Coolt, tempo här 
877 2018-06-10 18:17:07 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-10 18:21:00)
I morse bar det av till Mantorp BUG Run.
Det var första gången med egen bil för mig, och en milstolpe i projektet.
Av nån anledning hamnade jag i Originalbilsklassen, men jag hade lägt framvagn av alla där.
Kort sagt en bra dag utanför garaget.
Jag har några mer bilder men de kommer i en annan tråd.
Stort Tack för alla uppmuntrande ord..... Ingen nämnd ingen glömd
hoppades på detta .. iofs var jag inte där på bugrunnet. men det är ofta bra med ett mål att jobba mot..
Iofs tänkte jag att vi kanske får åka med en liten sväng om vi kommer uppom...längre fram...... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Såg bilen när jag gick förbi... tänkte lite snabbt "Ah, ännu ett objekt till salu"...
Kul att du tog med och visade upp ;-)
Såg bilen när jag gick förbi... tänkte lite snabbt "Ah, ännu ett objekt till salu"...
Kul att du tog med och visade upp ;-)
Det kan du glömma att den är till salu :-)
Det var roligt att vara med , och kryssa runt lite på Mantorp igen.
"Micke" klart att du får åka med en sväng.....
De va roligt att få se bilen på bug run . de är ju ett av favorit projekten här på forumet mycke pga att de nästan alltid har hänt nått när man loggar in
Håller med Eklund ! Alltid roligt att se projekten Live så att säga !
Bra jobbat på Cabben !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Kom på efter att du hade gått från VWHK-bussen på Bug Run att det var du som frågade om chassinummer. Försökte hitta dig senare, berömma dig för ditt fantastiska bygge och få en guidad tur runt cabben men det blev inte av. Hursomhelst så var det roligt att se din bubbla live.

Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Tack grabbar, delad glädje är dubbelglädje 
885 2018-06-15 19:51:58 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-15 20:21:10)
Jag har ju taigt semester från VW projektet, men idag reste jag öster ut till en kompis för lite konverteringsarbete.

Kompisen hade några såna här i lådan och har en diameter på 90mm

Dessa satt på Saab tvåtaktare och tidiga V4'or.

Först lossade vi spolarna från en VW generator.

Han har byggt ett verktyg med en sån här hylsa, som man klämmer mot generatorhuset , och sen lossar skruven med en 19 ringnyckel.

VW fältlindningarna till höger och Saab till Vänster

Det syns inte men fältlindnings VW hållarna var lite för stora (låpnga) för Saab Spolarna.

Så kompisen plockade fram sina moddade Saab hållare.

De har en Neodymmagnet inmonterad, vilket gör att generatorn börjar ladda tidigare.
Han har forskat fram det här tricket då han moddta hundratals Saab generatorer så de passade på Indian Motorcyklar (de har också 90mm generatorhus).

Vi fick skarva på lite kabel, och i och med att man kör med Neodymmagnet så är det viktig att magnetens fält stämmer med spolens, det kollar man med en kompass ;-)

Som man ser är Saab ankaret lite grövre än VW, det ställde till lite problem senare.

Klar för test.

Kompisen har byggt en egen testbänk med variabelt varv.

Den här aparaten användes för att lasta generatorn, Inget hokuspokus lite lampor och en amperemeter.

Vi kom upp i 20A sen började remmen slira, tyvärr så kom laddningen inte igån tidigt på grund av att hållarna lämnad för stor luftspalt.
Så han komme ratt korta VW hållarna och montera in Neodym magner åt mig.

Sen testad jag min NOS 12V avstörda generator med original relä.
Det var skillnad när luftspalten var mindre

På vägen hem hämtade jag några paket för semesterjobbet.

Hmm ett styre och lite tidningar, made my day.

