251

Bra lösningar, och inspirerande bilder.
Har du tänkt på kylningen - du har tydligen flyttat upp motorpaketet?
Jag har löst detta med en 200mm spiroslang som fläkten suger genom, dragen till framför bakaxeln på höger sida.
I o m att den inte då längre suger varmluft (från avgasrör och re-cirkulation) behöver man inte "täta" runt motorn.

252

Ja motorn är både upplyft och bakflyttad. Det ska sättas en list på bakre motorplåten så är den tät där, men på främne plåten är det en spalt mot torpedväggen som behöver lappar.  Jag har lite funderingar på att bygga om torpedväggen för att få dit ett övre växelådsfästen för öronen på 002 lådan men väntar med större ombyggnader till i vinter.



mettis skrev:

Bra lösningar, och inspirerande bilder.
Har du tänkt på kylningen - du har tydligen flyttat upp motorpaketet?
Jag har löst detta med en 200mm spiroslang som fläkten suger genom, dragen till framför bakaxeln på höger sida.
I o m att den inte då längre suger varmluft (från avgasrör och re-cirkulation) behöver man inte "täta" runt motorn.

253 Senaste redigerad av niklasg (2017-08-06 08:45:10)

UPPDATERING.!

Länge sen jag uppdaterade men ibland e man bara inte sugen..
Fick läsa igenom dom tidigare inläggen för att få ett hum vart jag va men för att fatta mig kort.

Bubblan e nu besiktigad med blanka papper och dragkrok. Besiktningsmannen va lite nyfiken på alla ombyggnationener men tyckte att så länge det fanns bromsar, fjädring och markfrigång va det bra.
Dragkroken saknade typskylt men hörde runt på olika besiktningar om det gick att lösa om man hade monteringsanvisning så det löste sig till slut.

Gravid kvinna och barn hängde med på Bugrun och fick njuta av combicampen men hon blev nog inte mer frälst av bubblor för det...

För övrigt har nya chassit funkat riktigt bra, har fortfarande inte gjort någon hjulinställning bara toein med pinne fram och bak. Cambern e bara satt med ögat men går att justera både vid spindeln(riktig excenter skruv tillomed) och inne på läkarmen fram som vanligt. Blev riktigt bra faktiskt. Jag hade velat ha möjlighet att justera caster då den e lite för nära 0 och hade då behövt bygga om fjäderbenslagringen så den va justerbar. Flyttar jag fram krängningshämmaren så hamnar hjulen för nära skärmen så det e inget alternativ.
Sen har 002 växellådan som sitter i bubblan nu troligen ett dåligt pionglager då det viner rejält när man motorbromsar... har införskaffat en annan låda men tummen e djupt i räven på den punkten. ...Det får rasa fröst.

Fram användes KYB gas stötdämpare (Golf mk1 Gti) och std oljedämpare bak. Fjädringstopp bak använde jag till slut gummibussningarna som håller upp växellådsbalken bak på lådan  i bussarna (Latebay?)
http://forumbilder.se/G988O/2017-08-06-00-05-01.jpg

Motorn (1955cc) fick ju nya 90.5 kolvar/cylindrar kompsänkt till 10:1 och så provade jag AA 1.25:1 vippor som jag köpte nya på ebay och dom har fungerat kanon. Inge onormalt slitage och lätta att få geometrin rätt.
Motorn e larvigt lättkörd och bra vrid i botten. Växlar nästan aldrig efter man lagt i fyran men jag hade nog velat ha andra insugs än dom EMPI jag har som vart med sen början, lustig vinkel in mot toppen...

Eftersom jag har bubblan som pendlabil nu så kommer det inte göras mer på den första än i vinter. Men just nu håller jag på när det finns tid att bygga på två motorer, den ena e typ 4 motorn som jag har börjat fixa topparna på och sen bygger jag på en 1300cc med kompressor och kommer snart att börja på en till 1600cc som blir rätt galen. Samlar fortfarande lite delar till den. Baraa för jag gillar musmotorer

http://forumbilder.se/G988O/2017-08-04-23-29-06.jpg
Som sagt,  kort sagt.

