101

Kolla på www.retrobeltusa.com eller www.paruzzi.com

Där ska finnas tillbehör och monteringssats. Jag fick med kit, som egentligen är till bubbla 68-70 eller nåt sånt. Jag satte vinklar i golvet med Stor bricka under, känns jäkligt stabilt iaf, platsproblem är det inte iaf.

102 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-14 20:06:18)

Dåså blir det en liten uppdateringsrapport igen

Det blev några timmar idag, närmare bestämt 12.30 - 18.30

Började med att göra färdigt bältena, eller ja nästan färdigt.. Jag väntar bara på adapterbultarna till fästena i tunneln. Att dra en bult rakt igenom går inte för då skulle den ta i växelstången.

Men det ser helt ok ut, utom att sätesklädseln ser ut som skit... Den ska bytas tillsammans med dörrsidor framöver. Gött med 3punktsbälten iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0743_zpsf7b76808.jpg

Här även en mall jag gjorde innan till det vinklade fästen man behöver för att få plats med rullen framför baksätet.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1145_zps7283aa76.jpg

Mats var förbi garaget igår och hämtade sitt ar-borrade block, o han hade med sig skivor till mallar för nya dörrsidor
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1144_zps3205bbd3.jpg

Testmonterade vevhusventilationsburk samt tändspole på fläktkåpan för att se att skruvhål fungerar innan jag gör ett nytt försök att lacka den. Skräpfoto blev det.. glömde av blixten..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1140_zpsf7e7f89d.jpg

Sen tejpade jag lite för att se hur jag ska ta ur inspektionsluckor i motorrummet, ser detta ok ut eller är det nåt man ska akta på andra sidan? Kunde inte se nåt själv..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1139_zps53f8a298.jpg

Putsade vidare och tog sen några bilder på toppen som jag har portat. Den är fortfarande inte färdig, men nu börjar det iaf likna nåt. Avgassidan är det en del kvar på, insugssidan lite plastning etc, sen ska alla ventilsäten fräsas. Sen ska den andra göras likadan, haha yaaay

Båda kanaler
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1132_zpsc7747908.jpg

Högra
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1131_zps8d86a75b.jpg

Vänstra
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1127_zps61937285.jpg

Förbränningsrum 1
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1122_zps69024fb6.jpg

Förbränningsrum 2
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1121_zps91f33291.jpg

Båda förbränningsrummen, toppen skall planas en hel del sen.. lär väl göra urtag i kolvar om man ska ha 1,25:1 vippor också.. Det visar sig
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1120_zps75bd92ff.jpg

Det var väl egentligen allt som hände idag..

103

Kan rekomendera TMI klädsel, riktigt bra kvalitet och snyggt sydda. Se min projekt tråd om hur jag gjorde nya stolar. Mallen ser ju bra ut  ICQ/ag

vw typ-1 1967

104

TMI är fina, blir antingen det eller en annan som jag hittade på ebay till väldigt bra pris, då får man även med dörrsidor

Finns i olika färger, enfärgade, tvåfärgade osv för 200£ inkl frakt
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … TM:GB:1123

Jag har redan sett det i din tråd, hehe, hade din gamla klädsel varit hel så hade jag nog lagt ett bud på den ICQ/ab

Good, du behöver den inte skickad eller? De flesta måtten fanns där och den är ju inte så avancerad egentligen.

105

MrPete skrev:

TMI är fina, blir antingen det eller en annan som jag hittade på ebay till väldigt bra pris, då får man även med dörrsidor

Finns i olika färger, enfärgade, tvåfärgade osv för 200£ inkl frakt
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … TM:GB:1123

Jag har redan sett det i din tråd, hehe, hade din gamla klädsel varit hel så hade jag nog lagt ett bud på den ICQ/ab

Good, du behöver den inte skickad eller? De flesta måtten fanns där och den är ju inte så avancerad egentligen.

Nej, allt som behövs syns på din bild! Tack för besväret!

vw typ-1 1967

106

Nemas problemas ICQ/ab

107

Dåså, då har man lite mat i magen.. Det blev visst en lång dag ändå..

Fast i mitt garage var jag bara nån timme eller så, kikade på lite grejer, gjorde en sista lite filning. Sen lekte jag med en insugsventil.

Gjorde en backcut på den och undercut på skaftet, rundade kant på insidan och slipade in den lite lätt mot ett säte i en annan topp.

Därefter packade jag ihop topplock, ventiler, en insug och en avgas, knaster och fjäderbrickor. Åkte upp till Kungälv o hälsade på PPR-Micke. Han ringde mig nämligen imorse o sa till mig att komma över med topp för flödestest! Väldigt spännande.. hade jag filat en mirakeltopp? Eller mer sannolikt filat den till fördärvelse? Skulle den flöda bättre eller sämre än original??

