876

"Kollar man på listor över olika växellådskoder så är det bara AB 1300 (före -70) och AM 1300 (från -70)... samt nåra udda semi-automat och LSD-lådor."
Så vad då? #1 3,785? NEJ ingen av de har den #1.
(Du blandar inte ihop det med fintandade #3, #4? Dessa kom i Typ 1 -70, men mellan 70-73års modell ser drevet(och dess synkringskona m. infästning) ut som tidigare modeller. Det är väl det du kallar hybridaxlar?)

Typ 2 -79 är 091vxl.
#1 har 3,785 och kuggflanken är ett par mm bredare kuggflank än Typ 1 (Okt. 72=> OBS! de första månaderna satt det inte #1 3,785 i AT). Axeln är längre än Typ 1, och #1/#2 har andra synkringar. 002(68-75) har samma main shaft(#1/#2) som Typ 1(okt. 72=>).
Main shaften i fråga passar inte i lagret i ditt mellanhus. Mellanhuset har en "knöl" på insidan(inbuktning i vxl. på undersidan) som begränsar valet av eftermarknadsutväxlingar.

877

MH skrev:

"Kollar man på listor över olika växellådskoder så är det bara AB 1300 (före -70) och AM 1300 (från -70)... samt nåra udda semi-automat och LSD-lådor."
Så vad då? #1 3,785? NEJ ingen av de har den #1.
(Du blandar inte ihop det med fintandade #3, #4? Dessa kom i Typ 1 -70, men mellan 70-73års modell ser drevet(och dess synkringskona m. infästning) ut som tidigare modeller. Det är väl det du kallar hybridaxlar?)

Typ 2 -79 är 091vxl.
#1 har 3,785 och kuggflanken är ett par mm bredare kuggflank än Typ 1 (Okt. 72=> OBS! de första månaderna satt det inte #1 3,785 i AT). Axeln är längre än Typ 1, och #1/#2 har andra synkringar. 002(68-75) har samma main shaft(#1/#2) som Typ 1(okt. 72=>).
Main shaften i fråga passar inte i lagret i ditt mellanhus. Mellanhuset har en "knöl" på insidan(inbuktning i vxl. på undersidan) som begränsar valet av eftermarknadsutväxlingar.

Trevligt att få information av någon man vet har sysslat mer med lådor än de flesta ! Tack Mats !

Hur man ska få ihop en vettig o välfungerande låda blir ju inte klarare med tiden men mycket intressant

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

878 Senaste redigerad av MrPete (2015-01-15 19:20:35)

Hybridaxlar är det long enterprises som kallar det, se bild.
ok, nej ingen axel från 091..
Känns inte riktigt värt med allt det jobbet för att bara få en lite starkare #1. Det blir inte långt ifrån lika dyrt som att köpa en sportsman axel som har bättre utväxling på #2.

Listan jag syftade på har uppenbarl i gen felaktig information. Problemet är att det är svårt att hitta info som nan vet stämmer.

Menar du att 002 mainshaft passar rakt i eller att även den tar i växelhuset (eller var det bara 091?).

Post's attachments

Late_113_002_1st_2nd_mainshaft.jpg, 38.72 kb, 640 x 481
Late_113_002_1st_2nd_mainshaft.jpg 38.72 kb, 220 downloads since 2015-01-15 

879 Senaste redigerad av MH (2015-01-15 22:42:03)

002 har samma main shaft som Typ 1, oktober 72=>.
Typ 1 byter mellanhus Augusti 72, men har aug. - okt. ett annat lager som stämmer för "den klena #1 3,80 axeln".
Problemet med det nya mellanhuset(aug 72 =>) är att det finns en knöl i underdelen, som ger begränsningar i valet av eftermarknads #4.
#4 1,12 får plats, med lite urfräsning i knölen, men inte 1,30(med mindre att man påläggssvetsar).
Då är det bättre att använda ett tidigt hus, där det finns mer plats, och modifiera axeln(#1 3,78), enl. bif. bild. (Motsvarande är Hybridaxel ovan.)
Det finns andra varianter jag gör, där axeln slipas ner till motsvarande mått en tidig axel har, och förses med kilspår. Modifieringen/svetsningen av dreven(#3/#4) blir då enklare.
Denna variant är nödvändig att göra på en 091-axel, samt kortning av den samma.