254

Är det en kompressor man ser på den röda?  ICQ/ag

vw typ-1 1967

255

sen bygger jag på en 1300cc med kompressor

står det i inlägget ovan.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

256

Då är vi igång lite med motorerna igen. Vi börjar med lite info om typ 4 motorn. Tanken e att göra en lätt trimmad stark motor för långresor framöver. Ganska budgetbygge då man får 2L från början bara man använder std grejer. Blocket var i superbra skick, så även vev och stackar. Efter rivit tre motorer hade jag 4st kolvar/cylindrar i bra skick. Stakar och kolvar viktade inom 1g. Nya lager, nya kolvringar och en kam på 280-290° duration. (va så länge sen nu jag satte ihop blocket att jag inte minns va det va) Ska mäta lyft när topparna e klara. Använder 1mm shims under cylindrar då det från början satt ca 0.8mm shims, tog lite extra just för att om det blev kvar lite vändkant i cylindern efter jag honat så finns det lite marginal för kolvringarna. Topparna kommer från en 2L insprutare så det e dom minsta ventilerna 37-33mm. Tror inte det blir någon nackdel då jag ska ha en körbar motor, insugskanalen borde flöda bra ändå. Alla ventilstyrningar byts.Sätena får 3-vinklar och ventilerna får en backcut, 30° avgas och ca 20° insug. Avgas porten portas en del men insugskanalen putsas bara och matchas mot insug. Kommer nog att använda dom empi idf 44 som jag har på 1955 motorn till denna.

http://forumbilder.se/G99L7/2017-08-19-23-42-28.jpg
Har lite matchning mot insugen kvar . Har bara gjort en topp sen fick jag slut på packningspapp. Dom insigspackningar man kan köpa va så dålig passform på att det gick inte att använda.
http://forumbilder.se/G99L7/2017-08-19-23-42-04.jpg

http://forumbilder.se/G99L7/2017-08-04-23-48-33.jpg
26mm typ 1 pump moddad för typ 4
http://forumbilder.se/G99L7/2017-08-04-23-47-05.jpg

257

Kul men ett typ4 motorprojekt.

Ska du kyla med pankaksfläkten eller stående?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

258

Håller med. Kul! Jag har själv planer på att göra något liknande under vintern, så det ska bli kul att följa denna tråd.

259

Jag kommer ha stående kylfläkt då jag ska ha den i bubblan.  Vevhuset är ett CV och har ett helgjutet vevhusventilation till skillnad från dom äldre blocken som tex GE som har en plan yta och vevhusventilation i plåt. Det här betyder att jag inte kan använda en typ1 fläktkåpa. Ett tag tillbaka fick jag tag i ett fläkthus till typ4 där generatorn är centrerad och ger då frigång för vevhusventilation. Jag kommer att behöva svetsa ett fästa för generatorn då det fäste som tillhör bara hade funkat på dom äldre blocken.

260

Såg ventilationen a la CV typ, därför började jag fundera om du hittat en typ 3 eller buss att sätta den i.  ICQ/ad

Om du ska dela motorn så kan du ju passa på att fräsa ner ventilationen så det blir som gamla modellen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

261

David, Luleå skrev:

Såg ventilationen a la CV typ, därför började jag fundera om du hittat en typ 3 eller buss att sätta den i.  ICQ/ad

Om du ska dela motorn så kan du ju passa på att fräsa ner ventilationen så det blir som gamla modellen.

Nä inga nya bilar här. Dela på blocket gör jag inte igen. Och ska jag trimma mer typ 4 framöver så blir det på ett annat block ändå så.

Ska oxå nämna att den svinbra färgen som ska tåla olja och bensin osv e väldigt känslig för tryckluft,  hade nog räckt med lite motvind.
Gissa vart jag köpt den.

262

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-06-06-22-53-01.jpg
Då börjar vi summera 1300cc med AMR500 kompressor. Motorn sattes ihop som en 1600cc singelport som jag skulle ha när jag besiktade bilen detta året. Tänkte ju mindre uppseendeväckande motor ju mindre skulle dom bry sig om porsche chassit. Bilen gick igenom utan större undanflykter, motorn åkte ut och 1955cc motorn åkte in och den har körts dagligen. Motorn tog isär igen då cylindrar va dåliga och jag inte blev så förtjust i singelport..

Nya motorreceptet:
AB block, lineborrat 0,5, fullflödesfilter.
1.5L sump.
Org 69mm vev 8 stift.
Std vevstakar
77mm kalottkolvar, nya ringar, honade cylindrar.
0.2mm shims under cylinder. 1.4mm vändhöjd.
Org stötstäger.
4nit- kamaxlar från AS motorn, nya kamföljare.
Org 1.1:1 vippor, Justerskruv med kula, förstärkt vippbrygga, dubbla fjäderbrickor (se bild)
26mm oljepump, pluggad portad.
Nya lager +0.25 vev, ram. Std kam.
AB 1300 DP toppar, 3-vinkelsäte, nya std fjädrar, 1.2mm shims, cromo retainers. Std ventiler 35-32mm. 30° backcut på insugsventilen.
1 3/8" avgas Empi (Dålig centrening av kolektor, dålig passform, konstig vinkel, dålig kolektor)....
AMR500 kompressor, snurrar 2.8ggr vevaxeln så varvstopp vid ca 5500rpm.
Std soppa pump.
34 PICT-3 förgasare, lite moddad.
Fördelare moddad för överladd.
Kolvar, vevstakar, lyftare osv är viktade inom 1g
Koppling std, lamell std.
Org svänghjul 8 stift förstärkt bullt

Så i grunden e det en renoverad 1300cc som e lite förstärkt

Varför jag valde 1300cc DP framför 1600cc SP/DP..
Grovlek på cylindrar, anläggningsytan mellan topp/cylinder är större. Övertryck bygger värme som behöver avledas. Med mindre volym behöver kompressorn inte varvas lika mycket vilket gör att jag kan varva motorn mer innan kompressor exploderar av övervarv.

