Intressant... jag fick lite bilder 2007 där vi diskuterade kuggstångsstyrning och Talbot Horizon skivbromsok 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Typ1 1303 med Turbo och Trionic 5 insprutning.
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Intressant... jag fick lite bilder 2007 där vi diskuterade kuggstångsstyrning och Talbot Horizon skivbromsok 
Liten fråga om jag får.
verkar ju som ni vet en del om turbo... nuförtiden e ju dom flesta turbos vattenkylda..
jag har en mindre "lättrycks turbo" till en svens byggd bil...
den e då vattenkyld.. tankar har funnits att använda denna snurra till en luftkyld vw boxermotor.. något som gjorts???. i sådant fal hur löste ni kylningen.. tänker liten marin el vattenpump mindre kylare och ett eget kylsystem.. eller??
Glad om jag kan få ett svars som bereder vägen.
Mvh Michael
Det funkar utmärkt att köra utan vattenkylningen på turbon
Hmm har inte tänkt att ha den till 200-400 meters körningar utan som en extra förstärkning till min slitande buss.. så tillförlitligheten e ju intressat.. jag jag vet att förr var alla bara oljesmorda/kylda.. men det finns ju en anledning till vatten kylningen?!?
Coolt bygge !

Hmm har inte tänkt att ha den till 200-400 meters körningar utan som en extra förstärkning till min slitande buss.. så tillförlitligheten e ju intressat.. jag jag vet att förr var alla bara oljesmorda/kylda.. men det finns ju en anledning till vatten kylningen?!?
Vattenkylningen är där för att kyla lagerhuset och minimera risken för att oljan ska koksa där på en bruksbil. Låter man den kylas ner på tomgång efter hård körning så klarar man sig utan vattenkylning.
Muckenhirn, ja det stämmer..Kul att se att bilen är vid liv..
plugga vattenanslutningarna o glöm bort att du överhuvudtaget haft de 
jag är INGEN expert men skulle hellre köra med lite större avgashus och lägre avgasmottryck / avgas temp än en liten turbo som laddar direkt så att säga. värme dödar .
mina 3 cent
Liten update.
Har fått tillbaka blocket och veven.
Även byggt ihop motorn. växellådann har hittat tillbaka in igen, efter att motorrummet fått sig en skvätt färg.
Har mest slipat och målat nu.
Här ser man den nya svänghjulsbulten, tyckte den var lite dyr! men men.
Hallå alla! perfekt med lång ledighet, man får så mycket gjort i verkstaden!
Har fixat kablage till oljekylfläkten, samt motorkablar och lite annat.
Tändkassetten är nu färdig monterad på torpenväggen!
Håller på med gaswiren nu innan motorn ska hoppa in på plats!
Okej, den tar ju lite plats i lådan, samt inte är jätte snygg, men det finns hatthylla! 
Dags för update!
Blir en snabb, har fått gjort mycket, men ändå inte pga vissa saker har hänt.
Motorn har hittat in i det nymålade motorrummet.
Provmonterar grnröret.
Turbon monterad och monterat lambdasonden.
Och nu har jag byggt tryckrör samt börjat bygga ihop oljeledningarna.
Det som är kvar nu är röret till luftfiltret samt fylla på olja och se var det läcker 
Bara en liten fråga.. varför så grova tryckrör en del av vägen?
Bara en liten fråga.. varför så grova tryckrör en del av vägen?
Spjället är på 3" och turbon 2" därav att det är stort i början vid spjället.
va de du som hade varit hos martin med en oljekylblockoff o velat ha den moddad för org gummipackning?
sett de i min tråd kanske?
coolt bygge btw
va de du som hade varit hos martin med en oljekylblockoff o velat ha den moddad för org gummipackning?
sett de i min tråd kanske?coolt bygge btw
Ja precis! de såg ju skit smidigt ut, dock hade vi ju inte samma blockoff så det gick ju inte.
Tack!
Ditt verkar intressant också, hur går de med den??
sakta men säkert hehe. har inte orkat uppdatera tråden bara
Startade gjorde hon. inga läckage,
En liten Teaser
Vad för låt?

Song of the Caged Bird/ Lindsey Stirling. Checka Youtube på hennes namn. Sprallig liten tjej känd som den dansande violinisten. 
gött med pys o tryck. de enda som talar emot det är ju att i bästa fall får man kanske ut 100 hästar ur motorn om den är orörd vid 1 bars ladd..... 
Song of the Caged Bird/ Lindsey Stirling. Checka Youtube på hennes namn. Sprallig liten tjej känd som den dansande violinisten.
Tackar. o ursäkta frågan i din tråd...

Ber lika mycket om ursäkt för svaret i din tråd. Men det betyder bara att vi följer den.
Intressant det här med Insprutet. Kan du berätta mer om det.
Bygger 1303 med typ4 motor för bana. Kan detta vara lågpris alternativ till Nira och liknande?
Kommer inte använda turbo.
gött med pys o tryck. de enda som talar emot det är ju att i bästa fall får man kanske ut 100 hästar ur motorn om den är orörd vid 1 bars ladd.....
Okej, men det gör inget, är så trött på förgasare, och älskar insprut, vill mest ha en bil som går att köra med, samt lite piggare än original 
Ber lika mycket om ursäkt för svaret i din tråd. Men det betyder bara att vi följer den.
![]()
Intressant det här med Insprutet. Kan du berätta mer om det.
Bygger 1303 med typ4 motor för bana. Kan detta vara lågpris alternativ till Nira och liknande?
Kommer inte använda turbo.
Ingen fara! Precis, vilket är kul!
Jaa, jag kan inte så mycket om just dom andra alternativen, en billig saab hittar man ju lätt bara att plocka från skroten annars.
började med bara insprut, när det fungerade blev det att bygga dit turbo, lite pill och mycket sladdar! finns även många som mappar just SAAB sprut.
Ja det har gått ganska bra med bilen. men började få spikningar vid högre ladd och luften blev ganska varm, dags för montering av IC.
Så här blev det när det blev klart, körde ett tag, 1 bars laddtryck sköt på ganska bra, men två ventilstyrningar på ettans gav upp och läcker igenom olja så hon misständer. renovering av toppar samt nya cylindrar behövs. vinterprojekt igen då ja!
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Typ1 1303 med Turbo och Trionic 5 insprutning.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.