201

Har påbörjat topparna jag ska använda i typ 4an. Jag börja med att slå ut ventilstyrningar och skruvat ut avgaspinnbultarna (fan inte smidigt..) har sedan gänga i m8 insatser då jag tyckte nya m9-m8 pinnbultar va för dyra..

Tanken e sen att byta till rostfria ventiler 44-38mm, borde räcka till 200hk  ICQ/ad (ca 210hk vid 7800rpm tror jag det va jag räknade fram. Men det e för snäll kam för det) men det blir någon gång i vinter tror jag.

Men detta projekt ballader ut snabbt märker jag. Skulle ju va standard först med dubbla idf och lite komp höjt men det blir ju inte lika roligt.  ICQ/ag

Post's attachments

2015-08-24 21.22.22.jpg, 505.58 kb, 941 x 530
2015-08-24 21.22.22.jpg 505.58 kb, 241 downloads since 2015-08-24 

2015-08-24 21.23.11.jpg, 478.88 kb, 941 x 530
2015-08-24 21.23.11.jpg 478.88 kb, 236 downloads since 2015-08-24 

2015-08-24 21.25.45.jpg, 470.39 kb, 941 x 530
2015-08-24 21.25.45.jpg 470.39 kb, 237 downloads since 2015-08-24 

202

Lite färg är aldrig fel. Stor skillnad från råttan.

Post's attachments

2015-09-19 18.03.04.jpg, 469.6 kb, 530 x 945
2015-09-19 18.03.04.jpg 469.6 kb, 235 downloads since 2015-09-19 

203

Lite färg är aldrig fel. Stor skillnad från råttan.

Post's attachments

2015-09-19 18.03.04.jpg, 469.6 kb, 530 x 945
2015-09-19 18.03.04.jpg 469.6 kb, 239 downloads since 2015-09-19 

204

Riktigt snyggt! Kommer bli intressant och höra hur den låter framöver ICQ/ab

205

Ser ju riktigt kul ut, De är bra att du övar så du kan ta dig än min buggy spis innan isen lagt sig  ICQ/af

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

206 Senaste redigerad av niklasg (2015-10-20 23:13:36)

Så nu har jag städat ut garaget. 1302an som stått där i vägen under hela sommaren kommer nu få bli kallföråd över vintern.  ICQ/ab
Den orange har fått komma in i värmen nu då jag blivit för gammal för att köra utan värme. Kastade ut 1600cc motorn som jag hoppas får en ny ägare snart..
1955cc motorn är så gått som klar nu, bara vevhusventilation, gasreglage som ska monteras och koppling som e på väg, blev en kennedy steg 1. Gasreglaget blev ett vintedge speed mittmonterat. Jag blev väldigt imponerad av hur det va byggt, stabilt med kullager och specialmuttrar. Fick tag på billiga ramair filter till förgasare,  dom är inte gjorda för idf så dom bara täcker trattar och inte munstyckena. Men ska byta motorlucka till en utan gälar så det inte kommer in så mycket vatten och smutt.

Hoppas på uppstart om några veckor, blir ju inte så mycket tid nu när man har en liten hemma...

Post's attachments

2015-10-18 23.03.05.jpg, 458.94 kb, 941 x 530
2015-10-18 23.03.05.jpg 458.94 kb, 240 downloads since 2015-10-20 

2015-10-21 00.01.57.jpg, 376.9 kb, 530 x 945
2015-10-21 00.01.57.jpg 376.9 kb, 243 downloads since 2015-10-20 

207

Snyggt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

208

Tjena. Nu jävla har det investerats i lite bromsar. Porsche 944 bromsar (enkelkolvs ok) med fjäderbenet och länkarna bak i alu. Tänkte att det ska ju va bolt-on på 1303an... men det blir nog lite jobb. Det jag kom fram till va:
Framvagn
spindelleden är 15 mm på 1303 och 17 mm på 944 så den behöver bytas. Någon som vet vad som passar?
Hålen för styrlederna e för stora på 944 så det kommer behövas hylsor för att passa. Tror inte hålen stämde helt mellan spindel och fjäderbenet häller.

Bakvagn
Ska använda alu-bärarmarna som kommer brädda hjulbasen ca 7cm/sida.
Bussning är på 12mm på 944 och 22mm på 1303 så jag hoppas att det funkar med en bagge bussning. Svärden stämmer inte med bultmönstret så ska nog använda långa från swing,  korta dom och borra dom rätt. Drivaxlar vet jag inte vad som passar men har för mig att jag läst att typ2 ska passa. Sen e det ju handbromsvajer oxå...

Någon som har tipps eller bra länkar om komvetering till 944 bromsar, framförallt med alu bärarmarna så vore det najs.

Post's attachments

2015-10-24 20.57.47.jpg, 454.89 kb, 941 x 530
2015-10-24 20.57.47.jpg 454.89 kb, 250 downloads since 2015-10-25 

209

tror det ska räcka att svarva hylsor till lagren fram sen ska det nog passa. gör det på kulbultsframvagn iaf

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

210

77.an skrev:

tror det ska räcka att svarva hylsor till lagren fram sen ska det nog passa. gör det på kulbultsframvagn iaf

Jo visst e det så men då får man bygga en adapter för att hålla oket.