Post's attachments

Foto-0166 - 25.JPG, 65.1 kb, 640 x 480
Foto-0166 - 25.JPG 65.1 kb, 210 downloads since 2015-01-15 

880

För min del spelar det ju ingen större roll om #4 1,30 inte får plats.. så hög utväxling är inte aktuellt i en gatlåda.. inte för mig iaf.. med 3,88 och 225/60 alt 205/65 däck så känns 1,04 som det högsta jag vill gå.

Jadu Mats.. en har en del att lära om detta, helt klart. Desssutom behövs en pinjonghylsa för att "bara" få ur växelkassetten ur lådan. Vi får la se hur det blir med låda framöver, högst osannolikt att det är nåt jag sätter ihop själv iaf.!

881

Hepp hepp, nu har jag varit och mött upp 25hpman i Jönköping och kört hem växellådan.

Började med att plocka av trummor och drivaxlar, inga större bekymmer då allt är helt nytt och aldrig kört med. En del ytrost i trumman på ena sidan, men går nog att snygga till. drivaxelrör, bromssköld, bromsdelar, skruvar etc är allt gulkromaterat.

Så om nån vill köpa långa drivaxlar med gulkromaterade rör, nya trummor, bromsar etc (4x130 bultmönster) hojta till. Är det så att bromsdelar passar i mina -64 trummor så behåller jag nog det, men annars till salu.

Iaf. Sen fick jag av höger gavel och drog ur stubbaxeln (heter det så på svinglåda med?), iaf drevet som spaden sitter i med fulkrum-plattorna. Fick se att där satt 4 drev... yaay, antingen beef-a-diff eller superdiff. Räknade kuggar, 15/10 visade det sig vara. Det enda som oroar mig är att det inte ska passa med 15/10 i superdiff pga annan vinkel på axlarna..

Hur som, drog iaf av vänster gavel med och tog ut diffen.. en superdiff, räknade kugg på kronhjulet och det var 31 som förväntat (lådan är förresten en AS vet jag säkert nu, kollade det direkt när jag fick den av Tomas).

Det tråkiga, som jag insåg att det skulle va så fort jag insåg att det knappt var nån olja i lådan, är att det är lite ytrost på kronhjul och pinjong.. en del ärgat i huset. Plockade bort påfyllningspluggen och där såg det iaf ok vad jag kunde se genom hålet.

Några bilder på spektaklet.

Post's attachments

10389711_10152578682811636_8530708059914717439_n.jpg, 61.63 kb, 960 x 540
10389711_10152578682811636_8530708059914717439_n.jpg 61.63 kb, 182 downloads since 2015-01-16 

10419581_10152578754331636_7194671121495920693_n.jpg, 81.88 kb, 960 x 540
10419581_10152578754331636_7194671121495920693_n.jpg 81.88 kb, 196 downloads since 2015-01-16 

10891904_10152578672236636_284928473806635139_n.jpg, 151.22 kb, 960 x 540
10891904_10152578672236636_284928473806635139_n.jpg 151.22 kb, 191 downloads since 2015-01-16 

10917334_10152578780866636_7120120987767263968_n.jpg, 119.65 kb, 960 x 540
10917334_10152578780866636_7120120987767263968_n.jpg 119.65 kb, 173 downloads since 2015-01-16 

882

Hej Peter, hoppas Du är nöjd med köpet trots ytrost och erjat, inget jag visste om hoppas jag du förstår.

Verkar ju vara sjysta bitar i lådan i alla fall.

Lycka till och tack för snabb och smidig affär

//Morgan

883

Tjena Morgan.

Lite besviken är jag allt då jag hade föreställningen om att den i princip var körklar efter fix av damasker och ny olja (samt drivaxelbyte för min del då).

Men av tex packningar et att döma har den aldrig körts efter diffbyte?
Har du kontaktuppgifter till den som satte i den? Vore bra att veta lite mer.