Laddad med snus så monterade Micke upp toppen i bänken, värmde lite lera, på med hörselkåpor.. Sen fullt ös, 2, 4, 6, 8, 10, 12mm lyft. Alla mätningar är gjorda på 25" vattenpelare.

Vill passa på att tacka Micke för att han tog ett par timmar av värdefull garagetid och flödade åt mig, så nu har man en liten susning om vad man har gjort iaf. Micke får väl skriva själv vad han tyckte, men jag är nöjd iaf.

Så här flödade det, 25", utan insug med lera runt kanten. Vid detta test har INGET gjorts med ventilsätet.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1146_zps4223b4ef.jpg

I teorin räcker flödet alltså till 125hk på 12mm lyft (4x129x0,243) Men man får räkna med förluster på vägen.

108

Ser ju lysande ut(åtminstone för en som inte har koll),förmodligen något du kan vara stolt över.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

109

Tackar! Ja, jag är nöjd för att vara min första seriösa portning med flödesmätning. Skönt att man inte tänkt fel om var/hur man filar. Ska bli spännande att se vad sätesbearbetning och filade insug ger sen.

Erland Cox på topplocksverkstan blev lite impad o sa att om man översätter ventilarean till 44mm ventil motsvarar det 200cfm
Så lite stolt är man allt ICQ/ab

110 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-16 19:56:06)

Är det någon som vet vad ett original ORÖRT 043 topplock brukar flöda? Dvs inget filat, planat eller omgjorda ventilsäten etc. Vore ju högst intressant att se hur mkt man har förbättrat det.. ICQ/ab

111

Hola.. nu har jag varit lite slarvig med att uppdatera.. men det verkar inte vara så många som är intresserade heller..

Well well, jag slängar upp lite om vad som är gjort iaf.

Började med att jag hade ju lagt topparna i avfettningsbad igår. Så jag skrubbade dem, tvättade av dem. Men det satt en del skit kvar så jag tog fram en burk förtunning.. luktar skit men tar fan bort det mesta.

Nu ser de okej ut iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0749_zpsab06afae.jpg

Jag fick hem mina adaptermuttrar till bältena också, känns bättre än plast, samt att de som sitter i tunneln inte är gängade.. så dessa är ett måste för min del.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0746_zpsd9d25cbc.jpg

Sen har jag även börjat fila i insugen.. vilket är MKT jobbigare än topparna.. hårt aluminium och stora ytor att fila ner.. vill ju inte att flödet försämras av insugen (vilket jag vet att de gjorde eftersom vi flödade med dem).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0744_zpsb4de63ef.jpg

Så tänkte jag att jag måste bara göra en liten mockup.. fan, det ser fränt ut med boxer och stora förgasare ICQ/ag

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMGP1147_zps7e54890c.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMGP1148_zps9236a4c3.jpg

112

Så tänkte jag att jag måste bara göra en liten mockup.. fan, det ser fränt ut med boxer och stora förgasare ICQ/ag

Hell yes!

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

113

Tackar!

Blir ju ännu finare sen med generatorn, kåpor, tändkablar, avgassystem och ltie annat bös. Vi får hoppas att den kommer gå lite bra som den ser ut, hehe

114

Ork o tid verkar finnas i överflöd! ICQ/ab  jag hade gärna byggt en motor jag med, men får vänta till nästa vinter. Kör på!!

vw typ-1 1967

115

Ork och tid finns ja ICQ/ab finanserna är det som tryter emellanåt. Jag jobbar på schema, o jag lägger så långa pass det går (ofta 24 med jour), så det blir många lediga dagar.

Sen måste jag ligga i nu, blir pappa i mars o man vet inte hur mkt tid det blir efter det Default/yikes

Har nog skrivit det innan, motorbygge är det jag tycker är roligast, även om resten också är kul ICQ/ab

116

Jag börjar känna mig ganska nöjd med den invändiga lättningen av insugen, hehe.. Nu är de som en stor tratt från förgasarens diameter rakt ner mot kanalerna i toppen, matchportat och färdigt.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0758_zpsbf471abe.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0760_zps91ee0d09.jpg

Kan säga att nu finns det inte jättemkt material kvar att ta på vissa ställen.. Original kunde man knappt se rakt igenom insugen. Men jag har försökt hålla mig till att ta material från innerkurvorna för att inte göra diametern för stor nånstans. Huvudsaken är att insugen inte stryper flödet in i topparna och när vi flödade med insug var det inte så mkt flöde som försvann. Bra insug "ska" öka flödet, så det blir spännande att se vad de ger.

