Jag tror jag sett en av de bilderna på ett VW rally i Ängelholm . Var det inte till Örkeljunga de togs in av någon anledning?
de bara stannade till i örkelljunga..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Vem har Sveriges äldsta bubbla?
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag tror jag sett en av de bilderna på ett VW rally i Ängelholm . Var det inte till Örkeljunga de togs in av någon anledning?
de bara stannade till i örkelljunga..
Stort tack Björn för din info och de fina bilderna på röda korsbubblan.
Härligt!
Spännande tråd!
Bengt: Visst har 45:an och KDF:en samma ägare och är köpta i Tjeckien? Om inte jag har gamla uppgifter så är de tillbaka där och renoveras för köparens räkning.
mvh/ B
KDF:en är i Sverige nu o ägaren håller på att färdigställa plåtarbetet o mycke försiktigt skrapa fram dom resterna som finns av originallacken han ska försöka att behålla så mycke som möjligt av lacken.
-45:an är i Tjeckien för plåtarbete.
OK Spännande! Finns det bilder?!
/B
Björn Svanberg skrev:Spännande tråd!
Bengt: Visst har 45:an och KDF:en samma ägare och är köpta i Tjeckien? Om inte jag har gamla uppgifter så är de tillbaka där och renoveras för köparens räkning.
mvh/ B
KDF:en är i Sverige nu o ägaren håller på att färdigställa plåtarbetet o mycke försiktigt skrapa fram dom resterna som finns av originallacken han ska försöka att behålla så mycke som möjligt av lacken.
-45:an är i Tjeckien för plåtarbete.
Morsomt å høre om røda kors-bilen, en slik 46'a ble sendt til Norge og Sandefjord (der jeg bor), sikkert samtidig. Den finns fortsatt . Røda kors kjøpte mange VW fra fabriken i 46, som ble spredd rundt i europa.
Hej
Om man tittar på The Samba's VW PRE 53 REGISTRY så hittar man lite info
Last Update ` YEAR CHASSIS# TYPE BODY NUMBER ENGINE NUMBER Continent/State COUNTRY
3/9/2008 15:31 1946 1-055854 51 - British Military Beetle Sedans 693 1-81182 Europe Sweden
1946 1-061613 11A - Standard sedan left-hand drive Europe Sweden
1946 1-062286 11A - Standard sedan left-hand drive 11163 Europe Sweden
1948 1-080600 11B - Pre 1950 (11B Unknown) Europe Sweden
Dessa var de äldsta svenska bubblorna som var med i registret. Är någon av dessa Röda Korset bubblan?
Äldsta skandinaviska är tydligen denna från Norge
1942 1-009592 60 - KDF Wagen Europe Norway
Vore kul med ngn bild på dessa tidiga vagnar.
Nån gång i mitten av åttiotalet såg jag i Göteborgsposten en annons på en 49:a i Kungsbacka, priset var 4000:- Jag ringde och "köpte" den osedd ,skulle bara hitta en biltrailer att ta hem den på, vilket skulle visa sig lättare än gjort. Det var folkracetävlingar i trakten och det fanns inte en trailer att uppbringa förrän fram emot kvällen. När jag ringde för att bestämma tid för hämtning sa säljaren att han sålt den till en granne eftersom jag inte dök upp i tid..... Surt sa räven, kan undra vart den tog vägen? Nån därute som vet?
Jag har råkat ut för liknande situation , alltid lika frustrerande .
farsan sa, när han varit på vw med sin passat för att få vinterdäcken pålagda, att en säljare där (numera möllerbil uppsala, då abg persson) påstod att de hade en av de första importerade VW stående nånstans där (jag har inte sett nån gammal VW där men ska ärligt säga att jag inte speceillt frekvent besökt VW då jag inte är så svag för moderna VW). Jag misstänker att säljarn blandar ihop saker, men säkert har de nån ganska gammal bubbla... men inte en av de 4 första?!?
Hej jag är ny här på detta forumet och jag gillar också äldre bubblor. Jag håller på att renovera en bubbla av äldre mod.och chassit är färdigt så nu ska jag börja med karossen.
Mvh
Calle
Wow!!Och VWälkommen hit
Ja verkligen,mycket välkommen...Sieht früsch aus..mera bilder..mera
Mer bilder tack !! Ja den e nog säkerligen en tidig bubbla enligt mitt otränade öga...
Det här var kul!! nu börjar vi snacka tidigt runda tanken försvann väl nån gång sent -43 tidigt -44? När är bilen tillverkad? Historik? MERA BILDER
Är det en kubelvagen eller något annat militärt Typ 1 fordon?
Mera Mera.....
Med den tanken o att det ser ut som reduktionsväxlar bak då blir det en 82e dvs bubbla kaross på kübelchassi Mera info o bilder krävs
Nu är vi tillräckligt nyfikna...... mera bilder!!!
Hej alla VW fantaster.
OOJ vilket intresse jag kan bara informera att bilen är en Kdf typ 60 1943 men eftersom jag gillar offroad så har jag ändrat den till en 82e så Bengt H.har rätt. Jag har alla delar så jag kan enkelt ändra tillbaka till typ60. Jag har både chassi och karosserinr.
Jag har även varit i kontakt med Wolfburg och enligt deras listor så fick jag namnet på bilens första ägare,det var ingen snäll nazist!
Golvet är också orginal.
Mvh
Calle
Jag har svårt att lägga ut mina bilder vad gör jag för fel?
Mvh
Calle
Hej å välkommen!
Men, STOPP!!
"men eftersom jag gillar offroad" skriver du.
Menar du att du ska använda denna i terrängen???
Var i landet bor du, och var hittade du bilen, vilka planer har du i övrigt?
+ Mera bilder
Ahhh. typ 60 dvs den lågbyggda typen är ju den raraste av KDF:erna Berätta mera o mera bilder
Satan i gatan så spännande att se fler bilder!!
Välkommen! Du har en mycket spännande bil. Mer om historiken vore spännande tycker jag.
Ett workaround om du har problem med bilderna är att göra som jag och lägga upp dem på thesamba.com och länka därifrån.
Hej alla VW fantaster.
OOJ vilket intresse jag kan bara informera att bilen är en Kdf typ 60 1943 men eftersom jag gillar offroad så har jag ändrat den till en 82e så Bengt H.har rätt. Jag har alla delar så jag kan enkelt ändra tillbaka till typ60. Jag har både chassi och karosserinr.
Jag har även varit i kontakt med Wolfburg och enligt deras listor så fick jag namnet på bilens första ägare,det var ingen snäll nazist!
Golvet är också orginal.
Mvh
Calle
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Vem har Sveriges äldsta bubbla?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.