Det här kopplar jag av med efter VW jobbet, En HPD moped. Det skall byggas med patina.
Så jag letar efter en taskig sadel och ett buckligt lykthus :-)
Visst är det kul med semester, i morn ska jag till Locknevi motorshow och leta moppedelar :-)
Men det är nog en annan tråd..
886 2018-06-15 22:29:40 Senaste redigerad av Bengt H (2018-06-15 22:31:19)
Jäkligt intressant med neodymmagneterna, finns det mer info att läsa någonstans?
Jäkligt intressant med neodymmagneterna, finns det mer info att läsa någonstans?
Inte vad jag vet.
Som jag sa så konverterade han Saab generatorer så de såg ut som Indian original generatorer.
Bla annat genom att gjuta upp nya gavlar.
Och google min vän hjälper mig inte, med magnet lösningen :-)
Efter ett tag kom han på att de inte startade så fort då indian ju bara har ampermätare.
Så för att slippa laddlampa, som man normalt använder så provade han ut denna lösning.
Magneterna är av högtemp typ ca 150grader.
Och som jag förstod så borrade han ett 17mm hål rakt igenom. sen försänkte från "baksidan" så magneten fick plats och avslutade med en delrin bricka så den hålls på plats rent mekanskt.
Men innan han monterade magneten körde han spänning genom spolarna och såg åt vilket håll fälten gick, med hjälp av en kompass.
Sen monterades magneterna och han kollade med kompassen att det blev rätt.
Efter ett tag slutade kompassen fungera, det var då han kom på att man inte kan lagra kompasser och Neodym magneter i samma rum.
En annan fördel med magneterna är att generatorn börjag ladda utan att det finns batteri spänning så teoretisk skulle man kunna skjuta igång en bil med dött battery och neodym magneter i generatorn.
Han sa att det gjorde stor skillnad på 6 Volt genaratorer dvs det började ladda lika som en växelströmmare.
Han ska fixa min konverterade generator och min 12 volt original med magneter :-) Arbetsbyte....
Ett byte av spolarna är en nobrainer om man har verktygen för att lossa skruven, detta har gjorts i många år på Ford sexvoltgenratorer, då man köper spolar tll en 12 Volt ford generator från 1956.
Jag har letat efetr 12 volt soplar till VW ett tag , men så pratade jag med kompisen och då blev det så här.
Men håll koll efter Sabb 90 mm generatorer på marknader :-)
Om nån har Bosch böcker och kan ta fram reservdelsnumret för Saab Spolarna så vore det kanon, för jag är säker på att 90 mm genratorer satt i många bilar..
Och det kanske finns lösa spolar att köpa.
Bengt H skrev:Jäkligt intressant med neodymmagneterna, finns det mer info att läsa någonstans?
Inte vad jag vet.
Som jag sa så konverterade han Saab generatorer så de såg ut som Indian original generatorer.
Bla annat genom att gjuta upp nya gavlar.Och google min vän hjälper mig inte, med magnet lösningen :-)
Efter ett tag kom han på att de inte startade så fort då indian ju bara har ampermätare.
Så för att slippa laddlampa, som man normalt använder så provade han ut denna lösning.Magneterna är av högtemp typ ca 150grader.
Och som jag förstod så borrade han ett 17mm hål rakt igenom. sen försänkte från "baksidan" med 18mm så magneten fick plats och avslutade med en delrin bricka så den hålls på plats rent mekanskt.Men innan han monterade magneten körde han spänning genom spolarna och såg åt vilket håll fälten gick, med hjälp av en kompass.
Sen monterades magneterna och han kollade med kompassen att det blev rätt.Efter ett tag slutade kompassen fungera, det var då han kom på att man inte kan lagra kompasser och Neodym magneter i samma rum.
En annan fördel med magneterna är att generatorn börjag ladda utan att det finns batteri spänning så teoretisk skulle man kunna skjuta igång en bil med dött battery och neodym magneter i generatorn.
Han sa att det gjorde stor skillnad på 6 Volt genaratorer dvs det började ladda lika som en växelströmmare.
Han ska fixa min konverterade generator och min 12 volt original med magneter :-) Arbetsbyte....
Ett byte av spolarna är en nobrainer om man har verktygen för att lossa skruven, detta har gjorts i många år på Ford sexvoltgenratorer, då man köper spolar tll en 12 Volt ford generator från 1956.
Jag har letat efetr 12 volt soplar till VW ett tag , men så pratade jag med kompisen och då blev det så här.
Men håll koll efter Sabb 90 mm generatorer på marknader :-)Om nån har Bosch böcker och kan ta fram reservdelsnumret för Saab Spolarna så vore det kanon, för jag är säker på att 90 mm genratorer satt i många bilar..
Intressanta bilder.
Har man tur kan man ju hitta liten 12 volts generatorer på vissa VW industrimotorer.
"Samma" som på Porsche 912.
https://www.flickr.com/photos/150373324 … 390155531/
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Bengt H skrev:Jäkligt intressant med neodymmagneterna, finns det mer info att läsa någonstans?
Inte vad jag vet.
Bla annat genom att gjuta upp nya gavlar.Och google min vän hjälper mig inte, med magnet lösningen :-)
Så för att slippa laddlampa, som man normalt använder så provade han ut denna lösning.Magneterna är av högtemp typ ca 150grader.
