101

Dubbelkolla tändföljden. Fler än en har i stridens hetta räknat fel

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

102 Senaste redigerad av niklasg (2013-03-26 13:18:06)

PPRMicke skrev:

Det är två saker som du skall göra Nr1 byt stift 6eller 7or (använder 7 på min turbo motor 5or på std)(på turbon är avgas tempen 910-940g C)
sen fixa en soppa regulator för 3psi =0,21bar/2,5psi= 0,17bar ligger i max gränsen(weber ) på vad nålventilen klarar som MAX
Är det en EMPI nålventil brukar läcka vid över 0,15 bar
/// Micke

Ska byta nålventiler idag, till dom jag fick med i rep.satserna. Dom som sitter på är 2,0mm med gummitopp på nålen, dom nya har1,75mm utan gummi. E gumminålen typiskt empi? Tänkte ta lite gänglåsning för säkerhets skull med.

Något förslag på va ett tändstift kan heta Micke?! ICQ/ad

Har kollat tändföljd 100ggr men ska kolla igen! ICQ/ad

103

Hej igen Niklas
Gör så här kolla tändningen på 1 an sen på 2an sen på 3an och till sist 4an på 1500-2000 varv 
så ser du om fördelaren är skit då är det olika  tändning på alla cyllar
Gummi ventilen är ett eftermarknas tillbehör som brukar vara hårda som glas på grund av alkoholen i soppan
Har du 12mm stift eller 14mm
Har 12mm på hyllan du kan pma mig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

104

niklasg skrev:
PPRMicke skrev:

Det är två saker som du skall göra Nr1 byt stift 6eller 7or (använder 7 på min turbo motor 5or på std)(på turbon är avgas tempen 910-940g C)
sen fixa en soppa regulator för 3psi =0,21bar/2,5psi= 0,17bar ligger i max gränsen(weber ) på vad nålventilen klarar som MAX
Är det en EMPI nålventil brukar läcka vid över 0,15 bar
/// Micke

Ska byta nålventiler idag, till dom jag fick med i rep.satserna. Dom som sitter på är 2,0mm med gummitopp på nålen, dom nya har1,75mm utan gummi. E gumminålen typiskt empi? Tänkte ta lite gänglåsning för säkerhets skull med.

Något förslag på va ett tändstift kan heta Micke?! ICQ/ad

Har kollat tändföljd 100ggr men ska kolla igen! ICQ/ad

Gänglåsning är nog inte så bra - det skall fungera utan - det viktiga är att trycket är lågt - som Micke skrev helst mellan ,15 - ,20 absolut mest ,25.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

105 Senaste redigerad av niklasg (2013-03-27 00:42:09)

Det va någon form av gänglåsning på dom första gången jag skruvade isär så det fick bli lite nu med. Märkte oxå att dom nya nålarnas fjäderkula va mycket kraftigare än dom gamla med gummit.
Har lite att trixa med imorgon med... ICQ/ab
Pratade innan med Micke och fick en våg med information över mig om tändstift, bränsletryck, pumpar, fördelare.....  Default/yikes

106

Väntar på prylar sen några veckor tillbaka och har bara passat på att göra lite skitgöra.
Då några av gängorna i sumpen va dåliga har jag förlängt pinnbultarna och satt en mutter på insidan, även för att försäkra att sumpen  ska sitta fast ifall man går på grund.
Stabiliserat gasreglaget med en skruv som stödjer mot blocket.
Samt en alubricka som håller den främre motorplåten på plats så den inte rör sig när man gasar.
http://www.forumbilder.se/CE01R/image.jpg
http://www.forumbilder.se/CE01R/3image.jpg
Har även nu börjat slipa ner fälgarna då dom va kantstötta och hade färg lite överallt. Tanken e att lacka dom i samma orange som bilen, kanske lägga svart på insidan av fälgen med. Åsikter?!
http://www.forumbilder.se/CE01R/5image.jpg

107

Äntligen har man fått ut bubblan i solen.
Har kört den 10tal mil och känt på hur den går, känns bra på låga varv och va villig att bröla upp i 7000varv på trean, vid 4500-5000 varv kändes det som den fick extra kraft vilken va trevligt ICQ/ab

http://www.forumbilder.se/CE8HK/img-1082.JPG

Har fortfarande lite problem med en av fuggarna, har fått tre av fyra att synkas, den på cyl:1 ger lite lågt vilket gör att det blir som att den går på tre cylindrar på tomgång, stryper man blandningsskruven helt händer inget som om den redan va död. har försökt skruva lite på nålen bredvid för att se om man fick någon skillnad men nej... antar att spjällen e skeva och tätar olika?? har satt blandskruven på samma som cyl:2 nu iaf.

