51 Senaste redigerad av 63-Lowlife (2013-12-07 17:06:32)

Vad är en low light??
blinkersposition??

Hittade just detta  forumet och  tänkte det  kunde vara en bra hjälp att vara med här då jag  för en timme kom hem efter vart  och  köpt mitt livs andra Ghia.
Den första köpte jag  för  30 år sen ihop med  en kompis för att bygga en Cal looker.....men vi sålde den  för jag  behövde cashen  för att bygga kklar en racerbil och dessutom genomskådade vi det där med  Cal-look som en övergående fluga....ungefär  som Internet och mobiltelefoner....

Denna är  en  - 63 coupe som ska göras iordning åt min fästmö som INTE ALLS gillar hobbybilar, men efter 15 år ihop förtjänar hon nåt.... å då jag visadee en bild på en  omgjord Ghia  sa hon: Sån kan jag  tänka mig!!  så nu har vi en förebild och en bil....om några år  är den klar.
Den är så pass dålig att orginalfanatikerna inte skriker så högt då den inte blir  original....som de  bla  gör  med  min   splitwidowvette

Jag inbillar mig av trådinläggen att  en lowlight är  före  - 60? lr  vad  betyder det?

52

lowlight hänvisar till framlysenas position. Innan 60 års modell satt framlysena lägre. Kom en ny kaross med en del förändringar till 60 årsmodell. Finns en hel del lowlights med den nya fronten ditsvetsat. Största förändingen fram är nya luftinsläpp och högre monterade framlysen.

53

Ahhh1 Fast de  som  kom efter  - 70   tycker jag  ser  lite  väl anskrämliga ut- obs  min  personliga åsikt,,,
jag har  ännu inte  tänkt på skillnaden  mellan   pre- 60 och  post  60 ,  men ska kika  på det  då det  är en  sån detalj jag kanske vill  bygga om/ leka mellan  årsmodellerna då man kan  ta det  bästa av de  årsmmodelller man gillar
Stort tack  för klargörandet!!

54 Senaste redigerad av 63-Lowlife (2013-12-08 00:37:37)

Nu  jag  kollat på  bilder så  ögonen blöder och inser att det  är  strålkastarna som sitter  lägre och de  tidiga har ett överhäng på "pannbenet"
Vilket som är snyggast är nog en smaksak....
Tackar  för info- Nu vet  jag!!
Jag trodde  först det var  blinkersna som åsyftades,,,,

55 Senaste redigerad av yogi (2013-12-08 14:09:25)

lägg upp en projekt-tråd om bilen. Finns för några ghior som projekt.
Cool årsmodell 63.
Sista året med dom gamla innerhandtagen till dörröppningen och dörrlåsen skiljer också.
Sista året för blinkersen fram med gamla modellen med kromad krage som håller lampglaset.

Ta reda på vilken månad bilen är tillverkad så att du inte har en "crossover" med några delar från olika årsmodeller. Har en ghia från september 60 som ju blir en 61 årsmodell med "fel" instrumentbräda själv. Min andra från maj 61 har rätt instrumentbräda.

lycka till

56

Tusen Tack för  det trevliga bemötandet  och  tipsen.
Tyvärr  är  risken att tiden inte finns  till en  projekttråd då jag har  nånstans mellan 10-15 hobbybilar och en massa annat som stör- men när  bilen  är klar visar  vi  den  gärna - Den kommer  enbart vara en Ghia på skalet- och det kommer bli en hel  del chassiedelar  och annat  till salu om man  kan  hjälpa andra  entusiaster med delar som underlättar deras  byggen. Just chassiet var det  som var  det  bästa  på denna( redan  åtgärdat)

Med vänlig hälsning R

57 Senaste redigerad av 63 Highlight (2013-12-09 12:51:31)

Sååå...jag har  bytt nickname och finns  numer på det ovanstående då jag  nu vet skillnaden på high och low   ICQ/ad
avrättar det  gamla kontot inom kort

Den är inreggad i Sverige  en   månad innan jag  fyller år- 14 Mars
Hur kan jag  få reda på  när den  är tillverkad?? Finns det  något enkelt sätt ?
Chassie#??
Kul att man  har  lite av de  gamla grejorna- oftast  brukar de  vara snyggast- Saknar såna helt  dock så de  är på inköpslistan
Med vänlig hälsning R

58

här är min 59a cab (dålig gamal bild)

http://www.wolfparts.com/ghiacab/ghiaca3.jpg

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

59

Har inte varit inne på detta forum tidigare men tyckte det var kul att se att min gamla bil omnämns här. Tänkte att jag också skulle kunna dela med mig lite av den historik jag känner till om bilen.

