226

Nu jävla ska det uppdateras. Inget e färdigställt men allt e nog påbörjat så det känns som att det finns hopp om att bubblan ska ut i sommar. Började ju på framvagnen och efter montering insåg jag att cambern blev åt helvete. Det fick i alla fall bli att bygga ett par andra fjäderben med justerbara smala coilovers så att jag kan få in fälgen maximalt. Det som är kvar där innan provmontering är att jag behöver andra toppringar till fjädrarna som funkar med fjäderbenslagret. Vart får man tag i dom konade?
http://forumbilder.se/F8JUK/2016-01-12-20-46-47.jpg
Camber justeringen är placerad på den nedre skruven ist för den övre som det e org.


Alusvingaxlarna behövde andra bussningar och typ1 passade Bolt-on. Skönt att något är det... upptäckte rätt snabbt att jag skulle behöva 944 Svärden oxå då bygga egna av blandat typ1 skulle bli för mycket jobb. Synd bara att frakten va dyrare än svärd.


Nu till det som känns som det jobbigaste. Busslåda (002) här villa jag inte använda ett "10° lutning växellådsfäste". Jag vill inte ha solida fästen häller då det ska in barnstol i bilen i sommar. Så det får bli hemmabyggt klåp. växelförarstången kommer hamna över tunneln vilket senare kommer ge problem med handbromsen... har fått kapa upp i karossen för att få in lådan och ha påbörjat omplacering av gasvajer och koppling vajer då dom går rakt in i lådan som de låg från början.

http://forumbilder.se/F8JUL/2016-01-11-20-44-19.jpg
http://forumbilder.se/F8JUL/2016-01-11-20-41-31.jpg
Rören ska inte gå upp sen, dom ska gå åt vänster om lådan men behövde lyftas för att kunna kapa.

http://forumbilder.se/F8JUL/2016-01-11-20-42-03.jpg
Lite frigång för öronen på lådan. Ska försöka få nytta av dom. Växellådsfäste vid gafflar är std typ1 swing men höjer ca 1.5-2cm. Skadar ju inte med lite frigång.

Som sagt så e det mests påbörjat men inget klart..

227

visa gärna hur du gör med växelstaget sen. har höjt min växellåda med men har inte listat ut något smidigt sätt att lösa växelstaget på

228

Löste problemet med den konade koppen jag behövde mellan fjädertalrik och lager. Bytte till 1302 fjäderbenslagret och la en bricka mellan så va det klart. Ska bara få lite färg nu så e framvagnen klar att montera
http://forumbilder.se/F8SKP/2016-02-01-22-30-51.jpg

Bakvagn en är nu provmonterad. Stötte på lite problem med porsche 944 svärden då dom har skruvar till höjdjustering som är genomgående så behövdes det en distans för att dom inte skulle kärva. Funderade länge på vad jag kunde använda och till slut kom jag på att en skärbräda 5mm tjock skulle funka. Om materialet håller i längden får vi se. Nu har jag ett spel på 1-1,5mm. Höjdjusteringen ger ca ett yttre hack i justering så jag har monterat dom så att dom är som högst som dom var när den va sänkt ett hack.
Som man misstänkte blev han väldigt bred där bak. Fälgen sticker ut 3-4cm från sjärmkanten
http://forumbilder.se/F8SKP/2016-02-01-22-32-43.jpg

http://forumbilder.se/F8SKP/2016-02-01-23-17-25.jpg

http://forumbilder.se/F8SKP/2016-02-01-22-41-12.jpg

http://forumbilder.se/F8SKP/2016-02-01-22-31-19.jpg

http://forumbilder.se/F8SKP/2016-02-01-22-32-01.jpg

229

Hur stämmer drivaxel längden?? Tänkte kapa bredden på torrisions röret och genom det flytta in ytteränden på min cabbe..så jag slipper bredda skärmar.. Jo man får då flytta in hjulhusen.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

230

Har bara tittat lite snabbt med en drivaxel utan knutar och intrycket va att den blir för kort. Är 944 drivaxlarna längre än bussaxlarna?

Växellenkaget hade jag tänkt länka ihop med två u-joints. Beställde billigt från Kina så vi får se om dom e framme innan sommaren. Man får lägga till en till bussning bak i tunneln annars funkar det inte..