117

Jahopp.. just för tillfället händer det inte speciellt mkt. Men tänkte ta upp arbetet med att färdigställa portningen av toppar och det andra insuget.. Sen är det inte så fasligt mkt saker jag saknar.

En liten lista:
Utväxlade vippor 1,25:1
Stötstänger
Ventiler
Ventilfjädrar
Oljefilterhållare och oljefilter
Luftfilter till förgasare
Elektrisk bränslepump
Ställbar bränsletrycksregulator (typ filter king)

Tror det var i princip allt som saknas.. Utöver det blir bara bonusgrejer så att säga, inget jag måste ha för uppstart eller köra bilen. En extrasump vore ju inte fel.

118

Kom att tänka på en sak för ett tag sen när jag googlade bilens regnummer. Fick då upp att regnumret nästan exakt är namnet på ett tyskt stridsflyg från andra världskriget, bu(e) 181 Bestmann.

En cool idé vore ju att ha flygvapnets logga på dörrsidor och döpa bilen till "Bestmann". Frågan är bara om man vågar det.. finns en risk att folk tar illa upp, vill ju inte heller bli förknippad med nazismen eller vad Hitler stod för. (okej, jag vet att jag valt "fel" bil då folkan ofta kallas hitlerkälke osv).

Tyska flygvapnet
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Luftwaffe_roundel_WW2.png

Bu(e) 181 "Bestmann"
http://www.aviation-history.com/bucker/bu181-1a.jpg

119

Kör i vind  ICQ/ab Jag gillar den loggan!

vw typ-1 1967

120

Jag tycker också den är riktigt snygg och stilren, inget plotter. Extra roligt just det med regnumret osv.. Men man blir ju lite tveksam ifall folk skulle ta illa upp och gå loss på bilen när man inte är i närheten..

Nutida flygvapnet (malteserkorset) är ju så vanligt och inte lika snyggt tycker jag..

121

Gör som du vill.. man kan inte alltid räkna med att bli accepterad av alla,men förstår din tankegång..själv ser jag inget hinder och tycker det borde se bra ut,gör en
paintskiss eller nåt om du känner dig tveksam ska du se att det lossnar... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

122 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-26 19:11:04)

Jo, visst är det så! Jag har aldrig varit den som måste följa strömmen hela tiden.. men man vill ju inte väcka för mkt anstöt. framför allt inte få bilen sönderslagen..

Gjorde faktiskt ett par förslag i paint nyss.. själv gillar jag det.. svårt!

bara loggan
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bu181_zpsb85472ce.jpg

logga och texten bu 181
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bu181text_zps92cfa9dd.jpg

logga, bu 181 och bestmann
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bu181text1_zpsf7487901.jpg

123 Senaste redigerad av Sten vW (2013-01-26 19:29:59)

Kul  ICQ/ab

Googla även "Stammkennzeichen"!

http://www.luftwaffe-experten.org/stam-b.html anger exv att BU+OA var en Bestmann...

Sedan så kanske 181 blir lite tvetydigt, går ju att tolka på VW sättet oxå..

Lite kul att Bucker hade en Svensk konstruktör som sedan fortsatte att rita fpl efter kriget i Swe.

S

124

Ja, det var fräckt att just denna bilen fått det regnumret ICQ/ab

Aha, farsan har ett sånt modellplan, det råkade han flyga in i en vägg så det var småbitar, men han lyckades limma ihop och laga det och nu hänger det i taket i hans verkstad.

Sant att just 181 kan bli lite fel.. det är ju ingen kubelwagen, samtidigt så är det just modellnamnet på "bestmann".. Man kan ju alltid börja med bara flygvapnet och sen lägga till text om det blir för naket.

125

Idag har jag varit med PPR-Micke och Andreas på veteranbilsmarknad i Ullevigaraget. Kul grej, en del folk och prylar till salu. Det fanns inte jättemkt vw-grejer men några småsaker kunde man hitta.

Ljusknappar kan vara bra att ha, köpte två st att ha i reserv (en kan säljas om någon är intresserad).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0770_zps7e07dc4a.jpg

Köpte en torkarmotor från volvo, 12v som jag tänkte flytta över spolen från till min torkarmotor, så slipper man att de torkar i turbofart. Bättre än att montera ett motstånd och kostade bara 40:-

Nu du Swverker kommer du bli glad, för jag hittade även en 30hk-kåpa ICQ/ad Dock utan doghouse, men den kan jag ha på min 1200 eller sätta ihop med innehållet och baksida från doghouse-kåpan.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0771_zps9fa6b0ba.jpg