Största nackdelen med 1300cc och AB topparna e att det finns inte möjlighet att slipa ut förbränningsrummet runt ventilerna för ventilen slår i cylindern vid höga lyft och det material som finns behövs för att täta mot cylindern. Jag har ändå slipat upp längst ner vid ventilsätet en liten fördjupning för att öka flödet lite på låga lyft iaf. (Har missat att ta bild)

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-08-06-22-15-59.jpg

Jag ville använda std soppa pump så fästet till kompressorn blev ett pyssel, skruvas fast vid generator tornet och en av pinnbultarna som håller ihop blocket. Resultatet blev att fästet knappt syns.

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-06-06-23-11-21.jpg

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-08-04-23-45-48.jpg

Toppar renoveras med nya ventilstyrningar, nya avgas ventiler. Insugs ventilerna slipas och får en 30° backcut. Ventilsäten slipas och topparna portas lite och matchas mot insuget och plåtpackningen.

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-08-04-23-49-44.jpg

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-08-04-23-51-27.jpg

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-08-06-22-48-22.jpg

Ventil bryggan har dubbla fjäderbrickor vid varge vippa utom vid insugsvipporna då 2st jobbar för båda vipporna. Vipporna fick slipas rejält för att få frigång för justerskruvarna med kula för att få geometrin rätt med org alustötstänger.

http://forumbilder.se/G9K3H/2017-08-06-22-45-59.jpg

263

Då fortsätter vi med fördelaren. Efter gått igenom en hel del forum kom jag fram till att när man har laddtryck är 24° förtändning det man vill ha för att undvika spikningar. Det hade vart lätt att låsa en fördelare på 24° men jag vill ha motorn körduglig på alla varvtal och vill då ha nytta av dom krafter man har att jobba med. Tryck, vakuum och varvtal.

Jag började med att gänga en m4 kruv i centrifugalmekanismen så att man kan justera hur långt vikten slår ut. Sen fick jag tag i en fördelare från en Saab 99 turbo som jag tog vakuum klockan från. Passade direkt i vw fördelaren. Nu kan tändningen ändras med tryck, vakuum och med centrufigal kraft så nu finns möjligheten att justera tändningen efter behov.

http://forumbilder.se/G9KCV/2017-06-06-23-10-31.jpg
M4 kort skruv åtkomlig från sidan på fördelaren. Alla fördelare har inte dessa stopp för vikterna. Man hade kunnat vika in stoppen och fått samma effekt men det hade vart svårt att justera.

http://forumbilder.se/G9KCV/2017-09-19-23-43-53.jpg
Saab 99 turbofördelare. Denna e en USA modell.

http://forumbilder.se/G9KCV/2017-09-19-23-42-48.jpg

http://forumbilder.se/G9KCV/2017-09-19-23-42-01.jpg

http://forumbilder.se/G9KCV/2017-09-24-22-10-28.jpg

Insuget från kompressorn har en ytter diameter på 44mm -> 42mm till org insugen så innerdiametern blir mindre ju närmare man kommer onsigsventilen

http://forumbilder.se/G9KCV/2017-06-06-23-08-22.jpg

264

Lyfter tråden lite.
Har inte vart så aktiv på ett tag nu efter att jag fick en till pojk för några veckor sedan. 1300cc motorn har vart klar ett tag nu. Den har t.o.m vart uppstartad. Då flödade förgasaren, inte säker på om det hade med soppatrycket att göra eller om den va i lite lutnung nu när den e monterad åt sidan. Jag har i alla fall monterat en regulator vilket kan va bra oavsätt då det troligen blir någon annan förgasare framöver. Utbudet på liggande förgasare e inte lika generöst som stående. Motorcykel förgasare e jag så dåligt insatt i och det jag hittat har vart för dyrt. Även kabelstam för motorn efixat så allt ser bra ut. Så nu e det bara att slänga i den i bilen,  såga ett hål i luckan och sladda runt... men istället står den nu på golvet å samlar damm.