Efter varje åktur har jag tittat på tändstiften och skruvat lite med blandskruvana.
Nu frågar ja er som kan det här med bestyckning, va kan ni läsa av på mina tändstift, ska jag gå ner/upp i storlek på något?

http://www.forumbilder.se/CE8HK/img-1116.JPG
4-3-2-1

lågfart: 55
Huvud: 165
Luft: 175
Venturi: 36mm

1806cc

108

Man brukar få jobba en del med spjällen så att de står lika även vridna axlar kan förekomma.

På den bilden ser stiftet längst till höger bäst ut.

Skumt att effekten kommer så högt upp som vid 4500-5000, borde ligga minst 1000 varv lägre. Jag växlade min 1776 med W110 strax över 6000 och effekten kom vid runt 3500.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

109

Svwerker skrev:

Man brukar få jobba en del med spjällen så att de står lika även vridna axlar kan förekomma.

På den bilden ser stiftet längst till höger bäst ut.

Skumt att effekten kommer så högt upp som vid 4500-5000, borde ligga minst 1000 varv lägre. Jag växlade min 1776 med W110 strax över 6000 och effekten kom vid runt 3500.

För att få spjällen lika e det att gripa tag i sidorna av axeln och vrida tills det står lika?
Man får ju rätt bra gräpp när muttern e borta på axeln.

Man känner att kammen börja jobba lite tidigare, 2500varv drar det ju på gött sen efter 4500varv får man en knuff till. Är det inte då luftmunstycket börjar jobba?

Annars såg det ut att funka någelunda med bestyckningen??

110

Innan du börjar vrida axlarna så kolla om de verkligen är vridna, ofta räcker det med att justera själva spjällen. Ställ spjällen genom att titta i motljus, använda bladmått går oxå bra.

Om du får extra effekt av att luftmunstycket börjar jobba så har du fel huvudmunstycke. Luftmunstycket ska korrigera så att motorn inte dränks på högre varv då kurvan inte är linjär.
Räknar man på det så borde huvudmunstycket ligga runt 150-155 med de halsringarna men det beror på gashastigheten i kanalen oxå sen tror jag att man får korrigera uppåt med den nya bensinen som innehåller etanol. Finns idag ingen pumpsoppa utan etanol.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

111

niklasg skrev:

Äntligen har man fått ut bubblan i solen.
Har kört den 10tal mil och känt på hur den går, känns bra på låga varv och va villig att bröla upp i 7000varv på trean, vid 4500-5000 varv kändes det som den fick extra kraft vilken va trevligt ICQ/ab

http://www.forumbilder.se/CE8HK/img-1082.JPG

Har fortfarande lite problem med en av fuggarna, har fått tre av fyra att synkas, den på cyl:1 ger lite lågt vilket gör att det blir som att den går på tre cylindrar på tomgång, stryper man blandningsskruven helt händer inget som om den redan va död. har försökt skruva lite på nålen bredvid för att se om man fick någon skillnad men nej... antar att spjällen e skeva och tätar olika?? har satt blandskruven på samma som cyl:2 nu iaf.

Efter varje åktur har jag tittat på tändstiften och skruvat lite med blandskruvana.
Nu frågar ja er som kan det här med bestyckning, va kan ni läsa av på mina tändstift, ska jag gå ner/upp i storlek på något?

http://www.forumbilder.se/CE8HK/img-1116.JPG
4-3-2-1

lågfart: 55
Huvud: 165
Luft: 175
Venturi: 36mm

1806cc

Det ser ut att vara ganska mycket oförbränd olja på dina stift (4,3 )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

112

Har inte haft några blöta/oljiga nu efter (haft ute stiften 5ggr sen dess) hade skruvat lite på förgasaren vid tomgång innan jag tog korten på stiften...

gjort lite små ändringar på blandskruven efter jag tittat på stiften och tycker dom ofta blir sotiga på ytan, även dom stift som får en brun färg, normalt?
Ska ta någon mer bild imorgon.

113

För att kolla stiften bäst ska man väl gasa fullt sen stänga av motorn och stanna och skruva ur dom.
Då ser du hur dom ser ut vid högre varv.
Står du på tomgång innan du stänger av och kollar stiften får du annat resultat!