Så ja, jag är ganska nöjd iom att det satt en superdiff i lådan och hd-gavlar. Synd bara att de inte förvarats rätt, allt i bromsväg är helt nytt men förstörts delvis pga ytrost.

Hade jag vetat om det jag vet nu hade jag nog lagt ett lägre bud än jag gjorde. Säger inte att du är en lurendrejare, för det känns inte som att du hade stenkoll själv.

///Peter

884

huset har jag penslat med biltemas färgborttagning, den funkar ganska bra. Omgång två är på nu. Sen tänkte jag tvätta rent med typ brakleen eller förtunning.. luktar fan och är inte så nyttigt, men det gör rent bra och dunstar bort.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-76bbccf8cd4ece6efd04eecf688e58c5.jpg

Diffen igen.. ska borras ett par hål i den så att oljan kommer in bättre till dreven.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e2540a83d0d0363d1b85b58a865d1edd.jpg

Satt ju drivaxlar med rör och bromsar. Allt nytt och alla lösa delar gulkromaterade.. Synd på ytrosten och synd att det är fel för min bil.. men men... kan nog kränga av en del av det.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-18fe9730584269938a2e74f664cd41f8.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-bceebef0359560a62939ea1951a4639e.jpg

Så, nu blir det film med familjen... Imorn ska jag greja en stund också.. tänkte se om järnaffären är öppen med.. har fästen till stolarna att göra.. Lådan är det egentligen ingen brådska med.. RÄtt som det är så är det säsong och jag river inte ut lådan som sitter i nu..

885

Andra sidan..
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3cac53dc55d61265fec7ab4ef096c5e6.jpg

Nya bromstrummor, den andra lite mer rost i.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cc041859138586cf9617ec00799dc065.jpg

886

Har inte hänt så jättemycket den senaste tiden.. kikat lite på vad för drev man ska ha på #3 och #4 i växellådan.. huvudaxeln behålls då lådan jag köpt har en axel för splinesade växlar och dessutom de smala clutchdreven, så nya eftermarknadsdrev passar rakt i. Då känns det omotiverat att byta till en omslipad huvudaxel och behöva använda kil istället.

Så det blir väl #1 3,76 #2 2,06 #3 1,44 #4 1,04 3,975 ring och pinjong.

Superdiffen är iordninggjord för montering med två hål för bättre smörjning av spindeldreven. 4l motul 90pa är hemköpt, nya tyska damasker, tysk packningssats.. saknas alltså drev till 3 och 4 samt nya nållager och difflager. Sen är det bara o smacka ihop skiten och se vad den går för.. ja drivaxlar ska införskaffas och poleras och bromsar ska ses över.

887

3,88?

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

888

3,875 avrundat uppåt blir ju 3,88:1

889

Folk brukar skriva 4,12 om 4,125 fast det ska stå 4,13 med två decimaler.

890

jo men du hade skrivit  3,975 ICQ/ab

Jag kommer ha liknande i min nu ett tag jag med fast med lite dum 3a på 1,57 tror jag det var sen 1,04.

Skulle vilja ha 1,26 -0.93 men tyckte det var lite dyrt just nu iaf

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

891

Jaha, ja det var en ren typo.. Felskrivning alltså..

1,26 är standard, finns som både grovtandad och fintandad.. Vilken som håller bäst är lätt att räkna ut.. De gjorde fintandade drev för att det skulle bli tystare.. 0,93 är också fintandat.. Vet att det finns 0,96, kanske vore nåt att kolla på.. Känns som onödigt arbete att bygga ihop en låda på klenare alternativ..

Hade besök av PPRMicke och Andreas J idag och fick reda på att det är en Klingenberg 3,875 ring och pinjong man har, de är ju inte speciellt vanliga så det är kul :-)

892

Har förresten bytt bort de långa drivaxlarna med rör och bromsar mot en låda från -66 med axlar etc. Så slipper att riva liss befintligt.. Gött att kunna göra iordning vid sidan om.

893

Medan man grunnar och samlar delar så har jag pysslat med lite annat.. bl.a. kom jag över ett par kofångare som var finare än de jag har på bilen.

