Nu har man fått lite gjort!
Motorn e i bilen och gasreglaget snart klart, det stänger helt och öppnar fullt samtidigt så det känns ju som man lyckats rätt bra här
(se filmen)!
Har försökt gömma kablarna så mycket som möjligt under bränslerören fram till pumpen, tycker jag lyckats rätt bra. Lägger upp bättre bild när det e klart. Hoppas på att få klart motorn nästa vecka.
Gott jobbat
Ett tips har du kollat upp dom EMPI förgasarna
Jag vet att dom strulade för förra ägaren till dom
Sen kalla inte en EMPI förgasare för IDF för det är kina kopia på WEBER IDF
Jag hoppas du kan får till det
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Klart rätt ska va rätt. Får byta namn när jag sitter vid en dator, gick inte göra på mobilen.
Vet att det e problem med Kina****
Vad e det för fel jag ska leta efter och hur ska jag hitta/åtgärda felet. Än så länge har jag tittat på munstyckena och tittat med tusch så det tätar helt när man skruvat fast dom.
Main: 165
Air: 175
Idel: 55
Halsring: 36mm
Dom svarar dåligt på förändringar på mellan och topp
Fick frågan om att hjälpa till med dom att få till dom jag tackade nej
Kan vara någon kanal som är dåligt borrad
Har du kvar dom gammla fuggarna ??? i så fall testa skilnaden
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag håller med Micke - testa med dina gamla förgasare. Känns de för små bör du utan vidare kunna ta upp halsringarna i dina 40:or till 37 mm i allafall. Tror dock att du kommer långt med riktig bestyckning av dem. Jag åkte 37 mm halsringar i min gamla 1915 gatmotor med 39X32 ventiler och plockade ur 154 hkr och den gick sedan 4000 mil innan renovering! 
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Jag har kvar dom gamla, men tänker prova på 44orna först.
Plockade isär dom idag för att blåsa rent överallt och blev jävligt fundersam angående flottören. På bilden är den upp&ned men som ni ser så ligger flottören emot packningen. Borde det inte ta stopp vid typ horisontellt läge?
Behöver nya packningar oxå då dom va skadade.
En sak jag oxå reagerade på va att ena fuggens spjäll har lite svårt att stänga sig fullt, jag tror det kan va att spjällen inte sitter helt i mitten så det kärvar lite, bara lossa ,centrera skruva fast så borde det va fixat? Vanligt fel?
Flotören skall stanna 10mm innan packningen när du håller den hängandes neråt. Skall vara 32 mm i lägsta läge. Kolla så att fjädern i kulan är hel och fungerar. Du kan blåsa i soppaingången och känna när den stänger. Hitintills så har ingen förgasare varken kina eller spanien haft rätt flotörhöjd som jag har haft att göra med. Kolla även vilket soppatryck du har. Gäller specielt dom nya originalpumparna som är gjorda i kina. Den senaste gav 4psi på startmotorn så förgasaren flödade över. Jag har inte haft några större bekymmer med Kinaförgasare men man måste kolla allting eventuellt byta till original Weber munstycken och nålventiler.
Såg din filmsnutt på returfjädergrejset. Det är inte så lyckat att ha hårda fjädrar som drar åt ett håll på spjällaxeln, den slits fort i sidled och blir glapp. Bättre att sätta returen på vridet i mitten och prova om det räcker till.
I lördags startades motorn, först hade jag problem med att få oljetryck men kom på efter ett tag att jag glömt att fylla pumpen med vaselin som brukar hjälpa. När motorn väl va igång och bilen va på gatan stampade jag plattan i botten. Resulterade i 20m däckspår på gatan
har även flyttat fjädrarna från förgasarna till mittarmen. Efter grundinställning av förgasare och tändning till 32grager. Skulle jag synka förgasarna. då va den högra förgasarn helt död mot den vänstra? Något som hände med 40orna oxå en gång förra året. Vad kan det bero på? Kan det va dåliga packningar då dom va lite spruckna, kan visserligen va att trattarna kanske inte satt tätt?...
Idag luftades bromsar och skärmar monterades, märkte oxå att det läcker från oljepumpslocket, framförallt vänstra övre muttern. Skulle spänna lite så kändes det som att gängorna va sönder
Ska fylla med locktight och sätta i en något längre pinnbult och se om det funkar. Annars har någon tipps eller lösningar?!
Flotören skall stanna 10mm innan packningen när du håller den hängandes neråt. Skall vara 32 mm i lägsta läge. Kolla så att fjädern i kulan är hel och fungerar. Du kan blåsa i soppaingången och känna när den stänger. Hitintills så har ingen förgasare varken kina eller spanien haft rätt flotörhöjd som jag har haft att göra med. Kolla även vilket soppatryck du har. Gäller specielt dom nya originalpumparna som är gjorda i kina. Den senaste gav 4psi på startmotorn så förgasaren flödade över. Jag har inte haft några större bekymmer med Kinaförgasare men man måste kolla allting eventuellt byta till original Weber munstycken och nålventiler.
Kapar tråden lite, det finns två olika nivåer som cirkulerar... 10-32,5 och 11-20. Tror de stog 11-20 och att 10-32,5 var överkryssat på ett repkitt jag köpte till en IDF från Dalhems. Vad jag förstår så är det 10-32.5 som är de gamla. Men vart kommer det här nya 11-20 ifrån? Bla. här står de 11-20:
http://www.redlineweber.com/html/Tech/4 … akdown.htm
Landelius, du som är lite insatt i detta kanske vet, man blir ju lite nyfiken 
Läckage i oljepumpen fixat! Gick att få i en 1cm längre pinnbult och lite locktight så satt det som det skulle (god marginal till kambultar/drev)
Mitt synkproblem berodde på lite klent åtdragna trattar såklart
Beställde två rep satser till 40/44 för några dagar sedan från Eurocarb ltd (uk) via ebay för ca 175kr/st, värt!