211

Jag har ju gjort delar av den ombyggnaden på min.
Spindelleden finns hos Kerscher: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in … che-Bremse
Om det är delar från en N/A så passar spindeln direkt på fjäderbenet och hålen för styrlederna är samma som VW, däremot måste stagen flippas. Det blir mycket positiv camber med Porsche-spindeln så det måste fixas. Jag använde 944:ans excentriska bussningar och byggde om fjäderbenet.
Adaptern till handbromsvajern "svanen" har jag cad-fil på.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

212

Ett sånt Vintage speed-länkage har jag också liggandes.. tycker det verkar riktigt stabilt och fint.. :-)

213

Det ser ut som dom breda alu svingorna som du fått fatt i..-87..handlade dylika först med hittade sedan smala alu ICQ/af verkar ovanliga men hittade dom här på Bw. Trevligt med 944grejer.. ICQ/ag lusläser tråden då min 1302skall få dylika grejer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

214

michaelth skrev:

Det ser ut som dom breda alu svingorna som du fått fatt i..-87..handlade dylika först med hittade sedan smala alu ICQ/af verkar ovanliga men hittade dom här på Bw. Trevligt med 944grejer.. ICQ/ag lusläser tråden då min 1302skall få dylika grejer..

-85 Turbo och -86 n/a och Turbo har dom smala i Alu.

Mera känd som jb...

215

Jobbat lite på framvagnen. Länkarna behövde byggas om till golf 1ans 17mm spindelled, passade på att ändra castern och spårvid lite oxå. http://forumbilder.se/ED60Q/2015-11-21-20-17-45.jpg
http://forumbilder.se/ED60Q/2015-11-21-20-18-40.jpg
http://forumbilder.se/ED60Q/2015-11-21-20-19-37.jpg

Spindeln saknar hålgenomföring för hastighetsvajer så med en 1303 spindel som utgångspunkt började jag borra, dom två hålen som möttes i en vinkel kunde inte blivit bättre då det gjordes på frihand. http://forumbilder.se/ED60Q/2015-11-21-20-22-22.jpg
Till styrlederna fick det bli empi bussningar som jag borrade och pressade i underifrån för att få frigång mot karossen för styrstagen. http://forumbilder.se/ED60Q/2015-11-21-20-21-48.jpg
Delarna har är så gått som klart för montering,  får fått sig lite grundfärg nu och ska få  litr svart färg innan montering. Det e först då jag kan se hur det kommer funka med dom nya (slitna/ärgade) 15" 944 fälgarna mot skärmarna.

216


Känns ilsken ICQ/af

217

ICQ/ab  ICQ/ag  Default/yikes

218

Hur gör du med generatortorn mot vevhusventilationen på typ 4 blocket? Fräser ner blocket och har en platta eller har du någon annan snygg lösning?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

219

sedan har jag hört pratas om att själva alu-armen INTE skiljer utan att det är själva NAVEN eller hubbarna som gör den stora skillnaden..... sett bilder på något 944 forum om just detta.

men vad vet jag jag kanske minns fel....

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

220

Då jag har båda så vet jag att gjutningen inte är likadan.  iofs endast en utväxt för genomslagsgummit på den "smala" modellen Men visst grunda och djupa nav liksom skivor... Att
hitta naven är kanske inte så lätt. För en konvertering..
Gick just ut i garaget och konstaterade din sanning...hmm.  vem gör smala nav....kanske porsche har som reservdel....... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

221

michaelth skrev:

Då jag har båda så vet jag att gjutningen inte är likadan.  iofs endast en utväxt för genomslagsgummit på den "smala" modellen Men visst grunda och djupa nav liksom skivor... Att
hitta naven är kanske inte så lätt. För en konvertering..
Gick just ut i garaget och konstaterade din sanning...hmm.  vem gör smala nav....kanske porsche har som reservdel....... ICQ/ad

ah nä gjutningen är olika men att breddningen just sitter i naven är det inte många som uppmärksammat.

själv föredrar jag plåtarmarna helt klart pga deras dubbelsidiga infästning av stötdämparen och lägre(?) vikt....

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

222

David, Luleå skrev:

Hur gör du med generatortorn mot vevhusventilationen på typ 4 blocket? Fräser ner blocket och har en platta eller har du någon annan snygg lösning?

Blir troligen mittmonterat generator med något hemmabyggt fäste.

223

riseabove skrev:
michaelth skrev:

Då jag har båda så vet jag att gjutningen inte är likadan.  iofs endast en utväxt för genomslagsgummit på den "smala" modellen Men visst grunda och djupa nav liksom skivor... Att
hitta naven är kanske inte så lätt. För en konvertering..
Gick just ut i garaget och konstaterade din sanning...hmm.  vem gör smala nav....kanske porsche har som reservdel....... ICQ/ad

ah nä gjutningen är olika men att breddningen just sitter i naven är det inte många som uppmärksammat.

själv föredrar jag plåtarmarna helt klart pga deras dubbelsidiga infästning av stötdämparen och lägre(?) vikt....

Jo det e nog sant att breddningen sitter i nav och skivor då dom är väldigt breda på dom jag har. Förslag på vart man skulle kunna införskaffa vajrar till 944 an?

224

niklasg skrev:

Men ska byta motorlucka till en utan gälar så det inte kommer in så mycket vatten och smutt.

Hur ska motoren få nog luft?

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

225

Kjell Roar skrev:
niklasg skrev:

Men ska byta motorlucka till en utan gälar så det inte kommer in så mycket vatten och smutt.

Hur ska motoren få nog luft?

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307793
Tyckte det va en bra lösning.