26

Funderat på sånna med tror att det blir stumt, men bra ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

27

Vilket mekmys..kommer bli bra det där.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

28

Johan W, ja de känns riktigt stumma jämfört med originalen. Jobbiga att montera bara, hoppas man blir nöjd ICQ/ab

Pompejus, haha.. kan upplysa om att det inte var JÄTTEmysigt att ligga på horan under bilen.. även om det gick helt ok. Stundtals var jag tvungen att ligga på golvet då det blev för trångt.. då blev det kallt om röva. Tack

29

Så, då var det sista fixat med uretanbussningarna, fick fila ur hålen lite på ena sidan för att kunna kränga på balken över bultarna, men drog det ordentligt med låsmuttrar och brickor så det ska inte kunna röra sig nåt, de övriga hålen är ju dessutom lika stora som bultarna.

Ber om ursäkt för kassa mobilbilder.. men just här under bilen är inte den bästa tänkbara miljön för en stor (läs dyr) systemkamera.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0656.jpg

Sen hade jag ett annat litet uppdrag idag.. byta ut justermuttern till kopplingswiren till dito vingmutter.. Lättare sagt än gjort.. för det första var låsmuttern fastrostad.. Den lossade när jag höll emot på justermuttern, no problemos.. Men sen när justermuttern skulle loss satt den som berget.. rostlösare sprayades på i omgångar, men gick inte.. Testade skruvspåret i änden av wiren, men det gick inte heller.. testade hålla fast med polygrip, funkade icke heller.. suck...

Men så tog jag låsmuttern och en till, låste dem mot varandra och vips så gick det att lossa justermuttern också. När allt var loss borstade jag rent gängorna. Jag tog bort den gamla, trasiga returfjädern..

Sen när den nya returfjädern skulle gå gick det givetvis inte att få loss kopplingsarmen.. låsbrickan borta, men den satt som berget i splines.. testade att slå in en stålkil men det gick inte heller..

Så jag fick bända på fjädern istället, inte helt lätt det heller.. men efter ca 30min krångel så satt den på plats ICQ/ab

Nu ska bara dit en låsmutter efter jag justerat kopplingen (vilket kommer göras när motorn sitter på), vilket är MKT enklare med en vingmutter. 

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0653.jpg

Nu blir det middag och Johan Falk ICQ/ab

30

Blir ingen jätteuppdatering idag, var bara i garaget ca 1h, sen blev jag hungrig.. åkte förbi pizzerian köpte en dubbelinbakad och kollat film precis ICQ/ab

Men det är ju inte för att berätta det jag skriver här, hehe..

Åkte först förbi feltema och köpte en burk spraylim och lite annat krimskrams (om det ändå fanns bonussystem på biltema, haha). Sen till hornbach och köpte en skiva tunn mdf. Var tvungen att kapa ner den lite för att få in den i bilen men jag visste ju på ett ungefär hur stor bit jag behövde.. hmm, nu då?

Jo jag måttade lite i bagaget på bubblan, det såg ju för bedrövligt ut där med kablar överallt..

Kapade, ritade, måttade och provade.. Till slut var jag nöjd och täckte skivan med spraylim, runt kanterna och en bit in på baksidan. Sen tog jag svart, lite tjockare, högtalartyg, sprayade det med. Efter ca 5min la jag på tyget på skivan, sträckte lite och drog runt hörnen, klippte bort överflöd.. Voila!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0658.jpg

31

En till bild för att visa skillnaden

Före ---> Efter

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bagage.jpg

32

Ah va stiligt det blev.... Bra jobbat ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

33

Tack, ja det blev en klar skillnad mot innan! ICQ/ab

34

Riktigt nice

35

Tackar ICQ/ab Det är ju lite billigare än att köpa ny tmi, matta även om det inte är original. Men jag är nöjd iaf

36

Trevlig kärra! Snålade ur själv för ett tag sedan o gjorde en egen bagagerumsmatta jag me! Inte så ofta man tittar där fram kanske ICQ/ab

vw typ-1 1967

37

Tackar! Hehe, jo nej det är väl inte alltför ofta, men det ser ju iaf mkt trevligare ut när man väl öppnar där. Såg sjukt tråkigt ut med baksidan av instrumentpanelen och en massa kablar överallt. Själv tycker jag inte det skulle vara värt att köpa en "riktig" matta för 5-600:-

Finns mkt annat roligt att lägga pengar på tycker jag ICQ/ab

38

MrPete skrev:

Tackar ICQ/ab Det är ju lite billigare än att köpa ny tmi, matta även om det inte är original. Men jag är nöjd iaf

Är du snål eller en sådan kostar några $$
Så jobba på
Ps var skall du ha barnvagnen ???????
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

39

Några $ + flygbiljett alternativt 5-600:- på ebay.

Känns bara dumt att lägga pengar på nåt man inte blir gladare av ICQ/ab

Hehe, ska ju byta bruksgolfen mot en kombi, annars finns ju takräcke ICQ/ab

40 Senaste redigerad av MrPete (2012-11-22 20:19:43)

Kul kul, imorn blir det en liten vw-bilträff i mitt garage med kaffe och lite fika, mkt tjöt ICQ/ab

Fick med mig mitt gamla motorblock som satt i buggyn vi hade för 10 år sen (som fick en ny motor) från besök hos farsan. Upptäckte att det var ett h-block, vilket är mkt trevligt. Tog även med topparna från den, enkelportare, kan va kul att ha.

H-blocket är ett 1500 block med dubbelreducerade oljekanaler, 10mm dragstänger istället för 8mm som de nyare har, bra skit med andra ord.