114

Jag har fått fin brun färg på alla fyra stift nu ICQ/ag (så jag e inte orolig för vita stift nu iaf)

Har även gjort lambdaprov på tomgång-2500-3500-5500 varv och lamba hamnade mellan 7,5 upp till 3000varv sen över det låg det på 8,0
så den går ju väldigt fett. tanken e att byta ner till: 52 lågfart, 155 huvud, när det kommer hem.

haft tillgång till hjulinställnings prylar idag.
Fan inte smidigt att ställa in bakvagnen, fick använda slägga för att det skulle hända något.
Men det e fint med rak ratt nu ICQ/ad

Såg oxå hur det helt plötsligt började rinna olja mellan motor och växellådan...
ringde dalhems som skickade två packboxar idag, en silikon och en av den gamla typen.

ska prova den gamla typen först för jag har haft problem med silikonvarianten innan...
vad har ni för erfarenhet?

115

Snart BugRun! Har känt mig klar med bilen ett litet tag nu så självklart råkade syrran backa in med dragkroken i bakskärmen i lördags.... Default/hmm

Men till saken. Tanken va ju att förhoppningsvis få bromsa bilen igen på BR och se om om jag nått mitt mål 130Hk.
Motorn har känts pigg och har även funkat bra på låga varv (1000-1500) på hög växel trots 36mm ringarna.

Lite summering på vad som gjorts:
*26mm oljepump (tidigare 30mm)
*förbräningsrum förbättrade och lite portning.
*nya vinklar på alla säten och ventiler.
*44 weber (tidigare 40) ombestyckta.
*planat topparna 4mm, ökat komp 9,8.1 från 7-8.1
*brytarlös tändning, andra tändstift.
*nya kolvringar.
*egna lösningar på oljesystem och gasreglage ICQ/ad

116 Senaste redigerad av Olz (2013-06-04 01:36:40)

Väl mött i dynon igen då
Jag tror nog att du kommer slå mig i år också ICQ/ae

117

Ja nu jävla e det dax för en uppdatering om hur det blev på BR.
Har inte fått så mycket gjort på sistone då jag lyckats med klass 2 brännskador på båda händerna  ICQ/ad

Motorn bänkades förta jag gjorde när jag kom dit och den gick som skit, surade redan vid 4000varv.
När han frågade va jag satsade på så sa jag "minst 110hk så e jag la nöjd". Det va ju synd att ja sa det för jag va inte alls nöjd när det blev 110hk (4400varv)
Så 11hk mer på 800varv mindre... har bytt luftmunstycke 180 --> 200 än så länge men behöver gå ner lite i huvud med. har tänkt bygga en lambdamätare som jag kan gå efter.

Körde lite prova på på 401meter. Kul som fan men gick inge bra i starterna. Studsade runt hur lite man än gasade, ett under att växellådan va "hel" när ja kom hem igen.
tiden blev runt 16,1 16,4 16,4 16,6s vilket ja tyckte va ganska jämt med tanke på att gasreglaget lyckades gå sönder 2 ggr när bilen studsade (gav bara halvgas)

Har sätt att kåpan som håller inne diffen fått lite stryk då det börjat läcka lite olja här nu.
Behöver den bytas och i så fall behöver det shimsas en massa om jag får tag i en annan eller en HD variant? hade tänkt ta isär och inspektera diff och piongdrev med, men det värkar ha överlevt då den går att köra fortfarande...

Hjulhopp har jag fixat lite med. hemmagjord tractiobar för att hålla uppe motorn och en för att hindra rörelse i växellådan. funkar på vått väglag iaf, inget hjulhopp!
http://www.forumbilder.se/CERSE/img-1254.JPG
http://www.forumbilder.se/CERSE/img-1255.JPG

118

byt stötdämpare  för på en irs så inte sådana krafter på infäsningana som på svingaxel (motor växellåda)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

119

PPRMicke skrev:

byt stötdämpare  för på en irs så inte sådana krafter på infäsningana som på svingaxel (motor växellåda)

Sitter KYB på där bak. Bra eller anus?

120

Dax att få lite fart på denna tråden igen.
1806cc motorn är riven efter att jag trodde den hade skurit, visade sig att jag fått in en mutter i insuget som klämts fast i förbräningsrumet..

Toppen ska lagas och allt ska borras upp till 90,5 borr och ska troligen byta kam w125 och öka kompet till 11:1.

http://www.forumbilder.se/CF76N/3image.jpg

121

Under tiden jag fixar med denna motorn har jag en 1300cc jag hade tänkt fixa som reservmotor.
Tanken först va bara att renovera men eftersom jag tycker trimmade 1200-1600cc motorer e stenhårt så tänkte jag vässa denna lite med ICQ/ad men inte lägga allt för mycket pengar.

