526

jepp, ingen idé att köpa nåt annat än rakskurna drev när man ska ha nytt... iaf inte med dubbla fjädrar och lite styggare blompinne :-) Funderar på web 86B eller kanske tom C.. 300 resp 310 duration och runt 14mm lyft beroende på vippor.

Ang. holleypumpen är jag medveten om att den låter en del, men med gummiupphängningar och vaddering ska det nog inte va så farligt. Den levererar vad den ska iaf, hellre det än att köpa nåt som man inte vet något om.

527

Jag har använt mig av Holleys blåa, och de låter sinnesjukt mycket även vid gummiupphängning. Otrevlig pjäs som hör hemma i rena racebilar i min mening. Jag införskaffade mig en sådan här Holley istället:

http://www.summitracing.com/int/parts/h … /overview/

Knäpptyst..... Några dineros dyrare, men billigare i längden....  ICQ/ab

528

yeah yeah, jag tror jag överlever :-) Blir det outhärdligt får jag väl sälja och stoppa dit nåt annat, men jag vet att den räcker.. har tight budget och tycker att det var bättre än att chansa på nån kopia.

529

Hoppla. då har man hämtat upp bakfälgarna som fått lite extra material för stöddiga svålar :-)

15x8,5". Var det ingen som hade nån åsikt kring val av däckdimension??  ICQ/ad

Lite blästring och slipning, sen lack.. tänkte lägga nån tjockare färg eller lim på insidan över svetsarna för att försäkra mig om att de inte pyser ut luft i nån por.

Post's attachments

20140226_114620.jpg, 187.03 kb, 545 x 757
20140226_114620.jpg 187.03 kb, 128 downloads since 2014-02-26 

530

Feta bakdosor! ICQ/ag Kollar ofta in här men såg att det inte lämnats någon kommentar, kul projekt iaf och nöjesfylld läsning! Keep it up! ICQ/ab

531

Tackar Olzzon :-) Nä, men sen händer det inte så jäkla mkt heller.. köper mest på mig massa grejer.. rullar väl på så fort jag fått ihop de grejer jag behöver för att kunna börja jobba ordentligt. Har iofs en del småsaker jag skulle kunna sysselsätta mig med under tiden.. tex göra om en del av kabelhärvan bak..

Topplocken ska äntligen dyka upp denna vecka, då har man ju lite att pyssla med under tiden iaf.. för de ska inte få vara orörda innan de skruvas fast :-)

Saknar som sagt stakar och kamaxel för att kunna dra ihop ett shortblock. Pengar pengar.. de har en förmåga att aldrig räcka till!

532

MrPete skrev:

Tackar Olzzon :-) Nä, men sen händer det inte så jäkla mkt heller.. köper mest på mig massa grejer.. rullar väl på så fort jag fått ihop de grejer jag behöver för att kunna börja jobba ordentligt. Har iofs en del småsaker jag skulle kunna sysselsätta mig med under tiden.. tex göra om en del av kabelhärvan bak..

Topplocken ska äntligen dyka upp denna vecka, då har man ju lite att pyssla med under tiden iaf.. för de ska inte få vara orörda innan de skruvas fast :-)

Saknar som sagt stakar och kamaxel för att kunna dra ihop ett shortblock. Pengar pengar.. de har en förmåga att aldrig räcka till!

Jo jag känner igen det där! Själv väntar jag bara på bränslegrejer från summit som tog mig ett år att fixa/beställa, men nu är det på gång igen och snart kanske man kan starta upp vidundret igen! ICQ/ab

533

Ja, det är få av oss bilbyggare som är ekonomiskt oberoende, bränslegrejer ja.. det håller jag också på att styra upp.. har fixat Y-kors och an8 till tanken.. men det behövs ju några fler kopplingar på vägen bak till förgasarna.. man hade ju lätt kunnat ruinera sig bara på an-kopplingar.