Jag köpte bilen i juli 1980!! i Hudiksvall. Bilen var i miserabelt skick och hade varit avställd sen -77. Jag har haft den i varmgarage sedan dess men för snart två år sedan satte jag äntligen fart med renoveringen. Bilder från renoveringen publicerar jag på kglowlightregistry.

http://www.kglowlightregistry.com/index … tingID=537

Bilen är byggd i Osnabrück 3 oktober 1955. Den 4 oktober 1955 levererades den till VW-handlaren Raffay i Hamburg. Först den 15/1 1957 registrerades bilen i Sverige och togs i svensk trafik första gången 1/2 1957 i Stockholm. Därefter har bilen gått i Skåne, Jämtland och Gävleborg. 1964 övertogs bilen av en man i Funäsdalen, han fick bilen gratis eftersom den var så illa upprostad. Han drev verkstad som var kontraktsverkstad för VW. Mellan 1964 och 1967 bytte han front och skärmar samt lagade en hel del rost i hjulhus med mera. Efter lackering sålde han bilen till Gävle. Under 70-talet hann bilen med att vara registrerad i Iggesund, Hassela och Hudiksvall innan jag köpte den.

Min intention är att försöka återställa bilen så nära original som möjligt. Bilen har med största sannolikhet varit Gazellenbeige från början men var omlackad röd redan innan dess att han i Funäsdalen rostlagade och lackade bilen.

Jag saknar en del bitar till bilen. Exempelvis tyckte han som lagade bilen på 60-talet att stolarna i fram var för dåliga så han satte i P1800 stolar i rött skinn. Är det nån som har ett par 55-56 stolar som står och dräller??

Vänliga hälsningar

//B

60

Jag vet om en 56a i orginalskick med chnr
11315***.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

61

Ghia55 skrev:

Har inte varit inne på detta forum tidigare men tyckte det var kul att se att min gamla bil omnämns här. Tänkte att jag också skulle kunna dela med mig lite av den historik jag känner till om bilen.

Jag köpte bilen i juli 1980!! i Hudiksvall. Bilen var i miserabelt skick och hade varit avställd sen -77. Jag har haft den i varmgarage sedan dess men för snart två år sedan satte jag äntligen fart med renoveringen. Bilder från renoveringen publicerar jag på kglowlightregistry.

http://www.kglowlightregistry.com/index … tingID=537

Bilen är byggd i Osnabrück 3 oktober 1955. Den 4 oktober 1955 levererades den till VW-handlaren Raffay i Hamburg. Först den 15/1 1957 registrerades bilen i Sverige och togs i svensk trafik första gången 1/2 1957 i Stockholm. Därefter har bilen gått i Skåne, Jämtland och Gävleborg. 1964 övertogs bilen av en man i Funäsdalen, han fick bilen gratis eftersom den var så illa upprostad. Han drev verkstad som var kontraktsverkstad för VW. Mellan 1964 och 1967 bytte han front och skärmar samt lagade en hel del rost i hjulhus med mera. Efter lackering sålde han bilen till Gävle. Under 70-talet hann bilen med att vara registrerad i Iggesund, Hassela och Hudiksvall innan jag köpte den.

Min intention är att försöka återställa bilen så nära original som möjligt. Bilen har med största sannolikhet varit Gazellenbeige från början men var omlackad röd redan innan dess att han i Funäsdalen rostlagade och lackade bilen.

Jag saknar en del bitar till bilen. Exempelvis tyckte han som lagade bilen på 60-talet att stolarna i fram var för dåliga så han satte i P1800 stolar i rött skinn. Är det nån som har ett par 55-56 stolar som står och dräller??

Vänliga hälsningar

//B

Kul att läsa mer om det som måste vara äldsta Ghian i Sverige! Kul också att se att fronten blir fin igen.