Renoverat AB block
1300cc kalottkolvar&cylindrar
Std vevstakar
69 vev från en AS motor i bra skick
12v 200mm svänghjul olättat
W110 kam
Weber 40 hpmx

Mycket jobb ska läggas på topparna med nya styrningar, planas 3mm, 3 vinkelsäten, släta vinkeln på ventilerna och hårdare shimsade fjädrar.....

Har än så länge vägt och justerat stakar och kolvar.
Allt e tvättat och block bortskickat.
Vipparmsbryggorna e moddade för skruv ist för för hårnålar.
Slipat lite på ventilerna.
Portar lite, ska fila lite till när jag fått ut styrningarna.

http://www.forumbilder.se/CF76O/image.jpg
http://www.forumbilder.se/CF76O/1image.jpg
Övat lite på att slå ut/i styrningar på en trasig topp
http://www.forumbilder.se/CF76P/image.jpg

122

Slå ut styrningar Default/yikes

Borra istället ur dem med en stegborr, tag en vanlig borr ca 1,5 mm mindre än ytterdia på styrningen, slipa om spetsen så att du får en styrande del, forma nya skär. Lämnar en tunn hylsa av den gamla styrningen i toppen. Om man inte borrar hela vägen igenom så får du en inre ansats för at driva ut hylsan..

Om du bankar ur styrningar så sitter dina nya inte fast om de inte är överdimension.

Trimma på! Vanebildande ellerhur ICQ/ag

S

123

niklasg skrev:

Dax att få lite fart på denna tråden igen.
1806cc motorn är riven efter att jag trodde den hade skurit, visade sig att jag fått in en mutter i insuget som klämts fast i förbräningsrumet..

Toppen ska lagas och allt ska borras upp till 90,5 borr och ska troligen byta kam w125 och öka kompet till 11:1.

http://www.forumbilder.se/CF76N/3image.jpg

Hur i hela världen får man in en mutter i förbränningsrummet???

Learning by experience is a great way to spend money...

124

länge sen man uppdaterade nu men lite har man fått gjort!

Har påbörjat ett eget litet "mouse engine" sidoprojekt som börjar bli klart.. får nog bli kallat Råttan då den kommer se ut som skit ICQ/ad

Jag har gått igenom JPMs tråd på cal-looker.nu där han fick 195bhp ur en 1603cc vilket e fan mer än jag någonsin kommer hoppas på.



Tanken från början va att trimma en 1300cc DP motor och använda mig av så mycket original och överblivna delar som möjligt då det samtidigt skulle bli ett budget bygge ICQ/ad men slutade med en 1586cc för att få upp komp och ner varvtalet .

Använde mig av några formler som fanns i tråden och fick fram att:
35mm insugsventilen funkade upp till 6200rpm i en 1586cc (8000något rpm i en 1300cc)

Motorn som den står nu:

*AB vevhus 10mm toppbultar
*org 69mm vevaxel och stakar
*org 85.5mm kolv/cyl (planade 0,6mm)
*org svänghjul 8 pinnar
*26mm pump (utanpåliggande filter)
*1,5L sump
*hpmx40
*w110 kam
*crmo stötstänger
*3vinkel säten
*DP 1300 toppar upptagna för 85,5 borr
*Shimsade enkla hårda fjädrar
*11,2:1 komp 33cc/förbräningsrum
(planat 4mm, vändhöjd 1mm)

Ar-borrat, nya lager, packningar och skit..

http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-26.jpeg

http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-16.jpeg



http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-4.jpeg
3vinkelsäte
http://www.forumbilder.se/DBK5P/1image-11.jpeg
tokfräsning i övningstopp för att se hur mycket material som fanns kvar efter 4mm planing
Justera vändhöjd.
http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-10.jpeg


Oljefilter mellan vevhus och värmekammare
http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-8.jpeg



Det va trångt mellan förgasare och och plåt!
http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-20.jpeg
http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-19.jpeg
http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-21.jpeg


empi skit 4-1 avgassystem isärkapat, omsvetsat och portat så det inte ska göra mer skada än nytta ICQ/ad
http://www.forumbilder.se/DBK5P/image-17.jpeg

125 Senaste redigerad av mettis (2014-01-26 15:38:57)

Kul, detta med "råttmotorn" !

Jag gjorde ju en ganska likadan, men i "musstorlek 1200cc (dvs 64 x 77mm) av en 1303-motor för två vintrar sedan...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4890

Kammen blev alldeles för vass, så jag tog isär förra vintern och satte i en C35, motsvarar rättså W110....
Sedan har det inte blivit tid att sätta motorn i någon bil, men kanske 2014 ?