Grattis
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** F1-Rod ***
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Grattis
Tackar
F1-Roden fungerar och körs titt som tätt
Anligningen på bromsarna kunde enkelt justeras bort genom att låta huv.cylinderns kolv "retunera helt",
dvs den tryckte ut vätska snabbare än vad den tog tillbaks den...
Men men,
urtrampningslagret för sitt eget lilla liv, låter och viner vid ner tramp,
blir nog ett byte av den i sommar oxå...
**************************************************************************************
CHEVROLET CORVAIREN ÄR FORTFARANDE TILL SALU/BYTE !!!!!!!!
En -66:a jänk bytes alltså mot en "liten" HD-motor,
kom igen nu,
nån borde ha en kvaddad hoj eller en motor till övers !
Det har låtit lite om F1-Rodens urtrampningslager dom sista dagarna.
Hade tänkt att åka till BugRun i helgen med den som den var,
men ljudet kändes inte ok...
Så idag tog jag isär drivlinan igen:
Ett antal av tryckplattans fjädrar hade lossnat och låg utspridda i kopplingshuset !
Lagret verkar rätt ok iallafall
Men jag ska byta tryckplattan och lagret ikväll till orginalgrejor så att jag inte behöver
oroa mig under mina ca 18mil till Mantorp på lördag.
Så nu väntar jag på Karl aka bad-reaper som ska komma med ett urtrampningslager ikväll
Hoppsan Karl som kallas per och handlar inte rea
lycka till
Det har låtit lite om F1-Rodens urtrampningslager dom sista dagarna.
Hade tänkt att åka till BugRun i helgen med den som den var,
men ljudet kändes inte ok...Så idag tog jag isär drivlinan igen:
Ett antal av tryckplattans fjädrar hade lossnat och låg utspridda i kopplingshuset !
Lagret verkar rätt ok iallafall![]()
Men jag ska byta tryckplattan och lagret ikväll till orginalgrejor så att jag inte behöver
oroa mig under mina ca 18mil till Mantorp på lördag.Så nu väntar jag på Karl aka bad-reaper som ska komma med ett urtrampningslager ikväll
Svårt att se men jag tycker det verkar som om du har fel urstrampningslager till den lådan. Det ser ut som lager för stödhylsa.
Alpenretter skrev:Det har låtit lite om F1-Rodens urtrampningslager dom sista dagarna.
Hade tänkt att åka till BugRun i helgen med den som den var,
men ljudet kändes inte ok...Så idag tog jag isär drivlinan igen:
Ett antal av tryckplattans fjädrar hade lossnat och låg utspridda i kopplingshuset !
Lagret verkar rätt ok iallafall![]()
Men jag ska byta tryckplattan och lagret ikväll till orginalgrejor så att jag inte behöver
oroa mig under mina ca 18mil till Mantorp på lördag.Så nu väntar jag på Karl aka bad-reaper som ska komma med ett urtrampningslager ikväll
Svårt att se men jag tycker det verkar som om du har fel urstrampningslager till den lådan. Det ser ut som lager för stödhylsa.
Visst är det fel lager, ett hemmabyggt SKF axiallager precis som jag skrivit om förut.
Lådan är en svinglåda med en hybrid kopplingsarm, dvs sving med clipslagerhållare från en IRS (med hylsa).
Jag modifierade tryckplattan igår oxå, satte på en "ring & fjädrar" från en annan, min hade bara dom 3 armarna.
Så här är det i customvärlden, saker och ting modifieras/anpassas "på plats"
Jo,men om det modifieras och anpassas men ändå inte funkar så är det ju inte så bra...
Varför tog du inte en annan tryckplatta?Lappa/laga-metoden brukar inte vara så bra när det gäller tryckplattor.
Jag trodde att man i customvärden modifierade så att det skulle funka, det verkar inte så i det här fallet.
Hylsa eller ej har inte så värst mycket med typen av bakvagn att göra, mer årsmodellsbundet.
"Man tager vad man haver" när det är bråttom med att fixa saker och ting,
har haft besiktningstider, bilträffar mm att passa, så nöden har inte haft nån lag helt enkelt.
Dvs har inte haft tid att vänta på "beställda delar"...
Var ute och provkörde bilen alldeles nyss, allt* fungerade fin fint nu !
Imorgon bär det av till BugRun !!!!!