Det blocket ska jag ta bort alla pluggar på, ur med dragstänger som ska bli nya chromoly, fräsas ur för större borr och ar-borras, montera nya lager, kam o annat kul till nya motorn.

Var ute med Robban på tjörn så drog vi igång en bamsestor hetvattentvätt med eget dieselverk, herrejösses vilket sprutt det var i den. All gammal skit spolades bort, så nu är det blocket också rent och fint. Han har köpt en 1303 reggad som T31A, motor utbytt.

Sen har jag köpt på mig en 1600 AD motor, detta mest för att komma över alla kylplåtarna till nya motorbygget. Den motorn kommer att plockas ner helt och blocket kommer att säljas AR-borrat och klart (alt. sparas som reserv).

Så nu börjar man ändå få lite prylar att pilla med i vinter, det är kul! ICQ/ab

41

Varför menar du att 10mm dragstängerna e bättre?? om så var fallet varför gick man till 8 or.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42

10mm är ju starkare än 8mm. Man gör inte alla förändringar för att de är bättre, det finns fler aspekter än så. Visst de lär väl inte gå sv ändå, men med RÄTT kvalitet flexar/sträcker de sig mindre. Vanliga originalstänger kanske inte är bättre, men om man väljer chromoly, atp 12.9 så säger det ju sig skälv att de är starkare/bättre.

43

Blev inga bilder på folket som var i garaget idag.. vi var för upptagna med att tjöta o dricka kaffe, hehe..

Men tog lite bilder på några delar man nu har samlat på sig.. eller hämtat från gamla förråd.

Komplett tändsystem sånär som på tändkablar, msd 6al, brytarlös bosch 009 och en msd blaster II spole.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1083.jpg

1500H block, tvättat och rensat, ska ar-borras
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1077.jpg

1600 AS komplett motor som jag ska ta delar ifrån till nya motorbygget, suttit på automatlåda, med extern matning på pumpen för automatlådan.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1074.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1072.jpg

Robbans 1600 AD block som också ska ar-borras
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1071.jpg

311 enkelportstoppar från min gamla 1500-motor, till salu ICQ/ag
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1078.jpg

Några solex-förgasare som låg o skräpade
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1079.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1080.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1081.jpg

Så imorn ska jag till garaget en sväng igen och börja plocka isär 1600-motorn hade jag tänkt.. får se hur mkt saker o ting sitter fast o man hinner med.

44

Gjorde en trågig upptäckt idag när jag skulle putsa på blocket lite..

Sprickor på ett par ställen runt hålet i oljetråget..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0671.jpg

Kan man göra något åt detta eller är det bara att kasta blocket?

45

Ingen som har nåt bra tips? Kasta eller går det att laga?

46

Om blocket behöver arborrning eller liknande så lägg den längst in i förrådet så nästa generation om 20 år har något bra att börja med.

Om den är ok i lagerlägena så hade jag testat att tvätta ur blocket med något skarpt lösningsmedel (cellulosa förtunning).
Sedan täta sprickorna med något lämpligt kladd som kapillärverkande gänglåsning eller dylikt (förslag från expertisen?).
Den där tvättningen bör nog ske i ett par steg, först en "vanlig" tvätt av den typ som de flesta motorverkstäder gör, sedan låt stå och dra i det skarpa lösningsmedlet. Har haft lite liknande bekymmer med spruckna gjutgods till engelska hojjar där olja i sprickorna gör att TIG svets inte biter.
Fylla sprickorna bör göras efter helicoil.

PS/ det finns folk som sägs kunna svetsa i VW's magnesium motorblock utan att det tar hus i h-vete...../DS

Sten vW

47

Hmm.. det låter inte som en höjdare.. blocket behöver ar-borras i lagerlägena.. Så då verkar det inte vara någon större idé att lägga mer krut på det nu iaf.. Inge kul att börja med ett block som inte är ok, vem vet var mer det kan börja spricka..

48

Jahopp, en liten rapport kan man väl kosta på sig, även om det inte har hänt så mkt.

Nu när det har blivit kallt ute har jag sett att det kommit lite möss i garaget. Köpte på mig 4st fällor, förra gången jag var där var det 4st, en till idag, så fällorna funkar iaf.. Alla ska de döden dö, för jag vill inte att de börjar tugga på kablar eller inredning.

Det jag har gjort är att jag rivit lite mer på motorn som jag ska använda, en 1600AS. Nästa sommar kommer jag köra med oöppnad botten, nya 85,5mm cylindrar och antingen de 043-topparna jag har eller om jag lyckas komma över lite billigare 044-toppar, portade och mirafrästa iaf ICQ/ab Sen blir det 1,25:1 vippor på original blompinne, så får man iaf drygt 9mm lyft.

Nästan naken motor:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0673.jpg
Behöver avdragare till remskivan så man kan ta bort plåtarna och byta oljepumpen.

Väldigt skitiga 043-toppar.. hoppas det inte är några sprickor i dem..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0672.jpg

Det var allt för denna gången. Ska jaga rätt på hetvattenstvätt så man kan börja se över topparna och fila lite i dem, om de nu är hela.

49

skaffa lite enris  så slipper du mössen
det finns ett sätt till att bli av dom men man FÅR INTE göra så här  en planka med vipp plåt under stäler du en spann i det är det 50% glyckol/vatten
Det löktar smasken för en mus och dom brukar hoppa i
OBS det är förbjudet att göra så
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

50

Enris säger du? Det med spann och vippbräda har jag funderat på.. Men lite väl grymt ja.. Kör vidare med fällorna ett tag iaf.

Vad tror du om 043:orna då? De 044:orna jag budade på gick för 310£ billigt förvisso, men måste hålla igen shoppingkontot lite ICQ/ab