534

Tack MR Pete för en intressant tråd ICQ/ab

535

Så lite så :-) Det är ju kul att dokumentera lite för sin egen skull, lika kul att kunna underhålla och inspirera andra. Förhoppningsvis blir det mer intressant så småningom, då motorbygget sätter igång på allvar och säsongen börjar närma sig fortare än man egentligen vill.. eller ja, det är ju lite dubbelt det där... man vill kunna köra, men också ha tid att bygga.

536

Peter!
Ja, riktiga kopplingar till soppasystemet är dyra, men oändligt mycket billigare än en bilbrand! Om du fick med en regulator till din Holleypump, använd den inte då den är av taskig kvalitet och bara att byta oljan när du fyllt motorn med bensin när trycket blivit för högt och nålventilerna sagt nej är dyrare än att skaffa en annan regulator. Filter King är outstanding i min mening - har kört samma i racebilen alla dessa år och den har fungerat klanderfritt! Behöver du 10 mm pinnbultar av riktig kvalite dvs Raceware så skall du få ett specialpris av mig - PM:a i så fall!! Ser fram emot att se dig på strippen!!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

537

Jepp, men har hittat kopplingar till överkomligt pris, gratis frakt så man måste inte köpa alla med en gång :-)
Nope, ingen holley regulator, den ger väl dessutom minst 5-7 psi, webrarna vill ju inte ha mer än 3,5-4psi.

Njaaa, orkar inte byta casesavers för att få i 10mm.. din lille säljare där ;-) får nog skaffa ett par reservlådor om jag ska köra strippen hehe.. ska bli kul att se din best i sommar med :-D

538

Ja ett antal reservlådor lär du behöva ..... jag tog smällen nu men får som vanlgit lida för det ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

539

Jag har åkt 5000+ mil med Hollyregulator och IDA utan problem, har dock hört att de kan få krupp när de blir slitna.  ICQ/ab
Finns ju två fjädrar till dem och med den klena så funkar det. Vet inte hur Filterking är uppbyggd men Hollys reglerar trycket utan att påverka flödet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

540

Jag åker med Mallroys regulator med returflöde till tanken. Fungerar mycket bra.
http://vwparts.aircooled.net/Mallory-Ad … /4307m.htm

541

Riseabove.. jupp, tills man får ekonomi att skaffa värre doningar är det nog lite snällare starter som gäller :-)

Mallory är ju EGENTLIGEN på gränsen också, då minsta inställbara tryck är 4psi på den.. Jag tror att jag kommer att köra på en malpassi/filter king, det är ju ganska smidigt att ha regulator och filter i ett.

Finns ju att köpa med An6, an8 och an10 för ca 600:-

542

Fälgarna blästrades i onsdags i Oboymannens skåp, det är lite för litet egentligen men fick bort det värsta. Funderar dock på att elektrolysbada dem för att få bort all rost samt att det skyddar mot ny rost.

Sen en liten fundering.. med eller utan snobbringar? (jävligt synd att de inte går ända ut till kanten tycker jag), centrumkåpor har jag tänkt ha iaf.

Nästa fundering är ju val av kulör på fälgarna.. Bilen är grå med benvita sidor.. svarta? röda? Vita däcksidor har jag tänkt skippa iaf..

Ang. motorbygget så väntar det lite på att jag kan köpa kamaxel och vevstakar.. Det lutar åt att testa en kam från Steve Long Racing med dito lyftare..

