fungerade till din grundig också!

Jag kan verkligen rekommendera att kombinera en bra högtalare (driven av radion) med tex biltemas "platta" aktiva bas. Jag har banne mig bättre ljud i min blaupunkt anläggning än vad jag har i nya bruksbilens orginalstereo. När CD-skivan känns förlegad är det enligt mig så optimalt det kan bli.

Vill någon provlyssna och har vägarna förbi Katrineholm, är det bara att höra av sig. Kaffe bjuds det alltid på också ICQ/ad

Jag har ett gäng adaptrar till färdiga, så om ni vill ha en passa på nu.

82

Vill du ha pengarna i näven eller ska jag föra över? ICQ/ab

83

Nej för skuttsingen, det där löser sig när jag kommer upp. Hojta till om du behöver den innan bara. Köpte inte du en bubbla ifjol? Tråkigt ont om luftkylt att spana på från balkongen.. ICQ/ad

84

Låter bra!  ICQ/ag jo jag köpte en -64 i mindre perfekt skick, eftersom det blivit stående hela vintern fick det bli att köpa en i stort sett körbar -63 som jag hunnit plöja några mil med!

Såg att du skrivit någonstans att du kör med en bättre högtalare och en biltema låda under stolen, tänkte höra hur du driver lådan? ICQ/ab

85

Jag har den lådan i pickupen och 912an, bägge är 12 volt. Jag har funderat hur jag skall göra i 6 volts bubblan. Jag har ju ingen tankmätare till höger och funderar på att sätta en liten diskant/mellanregister högtalare bakom det gallret och bygga en "minibas" bakom högtalargallret till vänster. Antingen driva det med ett litet steg och en kraftig 6-12v konverter eller så bygga en liten 6 volt förstärkare. Portabla iPhone spelare/ högtalare imponerar faktiskt i ljud och funderar på att bygga med delar till dessa. Det blir ju långt ifrån något värstingbygge, men jag är bara ute efter att få ut mesta möjliga med en blaupunkt utan att överdriva.

86

Jaha missade det.
Har suttit och läst lite om just att bygga om ett slutsteg till 6v (utan att egentligen förstått något)
det borde gå iaf!

Jo precis, det kan ju vara skönt att höra stereon om man "bombar" fram i 85 blås ICQ/ab

Om du vill kan du skicka en adapter? pma bara kontonummer osv! Fick tag i en gammal blaupunkt med rätt din ingång av våran kära antikhandlare.

Har du förresten nå prylar liggades till typ 1? hade behövt den bakre kylplåten bland annat.
Säkert en massa annat också. Men vi får snacka mer över pm eller när du kommer upp!

87

Min adapter har landat, tack för att du tillverkade dessa  ICQ/ab

88

Läste just i nya "klassiker" om dina adaptrar ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

89 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-25 09:45:13)

Kul! Verkar inte som nya klassiker dykt upp i butikerna här än.

90

Jag vill gärna ha en om det finns någon kvar? ICQ/ab

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

91

Hej!

Denna kommer sitta fint i min Ghia.
Vill gärna ha en med brytare och hål åt samma håll om det går.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

92

Jo jag har ett gäng färdigbyggda adaptrar kvar, jag skickar ett PM med uppgifter.

Det går att sätta brytaren och 3,5mm jacket ("hålet") åt samma håll. Det kommer dock bara att gå att fästa adaptern i bilen med muttern för brytaren, då huvudet på 3,5 mm jacket bara når genom godset i adapterns plastlåda.

93

EskiL 109 skrev:

Hej!

Denna kommer sitta fint i min Ghia.
Vill gärna ha en med brytare och hål åt samma håll om det går.

Då har jag byggt en med brytare och 3,5mm jack åt samma håll. Har även provat montera den i en bit lös plåt och den verkar sitta stadigt med bara brytarens mutter.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/3010a5e3-4e57-4f0c-b34d-2c1d70f7603c_zpsf2665ed8.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/839575fc-2ebd-431b-94bf-be9750a94c85_zpsc7a9c10c.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/41afb769-0d7f-4c0a-ba2a-cfea4e196cc7_zps1df108bd.jpg

94

Perfekt!
Betalar snarast!
Tack! ICQ/ab

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

95

Då postar jag den idag ICQ/ab Du får gärna höra av dig hur du tyckte det var att montera den, jag kör ju den andra varianten.