Därimot har jag fortsatt lite nu på typ 4 motorn. Topparna e planade  3mm och vändhöjden e ändrad till 1.1mm. 9.0:1 i komp nu. Håller på med vipparmsgeometri men har mycket kvar innan den blir körklar.

Post's attachments

2017-06-06 23.08.57.jpg, 418.34 kb, 530 x 945
2017-06-06 23.08.57.jpg 418.34 kb, 281 downloads since 2017-12-11 

2017-09-24 22.09.59.jpg, 340.24 kb, 459 x 818
2017-09-24 22.09.59.jpg 340.24 kb, 269 downloads since 2017-12-11 

2017-09-27 21.36.05.jpg, 254.39 kb, 459 x 818
2017-09-27 21.36.05.jpg 254.39 kb, 278 downloads since 2017-12-11 

2017-12-11 22.38.33.jpg, 303.17 kb, 459 x 818
2017-12-11 22.38.33.jpg 303.17 kb, 275 downloads since 2017-12-11 

265

ICQ/ag  gratulerar till pojken en framtida vw mekaniker? ICQ/ag
Simma lungt allt har sin tid!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

266

Grattis ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

267

Coolt med Red Bull.

268

Ball motor ICQ/af

Bubbla -62

269

Då var kompressor motorn klar nog att köra, det e lite finjustering av förgasaren så kommer den nog gå riktigt bra. Förgasaren är en solex 40DDH från en K70. 24mm halsringar och ca 155 i huvudmunstycke. Spjällen på förgasaren går att justera individuellt så på tomgång kör jag med det ena helt stängt och justerar det andra spjället för att sätta tomgången.
Jag har förlängt gasvajern med en cykelvajer med hjälp av en m12 skruv som borrades igenom 4mm och sedan gängades i m5 skruv för att låsa ihop vajrarna. hållaren till vajern är en lång m6 mutter och skruv som är genomborrad med 2mm.

När luckan monterades var det lite för trångt med förgasaren för att den skulle gå att stänga. Skulle tro att det hade stängt om man hade org låda och inte flyttat upp och bak hela motorn. men tyckte att en glipa inte skulle skade för värmen.

Det blev tajt med att fö

http://forumbilder.se/H6SE2/a1ee9247-2c2b-45df-a542-75752c7cfc46.jpeg

http://forumbilder.se/H6SE3/8d864f8a-a289-44ea-8073-5aa10e2a810e.jpeg

http://forumbilder.se/H6SE3/d1e407f4-7c02-42d8-af4d-8a93135999d0.jpeg

http://forumbilder.se/H6SE3/9800cae8-9ede-4c36-a741-e30394baed0a.jpeg

http://forumbilder.se/H6SE3/803e0132-fe76-4f3d-a899-8c7e30d5f5c6.jpeg

Skruv
http://forumbilder.se/H6SE3/ded8054f-39fc-4f82-a9a3-d69672f99983.jpeg

Lucka
http://forumbilder.se/H6SE3/7a1a2f54-d6eb-4999-89cd-1954afe83a2c.jpeg

270

Ja hur blev det nu med motorn. I början hade jag lite problem med att remen slirade och kom fram till att det behövdes ett till löphjul för att få bort slir. Mycket tid las på att få alla remhjul perfekt raka så att remen inte skulle vilja hoppa. Bestyckning av förgasaren blev intensivt, mycket borrande och lödande (kretskortsborr på kjell&co funkar fint) till slut blev det lite fegande och jag körde väldigt fett för kylningens skull då vi skulle åka till BR dagen efter och jag knappt kört över 2mil i taget. Tändning ställt på max 24gradee. Låg 80km/h med kombicamp lastad med en motor och annat, behövde knappt röra på gasen mellan nerför och uppförsbackarna.

På BR passade jag på som vanligt att göra ett dynotest. Ur ljuddämparen kom en svart rökpelare så man kunde tro det va en diesel... 84hk gav kompressorn på en std 1300 dp. Har nu gått ned lite i munstycken och ökat lite på fördelaren så jag har nog fått någon ponny till. Stiften har värmetal 5 vilket ser rätt ut, annars helt std tänddelar och spole.

Skulle jag fortsätta bygga på denna motor hade jag troligen satt dit 1600cc kolvar/cyl då insugsventilens flöde störs av  dom små 77 cylindrarna. Sen hade jag satt på 1,4:1 vippor och lite bättre tändsystem...

... men jag tänkte jag skulle sälja kompressorn som ett kitt utan motorn. Är någon intresserad så e det bara skicka ett PM

http://forumbilder.se/H7H0O/59740519-df77-48a2-a41d-4d490455689f.jpeg

271

Hur går det här? Någon ny motor på G? Du har ju haft en del roliga byggen och inspirerande.