26

Intressant... jag fick lite bilder 2007 där vi diskuterade kuggstångsstyrning och Talbot Horizon skivbromsok  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

27

Liten fråga om jag får. ICQ/an  verkar ju som ni vet en del om turbo... nuförtiden e ju dom flesta turbos vattenkylda..
jag har en mindre "lättrycks turbo" till en svens byggd bil... ICQ/ad  den e då vattenkyld.. tankar har funnits att använda denna snurra till en luftkyld vw boxermotor.. något som gjorts???. i sådant fal hur löste ni kylningen.. tänker liten marin el vattenpump mindre kylare och ett eget kylsystem..  eller??

Glad om jag kan få ett svars som bereder vägen.
Mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

Det funkar utmärkt att köra utan vattenkylningen på turbon

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

29

Hmm har inte tänkt att ha den till 200-400 meters körningar utan som en extra förstärkning till min slitande buss.. så tillförlitligheten e ju intressat.. jag jag vet att förr var alla bara oljesmorda/kylda.. men det finns ju en anledning till vatten kylningen?!?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Coolt bygge !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

31

michaelth skrev:

Hmm har inte tänkt att ha den till 200-400 meters körningar utan som en extra förstärkning till min slitande buss.. så tillförlitligheten e ju intressat.. jag jag vet att förr var alla bara oljesmorda/kylda.. men det finns ju en anledning till vatten kylningen?!?

Vattenkylningen är där för att kyla lagerhuset och minimera risken för att oljan ska koksa där på en bruksbil. Låter man den kylas ner på tomgång efter hård körning så klarar man sig utan vattenkylning.

Mera känd som jb...

32

Muckenhirn, ja det stämmer..Kul att se att bilen är vid liv..

33

michaelth skrev:

Hmm har inte tänkt att ha den till 200-400 meters körningar utan som en extra förstärkning till min slitande buss.. så tillförlitligheten e ju intressat.. jag jag vet att förr var alla bara oljesmorda/kylda.. men det finns ju en anledning till vatten kylningen?!?

plugga vattenanslutningarna o glöm bort att du överhuvudtaget haft de ICQ/ab

jag är INGEN expert men skulle hellre köra med lite större avgashus och lägre avgasmottryck / avgas temp än en liten turbo som laddar direkt så att säga. värme dödar .

mina 3 cent

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

34

Liten update.
Har fått tillbaka blocket och veven.
Även byggt ihop motorn. växellådann har hittat tillbaka in igen, efter att motorrummet fått sig en skvätt färg.
Har mest slipat och målat nu.

http://forumbilder.se/CDNEK/bild7.JPG
Här ser man den nya svänghjulsbulten, tyckte den var lite dyr! men men.
http://forumbilder.se/CDNEK/bild6.jpeg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

35 Senaste redigerad av Micke_9000 (2013-03-31 09:23:26)

Hallå alla! perfekt med lång ledighet, man får så mycket gjort i verkstaden!
Har fixat kablage till oljekylfläkten, samt motorkablar och lite annat.
Tändkassetten är nu färdig monterad på torpenväggen!
Håller på med gaswiren nu innan motorn ska hoppa in på plats!

http://forumbilder.se/CDNKM/bild9.JPG
Okej, den tar ju lite plats i lådan, samt inte är jätte snygg, men det finns hatthylla! ICQ/ab

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

36

Dags för update!
Blir en snabb, har fått gjort mycket, men ändå inte pga vissa saker har hänt.
Motorn har hittat in i det nymålade motorrummet.
http://forumbilder.se/CDVI6/img-0746.JPG
Provmonterar grnröret.
http://forumbilder.se/CDVI6/img-0748.JPG
Turbon monterad och monterat lambdasonden.
http://forumbilder.se/CDVI6/img-0756.JPG
Och nu har jag byggt tryckrör samt börjat bygga ihop oljeledningarna.
Det som är kvar nu är röret till luftfiltret samt fylla på olja och se var det läcker ICQ/ab
http://forumbilder.se/CDVI6/img-0765.JPG

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

37

Bara en liten fråga.. varför så grova tryckrör en del av vägen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

michaelth skrev:

Bara en liten fråga.. varför så grova tryckrör en del av vägen?

Spjället är på 3" och turbon 2" därav att det är stort i början vid spjället.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

39

va  de du som hade varit hos martin med en oljekylblockoff o velat ha den moddad för org gummipackning?
sett de i min tråd kanske?

coolt bygge btw

40

Alex82 skrev:

va  de du som hade varit hos martin med en oljekylblockoff o velat ha den moddad för org gummipackning?
sett de i min tråd kanske?

coolt bygge btw

Ja precis! de såg ju skit smidigt ut, dock hade vi ju inte samma blockoff så det gick ju inte.
Tack!
Ditt verkar intressant också, hur går de med den??

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

41

sakta men säkert hehe. har inte orkat uppdatera tråden bara

42

Startade gjorde hon. inga läckage,
En liten Teaser

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

43

Vad för låt?

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

44

Song of the Caged Bird/ Lindsey Stirling. Checka Youtube på hennes namn. Sprallig liten tjej känd som den dansande violinisten. ICQ/ab

typ1 -59- En lat en -70 och ett antal feta höns -72 -73 -73 -74.

45

gött med pys o tryck. de enda som talar emot det är ju att i bästa fall får man kanske ut 100 hästar ur motorn om den är orörd vid 1 bars ladd..... ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

46

PeRi skrev:

Song of the Caged Bird/ Lindsey Stirling. Checka Youtube på hennes namn. Sprallig liten tjej känd som den dansande violinisten. ICQ/ab


Tackar. o ursäkta frågan i din tråd...

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

47

Ber lika mycket om ursäkt för svaret i din tråd. Men det betyder bara att vi följer den.  ICQ/ag
Intressant det här med Insprutet. Kan du berätta mer om det.
Bygger 1303 med typ4 motor för bana. Kan detta vara lågpris alternativ till Nira och liknande?
Kommer inte använda turbo.

typ1 -59- En lat en -70 och ett antal feta höns -72 -73 -73 -74.

48

riseabove skrev:

gött med pys o tryck. de enda som talar emot det är ju att i bästa fall får man kanske ut 100 hästar ur motorn om den är orörd vid 1 bars ladd..... ICQ/ab

Okej, men det gör inget, är så trött på förgasare, och älskar insprut, vill mest ha en bil som går att köra med, samt lite piggare än original ICQ/ab

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

49

PeRi skrev:

Ber lika mycket om ursäkt för svaret i din tråd. Men det betyder bara att vi följer den.  ICQ/ag
Intressant det här med Insprutet. Kan du berätta mer om det.
Bygger 1303 med typ4 motor för bana. Kan detta vara lågpris alternativ till Nira och liknande?
Kommer inte använda turbo.

Ingen fara! Precis, vilket är kul!
Jaa, jag kan inte så mycket om just dom andra alternativen, en billig saab hittar man ju lätt bara att plocka från skroten annars.
började med bara insprut, när det fungerade blev det att bygga dit turbo, lite pill och mycket sladdar! finns även många som mappar just SAAB sprut.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

50

Ja det har gått ganska bra med bilen. men började få spikningar vid högre ladd och luften blev ganska varm, dags för montering av IC.
http://forumbilder.se/CFG35/img-0904.JPG
http://forumbilder.se/CFG36/img-0934.JPG
Så här blev det när det blev klart, körde ett tag, 1 bars laddtryck sköt på ganska bra, men två ventilstyrningar på ettans gav upp och läcker igenom olja så hon misständer. renovering av toppar samt nya cylindrar behövs. vinterprojekt igen då ja!

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB