Snart med svart bälte i underredesmassa!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Långbänken
Sidor Föregående 1 … 56 57 58 59 60 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara

Snygg färg, den där elfenbensvita(gula?). vad är det den heter (L345?)
Hade den i inredning + sidopaneler på mitt hembygge "Hebbe"....
Snygg färg, den där elfenbensvita(gula?). vad är det den heter (L345?)
Hade den i inredning + sidopaneler på mitt hembygge "Hebbe"....
Nja
2K Acryllack MI (VW L567 Ivory White )
Står det på burken.
L345 är Light gray enl The samba.
här får du ilte bra music mecca till
här får du ilte bra music mecca till

finns några fler lp av dem utlagda 
finns några fler lp av dem utlagda
Få kolla det Tackar.
Man ska vara proaktiv sägs det, Så igår blötte jag ner mitt buckliga bakre sidostycke.

Sen lade jag det i kläm mellan två skivor, och och placerade världen dyraste tyngd på dom :-)

Gummit till bakre sidorutorna har gjort att det varit lite svårt att stänga dörrarna.
Så jag gjorde en 2mm distans till Höger sidan och en 1mm till vänster. Som tur hade jag en gammal sidoruta att mäta på.

Klippte ut en pappersremsa som jag tejpade fast på distansplåten.

Sen lossade jag en av skruvarna helt och lossade den undre, petade ner distansen i springan.

Sen var det bara att peta lite i hålet så övre skruven kunde monteras. Dra åt och rycka loss pappersremsan.

Sen var det dags för skrapgummit och kromlisterna, tejpade en bit ner på sidan och markerade var hålen var.

Lade gummilisten på plats och använd en pryl att göra märken i listen.

Sen var det bara att gör hål efter märkena.

Som tur var hade jag gamla bitar så jag kunde se hur listen skulle sitta (jo jag satte första uppochner, gör om och gör rätt).

Sen var det bara att montera clipsen i kromlisten och sen i gummilisten, och dubbelkolla att man gjort rätt.

När bakre sidorutorna var klara gav jag mig på dörrarna, där är ju en bit gummi monterat på ventilationsrutorna. och givevis stämde inte hålen. Märkte upp med tejp, och sen tog jag en bit plåt med maskeringstejp runt och petade in under gummilisten.

Sen knackade jag upp hålen försiktigt, och tejpen sparade lacken och hålpipan.

När allt var monterat så såg det skumt ut, kromlisten stack ut fram!

En snabb koll och visst det var olika längd på kromlisterna?!

Monterade den korta på utsidan. Sen var det ju insidan. Och listen var för lång där med!.

Så här borde det se ut eller hur.

Men då stack den ut bak.

Förutom olika längd på listerna så var det slipmärken i ändarna på listerna, så jag fick slipa och köra i lumpmaskinen :-(
Det var nära att jag kört skiten till skroten.
Så i morgon ska jag lära mig korta kromlister :-)

Men det ser ju hyfsat ut från utsidan :-)

mettis skrev:Snygg färg, den där elfenbensvita(gula?). vad är det den heter (L345?)
Hade den i inredning + sidopaneler på mitt hembygge "Hebbe"....Nja
2K Acryllack MI (VW L567 Ivory White )
Står det på burken.L345 är Light gray enl The samba.
Det enda jag kom ihåg från mitt bygge 1995 var att färgen hade "tre siffror i följd" ;-)
Så kan det vara.
En trevlig vagn du hade.
Såg ut som den rörde på sig 
Blev lite gjort i veckan.

Fixade en plåtbit så rattstången kunde jordas i chassiet, så tutan kan fungera.

Sen var det dags att ta fram sidostyckena till dörrar och bak.

Hade köpt en skiva 3mm Flyplansplywood, till dörrsidorna. Pompejus rekommendation.

Mallade av originalsidorna, och monterade clipsen.

Sen provmonterade jag dem, i bilen.

Fick fila upp ett par hål i bakkant. Annars blev det bra.

Sen gällde det att lossa sidorna utan att repa lacken. Köpte dessa plastverktyg på Biltema för ett tag sen.
Och dom funkar kanon.

Tyvärr kan man inte säga det om clipsen, gick dom inte sönder vid montering så gjorde dom det vid demontering.
Har beställt ett gäng till.

Limmade filt på skivorna, så vinylen inte skulle ligga dikt an mot plywooden.

Nitade fast vinylen med 6mm häftor de stack ut nån mm på baksidan, men filten skyddar vinylen. Har kontaktlimmat förut när jag gjort dörrsidor av masonit, men den här metoden vägde nästan upp priset för flygplansplywoodskivan. Lättjobbat var ordet, jag skar bort överflödig vinyl då jag tagit till i skrämsla.

Sen var det dags för lite bling bling. Hade köpt kromlister till sedan bil, då det saknas dylika till cab vad jag vet.

Förutom att de var lite långa då de var till en sedan, ser nån felet?
Två Vänster!!
Blev till att bocka om en av dom

Hade förborrat i plywooden, men petade hål i filten och vinylen med en svetstråd för kromlistclipsen.

Så här mycket fick jag korta listerna, då sedanen har längre sidostycken. Men det gick lätt då jag hade vanan inne från listerna på ovansidan.

Klämde fast sidorna och fick hjälp av Hustrun att montera vevarna, de är ju lite motsträviga.

Tidigare hade jag monterat Gummilisten och kromlisten i vindrutan, jag körde med Biltemas bromsrengöring i springan, Och då kröp listen in hyfsat lätt.

Sen gjorde jag ett verktyg av en bit bromsrör, på så sätt kunde jag peta in polyesterlinan i springan där karossen skall monteras. lade in den ett helt varv med lite överlappning.

Idag om Henrik förbi , och vi smorde in allt med diskmedel, tryckte rutan på plats i karossen, sen var det ganska lätt att få gummilsten att krypa på plats genom att dra i linan medan en tryckte på utifrån. Vi började och slutade i botten.

Sen blev det en provtur med vindruta, vilken skillnad

Blir kanske lite tjatigt med dessa utomhusbilder, men jag kan inte låta bli.
Nu ska ja se om jag vågar ge mig på dörrsidorna 
Hur kommer bilen klassas?
oiginal,ombyggd,hpd,?
Hur kommer bilen klassas?
oiginal,ombyggd,hpd,?
Bra fråga.
Vet inte reparerad kanske.
Den har ju 58 bromsar och 34 hk motor.
Men jag åker nog in och är tyst ;-)
Så får vi se hur det går
sååååå trevligt att se... önskar jag bodde närmare och inte den där ölsjukan härjade ,så skulle jag köra förbi!!!
Vad man kan göra är att ta ett stämjärn och ta bort en millimeter på yttersidan vid clipset så passar clipset bättre och blir nästan "flush" med plyfakanten..glömde säga det..
Bra blir det i vilket fall..! 
Vad man kan göra är att ta ett stämjärn och ta bort en millimeter på yttersidan vid clipset så passar clipset bättre och blir nästan "flush" med plyfakanten..glömde säga det..
![]()
Bra blir det i vilket fall..!
Så kan det vara, men jag vill ha så mycket trä som möjligt där, så klammerna har nått att bita i.
Det är ju tre lager vinyl då jag har en kederlist längts ut också.
Jag bockade upp U'ett litegrann så funkade det.
Men det sura var/är att när man trycker in eller demonterar så går clipsen sönder. HAr haft sönder ett tiotal då jag plockat av sidorna en gång!
Dock känns det som ett I lands problem just nu ;-)
Mycket bra.
Shit vad fint det blir! Gillar täta uppdateringar. Tack!
Har bilen fallit ur registret? Ska vara en ganska nitiskt och kunnig inspektör om han bråkar om 4hk och nyare (bättre?) bromsar. Där jag reggar mina bilar är det mest antal förgasare och placering av lysen och reflektorer som är det viktigaste
Har bilen fallit ur registret? Ska vara en ganska nitiskt och kunnig inspektör om han bråkar om 4hk och nyare (bättre?) bromsar. Där jag reggar mina bilar är det mest antal förgasare och placering av lysen och reflektorer som är det viktigaste
Så är det.
Den skrotades 1966 i Jönköping. Så den har fallit ur ordentligt :-)
1963 skar motorn i Jönköping enl förste ägaren.
Och jag är rätt säker på att de satte i en 34 hästars.
Men jag tar med mig varningstriangeln , och åker in och ser vad de säger.
Alltid lika intressant :-)
Lycka till när det är dags får hela Boxerville
hålla tummarna 
Nu är jag inte insatt i vilken årsmodell du har.
Men jag tror det finns en generell dispens att byta från 30hk till 34hk av någon anledning, kanske att VWs utbytessystem slutade med 30hkmotorn när den nya bättre 34hkmotorn kom.
Hursom, lycka till, för det ser nära ut :-)
Nu är jag inte insatt i vilken årsmodell du har.
Men jag tror det finns en generell dispens att byta från 30hk till 34hk av någon anledning, kanske att VWs utbytessystem slutade med 30hkmotorn när den nya bättre 34hkmotorn kom.Hursom, lycka till, för det ser nära ut :-)
Det är en 56'a
Och jag har en 30 Hästars på hyllan som ryker gott. Men funkar så det är inget problem.
Det är säker nått annat de hänge rupp sig på.
I vilket fall som helst så är det massor kvar att göra;-)
Kände pressen att göra en mittwoche uppdatering.

Då Torkarblad kostar 300+ och jag är en snål en , åkte jag till Biltema när jag veckohandlade och köpte ett par torkarblad för båt för 140kr.

Pillade ur gummit ur båttorkaren.

Se på f.n Biltema hade gjort uttag i gummit så det passade rakt av. I VV torkaren.

Jag hade brutit upp VW torkarbladet och pillat ur all de hårda gummiresterna.

Klämde fast Biltema gummit i VW torkarbladet i skruvstycket.

Sen var det bara att montera och provköra. Jo jag vet att de är lite för nya för min bil (58-64).
Men jag är ju bara en okunning Hot Rodder :-)

Det här är min nya favorit silverfärg, jag köpte den till ljuddämparen. Men jag har målat insidan på kofångarna och nu torkarutrustningen.

Sen provmonterade jag "stereon", tyvärr passade inte ringen till högtalaren. Så jag får klura lite på det.

Sen lägger jag väl ut en teaser

Fast igår kom den här påsen så jag kanske gör lite annat i helgen
§§
tänk att biltema har original vw gummi
Grönt... ja vissa av oss vet ju hur mycket du gillar det

Sidor Föregående 1 … 56 57 58 59 60 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Långbänken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.