snygg pinne
ask är ju ett bra träslag, om än lite hårdslöjat
it would burn off both of your ears . . . "
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Långbänken
Sidor Föregående 1 … 66 67 68 69 70 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
snygg pinne
ask är ju ett bra träslag, om än lite hårdslöjat
Såg att det gått nästan en månad sen jag lade ut nått.
Och det beror på att jag inget gjort, har hittat på hundratals ursäkter för att låta bli att gå i garaget.
För har man inget gjort så har man inte förstört nått material.
Måste erkänna att jag varit lite rädd för att börja med monteringen.
Nu känns det som nu eller aldrig, så i veckan gick jag ut lite i garaget.

Då jag läst i cabmonteringsinstruktionerna att man ska ha tyg mellan metallen och träet, så provmonterade jag huvudbågen med en tygbit där det var trångt.

Det gick inte att få på bågen plats utan våld, så det blev ett varv med vrålapan.

sen packade jag upp cabtyget, så jag kunde se om det täckte upp innanför gummilisten på huvudbågen.

Jag hade hittat bilden på en 56 cab på The samba, med en äldre cab monterad, så blev jag nyfiken på om mitt innertak hade den här fliken.
Och det hade den så det var ju lugnt.

Då cab-tyget täckte in ena sidan av huvudbågen så monterade jag på en bit av mitt nyinköpta innertaktstyg på andra sidan. Letade reda på skruvhålen med en spetsad svetstråd, och märkte ut var hålen var med tuschpenna.

När jag hade farten uppe klädde jag innerträbitana också.

Blev inte helt fel.

Sen var det bara att montera huvudbåge, med innerbiten, blev rätt propert.

Blev ett par tygbitar på främre bågen också.

Spacklade igen skruvhålen i främre bågen, för det skulle man göra stod det.

Sen gällde det att hitta mitten på bilen, tejpade upp bakre bågen. lossade tejpen och mätte upp längden och delade på två.
Märkte upp tejpen och satt tillbaka den.

Och det verkade ju stämma med huven och pressningen i karossen så jag ritade på mitten på träbågen.
Nu när jag gjort lite känns det bättre.
Ritade på mitten på främre bågen också.
Har några smågrejor kvar att göra, sen måste jag nog börja med innertaket, vare sig jag vill eller ej.
Har skrivit ut 22sidor cabmonteringsinstruktion, som jag får läsa på först (kan ta tid ;-)).
Sen kan jag nog inte hitta på mer ursäkter ;-)

Kan tänka mej att det va en skaplig tröskel du skulle över samt mer eller mindre kreativa ursäkter för att göra annat att ta sig förbi innan du kom igång med cab-byggandet!
Är liksom ingen återvändo nu, klipper man fel så är det inte bara att lägga i en plåtbit och svetsa igen felskäret... bara att bita ihop nudå och fortsätta medans du har ångan uppe innan du ramlar tillbaka på fel sida tröskeln igen... 
Så är det fick nästan ta fram stegen för att komma över.
Men det värsta som kan hända är att jag får köra runt med cab skyddet på ;-).
Tror jag har en plan nu.
Kan tänka mej att det va en skaplig tröskel du skulle över samt mer eller mindre kreativa ursäkter för att göra annat att ta sig förbi innan du kom igång med cab-byggandet!
![]()
Är liksom ingen återvändo nu, klipper man fel så är det inte bara att lägga i en plåtbit och svetsa igen felskäret... bara att bita ihop nudå och fortsätta medans du har ångan uppe innan du ramlar tillbaka på fel sida tröskeln igen...

Tack för alla glada tillrop grabbar.
Tog tag i det lite förra veckan.
Men i Torsdags slog en mansförkylning till, så allt gick i stå.

Med tanke på förra inlägget så här är VW original båge med original tyg imellan.

Då min inköpta tygbit inte stämmer med 1956 års monteringsmodell, åkte jag och inköpte ett stolsskydd från Ikea.

Heter så här och jag har använt den innan som bakdel på baksätesryggstödet.
Tro det skulle funka bra som dörrsdidor också.

Det behövs en täckbit på insidan av främre bågen, så en pappersmall är bra att ha.

Klippte ut en lagomstor remsa.

Fördelen med plastbiten är att man ser var man ska borra hålen för alla beslag.
Så det var bara att märka ut med tuschpenna, och borra hål.

Maskerad på träbågen av npån anledning, ingen kommer ju att se ev tuschstreck när allt är klart.
Men ritade av i alla fall och klippte bort det överflödiga.

Provmonterat allting.

Trettonåringen i mig, tyckte kontaktlimmet hade kul namn ;-)

När innertaks tyget var fastlimmat, så märkte jag ut var hålen var och tog upp dem med en syl.

Kommer nog att fungera tänker jag.

Kom på att jag behövde monterings-hål för innerbelysningen, så jag skruvade loss träbiten som den sitter på.

Kul med original lappar.

sen kom jag på att jag avrostat metallbågen för bakrutan för några år sen.

Grundade och lackade med hammarlack, märker ni att jag försöker skjuta takmontering framåt i tiden :-)

Hmm jag som trodde jag snickrat färdigt på främre träbågen!

Den skulle ju ligga kant i kan med cabställningen så en bit skyddsplåt och ett varv med vrålapan blev det.

Sen blev det bättre, eller enligt bilden i instruktionen i alla fall.

Andra sidan såg lite bättre ut.

Check.

Hade köpt in den främre tätlisten för ett bra tag sedan.

Nån som ser problemet? ;-)

Hade inte den större list så jag åkte in till Jula och köpte ett liggunderlag med rätt tjocklek.

Formade till skumgummibiten.

Sen tog jag fram det roliga kontaktlimmet igen.

Sen gick det inte att tveka längre, så jag skrev ut sidorna, och tog med dom ut i garaget.

Kapade till en svetstråd med rätt längd för första bågen.

Mätte in stålbågens plats, och tejpade allt på rätt plats enl instruktionen.

Sedan hjälpte frugan till att spika banden på plats, och jag var tvungen att provhänga bakrutan också (vet att de sitter fel).
Men man kan flukta och drömma lite.

Fick ta fram mina syslöjdskunskaper och tråckla fast stålbågen.
Rätt färg på tråden i alla fall.
Sen slog en mansförkylning till så inget mer blev gjort mer den veckan.

Idag gick jag ut och tråcklade lite till.

Just det göra hål för innerbelysningen var det.
Ser ut som det finns lite att göra på den också :-)

Hade lite citronsyra kvar så det blev ett dopp i badet för den rostiga plåten.
Får se om jag kan hitta på nån mer ursäkt för att skjuta upp det oundvikliga ;-)
Kämpa kämpa, vill se mer

Hu vilket pilljobb, men bra blir det 
Skall bli intresant att se hur metal ramen sammarbetar med trä ramen runt bakrutan... trodde i min enfald att det bara var en trä...
Som sagt kämpa på.. man förstår att montering kostar mycket pengar då det involverar mycket jobb...
Vilket pussel men bra fixat och kämpat. Guld värt med en bra beskrivning här, eller omöjligt utan.
Hejåhå! 
Heja!
Bra jobbat!
Mycket pilljobb blir det när bokstavskombinationen håller emot :-)

Innerbelysnings hål var det ju på G.

Godishyllan på Bauhaus hade bara träskruv med försänkt skalle så det får duga.

Nu finns det två hål man får leta efter när innertaket är på plats.

Nu visade det sig att fästet för elkabelfästet hade gett upp, så jag tog en bit koppartråd och virade runt.
Och förtennade mässingsblecket.

sen lödde jag fast allt och ohm mätte så det inte var kortis nånstans-

Verkar som original "glaset" har krympt lite, men det projektet får vänta lite tills jag hittat lämplig plast.

Gummigenomföring för innerbelysningskabeln.

Sen drog jag upp en kabel genom de förborrade hålen och sydde fast kabeln.

Bakrutebågen fick jag ta tag i sen.

Träbitarna var märkta så man inte satte ihop dom fel.

Klämde fast trälisterna mot plåtringen.

Sen var det bara att dra i alla skruvarna.

Troligen hade skarven för trä bågen varit mellan de två skruvarna till höger.
Men mina träbitar hade skarvarna lite förskjutet, så jag borrade ett nytt hål och drog i skruvar så listen satt fast ordentligt

Karman tyckte inte det räckte med skruvarna utan det var spikat från utsidorna också.

Bauhaus hade inte spik i rätt längd, så jag fick kapa och slipa dom till en spets på de jag skulle använda.

Då jag endast skurit ut bakrutan, så provade jag den i ramen med nya trälister, och det verkar helt OK.

Kan nog bli bra, men jag ser inte fram emot att montera den när allt tyg är på plats i cabben.

ser ut som den börjar användas som förvaringsplats igen :-).

Då jag försöker komma undan, så har jag skrapat slipat och betsat min Philips 636A från 1934 i veckan

Den här kom upp i flödet på Fejan i veckan, gör ju inte att man blir mer sugen precis ;-).
Men man kan se och få lite tips om hur man kan göra, noterade att han använder häftpistol istället för nubb.
Får se vad jag kan komma på för ursäkter nästa vecka :-)
funderade.. hitta hålen för skruven.. kan man inte sätta i ett par skruv så kan man känna skruvskallarna genom tyget. peta en skruvmejsel igennom och dra ut??. ibland skall vi montera armstöd på polis stolarna.. då knackar vi bara med en hammare på skruvskallarna som sitter under galonen dvs knackar på galonet som sitter över. då blir det exakta hål rätt efter insexen i skruven och man kan skuva ut skruvarna..
blir bra detta.. 
Jo jag tänkte på att göra så, men jag vill kapa så lite trådar som möjligt i innertaket, vill inte att det blir en reva i det.
Så jag letar reda på hålet med en syl istället.
Och det gick ju bra när jag letade reda på hålen i huvudbågen.
funderade.. hitta hålen för skruven.. kan man inte sätta i ett par skruv så kan man känna skruvskallarna genom tyget. peta en skruvmejsel igennom och dra ut??. ibland skall vi montera armstöd på polis stolarna.. då knackar vi bara med en hammare på skruvskallarna som sitter under galonen dvs knackar på galonet som sitter över. då blir det exakta hål rätt efter insexen i skruven och man kan skuva ut skruvarna..
blir bra detta..
I onsdags hade jag spottat upp mig att börja montera innertaket, nu eller aldrig gällde.
Hade varit på Dollarstore och köp lite plastklämmor, så jag kunde provhänga innertaket i bågarna.
Men det sket sig direkt, innertaket passade inte!
Jag hade monterat bågarna enl. en verkstadshandbok för en 53-59 bil.

Som tur vad hade jag lyckats fått tag i lite mer verkstadshandböcker, och där ser man att det skilde lite mellan dom!
Efter ha mätt och klurat lite fick jag det till att 1960 boken ev. kunde funka kanske.
Kapade till en ny svetstråd så jag kunde montera bakre bågen på sin nya plats.

Flyttade fram bågen enl. nya måttet och det såg ut att kunna fungera faktiskt.
Men nu blev det bakre spännbandet för kort :-(

Kom att tänka på att om yttertygen hade en sydd skarv så skulle den eventuellt inte stämma heller.
Så jag provade yttertyget på ställningen.
Nu visade det sig att de sytt mittdelen i ett stycke, så det borde inte vara ett problem.

Som tur hade mina Tyska vänner skickat med extra längd på bandet, och jag hade inte kastat det som blivit över(vuxenpoäng).

Nu passade innertaket bättre.

Såg ut att funka i framkant också.

Monterade innertaket på huvudbygeln, och mätte upp den i sidled, samt ritade några streck så jag visste var den skulle sitta.

Lade en pappersremsa under fästfliken så jag inte skulle kladda på innertaket och smetade på kontaktlim. på fästfliken och huvud-bågen.

Gjorde samma på Hörnbygeln, och förutom kontaktlim drog jag i lite häftklammer, på båda bågarna.

I morse gick jag ut med frugan och vi monterade innertaket mot den bakre bygeln.

Efter det var det dag att fästa tyget i sufflettspetsen, drog i häftklammer först. Sen vek jag tillbaka tyget så det blev dubbelt och drog i en omgång häftklammer till.

Instruktionen sa att man skulle nubba fast tyget i sömmens framkant, ena sidan gick bra på andra så sprack det givetvis.
Så det blev att limma och sen vänta på morgondagen.

Men jag kunde ta tag i bakre rörbygeln under tiden. Pappremsa som skydd och sen på med kontaktlim.

Väntade 5 min vek över och klippte rent.

Se på med kontaktlim på andra fliken, och vänta vika över och klippa rent.

Sen blev det främre bågens tur.

När den var klar var alla steg avprickade på monteringsjobbet.

Ser inte helt fel ut tycker jag.

Ser vettigt ut underifrån också, tyvärr syn det ett par veck med kameran, där innertaket varit vikt under transporten.
Man knappt se det IRL. Ska ånga bort det med strykjärnet sen.

Bak verkar det bra också.

Så nu är tiotusenkronorsfrågan hur ska man göra med dessa "flikar" som hänger ner.
Får se om jag har en verkstadshandbok som beskriver det, för 53-59 stämmer inte alls.

Så vi lägger på skyddet och går in och läser på ;-)
Till sist vill jag tillägga att det här är ett jobb som det är bra om man är två, då det underlättar jobbet mycket.
Wow blir galet bra, så sjukt kul att läsa dina uppdateringar, väntar ivrigt till nästa 
Attans att det blir bra det där ! Är dåligt på att kommentera i trådarna , men nu är jag ju tvungen 

Alltid lika kul med uppdateringar! Blir spännande att se resultatet

Om man säger såhär, jag är glad att jag inte renoverar en cabriolet, jädrar vad med jobb! Riktigt kul tråd att följa!
Tack för alla glada tillrop.
Livet kom i mellan lite så lite har det blivit gjort.
Men så är det med Långbänken.
Var iväg på Bygg max och köpte en 6mm plywoodskiva. 3mm hade räckt gott.
Men de är svindyra, så 6mm fick det bli.
Det skulle ju bli täckskivor på insidan bak, då jag int hade nått kvar av originalet så har jag kollat på bilder och killgissat lite.
Men det blev inte riktigt bra, och när jag läste manualen så stod det att det var det sist man satt dit när allt annat var klart i princip.
Har bett en kompis mäta på sin bil, så får vi se sen.
Så jag åkte iväg och köpte oblekt lakansväv, då 1960 års manualen sa att man skulle göra det, fast de använde finare ord.
Sen kontaktlimmade jag fast lakansväven och häftade fast den i rutbågens trä.
Sen monterade jag den på bilen, nu visade det sig att man skulle spika fast ett väv band som ytterkanten på rutbågen ska ta stöd mot
Så jag åket till JULA och köpta ett 25 mm spännband.
Jag fick med två mindre tygfickor, till bakre hörnen men saknade stoppning till dom.
Efter lite funderande kom jag på att jag inte öppnat påsen med takstoppningen och mycket riktigt låg dom där.
Då satsen är till 1500/1302 och bakrutan tydligen blivit större så var det inget vidare passning.
Men kolla på bilderna så blir det tydligare som man säger.

Den korta biten är efter papersmallen jag gjorde, men efter ha ångestkollat mot innertaket lade jag till 5cm, men det var nog för mycket.
Får se hur stor kompisens sidostycke är.

Den oblekta lakansväven fick sig ett kryss, så det skulle bli hyfsat rakt.

Ritade ur hålet med marginal, sen kontaktlimmade jag och klamrade fast tyget.

När det var klart vek ja in allt tyg i mitten så det inte vek sig runt kanten och klistrades fast.
Då det är kallt i garaget fick den ligga ett par dar , medan livet pågick.

Sen mätte jag ut mitten på bågen och mitten på träet i botten och måttade in bakrutan.

Det fanns två olika mått mellan 53-59 och 60 manualen för rutplaceringen. Så jag tog ett mått mitt i mellan, då bågen är ju framflyttad lite mot 1956 måttet, för att innertaket skulle passa.
Klippte till en bit svetstråd som mall.

Sen passades rutramen in jag mätte 25cm ut från mitten på båda sidor och kontrollmätte där, man vill ju inte att den ska sitta snett.

Sen spände jag upp och häftade fast tyget, får vänta med ytterkanterna, då spännbandet ska monteras där under tyget.

Öppnade paketet med stoppningen, och där låg ju stoppning till bakrutan.

Så det blev att att ut grejorna och prova.

Verkar saknas lite stoppning här tycker jag.

Stoppning var dubbel i ytterkanterna, och det verkar som det passar hyfsat här, men jag har för mig att trä bågen jag har hade utgått och ersatts av en smalare stålrörsbåge på de nyare.

Främre bågen verkar passa bra dock.

Som sagt bakrutan blev större varefter åren gick.

Jag har skickat mail till firman jag köpte satsen av och frågat om jag kan få köpa gummerad stoppning av dom.

När jag ändå var igång så lade jag på tygpåsen som stoppningen ska bo i, och den är smalare i ena änden, så jag fick vrida och vända ett tag innan jag bestämde vad som skulle vara framåt.

Men det kanske kan bli nått vartefter.

Jag har gått och varit lite sur på firman för att de inte skickat med nån kederlist att sätta i bakkant.
Men när jag plockade bland grejorna hittad jag denna :-) Fick lite dålig samvete för allt elakt jag tänkt om dom ;-)

Sen lade jag på skyddet, och jag tror jag tar Julledigt nu, då jag måste får stoppning från Tyskland.
Ifall de har nått jag kan köpa av dom blir det banköverföring då dom inte tar kort, så det lär ta ett par veckor innan jag har det hemma.
Sen är jag ju ute på tunn is för nu stämmer ingen manual så jag får sova lite på hur jag ska fixa monteringen av stoppningen. Jag har jag fått hjälp med kromlisterna, men de lär inte dyka upp förens i början av nästa år
Jo jag ska fixa spännbanden och sen får vi se om jag törs kapa upp innertaket och limma det mot rutbågen innan jul.

Men ni behöver inte var orolig att jag blir sysslolös, köpte en liten rörradio på Classic motor marknaden i Västerås.

Dagen efter hittade jag en radio till på Marketplace en mil hemifrån för en hundring, så den kan jag fixa lite med, mellan julmaten.
Bra start, bara att ta det lugnt. Lite i efterhand har jag insett att min ruta skulle sitta lite högre upp då jag är lång. Så mitt tips är att sätta sig i bilen och uppskatta hur manualens mått passar dig. Placeringen är ju induviduell.
Sidor Föregående 1 … 66 67 68 69 70 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Långbänken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.