Idag var det en bra dag, det kom ett litet paket på posten
Jag har letat efter ventilationsrutramar ett bra tag nu eftersom mina original är väldigt rostiga.
Det har dykt upp ibland på the Samba, men på Classifieds Index -> Parts -> Type 1/Bug - through 1957 är det Oval priser.
Och ibland verkar Guld billigt :-)
Men de säljs med ljusets hastighet....
Men efter att kollat lite på bilder på bilder så gissade jag att lite nyare grejor kunde passa,
Så jag började scanna Classifieds Index -> Parts -> Type 1/Bug - 1958-67.
Och efter ett tag kom den här upp.

Jag kontaktade killen och sa 70$ inklusive frakt. han svarade 80$ inklusive frakt till min USA adress, så så fick det bli
Tänkte att i värsta fall så kunde jag nog kapa bort lämpliga bitar och använda för att laga mina originalgrejorna.
Men när den kom så var den precis likadan :-)

Så när dessa dök up i Californien så slog jag till. 90$ inklusive frakt till min USA adress.
Han hade lite långt till Fedex så det tog några dar innan han skickade den, men det var ju helt OK
Idag plingade till i Ifånen, Snabbt ner till Vivo och hämta

Detta var som låg i paketet, OK de behöver lite kärlek.
Menkromet är MYCKET bättre än det jag har på mina gamla.

Här ligger min avkromade originalrutram, ovanpå den nyinköpta.

Men guldet i affären förutom ett par omkromningsbara rutramar var ventilationsrutan och "skridsko klampan", jag saknade ju den för vänstersidan.
och nu fick jag tag i den.

Det stämmer nog att grejorna var till 64-65, liten logga och sen är glaset lite tjockare.
Man kan se att 56 glaset är mer hantverksmässigt gjort.
Men Skridsko klampan var precis likadan.
Det enda som jag sett är att gängan för skruven upp i hörnet verkar vara lite större, på de nyare bågarna, men det kan vara en optisk synvilla.
Får mäta och kolla.

Hur skiljer man nu på de "gamla" och nya rutramar utan att ha dom i handen.
På den nya sticker övre krombiten ut lite över dörr-rutan, och dörr-rutan är ju lite snett skuren (kan vara svårt att se).
Kanske de gjorde det för attt piffa up designen lite.
Men som sagt utsticket säger allt.
Får jag inte igång längdåkningsfiltret på TV'n så kanske det händer nått i helgen ;-)
"ljushuvud"