Redline är ju en amerikansk firma så dom kanske har räknat om från mm till tum och sen tillbaka till mm. Alvarligt talat så är inte 10 eller 11mm en så stor skillnad den hänger lite på vilken höjd nålventilen har. 11-32 är från Webers egen sida från 70-talet med det finns ju nya och gamla varianter på 40idf. har dock inte sett någon större skillnad på just flotören mellan dessa. Har alltid kört med 10-32 på alla idf och det har funkat bra,förutom på Alfa sud 36-or men det är helt annan femma.
Förgasarna har fått nya packningar och en rejäl rengöring. Satte flottörnivån på 11-20mm (mätt utan packning) Det mesta är monterat nu igen och det som väntar nu e att mäta kompet, bränsletrycket, synka förgasarna och sånt roligt så allt stämmer
Man känner sig lite ivrig att få köra nu när den närmar sig körklar
Hoppas allt lirar som det skall nu! 
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Idag testades kompet som låg mellan 12,2-12,9kg. Bränsletrycket låg som lägst på tomgång
2,5psi och som mest 3,0psi så det såg ju bra ut. :D
Tog en skitdålig bild på några tändstift. Kändes lite våta. Är kass på att läsa av tändstift men antar att den får för mycket soppa?
Tog en liten åktur senare efter en någorlunda hjulinställning... (sne ratt) :rolleyes:
Den va lugn upp till 2000 rpm, sen jävlar va den går! Vågade inte pressa fullt nu men den verkade inte tappa kraft efter 6000rpm (råkade trycks lite hårt på gasen)
Blev för övrigt uppslipade m10 brickor (rostfritt) som distanser till stiften.
91 2013-03-13 05:39:32 Senaste redigerad av Svwerker (2013-03-13 05:41:52)
Lite dålig bild men så illa är det nog inte. Kör den en hårt halvtimme och försök få en bättre bild på stiften.
Ali G
Kjøp stift med powertip, gnisten kommer lengre inn i forbrenningsrummet og gir bedre forbrenning 
Vad kör du för stift? 5:or, 6:or, 7:or eller vad? Ser ut som om du skulle kunna backa ned ett steg.
Johan
Motorn har inte blivit varmkörd riktigt än (snöfan hjälper ju inte) så jag kan nog inte gå något på stiften än. Stiften e dom som skulle va rekommenderade till 044 topparna, DP8EA-9 troligen. så en 8? Skulle en varmare vara bättre? Vad kör ni andra med?
Beroende på kompression - men om du kör 8:or bör du nog ligga upp emot 12:1 i komp i allafall. Jag skulle sätta i 6:or och prova. Blir elektroden lite smält/bränd så gå upp till 7:or. Tror aldrig du "får eld" ordentligt! 
Johan
Har kört lite idag och resultatet va skit. Känns/låter inte som den tänder på alla cylindrarna och har inte alls den kraften som vid första uppstarten. Har inte hunnit titta på tändstiften men tror dom kommer va blöta och svarta då det runnit ut svart från en skarv på avgasröret...
Någon som vet va jag ska börja felsöka?!
Har beställt nytt fördelarlock och rotor då det kinaskit jag har nu alltid krånglat.
Ska byta tändstift med, någon som kan rekomendera ett tändstift som skulle passa med powertip och 6a i värme? En jävla djungel med alla bokstäver så ja blir inte klok påt!
Har även tappat bort den lilla gängade metallbiten man skruvar fast motorluckans fäste
I karossen. Någon som har en över?
Har kört lite idag och resultatet va skit. Känns/låter inte som den tänder på alla cylindrarna och har inte alls den kraften som vid första uppstarten. Har inte hunnit titta på tändstiften men tror dom kommer va blöta och svarta då det runnit ut svart från en skarv på avgasröret...
Någon som vet va jag ska börja felsöka?!![]()
Har beställt nytt fördelarlock och rotor då det kinaskit jag har nu alltid krånglat.
Ska byta tändstift med, någon som kan rekomendera ett tändstift som skulle passa med powertip och 6a i värme? En jävla djungel med alla bokstäver så ja blir inte klok påt!![]()
Har även tappat bort den lilla gängade metallbiten man skruvar fast motorluckans fäste
I karossen. Någon som har en över?
Om det rinner svart (förhoppningsvis "smutsig" besin) så låter det som om den inte håller tätt i en nålventil och flödar över. Vad åker dy för soppatryck? Inte över 0,2-0,25 i tryck...
Hoppas det löser sig!
Johan
Körde bosch xr4cs i min och dem fungerade bra!
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
Trycket ligger på 2,5-3. Ska lägga någon mer packning under pumpen och se om det hjälper.
Det är två saker som du skall göra Nr1 byt stift 6eller 7or (använder 7 på min turbo motor 5or på std)(på turbon är avgas tempen 910-940g C)
sen fixa en soppa regulator för 3psi =0,21bar/2,5psi= 0,17bar ligger i max gränsen(weber ) på vad nålventilen klarar som MAX
Är det en EMPI nålventil brukar läcka vid över 0,15 bar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke