76

Då har man grejat lite till med kylkåporna då, mestadels fläktkåpan.. som nu börjar se hyffsad ut.

Först var det iaf en av de undre kylkåporna som hade ett par små rosthål.

Började med att kapa ur den dåliga plåten
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0719_zpsbfbf03a4.jpg

Så klippte jag ut en ny bit för att ersätta den dåliga, den sticker ut för att den ska vikas in 90 grader och ge en kant mot den övre kåpan.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0718_zpscd27957c.jpg

Så var den nya biten fastsvetsad, lite mer slipning så är den som ny ICQ/ab
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0717_zpsaeae7cab.jpg

Sen var det dags för fläktkåpan, slipade den lite mer efter svetsen. La på lite svart färg för att lättare se ojämnheter.. Nu har jag inga planer på att få den spegelblank och utan imperfektioner, men den ska ändå se anständig ut.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0716_zpsdf99e193.jpg

Nåväl, bättre än så kan det bli iaf, just ja. Jag hittade lite tätningslist att sätta på oljekylen och doghousekåporna.


Och min spartanska lackbox! Dock får vi se om jag inte ska fixa nåt bättre ställe att lägga den slutgiltiga lacken på kåporna i.. hehe..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0714_zps78ff8c33.jpg

Nåväl, jag la lite metallspackel på fläkthuset och slipade. Resultatet är väl ok iaf för att vara burklack.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0713_zpsa1b04f57.jpg

Tills sist skulle jag lyfta upp en grej från golvet och sträckte på något sätt nedre delen av ryggen, på vänster sida.. tröstat mig med fattiga riddare och några öl till efterrätt ICQ/ab

77

MrPete skrev:

Njae.. det är egentligen ingen skillnad.. Bara att den översta kanalen som är tänkt ska gå till värmen nu istället går ihop med kanalen innanför (numera den yttersta) som går ner mot cylindrarna.. Var hade tänkt att luften skulle ta vägen annars? ICQ/ab

Den ska inte gå någonstans, det gör den inte i 30-hk kåpan och det gör den inte i originalkåpan när värmen är avstängd. Det som händer är att du får mer luft på de ställen där det är tänkt att luften ska gå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

78

Ska och ska, du menar att det var inte så man byggde kåpan från början. Nej, det har du säkert rätt i. Fläktens kapacitet har inte ändrats, så det är samma mängd luft som går in i kåpan, likaså är alla kanaler kvar inuti kåpan. Den skillnaden som är, är att luften cirkulerar i hela kåpan istället för att bilda en varm luftficka, längst ut.

Sen fungerar inte termostaten som den ska heller utan värmekamrarna, men folk kör med diverse extraktor- och ersättningsrör ändå och det går bra. Vore det dåligt om man fick ner motortempen någon grad När den kommer gå hårdare än det var tänkt med originalkonstruktionen?

Sen är det ju bara att byta kåpan om det skulle visa sig att det funkar dåligt.

79

Ja samma mängd luft men den går annan väg. Varken du eller jag vet hur det påverkar flödet över topparna men det blir inte som original och det vet jag fungerar så därför är jag lite skeptisk till din modifiering.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

80

En annan väg? Skulle fläkten helt plötsligt börja suga luft under motorn och blåsa ut den framför menar du då? ICQ/ae Jag känner till flertalet personer som har gjort exakt likadant med gott resultat, så är inte speciellt orolig. Förhoppningsvis håller den tur och retur till bugrun.. det är väl iaf 50-60mil ICQ/ad

81

Så en liten uppdatering

Började med en trist upptäckt. Lacken på fläktkåpan ser ut att ha fått en allergisk reaktion... crap..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0722_zps8ebf23d6.jpg

Så det är väl bara att slipa ner och göra ett nytt försök.. frågan är om man ska välja en annan färg..

Kände för att ägna en stund åt något annat istället, så jag monterade färdigt ratten med sladd till tutan och alla skruvarna, tadaa
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0721_zps60bdf0bc.jpg

Provmonterade lite saker på motorn, satte dit lister på oljekylet (de gamla var frasiga), fördelaren är bara ditstoppad, alla kolvar och cylindrar är iaf på plats, ska mäta vändhöjden för att se om de behöver svarvas av, siktar på 1mm squish.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0724_zps61c9d192.jpg

Kan ju inte den stå under nåt fult gammalt lakan!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0723_zps62ed8a7f.jpg

Efter det tog jag en sväng till Kungälv, kaffe o tjöt, hämtade J-rör till reservmotorn, toppar till denna motorn. De ska rengöras innan jag portar lite, Micke planfräser och fräser ventilsätena.

Sen åkte jag hem, tv:n på och middagen serverad ICQ/ag

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0720_zps47f3add9.jpg

82

Beställde två dekaler till bubblan som jag har tänkt testa på dörrarna. Kendall motor oil, 350x350mm
Testar ju givetvis hur det blir innan jag klistrar dem.

http://www.dekaltrim.nu/produkter/bilder/1420.gif

Sen borde lite andra grejer dyka upp nu i veckan. tex

CB performance maxi, oljepump med utgång för i mitt fall externt filter.
3-punktsbälten att ha fram, delvis för säkerhet, delvis för att barnstol ska gå att ha i bilen.
Kan va nåt mer jag glömt av att jag beställt, heehehe

83

MrPete skrev:

Beställde två dekaler till bubblan som jag har tänkt testa på dörrarna. Kendall motor oil, 350x350mm
Testar ju givetvis hur det blir innan jag klistrar dem.

http://www.dekaltrim.nu/produkter/bilder/1420.gif

Sen borde lite andra grejer dyka upp nu i veckan. tex

CB performance maxi, oljepump med utgång för i mitt fall externt filter.
3-punktsbälten att ha fram, delvis för säkerhet, delvis för att barnstol ska gå att ha i bilen.
Kan va nåt mer jag glömt av att jag beställt, heehehe

Vad har du tänkt för bälten fram? är på gång o beställa själv men kan inte bestämma mig för vad.

vw typ-1 1967

84

Ja,bälten har jag också grunnat på...gärna lite input på vad som finns och vad ni andra valt..gärna bilder om man får önska! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

85

Jag köpte dem som låg på blocket nyligen, de kostar 189$ nya och verkar vara ganska bra 3punkts bälten.

Här är en länk till dem, de finns i några olika färger.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … 3P-AF-PAIR

Finns även bakbälten där, men annars finns en hel del olika på ebay till varierande priser.

Fastsättningen verkar vara så att rullen sitter nere vid golvet, går upp till original 2punkts infästning, drar det över och låser nere vid handbromsen, precis som vilket traditionellt 3punkts-bälte som helst.

Återkommer givetvis om dem så fort jag provmonterar dem!

86

Blev bara tvungen att provmontera lite idag när jag var i garaget ICQ/ab

Saker och ting sitter inte fast, ligger snett osv, men det börjar nästan se ut som en motor igen. Topparna har jag börjat fila lite, men lägger inte ut några bilder på ofärdiga kanaler.. Kanske blir nån bild sen om flödestest visar nåt kul. Alltid kul att göra det själv om det inte spelar så stor roll om man plockar maximalt flöde/gashastighet, man lär sig något ändå ICQ/ab

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0726_zpsf2b3dbe7.jpg

87

Btw!

Jag fick ett csp länkage med till mina webrar. Det ska bultas fast mitt på blocket, på bulten bakom soppapumpen. Ska det sitta direkt mot blocket eller med nuvarande mutter mellan block och fäste?

88

Ingen som vet nåt om länkaget?

Nåväl, jag uppdaterar väl lite so lång då ICQ/ab

När jag kom till garaget var jag sugen på att kika på hur motorn skullese ut.. Denna gången hängde jag bara på ett topplock med insug, förgasare och ventilkåpa. Känns ganska fresch om jag får säga det själv
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1110_zpsa2a7be52.jpg

Annan vinkel
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1111_zps2e81b501.jpg


Sen var det dags att fortsätta portning av topplock, för att göra det hela liiite mer spännande så riggade jag kameran och gjorde ett par snuttar.. Iofs ser man i princip ingenting av det jag gör.. men det var mer eller mindre ett test för att se hur det blev. Nästa gång ska jag montera kameran annorlunda.

Gjorde sedan ett test för att lite bättre se formen på kanalen, två bitar lödtråd. Den ena drog jag mot den korta radien i kanalen, den andra tryckte jag mot långa radien, så mkt mittemot det gick. Sen mätte jag hålet vid insug som jag fick till 35mm (lite beroende på hur man mäter samt att jag gjort dem lite ovala) och 29mm vid ventilsätet.

Men jag tycker det ser ganska ok ut iaf.. kan vara något sämre/bättre i verkligheten men det ger iaf en bild av hur det ungefär ser ut.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1115_zps5a7fc73f.jpg

89 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-09 20:28:30)

Hittade en bild jag tog med mobilen också, insugskanal sett från insuget, kritik? Ska bara säga att det ser ut som att dt är skarpare svängar än det är pga skugga från kamerablixen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0728_zps704f2010.jpg

90

Wihooo, två nya paket att hämta ut imorgon ICQ/ab

3punktsbälten till framstolarna, lite säkrare samt att man montera barnstol till sommaren.

Sen mina 2 Kendaldekaler, 350x350mm som jag tänkte testa på dörrarna. Ser det inte bra ut så får man väl sätta upp dem i garaget eller nåt ICQ/ab

"Råkade" också beställa billet stötstångsrör på ebay med oringar och fjädrar, lär täta ca 100x bättre än originalrören ICQ/ae

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/Untitled_zps7bd02e6c.jpg

91 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-11 23:07:53)

Vad tror ni om denna? En på var sida. Fördelen med klibbor är ju att man kan ångra sig och slita bort.. värre om man lackar eget
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0739_zpsd0e323fa.jpg

Nåväl.. jag började med att kika lite på hur man skulle montera in 3-punktsbälten i bubblan.. Jag visste att de är 3punkts för -68 och nyare.. Men det skulle finnas hål att fästa i även på tidigare.. Dock fanns inte hålen nere vid golvet på min bubbla.. om de aldrig funnits där eller om det är för att plåten bytts ut vet jag inte.

Så jag fick dra dit en egen lösning med rejält vinkeljärn i golvet, en bult och plattjärn under. Sitter iaf stadigt som attan. Men nu nästa problem. I tunneln sitter inre bältesinfästningen, men där behövs adapter.. som jag inte fick med.. Så såna är nu beställda från paruzzi.com
Tyvärr blev det inga bilder på bältet idag.. var lite less på det och orkade inte pausa för att ta kort. Det kommer kort på det framöver.

Så ett par bilder från portningsjobbet jag åstadkommit då.. återstår att se om det ger nåt, haha OBSERVERA, det är inte färdigt än, framförallt inte avgassidan.

Förbränningsrum
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0732_zps344e3ec5.jpg

Insugskanaler
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0734_zpsbacb81af.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0735_zps847c3cf0.jpg

Råkade missa lite samt ta denna bilden snett, men jag har fått dem hyffsat lika iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0736_zps31896318.jpg

Som sagt.. inte ens insugskanalerna är riktigt färdiga. Jag ska kontrollmäta lite mer och rätta till eventuella skillnader, sen ska avgassidan göras klart. Efter det är det bara en topp till att göra likadan, haha!

Just ja. Ja, jag är medveten om att det är en del sprickor i topparna.. vilket är extremt vanligt, men det är inga problem om de inte går ner under sätesringarna.. Denna upplagan av motorn är ju lågbudget ICQ/ab

Hittade även en bild från andra hållet. Säten är icke frästa ännu, kanten är inte åtgärdad mot sätet osv.. enbart filat i kanaler och förbränningsrum
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0731_zpsf44f2d8a.jpg

92

Jag hade nog kört utan klibborma, ang bältet så har jag samtliga infästningar på min -67a. Om tid finns idag så ska jag försöka montera mina 3punktare jag köpt.

vw typ-1 1967

93

Japp, vi får se hur det blir med klibbor. Känns som att det är ganska vanligt idag också.

Ålrajt! Då har det nog/kanske funnits på min med.. men föregående ägare har bytt ut en del plåt i de regionerna.. så det är ju inte omöjligt att han har ersatt med plåt utan de nedre bulthålen.. ICQ/ac Men det lär funka så här med.

Har du köpt med adapterbultarna eller har du mindre hål i din -67a ?

94

MrPete skrev:

Japp, vi får se hur det blir med klibbor. Känns som att det är ganska vanligt idag också.

Ålrajt! Då har det nog/kanske funnits på min med.. men föregående ägare har bytt ut en del plåt i de regionerna.. så det är ju inte omöjligt att han har ersatt med plåt utan de nedre bulthålen.. ICQ/ac Men det lär funka så här med.

Har du köpt med adapterbultarna eller har du mindre hål i din -67a ?

Har inte kollat på det ännu, får se om jag hinner i helgen. Jag känner bara att jag har ett hål bakom klädslen på b stolpen. Har bara antagigt att det är till bälte. Har gamla bilder på min bil, o ser man att det varit monterat tidigare. Vilka adapterplattor menar du?

vw typ-1 1967

95

Aha.

Jo det är så att i min bil så är de gängade hålen i karossen 26mm invändigt, men bultarna till bälten är m10 eller m12.. Så då behövs såna här adaptrar

http://www.paruzzi.com/images/3084.jpg

96

Du ska vara rädd om din hörsel och dina ögon
använd skydd

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

97

Jag vet, slarvat en del med brillorna en del och det är jobbigt med flis i ögonen. Lovar att bättre mig. Samma gäller hörselproppar.. de blev så grisiga när jag tappade dem i oljespill.. så har inte blivit av att jag skaffat nya.. men ska göra det också.. speciellt till när jag får i gång kompressorn och kan köra tryckluft.

98

Mina bultar passar rakt i hålen, däremot får jag inte plats med rullen för att baksätet är ivägen!

vw typ-1 1967

99

Aha, sedär.. Men det beror nog på årsmodell.. Fick du med plattjärnen som snurrar rullen 90 grader ?

100

MrPete skrev:

Aha, sedär.. Men det beror nog på årsmodell.. Fick du med plattjärnen som snurrar rullen 90 grader ?

Nix, köpt en ren universal sats. Inga järn alls. Jag har letat efter såna järn, dock utan resultat. Får fundera på hur jag kan lösa det. Får rullarna plats på din?

vw typ-1 1967