231

Som jag fattat det är 944längre, så använder man korta axeln från buss med 944 knutana,  dom tål tydligen större vinkelfel..
Med den kortare axeln kan man sedan korta av torrisions röret ICQ/ag
Kortade in torrisions röret. På min bay buss har för mig 60mm /sida.. Länge sedan nu..
Då passade buss axlarna bra. Då själva navet på porschen är kortare..
Sen vet jag inte om bubblans kanske är kortare än bussens axel..  man får kolla.  annars går det ju att special bygga..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

232

På germanlook.net finns mycket information om dessa konverteringar bl a denna lista med artikelnummer mm: http://www.germanlook.net/forums/showth … rt+numbers
Här finns också info: http://vdubengineering.com/technical/
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

233

Nu börjar man se ett ljus i tunneln. Bakvagn och framvagn e monterad, motor och låda är på platts. Utrymmet runt lådan är svetsat, kittat och penslad,  handbroms är fixad och en drivaxel e på platts.  ICQ/ag

http://forumbilder.se/F8V94/2016-02-28-20-09-19.jpg

Till 002 växellådan använde jag std typ 1 växellådsgummin
. För att det skulle funka fick allt åka bak ca 1-1.5cm. Det skadar ju inte med lite mer platts bakom kåpan när man har typ4 oljekyl.

http://forumbilder.se/F8V94/2016-02-28-20-08-12.jpg

Fick tipps att man kunde använda org vajrar till handbromsen om man bygger om saxen och sätter dit en "svan". Det behövde inte va svårare. ICQ/ad

http://forumbilder.se/F8V94/2016-02-28-20-08-42.jpg

Fick hem drivaxlar (944 långa. ) som saknade lite delar men tillräckligt för att göra en hel, men ville inte lägga för mycket pengar innan jag visste om längden va bra. Blev perfekt,  944 var rätt mycket länhre än T2 axlarna. så nu behöver jag en till eller två knutar.

234

Dra igenom en växelstång med en 12cm ledad slak ända va bland det jävligaste jag vart med om.

Post's attachments

2016-03-11 13.16.06.jpg, 456.62 kb, 530 x 945
2016-03-11 13.16.06.jpg 456.62 kb, 247 downloads since 2016-03-11 

235

Jag hade satt en slang över knuten som man sen skär av Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

236

Johan W skrev:

Jag hade satt en slang över knuten som man sen skär av Default/hmm


Inte lätt att få dit en slang efter bussningen  ICQ/ae

237

Kul att läsa din tråd!
Du/bilen har utvecklas sedan starten ... ICQ/ad

238

Växelstången blev klar idag men det funkade inte så bra alls. Dra fram och tillbaka funkar kanon men glappet i knutarna gör att det inte går att byta växel.. suck för billig Kinaskit. Jag har en nödlösning men behöver en ny stång. Är det samma längd på stången för alla bubblor?
http://forumbilder.se/F97IO/2016-03-13-19-44-45.jpg

Gjorde en oljefiltershållare  av en bokad 2mm plåt som monteras på toppen,  blir mer skyddat när det hamnar nära motorn än ute i hjulhuset men kanske lite sämre kylning då det ligger närmre avgaset. Jag föredrar att ha filtret liggande då det blir mindre klabb vid byte. Korta slangar blev det oxå
http://forumbilder.se/F97IO/2016-03-13-19-45-31.jpg



Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på växelådsfästen och motorn nu när el, gasvajer och förgasare e på plats.
http://forumbilder.se/F97IO/2016-03-13-19-45-49.jpg
http://forumbilder.se/F97IO/2016-03-13-19-43-12.jpg
http://forumbilder.se/F97IO/2016-03-13-19-42-07.jpg

239

Om du använt knutarna från spärrskaft förstår jag bristen i tollerans..... provade sådana innan jag köpte industri knutar med noll glapp...  ICQ/ag  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

240

michaelth skrev:

Om du använt knutarna från spärrskaft förstår jag bristen i tollerans..... provade sådana innan jag köpte industri knutar med noll glapp...  ICQ/ag  ICQ/ag

Knutar från spärrskaft hade nog vart bättre än dom jag har  Default/hmm
Det va ju en kostnadsfråga... dumsnål som man e ibland.

Har du gjort något liknande? Bild?

241 Senaste redigerad av michaelth (2016-03-14 12:08:09)

Nja på min buss.. Bak använder jag mig av styraxelknutar från en 1303, fram industriknutar.. Kommer inte ihåg fabrikatet nu men står någostans i min bussbyggtråd... ICQ/ad provade först med 2spärrskaft knutar kamasa tools nya...men 4gånger 1mm glap var massor i sammanhanget... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

242

Nu när påsken redan vart här blir man ju inte mindre stressad med att få klart bilen. Många timmar blir det inte men har fått lite gjort. Tanken va ju att allt skulle slipas ned och lackas men känner att det finns inte tid. Bättre att få ihop skiten så jag kan köra.

