Man kan nog bara gissa hur många tidiga bilar som eventuellt finns kvar. När det gäller förseriebilarna så är nog de flesta skrotade redan innan försäljningen kom igång på allvar. Kan tänka mig att några stycken har gått åt när man har gjort rep.handböcker andra har fått rulla långt på kort tid som provbilar och sedan plockats ner för utvärdering.
Jag blev erbjuden att köpa nr 54 för en massa år sedan. Den fanns då i finland. Hade de flesta 61-specifika detaljerna kvar såsom 4-delat friskluftsreglage, kromlist på dörrpanelerna, utfällbara fack istället för kartfickor och gjutna reflexhållare. Den var väldigt rostig även med dagens mått, så jag tackade nej. Den såldes istället via en tysk handlare till en amerikan. Bilen kapades ner i tyskland och alla specifika delar inklusive chassinummer skickades till USA. Bilen har diskuterats flitigt på både tyska och amerikanska forum.
I slutet av 1996 tog jag ut en lista från bilregistret på 1500 Variant årsmodell 1963, den innehåller 12 bilar. En av dem är en Notchback 62 som är importerad och uppenbart fått fel modellkod. Några av bilarna är sedan listan skrevs ut avregistrerade eller skrotade. Jag är ganska säker på att min lista inte är komplett men också att tämligen säker på att det inte finns speciellt många fler tidiga Varianter kvar. Enligt uppgifter jag fick från Svenska Volkswagen vid samma tid såldes ca 24000 Typ 3 62-63 (inklusive Ghia) och utav dessa var 6-700 Varianter.