Och som jag förstod så borrade han ett 17mm hål rakt igenom. sen försänkte från "baksidan" så magneten fick plats och avslutade med en delrin bricka så den hålls på plats rent mekanskt.Men innan han monterade magneten körde han spänning genom spolarna och såg åt vilket håll fälten gick, med hjälp av en kompass.
Sen monterades magneterna och han kollade med kompassen att det blev rätt.Efter ett tag slutade kompassen fungera, det var då han kom på att man inte kan lagra kompasser och Neodym magneter i samma rum.
Men håll koll efter Sabb 90 mm generatorer på marknader :-)Om nån har Bosch böcker och kan ta fram reservdelsnumret för Saab Spolarna så vore det kanon, för jag är säker på att 90 mm genratorer satt i många bilar..
Tack Lars
Jag förstår principen med magneterna.
Detta har ju fött en tanke om att göra en "supersplitgenerator"...
Gammalt 130W skal, 60talts 6v innehåll boostade med magneter och kanske elektroniskt laddrelä... hmm
blir en utmaning att få till relät utseendemässigt rätt.
VW's likströmmare funkar på samma sätt som mina gamla MC generatorer där restmagnetism kan/bör göra att generatorn går igång utan att man behöver batteri för att magnetisera fältlindningen.
Så här brukar det typiskt beskrivas:
//Each time the generator begins rotation, it generates a small voltage using the residual magnetism from the last time it ran. This small voltage is then fed to the field coil, which induces more magnetism. The increased magnetism then creates a higher voltage in the armature. Thus the generators literally lifts itself by it's own boot straps. When the desired voltage is reached, the voltage regulator kicks in to control the maximum voltage output. //
Taget från http://www.podtronics.net/generators.htm
Noteras bör att de gamla regulatorerna vanligtvis har två funktioner, reglerdelen (den självklara) samt en backströmsfunktion (cut-out) som med ett relä och avkännning kopplar bort batteriet från generatorn när generatorn inte laddar (hindrar urladdning).
I modernare sammanhang skulle det räcka med en diod men med de gamla mekregulatorerna görs det med någon reläspole som just känner av att självladdningen i generatorn gått igång.
Jag tror att man ev skulle kunna montera neodymen på utsidan istället, ev med en separat magnetflödesledare som parallellkopplar flödet över generatorns magnetsystem.
Magnetflöde beter sig lite som elektrisk ström men med järn (gärna my-metall) som ledare.
SvW (som säkert har HELT fel)
Du har säkert inte fel.
Men det är väl som med mycket annat, man kan göra på olika sätt.
Jag fick en film idag på min NOS 25A Stationär-motor-tolv-volts-generator.
Ska försöka lägga ut den i kväll.
Den ger lätt 30A och startar i princip från tomgång (simulerad i detta fallet).
Då sitter magneterna inuti osynligt.
895 2018-06-19 06:32:26 Senaste redigerad av HenrikL (2018-06-19 06:51:14)
Det finns ett konverteringskit på eBay med spolar och ankare till 90 mm VW generator.
https://www.ebay.com/itm/VW-Generator-D … 2899648225
Jag hängde inte riktigt med i konverteringen. Är det bara spolarna som man använder från Saab-generatorn?
Mr 56 skrev:Ett byte av spolarna är en nobrainer om man har verktygen för att lossa skruven, detta har gjorts i många år på Ford sexvoltgenratorer, då man köper spolar tll en 12 Volt ford generator från 1956.
Det finns ett konverteringskit på eBay med spolar och ankare till 90 mm VW generator.
https://www.ebay.com/itm/VW-Generator-D … 2899648225
Jag hängde inte riktigt med i konverteringen. Är det bara spolarna som man använder från Saab-generatorn?
Jo det är bara spolarna (fältlindningarna) som man flyttar över.
I "min" konvertering.
En ev fördel med Ebay lösningen är att man får en ny kollektor.
Men i min snåla värld väger det inte upp :-)
Jag hittade för länge sen Saab Fältlindningar för 400kr i sverige, men det var innan jag varit hos kompisen och set hur man får loss skruven.
Man man kan säkert hitta en 90mm bosch generator billigt på nån marknad, om man letar lite.
Ok, tror jag förstår. Det vore spännande att jämföra ett Saab ankare med ett från en Typ 3, eftersom Typ 3 inte heller behöver någon fläkt i andra änden av ankaret.
Synd att Saab generatorn bara var på 25A.
Jag vill minnas att vi tog bort fältskruven med en slagskruvmejsel med en stor klinga när jag renoverade generatorer.
Jag vill minnas att vi tog bort fältskruven med en slagskruvmejsel med en stor klinga när jag renoverade generatorer.
Jag vet att det är sommaruppehåll med VW mekandet. men man kan inte låta bli att klicka på internet
idag kom det ett litet paket.

Kellerman i Tyskland har gjort dessa fina LED blinkers.

Till saken hör att de är E märkka, och man får med ett intyg då det inte finns plats att sätta märkningen på glaset.
Dock är de av kategori 11 och 12 vilket betyder blinkers för MC. Bil heter 1 och 2 tyvärr.
Men då en VW från 1956 inte behöver E märkning, så skall de monteras på insidan av framstålkastaren, och de behöver bara synas från 30 meters håll.