851

Tack i efterhand :-) Inte varit inne här mkt under ledigheterna.. och nu är det sista dagen innan man börjar jobba igen.. Det har gått alldeles för fort!

Var hos kompisar på Tjörn i helgen, Vi tog fram hans bubbla med 2l typ4 motor, plockade av weber 44:orna och rengjorde, bytte bränslefilter, olja +filter etc.. Körde en sväng på tjörn.. Robban tycker den går sådär..

Iaf.. på vägen hem i söndags stannade jag i Mölndal hos Andreas Jönsson och fick med mig en startrigg som passar i biltema motorställ.. finfint.. Började rigga igår, batteriet på laddning soppadunk etc.

Så idag har motorn startats. Hur det gick kommer på film om en stund.. Kanske skulle man satsa på att köpa en ny nyckelfärdig motor??  ICQ/ad

852

Här är beviset på att motorn är startad :-)

853 Senaste redigerad av MrPete (2015-01-06 20:47:33)

Ruppar lite gas. Bortse från reklamhelvetet.. Blev så när jag använde en gratis videoeditor.

854

Windows Moviemaker är gratis och ganska bra, utan all reklam.

Manlig motor....

"ljushuvud"

855

Nemen va trevligt! Kommer bli riktigt najs det där!

vw typ-1 1967

856

Tack, ja mycket trevligt!

Fick vädra ur källaren igår, det blev lite rökigt trots att jag hade dragit ut avgasröret genom fönstret.. ingen rök från färgen på grenröret dock som jag befarat dock, vilket var skönt att slippa.

Var lite uppe i varv igår efter att motorn startats, sen kom sambo med dotter hem och man skulle va social med dem osv :-) Tänkte skriva en lite bättre rapport om hur inkörning förfarades.

Började med att plocka ur vippaxlar och stötstänger, detta för att vevpartiet ska snurra utan större motstånd. Prime:ade oljetryck som kom på ett par sekunder. Dit med stötstänger och vippor igen. Koppla in soppa, tändning, monterade upp motorn i den kapade växellådan, moddad för att passa i biltema motorställ.
Bytte till en bosch 009 fördelare med brytarspets, bosch blå tändspole, original tändkablar. Detta för att kunna köra tändningen direkt på spolen med 12v och slippa ta ur msd-boxen ur bilen.

Sen var det bara att skruva dit förgasarna, kolla så att länkaget är synkat, pumpa i lite soppa i flottörhusen och kolla efter läckage (var inget). På med tändning och trycka på startknappen..

Vroom, den startade direkt, så jag la varvet på 2000rpm och lät den gå så i 20min. Iaktog motorn med ögon och öron utan att upptäcka nåt konstigt. Nervigt givetvis men allt gick till synes fint. De rakskurna kamdreven viner lite grann, men det visste jag ju att de skulle göra.

Så då efter inkörningen tömde jag ur oljan, bytte filter och i med 4liter ny Kendall 20w50 liquid titanium, samma som jag körde in kammen med, utöver assembly lube då. Oljan såg fin ut, inget metallspån eller konstigheter.

Nästa moment är att sätta i dubbla ventilfjädrar, bygga klart vevhusventilationen och fila på om jag ska byta förgasarlänkage eller inte. Det krockar ju som jag skrivit tidigare med mina K&N filter..

Annars så ska det fokuseras på lite annat ett tag, få fast stolarna tex, få bakrutan tonad som sidorutorna, koppla ström till bränslepumpen, etc.

857

Bra jobbat. låter ju vackert  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

858

Tackar! Ska rikta ett extra tack till Andreas Jönsson också som lånade ut sin startrigg och fördelare :-)

859 Senaste redigerad av MrPete (2015-01-12 20:28:15)

Har äntligen fått ett 3fas uttag inkopplat hemma, så det var lika bra att svetsa lite :-)

Brände på slutröret till ljuddämparen som ska sitta på 2074:an. En simons 2" dämpare med 3" slutböj. Får vänta med resten och punkta ihop tills motorn sitter i bilen och man kan se hur det hamnar. Men det är kul att svetsa iaf, var ett tag sen nu.

Resultatet.