62

lasslo skrev:

Det kan vara den min framruta kommer ifrån. Jag köpte den av en äldre herre utanför Växjö som hade renoverat en lowlight, jag minns det som en 58 men det kan ha varit en tidigare?

När vi endå är inne på Växjö, så har christian(han med Tina bussen) en 57a. Röd med nyare front.

När renoverade han lowlighten? Min renoverades i två omgångar i Växjö-trakten. En gång under 80-talet av en man som inte längre finns bland oss och på 90-talet kompletterades den med en seriös plåtrenovering av en annan ägare. Kanske har du originalframrutan till min bil.  ICQ/ab

63

Nä, som jag förstod det på mannen jag köpte rutan så var renoveringen just klar, inom nått år iaf. Han berättade att han finkörde lite på sommaren.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

64

Någon som har info om denna?

Post's attachments

DSC00043.jpg, 89.19 kb, 1024 x 768
DSC00043.jpg 89.19 kb, 378 downloads since 2014-09-14 

65

Det är en 57a cab. Trots att cabben kom 58...
Det är en av dom äldsta cabbarna i världen, kanske till&med den äldsta?

Ägs av en trevlig äldre herre, vi träffades på höstträffen i Malmö förra året.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

66 Senaste redigerad av Carlberg (2014-12-11 18:29:11)

Min ghia, tillverkad dec -58. Svensksåld bil. Ursprungligen pärlvit L87. Bilen är under renovering.

Post's attachments

Ghiacab.jpg, 232.71 kb, 628 x 336
Ghiacab.jpg 232.71 kb, 376 downloads since 2014-09-14 

67

Det ska finnas en blågrön ghiacab med beige sufflett i Örebrotrakten. Förmodligen lowlight. Skulle vilja komma i kontakt med ägaren. Någon som vet?

68

Jag känner han inte. Men jag vet i vilket område han bor i. Men jag vet att han är medlem i nerikes fordonshistorisker du kanske han kolla där. ICQ/ab

Bil parken : -[Typ 3 Fastback tl -66]- -[Mk 2 Golf 1.8 -92]-

69 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-12-20 11:10:45)

Vi har visst glömt Janlövarnas lowlight ghia som nu ligger på Blocket. Den tror jag var forellblå i original.
Chassinummer 1162675. Rätt tidig den med.

Post's attachments

image.jpg, 149.56 kb, 1024 x 768
image.jpg 149.56 kb, 376 downloads since 2014-12-20 

Alte Liebe rostet nicht!

70

vwdahls skrev:

Jag känner han inte. Men jag vet i vilket område han bor i. Men jag vet att han är medlem i nerikes fordonshistorisker du kanske han kolla där. ICQ/ab

Där hittade jag den! Det var ju GJG800 som jag lade in bild på tidigare i tråden, jag trodde den "bodde" i södra sverige.

71

johan_l skrev:

Jag faller ju på fel sida sträcket med min 1960, VIN 2600253, undrar hur många 60or det finns, jag har hört några som har 60or iallafall... Men tillverkad 1959 är den vad jag förstår...

Jag köpte den här -60:an idag!..och drar hem den till Sundsvall nästa vecka.  ICQ/ag

Post's attachments

20150514_093120 (2) liten.jpg, 528.02 kb, 1024 x 553
20150514_093120 (2) liten.jpg 528.02 kb, 402 downloads since 2015-05-14 

VW Karmann Ghia Coupé -60
VW Buss Tele -79 (såld)

(o= l =o)

72

kan lägga upp en bild på min ny inköpta ghia. chassinummer 11857** ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a632/oskarwennermark/lowlight%20ghia%20-%2056/20150516_201729_zpssunopfph.jpg

Type2-57 PG/SG
Såld-Lowlight ghia-56

73

Trevlig vagn!

74

nizekustoms skrev:

Vi har visst glömt Janlövarnas lowlight ghia som nu ligger på Blocket. Den tror jag var forellblå i original.
Chassinummer 1162675. Rätt tidig den med.

Blev denna såld och i så fall... stannade den i Sverige?

Alte Liebe rostet nicht!

75

Den var på Bugrun i råttigt skick men verkade vara i trafik i alla fall.