Snyggt MrIcka.
Man får börja spana efter annat än Vw, har en massa små sportrattar liggandes. men det blir ju så tungstyrt då. Den där ser ut att vara ganska lika en original i diameter.
Flyttade om lite i rattförrådet i dag och hittade:
Träratt av okänt märke 380 mm
Vinylratt av okänt mäke, ev. Springalex, 360 mm
Formula 380 mm
Formula 330 mm
Formula 390 mm
Träratt okänt märke 350 mm
Träratt, tror det är en Derrington, 400 mm
Les Leston 360 mm
Formuling France 360 mm. Inte samma serie som såldes på Biltema - den här är i en helt annan klass.
Trevlig samling
Snygga samlingar Ni har, men inte undra på att det är så svårt att hitta en ratt för att använda, just som ratt , när alla tycks hamna hos samlare
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
Det är en förbannelse att vara samlare, tro mig
Eller som Wayne Carini säger: It´s all about the chase
Har ju blivit nån till
You don´t need to rub it in
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
En treekrad djup Les Leston hittar man inte varje dag, så det var bara att slå till.
Grävde också i mina gömmor och hittade ett VW nav som åtminstone nästan passar.
Åh den var vacker. Var det den som du pratade om i Norrtälje? Den som kom långväga ifrån
Henrik, Då kan du få en av mina Les Lestondekaler att sätta på tutknappen eller på annat ställe.
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Åh den var vacker. Var det den som du pratade om i Norrtälje? Den som kom långväga ifrån
Japp, eBay från Malta.
Henrik, Då kan du få en av mina Les Lestondekaler att sätta på tutknappen eller på annat ställe.
Låter bra. Drömmen är att hitta original schackrutig tutknapp som syns på en av bilderna tidigare här i tråden.
De är nog inte så lätta att hitta dessvärre. Jag har ett litet mer modest önskemål, en tutknapp med borgen.
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Vart hittar ni alla shyssta trärattar?
Tradera, Blocket, denna sida, marknader/träffar mm
Bara leta
Vart hittar ni alla shyssta trärattar?
Tradera, Blocket, denna sida, marknader/träffar mm
Bara leta
Acos skrev:Vart hittar ni alla shyssta trärattar?
Får börja kolla tradera lite oftare
Känns som man är inne i ett stim nu
![]()
Köpte denna ratt på Blocket förra veckan för en rimlig penning. Säljaren visste inte vad den setat i men trodde på Ford Mustang. Lucas tutknapp så nått Engelskt kanske det kunde vara, men tyckte nog att splinesen såg bekanta ut. Ut i garaget och testa på en VW 60 tals rattstång och mycket riktigt den passar.
Till saken hör att det inte är en tillstymmelse till sprickor i den = kanonskick.
Ratten ser ut som P1800.
Men navet måste vara till en Cosmic ratt, engelsk tillverkare så det kan förklara att det står Lucas på tutan.
Du svarar Waxxarn att du har en sådan 2 ekrad Cosmic ratt med.
Min son har en sådan Cosmic ratt med i sin bil.
2 ekrade är de snyggaste av de alla.
I ett litet anfall av rattutslag, kan det här vara bra att tiitta på http://mk1-performance-conversions.co.u … rchive.htm
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Nu finns det repro Formula tutknap att köpa. Inte helt gratis, dock.
https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-HORN-MOT … 2468536335
Se där ja.
Blev tvungen att inventera tut förrådet om man skulle behöva investera i en repro Formula men jag har så jag klarar mig just nu.
Det är kul med rattar och tutknappar
Ingen dålig kollektion!
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Håller på i trädgården och snickrar lite trall mm när barnbarnen tyckte att det såg ut som en båt och då behövde dom en ratt. Så in i garaget och leta rätt på nått passande, nav och tuta av tryckimpat virke och en fransk träskruv så är man världens bästa morfar .
Denna var lite frän. Djup skinnratt med udda rattnavsinfästning (är det ett ord ?)
Blir till att VWfiera denna, några varv i svarven och något gammalt Bubbla rattnav att slakta så skall det nog gå att få den att passa i en Bubbla.
Blev ju en ratt på BRC också...
Sen kunde jag inte låta bli längre, denna ratt har hängt fler år på garageväggen med Volvonav men ville kolla om det funkade med VWfiering. Jag är nöjd.