*förutom soppa slangen som brast vid filtret och beslutade sig för att tvätta bilen och asfalten med bensin !
i customvärlden handlar det sällan om funktion svwerker, utseende, utseende, utseende! och det mekaniska lägger man inte så mycket krut på. fan jag tror alpenretter skulle behöva få gå loss på nåt amerikanskt 50tal. skulle vara intressant att se dina lösningar och ideer hur en fullblodscustom ska se ut!
Jag försöker leva upp till dessa visdomsord:
Om man inte har tid/råd/ork/lust att gör det ordentligt första gånge så ska man fråga sig själv om man har tid/råd/ork/lust att göra det två gången.
Jag är ingen större vän av form före funktion. Tycker helt enkelt om prylar som fungerar men vi är alla olika.
Jag försöker leva upp till dessa visdomsord:
Om man inte har tid/råd/ork/lust att gör det ordentligt första gånge så ska man fråga sig själv om man har tid/råd/ork/lust att göra det två gången.Jag är ingen större vän av form före funktion. Tycker helt enkelt om prylar som fungerar men vi är alla olika.
Jag vill att mina tekniska lösningar ska funka och se bra ut..Även det som inte syns ska se bra ut.Många brukar säga "skit i det där för det syns inte".Jag brukar då säga"Har jag ett par nya byxor på mej så kanske det inte syns att jag skitit i kalsingarna heller,men det käns inte bra".
Bra sagt
"Hybrid-kopplingen" fungerade suveränt hela resan till BR, precis som fabriksmonterat ju !!!
"Hybrid-kopplingen" fungerade suveränt hela resan till BR, precis som fabriksmonterat ju !!!
![]()
![]()
Det var roligt att höra efter allt trassel du haft.
Måste bar ah en starkare maskin i bilen,
hängde inte ens med Belsebugs "världens högsta lägsta buss" under hemfärden från BugRun
Kanske har jag en motor på G, mer om det senare...
vad hände med prv maskinen dog den för gott?? dom var väl iofs inte dom bästa..
vad hände med prv maskinen dog den för gott?? dom var väl iofs inte dom bästa..
Nja, den och alla prylar till den står fint på en pall just nu
Orkar helt enkelt inte instalera den igen (all elektronik & kylsystem, storleken mm)
Vill ha en stark men mkt mindre motor helt enkelt,
lutar åt en MC-motor model "vass" just nu (med varvstopp på ca 11000rpm)
Men i värsta fall åker väl PRV6:an i nån gång i framtiden igen...
hayabusa turbo kanske. . iofs blir det väll
att byta låda då...
en preppad vw låda står nog pall för en hayabusa. finns en smart med sån maskin på youtube. kolla in den så blir du nog sugen på en sån i din.
Fick idag en bild tagen i Lindesberg i samband med vårmönstringscruisingen:
Bilar är till för att köras, eller hur...
Den ser riktigt rå ut.
Svwerker skrev:Jag försöker leva upp till dessa visdomsord:
Om man inte har tid/råd/ork/lust att gör det ordentligt första gånge så ska man fråga sig själv om man har tid/råd/ork/lust att göra det två gången.Jag är ingen större vän av form före funktion. Tycker helt enkelt om prylar som fungerar men vi är alla olika.
Jag vill att mina tekniska lösningar ska funka och se bra ut..Även det som inte syns ska se bra ut.Många brukar säga "skit i det där för det syns inte".Jag brukar då säga"Har jag ett par nya byxor på mej så kanske det inte syns att jag skitit i kalsingarna heller,men det käns inte bra".
Klockrent svar !
Tackar för dom uppmuntrande orden !
Har inte hunnit med någonting under sista veckan pga 60h arbetsvecka och bortrest fru,
dvs utöver jobb så har man även fått sköta hushållet och ungarna 24-7...
Men men, till helgen blir det nog "bygga av" !
Imorgon åker jag iväg och inhandlar en bil till som ska få bli donatorbil till våren,
men först tänkte jag bruka den "nya" som vinterbil.
Bilen ifråga är en Volvo 760 -90 som ska få donera PRV6:an till F1-Roden när våren kommer.
Utöver ny motor ska jag även försöka mig på en liten turbokonvertering av den
Det bästa är att jag har alla grejor för detta, dvs turbo, adaptrar mm
Ny lack är oxå inplanerad och lackeraren kontaktad och "briefad".
Planen våren 2012:
vad för växellåda skall rodden utrustas med, för att klara av den ohemula effekten från PRV turbo maskinen..
vad har den original..170??
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** F1-Rod ***
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.