26

sdenzel skrev:
johan_l skrev:

Jag faller ju på fel sida sträcket med min 1960, VIN 2600253, undrar hur många 60or det finns, jag har hört några som har 60or iallafall... Men tillverkad 1959 är den vad jag förstår...

En 60:a här på västkusten, tillverkad i Mars -60.....

Jag var och tittade på en grön 60a utanför örkelljunga(på gränsen mellan Skåne & Småland), för nått år sen. Den stod i en lada och var körd dit 1980, nu var den ganska vissen...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

lasslo skrev:

Är det nån som vet nått om denna 56a?
http://www.kglowlightregistry.com/index … stingID=55

Den påminner om en ghia jag såg i en lada utanför Kalmar 2005/06 nånting.
Den stod hos en man jag tyvärr glömt namnet på, han var bekant med grabbarna i DBR och hade ett 50tal trevliga bilar i sina lador ICQ/ab
Mannen i fråga gick tyvärr bort året efter, och jag har ofta funderat på vart hans bilar, framförallt ghian tog vägen?

Om du läser vidare på sidan så står det "current location: France". Så, den verkar ha gått på export, liksom många andra.

http://www.kglowlightregistry.com/images/listing_photos/55_1650743634.jpg

28

Finns någon bild på den ghian på det franska ghiaforumet. En lizzardgreen bil.

Lasslo.
Hans bilar utannonserades förrut i någon biltidning. Om jag inte tar fel så var det någon som var kunnig som hjälpte till med försäljningen av bilarna. Säkert någon från veteranbilsklubben härifrån Kalmar/Öland.
Han verkade ha haft en hel del udda bilar.

29

yogi skrev:

Lasslo.
Hans bilar utannonserades förrut i någon biltidning. Om jag inte tar fel så var det någon som var kunnig som hjälpte till med försäljningen av bilarna. Säkert någon från eteranbilsklubben härifrån Kalmar/Öland.

Det finns en annan lizzard green-56 ghia i trakterna.

30

Beställde just födelsebevis på min. Det blir nog en lång väntan på förhoppningsvis kul läsning...

Alte Liebe rostet nicht!

31

58ghia skrev:
yogi skrev:

Lasslo.
Hans bilar utannonserades förrut i någon biltidning. Om jag inte tar fel så var det någon som var kunnig som hjälpte till med försäljningen av bilarna. Säkert någon från eteranbilsklubben härifrån Kalmar/Öland.

Det finns en annan lizzard green-56 ghia i trakterna.

Pratade med ägaren som vill vara annonym och på denna ska nummret börja med 1116xxx .Vilket bör vara en ganska tidig ghia.

32

Var tvungen att kolla upp mina ghior nu när denna tråd dykt upp!

1197xxx -56 var ursprungligen Lizzard green med mörkgrönt tak
1143xxx regad som 57:a men tillverkad April -56 och denna var givetvis röd med svart tak som alla andra.

Bägge bilarna är projekt så inget som rullar.

Folkabiten har även en röd med svart tak -58 eller -59:a

33

Finns en renoverad röd (kommer inte ihåg takets färg) -56:a (tror jag...)  utanför Växjö.

34 Senaste redigerad av lasslo (2013-03-17 20:08:50)

Det kan vara den min framruta kommer ifrån. Jag köpte den av en äldre herre utanför Växjö som hade renoverat en lowlight, jag minns det som en 58 men det kan ha varit en tidigare?

När vi endå är inne på Växjö, så har christian(han med Tina bussen) en 57a. Röd med nyare front.

Buss 65
Ghia 57

35

vet om en svart 56a lowlight runt om halmstad trakten , tror det var 1 eller 2 ägare på den , var körbar 2006-07 alla fall  ICQ/ab

Typ 1or: 50, 55/5, 61, 67, 68. Typ 2: 73. typ 3: 63, 70.

36

Då det här börjar utveckla sig till en presentationstråd kommer mitt bidrag.