Bromsarna är klara nu iaf. 944 enkolvs ok med huvudbromscylinder och rör.
Oken fick en praktikant på jobbet nöjet att gå igenom, slipa glidytor och motionera kolvar så det ska funka.

http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-32-21.jpg
http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-32-43.jpg

Huvudbromscylindern hade inte samma bultmönstret som 1303,  samma avstånd men olika vinkel så jag fick tillverka en adapter så passade den. Slangarna från bromsvätskebehållaren behövde jag byta till (67-70) typ1 anslutningsrör för att det skulle funka med 944 huvudbromscylinder.
Adapter plattan är 6mm tjock så jag kom fram till att bromsstången behövde förlängas 8mm. Svetsade på ett 7mm borr och kapade sen till rätt längd.
http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-31-56.jpg
http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-33-36.jpg
http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-33-11.jpg

944 krängningshämmare passar sådär på baggen då det främre växellådsfäste e iväg en.  Har nu provmonterad det rätt långt bak vilket gör att stabstagen hamnar i nästan 45gradig vinkel men tror att det e bästa sättet. Ska förlänga stabstagen lite så att vinkeln ändras lite iaf..
http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-34-52.jpg
http://forumbilder.se/F98UI/2016-03-27-22-34-14.jpg

243

Det har löst sig med växellänkaget, blev nödlösningen med att svetsa en bussning över en annan. Funkar med kan ju inte va säker förs än det börjar vibrera riktigt i bilen. Kopplinsvajer är klart nu med. Steg 1 tryckplatta va trögare än jag hade trott. Jag har en steg 4 oxå men den får stanna i röran på hyllan.
http://forumbilder.se/F9HKK/2016-04-10-19-09-53.jpg

Drivlina och bromsar är klart nu och bräddning av skärmar är påbörjat. Ombyggnad av ramen på baksätet ska påbörjas och lite el fixas innan den får se solen men det börjar närma sig nu. Saknar däck gör jag oxå. 15tum e inte så vanligt längre.
http://forumbilder.se/F9HKK/2016-04-10-19-10-38.jpg
Har oxå börjat att montera en kupefläkt men har lite kvar med elen.

244

niklasg skrev:

Det har löst sig med växellänkaget, blev nödlösningen med att svetsa en bussning över en annan. Funkar med kan ju inte va säker förs än det börjar vibrera riktigt i bilen. Kopplinsvajer är klart nu med. Steg 1 tryckplatta va trögare än jag hade trott. Jag har en steg 4 oxå men den får stanna i röran på hyllan.
http://forumbilder.se/F9HKK/2016-04-10-19-09-53.jpg

Drivlina och bromsar är klart nu och bräddning av skärmar är påbörjat. Ombyggnad av ramen på baksätet ska påbörjas och lite el fixas innan den får se solen men det börjar närma sig nu. Saknar däck gör jag oxå. 15tum e inte så vanligt längre.
http://forumbilder.se/F9HKK/2016-04-10-19-10-38.jpg
Har oxå börjat att montera en kupefläkt men har lite kvar med elen.

Funkar det där att svetsa i hop två bussningar? Borde inte den undre axeln försöka flytta den övre i sidled när den undre vrids?
Gillar din tråd!bra jobbat!

Bubbla -62

245

GB63VW62 skrev:

Funkar det där att svetsa i hop två bussningar? Borde inte den undre axeln försöka flytta den övre i sidled när den undre vrids?
Gillar din tråd!bra jobbat!

Jodå det funkar men stången gungar ju i sidled rätt mycket. Jag använder bara den främre lagringen nu för stången annars hade det inte funktioner.

Kul att höra

246

Dags å kika förbi igen ser jag ICQ/ab ja å Henke sparkade lite däck på den häromdagen men nu finns de ju hopp!
För vi förutsätter att du kommer & visar upp den på sessongspremiären om 3veckor..  ICQ/af

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

247

Nu har det äntligen hänt tillräckligt för att det ska va värt en uppdatering. Har blivit mycket tid med familjen nu när det funnits väder så har vart på Öland och Gotland. Kul att se så många vw bussar som rullade där runt midsommar.

