Idag blev det ett tag till inför starten.
Började med att juster aettans cylinder, med rotorn pekande rakt ner.
Sen vred jag motorn baklänges, tills rotor pekade 90 grader till höger.
Och justerade tvåans cylinder

90 grader till och trean justerades. sen vred jag 90 grader till och fyran fick sig en omgång.

Sen smörjde jag på lite på ventilskaft, och vippor och ytor som rör på sig.

Sen var det dags att montera ventilkåporna.

¨
Det var då jag lärde mig en ny sak idag, VW ventilkåpor är inte skapta lika

Ingen skugga på Folkabiten, jag tog upp packningssatsen själv.
och en nanosekund tänkte jag fråga om de passade en 1200.
Sen slog jag det ur hågen då jag var hundraprocent säker på att alla var lika :-)
Liet kapning och man var på G, OK sen kom jag på att nån lånat packningsklistret.

OK Över till tändningen, jag mätte upp ohmtalet

Hittade en 40/45W som jag seriekopplade så jag fick ungefär samma ohmtal.
Och då fick jag 6 Volt över spolen.

Sen blev det stiftens tur. Dom var rätt i allafall, för jag tror jag har en Bobble.

Justerade avståndet till 0,7mm.

Sen kopplade jag in en lös tändkabel direkt på spolen (visas först i filmen).
Sen kopplade jag in allt och det gnistrade på alla ställen. OK fick visst serva startkabeln också :-)
www.brandow.eu/vw/91/coil.mp4
Efter det tog jag ett varav i skrotlådan då 58'ans förgasare hade donerat Accpumpen till Bubblan Bibbi.

Donatorn hade sett bättre dagar.

Lade membranet i bensin en stund, så det kunde mjukas upp lite.
Sen sprutade jag genom alla munstycken med bromsrengöring.

Den här fina brickan satt brickan på förgasaren.

Sen fyllde jag flottörhuset ,och snurrade lite på starten.
Pompejus' kolla inte i nedre kanten.
www.brandow.eu/vw/91/provstart.mp4
Sen blev det batteriladdning. Och i morgon ska jag köpa lite bensinslang och startgas.

"ljushuvud"