Så jag har demonterat och bortat bort den rost som fanns på insidan och håller på att spraya rostomvandlande färg, för att sedan lacka dem gråa på insidan. fästen har också snyggats till och fått en skvätt färg.

bakre kofångare
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a9fb7c288cfc1ce17225cd566795092c.jpg

kofångarhorn
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e2473468b6b4807c238b574a846a525f.jpg

andra paret kofångarhorn
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-94fb3847eccbf5704a09a344295bd9d9.jpg

bakre, sänkta kofångarfästen
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-9b2289a55a482d3463c4be73bc7035b2.jpg

främre kofångare lackats på insidan med rostomvandlande färg
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-7cac333cc9e2c262d473ea197a315e94.jpg

Missade att fota de främre fästena, men de har också fått färg som de bakre.. även fästplåtar har avrostats och lackats, skruvarna ligger i rostlösande bad för tillfället :-)

894

Peter!
Om du var det minsta tveksam till ditt växellådsköp så skall du inte vara det då den R&P du fick med är mycket ovanlig och absolut den bästa.

ICQ/ab

Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

895 Senaste redigerad av MrPete (2015-02-27 14:43:54)

Nä, jag vet Johan, det som kändes tråkigt var bara att den var sörjig och lite rostig.. fick intrycket av att den var fräsch och rätt förvarad.

Sen är det ju trevligt att det satt just klingenberg med splines och en billet superdiff  med 15/10 drev.
Dessutom sliders och kopplingsdrev som passar direkt med eftermarknadsdrev.

896

Long time no uppdatering :-P

Motorn sitter nu i bilen, har fått nytt avgassystem och är uppstartad efter lite strul.. Det visade sig att min MSD blaster II tändspole var kass.. Finns ett test man kan göra på msd-boxen genom att ta tändkabel från spole och dutta brytarkabel mot jord, då ska det gnista. Det gjorde det inte.. kontrollerade alla anslutningar, var bra.. Testade med en blå spole från golf gti och då jävlar gnistrade det! Kunde hålla kabeln 1cm från plåt och gnistan slog som värsta blixtnedslaget! :-D

Så jag monterade den tändspolen, startade upp motorn och justerade tändning..

Lambdasond säger att motorn går fett.. hmmm.. testade att vrida lite på blandskruvar 1/4 varv i taget.. fortfarande fett.. Lyste då med ficklampa i trattarna och fick se att det pissade ner soppa i 1:ans cylinder.. åhopp... bara att plocka av locket på den förgasaren.. kika på nålventil och kontrollera flottörhöjden igen. Nåväl, inga störra bakslag och motorn låter riktigt gött :-)

Återkommer imorn, då ska jag kontrollera nålventil och flottörhöjden.. Har fått olika bud vad gäller storlek på nålventil.. Vissa säger att 3,00 är för stort för våra små motorer.. Andra säger att det är bättre med större så att trycket kan minskas med bibehållet flöde, tex 3,50.. Jag vet inte vilket som är rätt..

897

Tror inte det kan bli för stort, när nivån är uppe ska ju nålventilen stänga, men jag kan ha fel.

Anders

898

Tja, jo man kan ju tycka det.. men vad vet jag.. folk säger olika.

Nåväl, här är ett litet videoklipp från dagens stora  händelse :-)

899

Då var premiärturen för i år och med nya motorn avklarad. Bilfan skrämmer mig nästan lite, haha.. men det är justeringar och bestyckning kvar.. Den går ganska fett.. får nog byta lågfart till att börja med. Den drar stenhårt på varje växel!

Ett litet foto precis innan jungfrufärden i årets dojjor.. älskar BTR-fälgarna! sjukt glad att Niklas inte ville ha dem :-)

Post's attachments

bubbla2015.jpg, 150.97 kb, 833 x 449
bubbla2015.jpg 150.97 kb, 254 downloads since 2015-04-06 

900

Sjukt trevlig bil, alltid ett bra tecken när man blir rädd när man trycker på gasen, det är ju det man betalar för ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P