Post's attachments

2015-01-12 20.26.30.jpg, 649.55 kb, 1124 x 1025
2015-01-12 20.26.30.jpg 649.55 kb, 190 downloads since 2015-01-12 

860

Köpt en bättre låda att utgå ifrån också. Den har suttit i en 1300s -73. Har således 8/31 slutväxel och enl uppgift förstärkt diff. Antingen 4 spindeldrev i originaldiff eller superdiff (troligtvis). Det blir nog att titta lite på det iaf :-)

Den gode Tomas aka 25hpman tar med sig lådan neråt i landet och jag möter upp honom i typ gislaved. Mycket tacksam för att slippa åka bil 8h tur och retur.

861

Lådan

Post's attachments

mms_img558095169.jpg, 249.13 kb, 551 x 980
mms_img558095169.jpg 249.13 kb, 201 downloads since 2015-01-12 

862

Kalas med lite värre låda så du kan använda motorn

863

Jepp, blir bra att ha en låda vid sidan av att greja med, så kan jag köra in motorn med nuvarande :-)

Jag är inte säker på vilken 3:a och 4:a som sitter i den lådan.. men troligtvis 1,26 resp 0;89 eller 0,93 och de blir onödigt långa med 3,88 slutväxel och 25,6" däck.

Skulle vilja peta dit en 1,40-1,50 3:a och en 1,04 4:a, då skulle det bli riktigt bra. Drevsatser är dock ganska dyrt.. 2-2500:- per växel, och då är de inte svetsade.

864

Fan va kul med motorn Peter!

Typ 1 -68
Waldburg

865

Jag har 3,78 - 2,06 -  1,48 - 1,04 tillsammans med 4,125 och steget mellan 3 o 4 är kännbart men å andra siden varvar den inte så överjävligt i 100. Med 3,875 skulle den nog bli behagligare på motorväg men man tappar lite i starten men du skulle ju inte köra på strippen.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

866

Tack Freiholtz, det känns jäkligt kul att äntligen startat upp den :-)

Ja, man kan ju aldrig få en låda som är optimal både för gata och stripp.. Så det är ingen idé att försöka kompromissa. Men man får ju ändå väga in vilket varvtal man kan stå ut med i runt 100km/h.. för lågt ger dålig kylning och för högt ger en oerhört trög 4:a och låångt drop vid växling 3-4.

Jag kollar lite i John Maher gear ratio calculator, samt en uträknare som ritar upp diagram för varvtal och hastighet (hastigheten har visst fått nån konstig flipp på bilden nedan).. enda nackdelen är att man måste veta antalet kuggar på alla olika drev för att få ut siffrorna på utväxling.

Hur jobbigt motorn får det vid uppväxling beror ju helt på vid vilket varvtal man växlar och var motorn har sin topp på vridmomentskurvan... man vill landa där den är som högst.. Givetvis blir det mer kännbart med en lägre slutväxel och lågt utväxlad 4:a.

3,88 och 0,89 4 känns olidligt lågt utväxlad.. teoretisk toppfart vid 7500rpm blir ca 260km/h hahaha, sen hamnar man på 27-2800rpm vid 100km/h..  Jag kan acceptera 32-3300rpm vid 100km/h och det skulle jag få med en 1,04 4:a.

Så här skulle det se ut för mig med allt som det är just nu, 225/60 däckprofil.

Post's attachments

gear.png, 33.35 kb, 620 x 300
gear.png 33.35 kb, 152 downloads since 2015-01-13 

867

Hittade detta iaf, det låter ju bra om allt stämmer :-)

*73 saw the most changes in one single shot. The obvious is the much stronger single side cover trans case.

Stronger bits in a 73:

First gear : 9 tooth instead of 10
Diff gears : 15 teeth instead of 17
Spiders : 10 instead of 11
IRS side cover : extra reinforcement ring
TO bearing cross shaft : 19mm instead of 16mm
Pinion bearing : 002 type instead of 113 type (both with the ring nut)
Clutch arm : 90mm instead of 73mm (for much less pedal effort)
1-2 shift fork : back to steel, however, some still had brass.
3rd and 4th gears : furnace brazed synchro hubs (no more welding)
3-4 slider: longer dog teeth for deeper engagement
3.88 R&P : Strongest of all

All of these upgrades also happened to swing axle gearboxes (where applicable), so starting with a 73 swing is a very good choice.

868

MrPete skrev:

Hittade detta iaf, det låter ju bra om allt stämmer :-)

*73 saw the most changes in one single shot. The obvious is the much stronger single side cover trans case.

Stronger bits in a 73:

First gear : 9 tooth instead of 10
Diff gears : 15 teeth instead of 17
Spiders : 10 instead of 11
IRS side cover : extra reinforcement ring
TO bearing cross shaft : 19mm instead of 16mm
Pinion bearing : 002 type instead of 113 type (both with the ring nut)
Clutch arm : 90mm instead of 73mm (for much less pedal effort)
1-2 shift fork : back to steel, however, some still had brass.
3rd and 4th gears : furnace brazed synchro hubs (no more welding)
3-4 slider: longer dog teeth for deeper engagement
3.88 R&P : Strongest of all

All of these upgrades also happened to swing axle gearboxes (where applicable), so starting with a 73 swing is a very good choice.

gött o veta att de delarna är de som är ändrat. letat ett tag efter den listan tack peter ! nu ska jag se till att få iordning på min låda med.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

869

Ja, det är inte helt lätt att hitta all info man behöver om växellådor och dess komponenter. Det finns ju ett gäng olika av allting i olika årsmodeller och flera av dem passar inte ihop.

I listan ovan står det "furnace brazed synchro hubs, no more welding".. Vad innebär det? Varför gör man inte det på eftermarknads drev istället för att svetsa dem och behöva hona?

Sen.. som jag förstår det kan man peta dit bussdrev, dvs 002 i denna lådan? Om det nu finns nåbra bra utväxlingar att välja på.. men de ska iaf vara "electro beam welded".. ? Detta beror på att det är splines och inte kil i lådor från -73 och framåt?

870

002 dreven från bussen är tydligen 1 & 2 man använder har jag förstått det som ..... 3/4 använder man 73 o frammåt grejor om de passar utväxlingen man är ute efter .....

furnace brazed .... om man översätter lite grovt är de hårdlödda i ugn..... varför man inte gör det på eftermarknadsdrev kan jag tänka mig är pga kostnader osv......

Näe det är verkligen en hel djungel med växellådor det är en sak som är säker ..... ICQ/ag

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

871

njae... 1 & 2 sitter ju på main stock:en.. och då behöver man alltså flytta över hela axeln. 002 har också samma #3 som typ 1, dvs 1,26,

I princip finns det väl bara 0,89 och 0,82 4:or från senare lådor.. och det vill man bara ha om man ska bygga en s.k freeway flyer.

Ja, jag tog reda på att det är hårdlödda också.. en annan anledning är ju att man vill kunna välja mellan vanliga synkringar och pro-ringar.

Med de däck jag har behöver jag komma upp i 1,04 på #4 för att få ok varvtal vid 100km/h, men även byta ut #3 till typ 1,44 för att få bra steg mellan alla växlarna.

Djungel ja.. det är bara förnamnet :-)

872

ja som jag förstod de så var det så man gjorde faktiskt men va fan vet jag ICQ/ag

Ja är du sugen på pro ringar ?

1.04 på fyran .... finns de i någon standardform eller är de eftermarknad som gäller ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

873

Njaaae, jag ska inte ha pro-ringar.. men jag menar att det är väl en anledning till att det inte är gjort varken hårdlött eller svetsat på eftermarknads.. sen säljs de ju utan synkhub ändå.

Nej, det finns ingen 1,04 standardväxel, finns bugpack (sjunger mkt pga grovfräst kontaktyta) Gene Berg, Weddle m.fl.

874

Jag har någon 79:a typ2 låda ligger isär sedan 90-talet...
Jo, dess ettans fasta drev är kraftigare (längre), men jag tror det synbart skiljer lite på denna axel jämtemot typ1 ?

(Har för mig att det "bara" är vissa årsmod av busslådans axel som går att använda i typ1 lådan?)

Har du användning av denna framöver så vet du vilken "hylla" det samlar damm på... ?-)

875

#1 med 3,785 är ju 9/34 och 3,800 är 10/38. 3,785 har även kraftigare axel. Enligt uppgift sitter det 3,800 i denna lådan, inte 3,785 som det står i listan ovan... Kollar man på listor över olika växellådskoder så är det bara AB 1300 (före -70) och AM 1300 (från -70)... samt nåra udda semi-automat och LSD-lådor.

Som jag har förstått det så är de stora skillnaderna att 4:ans rullager har en lös hylsa på tidiga axlar medan den är en del av axeln på sena, samt att synkhubben sitter med kil på tidiga och splines på sena.

Sen finns hybridaxlar som använder tidig 1-2 och sen 3-4.

Så jag vet inte om jag har användning för din axel Mettis.. måste plugga på mer.. :-O