Post's attachments

20140301_110743.jpg, 180.06 kb, 637 x 546
20140301_110743.jpg 180.06 kb, 128 downloads since 2014-03-04 

20140301_110759.jpg, 170.13 kb, 635 x 539
20140301_110759.jpg 170.13 kb, 146 downloads since 2014-03-04 

543

Hej hopp, då har man jobbat lite mer på bilen igår och idag :-)

Topplocken kom i torsdags, så det var bara att packa upp och inspektera.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e55df475be7bed1b3fef597f317e8d9c.jpg

Ur med ventilerna, allt sorterat efter där det satt från leverans, lika bäst så
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-27f95948d2357249c7b3995d6a64a709.jpg

Rostfria single-groove ventiler
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fba6944312fa18c7d30a6b9746265384.jpg

Ritat av cylinderväggar för att veta hur mkt man kan ta upp runt insugsventiler, s.k. unshrouding, det gör man för att få bättre flöde.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b655f14e0ff629fcc7057c908b316727.jpg

Sen var det bara att plugga öronen och ta på skyddsglasögon o köra, ena kanalen påbörjad här. Jag gör en s.k. wedgeport, det har visat sig ge bra flödessiffror (finns att köpa cnc-frästa såna för mkt flis).
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e38172f44c66fc629e1a0ad48fee0664.jpg

Här ska luften ner! Det finns fortfarande en del material att ta både i insug och topp. Man vill att kanalen ska kona hela vägen, halsringen och vid ventilsätet skall vara minsta diameter på hela kanalen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ffc987d163d7f4f2fd60b03e6ce48960.jpg

Nu börjar det likna nåt i båda kanaler, har ristat av packning och vänt den så att det blir lika på båda sidor, samma sak görs på insugen för att matcha.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c84e1f9cd833aaf31872e25ece6765db.jpg

Närmare bild på kanalerna, fortfarande inte helt färdigt
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b6d26d4a1cbd8db3c16bd25e954f0400.jpg

En till bild med lite ljus från andra hållet
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ebd85d81b328a0d23f45c744d37e236f.jpg

Så det var väl vad jag hade att bjuda på i bildväg, det är sånt här jag tycker är kul, vore såklart ännu roligare om man hade en flödesbänk hemma så att man kunde se vad varje ändring gör.. Topplocken ska flödas sen iaf är det tänkt så att man kan korrigera lite grann och vet vad man ska ha för kamaxel.
Det är ju ingen större vits att lyfta 14mm om flödet dör ut vid 12mm.

Just ja, jag har fixat med bakfälgarna med, spacklat lite, slipat och lackat dem i signalröd samt klarlack.

Färdigt resultat
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-eacaddde09d293c3fe980e279d578cad.jpg

544

Ujujuj..här händer det grejer..allt ser riktigt trevligt ut..bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

545

Vilka toppar handla du ?

546

Pompejus: Jajemän, har ju grejer att jobba med nu så då är det lika bra att sätta igång :-) Kul när man får göra lite och inte bara samla delar på hylla. Tack!

Hasse: Det är Cb performance 044 toppar, 42/37mm ventiler, 92mm borr, magnum+ tror jag de heter, inga cnc-toppar iaf.

547

Flödessiffrorna vi pratade om hittar du under Dynoday 2004. Skillnaden mellan offset och raka insug är intressant.
http://www.jpmotorsport.se/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

548

Intressant, hittade även denna tabellen från thesamba för ett tag sen. Då har man nåt att jämföra med sen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1179266.jpg

Tabellen från Johannes flödningar

Post's attachments

flöden.jpg, 57.42 kb, 509 x 267
flöden.jpg 57.42 kb, 148 downloads since 2014-03-09 

549

hejhå hejhå, då kan vi bocka av en grej på listan :-) Bakfälgarna är klara för montering. Navkapslar ska jag åka med, man vad tycker herrskapet (och de får damer här) om snobbringar eller inte?

Post's attachments

bakfälg.jpg, 72.46 kb, 468 x 361
bakfälg.jpg 72.46 kb, 142 downloads since 2014-03-10 

550

MrPete skrev:

hejhå hejhå, då kan vi bocka av en grej på listan :-) Bakfälgarna är klara för montering. Navkapslar ska jag åka med, man vad tycker herrskapet (och de får damer här) om snobbringar eller inte?

Det tycker jag du ska bestämma själv, du bygger väl bilen för att du ska gilla den och inte alla andra  ICQ/ad