Så vad har gjorts..
Först har jag fixat så bakre sitsen passar över växellåda och växelförarstången. Ska bocka en plåt som skydd sen i mellan.
http://forumbilder.se/FADL6/2016-07-03-10-27-04.jpg

Eftersom att jag ska sätta dragkrok på bilen blev hela uppstarten till ombyggnaden av framvagn, bakvagn, låda osv.. så har jag passat på att förstärka karossen i stötfångarinfästningarna, både för att hålen jag kapat upp för luckorna till förgasarna gjort den lite klen där bak och för att balken jag har under motorn ska bli stabilare.

http://forumbilder.se/FADL6/2016-07-02-20-15-04.jpg

http://forumbilder.se/FADL6/2016-07-02-20-17-26.jpg

http://forumbilder.se/FADL6/2016-07-02-20-17-11.jpg

Skärmarna är gjuta efter hur hjulen hamnar när dom bottnar i stötdämparna, så för att undvika att dämpare får för mycket stryk då den ändå e lite sänkt bak och jag inte kör så snällt så fick jag fundera ut hur man skulle lösa det med fjädringstopp. Så jag löste det är inte optimalt men det får funka för nu i alla fall.

http://forumbilder.se/FADL6/2016-07-03-10-56-10.jpg
.även gafflar för växellådan är förstärkta som innan fast jag fick flytta fästena från gafflar till bakre växellådsfäste för att ge frirum för drivaxlarna nu när motor/låda är upplyft och bakskjutet några cm.
http://forumbilder.se/FADL7/2016-07-03-10-57-09.jpg

Nu e det inte så farligt mycket kvar. Skärmar som e på g, dragkrok, fixa bumpsteer fram och en Hjulinställning så e den körklar sen.

248

Man har kommit en bit nu men jag måste erkänna att jag inte tycker det e lönt att "bara få den körklar" längre. (För då har den redan vart färdig) Känner att det e bättre att fixa allt puttsfjanteri  så  det blir gjort  ICQ/ae .

Så nu e skärmarna klara,  el omdragen, dragkrok monterad,  renovering av bromsar påbörjat och skydd för växellenkage framknöcklat.

Återstår bara....
Renovering av fälgar.
Ett till växelådsfästen för att styvt upp skiten.
Mer broms jobb.
En ljuddämpare. (svårt att ha stinget och dragkrok)
Knapp till kupefläkt.
Ny inredning hade vart najs.
Sugen på stöts fram med spojler.

Post's attachments

2016-08-12 21.25.49.jpg, 434.72 kb, 941 x 530
2016-08-12 21.25.49.jpg 434.72 kb, 232 downloads since 2016-08-12 

2016-08-12 21.29.37.jpg, 444.91 kb, 941 x 530
2016-08-12 21.29.37.jpg 444.91 kb, 239 downloads since 2016-08-12 

2016-08-12 21.31.29.jpg, 352.95 kb, 530 x 945
2016-08-12 21.31.29.jpg 352.95 kb, 223 downloads since 2016-08-12 

2016-08-12 21.32.09.jpg, 449.4 kb, 941 x 530
2016-08-12 21.32.09.jpg 449.4 kb, 237 downloads since 2016-08-12 

2016-08-12 21.32.47.jpg, 452.13 kb, 941 x 530
2016-08-12 21.32.47.jpg 452.13 kb, 248 downloads since 2016-08-12 

249

Kul att se alla olika lösningar det gillar vi..
Jag har missat detta bygge nu i våras tyvärr.. men jag kör med liknande knutkors i min splittbuss där jag har satt in en 091 låda för många år sedan. det var inte så mycket kännbart "glapp" men det funkade inte för mig heller!!  men jag värmde /glödgade knuten  men då försvann allt glapp!! men det gick att smörja o leda upp igen efter det så funkar det perfekt.  lycka till /David

|o\/o|

250

Bromsar är klara nu. Nya damask er och kolv tätningar. Ett ok va rostig inuti så kolven gick lite trögt men nu e allt renoverat.

Behövde ett avgas för då jag ska använda dragkroken så det blev 2" med dubbla ljuddämpare. Röret går rakt under drivaxlarna då det borde va mest frigång där om man kör upp och ned från trottoarer och sånt.

Lite inredning ett till växelådsfäste och renovera fälgar så e den klar

Post's attachments

2016-09-04 23.58.51.jpg, 316.18 kb, 941 x 530
2016-09-04 23.58.51.jpg 316.18 kb, 248 downloads since 2016-09-18 

2016-09-05 00.01.08.jpg, 380.75 kb, 941 x 530
2016-09-05 00.01.08.jpg 380.75 kb, 219 downloads since 2016-09-18 

2016-09-15 22.05.20.jpg, 340.63 kb, 941 x 530
2016-09-15 22.05.20.jpg 340.63 kb, 220 downloads since 2016-09-18 

2016-09-18 08.54.20.jpg, 439.62 kb, 941 x 530
2016-09-18 08.54.20.jpg 439.62 kb, 210 downloads since 2016-09-18 

2016-09-18 08.54.43.jpg, 460.95 kb, 941 x 530
2016-09-18 08.54.43.jpg 460.95 kb, 214 downloads since 2016-09-18