Mitt exemplar tillverkades i Osnabrück 18 november 1957 och lämnade fabriken med destination Sverige tre dagar senare. Förutom den normala utrustningen för svensksålda bilar hade den också vita däckssidor som extrautrustning. Detta verkar ha varit mycket vanligt på just brilliantröda bilar. Den andra december samma år fick bilen sitt typintyg från AB Scania Vabis undertecknat Gösta Nilsson. Första registreringsbeviset utfärdades 13 juni 1958. Sedan dröjde det ända till 17 juni 1959 innan den säljs till kund med 50 km som mätarställning från G Persson bil i Uppsala. Med andra ord tillbringade bilen minst ett helt år som utställningsbil hos en bilförsäljare.

Köpare var Sjuksköterska H Pettersson. Det var hon som blivit förtjust i den hos G. Perssons bil i juni 1959 och det var hon som sedan bytt in den hos Motorkompaniet i Växjö februari 1972, eftersom tjänsten tarvade något mer modernt och tillförlitligt. Bilden nedan har jag fått från henne och den är tagen i Nyköping gissningsvis i mitten av 60-talet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1038124.jpg

Under 70-talet vandrade den runt bland flera ägare, som brukligt är för en 15-20 år gammal bil. Sedan ägdes den av samma person från sent 70-tal till tidigt 90-tal. Troligtvis var det denne person som räddade den från skrotdöden. Claes i Växjö köpte sedan bilen och karossrenoverade den på 90-talet. Efter en mellanägare köpte jag den i ett obesiktigat, men rimligt rullande skick, 2011.

Bilen är lagom för mig, körbar och hygglig i grunden, men med utrymme för förbättringar. Den som är mer nyfiken kan klicka in på min blogg (se länk i sidfoten).

Så här såg bilen ut 2012:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1038125.jpg

37

lasslo skrev:

Ghior är lite svåra att hålla reda på. Det finns nog bara den 55an i Sverige, och kanske ett tiotal 56or, uppskattningsvis?
Det finns nog ett antal gammelghior som inte är känd i vw kretsar, nån äldre gubbe dom haft bilen sen 70tlet och kör ett par svängar om året. Det närmaste dom bilarna kommer en bilträff är på sin höjd den lokala veckotäffen, om det är riktigt fin väder ICQ/ab

Jag tycker att 58or och 59or verkar vara vanligast i Sverige?
Är det nån sm vet hur många lowlight som kom hit, respektive år?

Lasslo, jag hittade Försäljningssiffror och har lagt upp dem i min blogg:

http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/ … ghian.html

Här ser man att 1957 var det överlägset största Ghia-året i Sverige. Men, eftersom det är kalenderår så betyder det en mix av 57:or och 58:or.

38

Angående årsmodeller och modellår så verkar det vara ett känsligt ämne ICQ/ab

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

39

I går damp det ned ett ursprungsbevis i brevlådan från Wolfsburg!
Min är byggd 6 januari 1957. Levererades i pelikanrött med svart tak. Den lämnade fabriken den 8:e januari med följande M-koder:
M018 - Större reflektor i bromsljuset.
M067 - 77Ah 6v batteri
M128 - White wall tires
M950 - Laminerad framruta

Alte Liebe rostet nicht!

40 Senaste redigerad av peterpeter (2013-04-09 22:05:39)

Min lär också vara från Januari-57!
Chassi nr. 13945xx
Men det som rör till det lite är att i reg-beviset har det kommit till en etta före chassinummret så den heter där 113945xx..... men man får nog tro på det som står på ramtunneln.....

41

Det finns en svart -56:a i Norrtälje, som är helt original på alla punkter, orenoverad, inte omlackad osv. alltså helt superunik på alla punkter! Tror inte att den varit besiktigad på några år, men den står och myser i ett torrt garage. Samma ägare sen LÅNGT tillbaka!
Finns bild på den på Norrtäljes hemsida bland Ghior, (otippat va?!). Det sägs att det är en av världens äldsta Ghior!!! Jag kan inte bekräfta det dock.

42 Senaste redigerad av TobiasL (2013-07-01 11:34:50)

peterpeter skrev:

Det finns en svart -56:a i Norrtälje, som är helt original på alla punkter, orenoverad, inte omlackad osv. alltså helt superunik på alla punkter! Tror inte att den varit besiktigad på några år, men den står och myser i ett torrt garage. Samma ägare sen LÅNGT tillbaka!
Finns bild på den på Norrtäljes hemsida bland Ghior, (otippat va?!). Det sägs att det är en av världens äldsta Ghior!!! Jag kan inte bekräfta det dock.

En riktigt fin bil! 56:or i svart är jag svag för.

Kollar man på regplåtarna så har den chassinummer 1217XXX och borde då vara tillverkad c:a juli 56, så den är inte riktigt så tidig som Norrtälje-hemsidan vill göra gällande. Kanske är den åtminstone bland världens tvåhundra äldsta.

43

Hej!

Kul tråd, jag har en -58 med chassie 16594xx renoveringsobjekt som stått ute plåtren. Den var tidigare grön med grön klädsel.
Till den har jag också en bortkapad framdel också -58 grön.

Jag vet om en -57 med chassie 15399xx den ar jag försökt att köpa i 5 år brukaren körde den till 1974 då han tyckte att den var  slö. Då parkerade han den utanför huset under trädet, nyckel sitter kvar i tändningslåset, tyvärr så var det under sommarmånaderna som han ställde den där så förarrutan är nedvevad.
Det som är kvar av bilen är rött med svart tak.
Han har dock betalat registeravgiften i alla år, nu har han bestämmt sig för att sälja den till mig.

Båda bilarna är duktigt rostiga men kompletta och tidigare orörda, förhoppningsvis kan de kanske bli en lowlight på vägen till slut.

//Henrik

44

Enligt Bosse Bertilssons bok så importerades det
1955 44 stycken Ghior till Sverige.
1956 410st
1957 669st
1958 264st och
1959 244st

Har själv en -59, men den är finskreggad så den räknas inte  ICQ/ag

-Johan-

-59 Ghia, -64 Bubbla, -65 Bubbla, -67 Buggy, -73 K70, -76 Teijo, -56 Simpson

45

Här är 1175xxxx ute på gatorna sedan ett par veckor.
http://i1103.photobucket.com/albums/g471/bystrom70030/13-Juni100_zps7bce5ca3.jpg
Nuvarande ägare fick köpa den efter att ha genomgått samma granskning som vid en adoption av ett barn ICQ/ag
Så någon försäljning blir det inte,och nu efter 15 år är den nybesiktigad med fixade bromsar.
Nummer 10 in i Sverige och (minns inte riktigt men) ca 110-120 att lämmna bandet i Osnabruck.
Övernattade där förra onsdagen på väg till BBT  ICQ/ab
Lite ruffig i lacken, men mycket orginal och rätt fin röd inredning.

46

Vacker!

/ P

Patrik B. skrev:

http://i1103.photobucket.com/albums/g471/bystrom70030/13-Juni100_zps7bce5ca3.jpg
Nuvarande ägare fick köpa den efter att ha genomgått samma granskning som vid en adoption av ett barn ICQ/ag
Så någon försäljning blir det inte,och nu efter 15 år är den nybesiktigad med fixade bromsar.
Nummer 10 in i Sverige och (minns inte riktigt men) ca 110-120 att lämmna bandet i Osnabruck.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

47

Patrik B. skrev:

Underbar bil! Kul att den rullar igen. Tack för att du bjuder på bilder och info.

(Nummer 10 i Sverige och c:a 110-120 från Osnabrück verkar inte stämma med chassinumret dock. Bilen borde, enligt det, vara tillverkad c:a juni 1956. Med tanke på att det importerades 44 st Ghior till Sverige 1955, och 410 st 1956 så verkar det mycket osannolikt att uppgifterna stämmer.)

48

Tjena
Undra om ja den äldsta ghian ja har en med chassinr
som börjar på 1097.... ICQ/ad ....

49

nisselamell skrev:

Tjena
Undra om ja den äldsta ghian ja har en med chassinr
som börjar på 1097.... ICQ/ad ....

http://www.kglowlightregistry.com/index … tingID=537
Kan det vara denna bilen?
Den borde vara äldst i Sverige?

Fint jobb du lägger ner på gamlingen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

50

min ghia har ch nr 3068677  och ska va en tidig 60:a svensksåld i östersund ? gamla chassit/mekanik och den nyare fracken  Default/lol  Default/lol