96 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-29 15:59:39)

En fråga som dykt upp är om min adapter passar blaupunkts från 50- och tidigt 60-tal? -Svaret är nej.

Dessa radios har mkt riktigt också en 6 polig kontakt, ofta på sidan av radion. Denna sitter dock INTE bakom ett plastlock med två bryggade stift i och är kopplade annorlunda än blaupunks från lite senare 60-tal och frammåt som har en DIN-kontakt med plastlock.

Denna kontakt var trots allt även den till för att koppla in dåtidens externa nöjesmaskiner, så efter att ha öppnat upp en sådan radio jag hade liggande har jag nu listat ut hur de är kopplade och byggt/ testat en annan adapter på den.

Några kommentarer: Stiften är kopplade i helt annan ordning än senare DIN-kontakter. Dessutom är kontakten bryggad mellan stiftet för radio och förstärkare med en lödd kabel på baksidan (istället för i plastlocket som senare). Detta gör att man inte kan bygga en adapter med brytare som växlar mellan radio och AUX (om man inte öppnar radion och löder bort bryggningen). Det gör inte så mkt, för om man väljer ett band utan mottagning eller en frekvens utan sändning när man kopplar in AUX/ mp3 blir ljudet störningsfritt. Jag tror ändå att man flyttade bryggningen till locket av denna anledning/ som förbättring. På min radio är dessutom själva kontakten lite annorlunda, den har inget spår för själva "kragen" på en DIN-hankontakt, utan den måste skäras bort för att kontakten skall passa (Se bild), men på en del passar DIN kontakten utan modifiering.

Jag hade inte tänkt bygga några sådana här adaptrar, men då en felbeställde min andra adapter byggde jag en på test för att kunna göra en ny till honom. Denna är lite annorlunda, då ingen brytare behövs, behövs heller ingen låda att bygga i. Själva kopplingen ryms i DIN-kontakten och från denna går direkt en 3,5mm hörlurskabel.

Om någon mer är intresserad av denna typ av adapter kan jag bygga någon enstaka extra.

Hur den 6-poliga kontakten ser ut på min tidiga blaupunkt.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/0E66A465-DCDF-44FA-9A7C-7815FEBCA2E7-7527-00000B30AAFB19B2_zps301a1611.jpg

Prototyp adaptern
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6A4FACF5-9346-4133-9478-7FC2EF01A014-7527-00000B30B2AD07CD_zps0ef6da61.jpg

Edit:
Lägger även upp ett videoklipp på funktionen. Jag har här ingen antenn inkopplad och därför ingen störande mottagning. (Kommer även testa detta). På U (FM) bandet med mp3 spelaren i paus hörs ett litet radiobrus (likt en tom frekvens) på M är det helt tyst. När man spelar mp3 hörs dock inget brus/ störning.

Denna typ av adapter kan ju även vara bra om man har en fin radio som saknar FM-bandet. Då kan man ändå lyssna på radio, mp3, spotify via mp3 spelaren/ telefonen.

97

PM

Nytt mob nr...

98

Fick min på posten i dag. Ser fin ut!
Tack för bra service!

Motala

99

EskiL 109 skrev:

Fick min på posten i dag. Ser fin ut!
Tack för bra service!

Det var så lite! Som sagt hoppas du tycker den går att montera så som du tänkt.

Som det är nu är 4st tingade av den andra adaptern som passar lite äldre blaupunkt utan "plastlocks-DIN". Gör någon extra och en ska jag ha själv, men vill man ha en är det bra att höra av sig innan lördag då jag handlar delar.

Det här blir troligtvis sista omgången för sommaren, men jag passar även på att bygga några till av den första typen ifall någon kommer på i sommar att det kan vara trevligt med mp3 i blåpunkaren. ICQ/ab

100

Tar nog en sån också.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..