26

Mohawk skrev:

Jag tror jag sett en av de bilderna på ett VW rally i Ängelholm  ICQ/ag . Var det inte till Örkeljunga de togs in av någon anledning?

de bara stannade till i örkelljunga..

http://www.bugmeet.se/Bugmeet_2011.html

27

Stort tack Björn för din info och de fina bilderna på röda korsbubblan.
Härligt!

Medlem i Halmstad Luftkühlers

28

Björn Svanberg skrev:

Spännande tråd! ICQ/ab

Bengt: Visst har 45:an och KDF:en samma ägare och är köpta i Tjeckien? Om inte jag har gamla uppgifter så är de tillbaka där och renoveras för köparens räkning.

mvh/ B

KDF:en är i Sverige nu o ägaren håller på att färdigställa plåtarbetet o mycke försiktigt skrapa fram dom resterna som finns av originallacken  ICQ/ag  han ska försöka att behålla så mycke som möjligt av lacken.
-45:an är i Tjeckien för plåtarbete.

29

OK Spännande! Finns det bilder?! ICQ/ab
/B

Bengt H skrev:
Björn Svanberg skrev:

Spännande tråd! ICQ/ab

Bengt: Visst har 45:an och KDF:en samma ägare och är köpta i Tjeckien? Om inte jag har gamla uppgifter så är de tillbaka där och renoveras för köparens räkning.

mvh/ B

KDF:en är i Sverige nu o ägaren håller på att färdigställa plåtarbetet o mycke försiktigt skrapa fram dom resterna som finns av originallacken  ICQ/ag  han ska försöka att behålla så mycke som möjligt av lacken.
-45:an är i Tjeckien för plåtarbete.

30

Morsomt å høre om røda kors-bilen, en slik 46'a ble sendt til Norge og Sandefjord (der jeg bor), sikkert samtidig.  Den finns fortsatt ICQ/ab . Røda kors kjøpte mange VW fra fabriken i 46, som ble spredd rundt i europa.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

31

Hej

Om man tittar på The Samba's VW PRE 53 REGISTRY så hittar man lite info

Last Update `     YEAR  CHASSIS#  TYPE  BODY NUMBER  ENGINE NUMBER  Continent/State  COUNTRY

3/9/2008 15:31  1946  1-055854  51 - British Military Beetle Sedans  693  1-81182  Europe  Sweden

1946  1-061613  11A - Standard sedan left-hand drive                   Europe  Sweden

1946  1-062286  11A - Standard sedan left-hand drive  11163    Europe  Sweden

1948  1-080600  11B - Pre 1950 (11B Unknown)                            Europe  Sweden

Dessa var de äldsta svenska bubblorna som var med i registret. Är någon av dessa Röda Korset bubblan?

Äldsta skandinaviska är tydligen denna från Norge

1942  1-009592  60 - KDF Wagen      Europe  Norway

Vore kul med ngn bild på dessa tidiga vagnar.

32

Nån gång i mitten av åttiotalet såg jag i Göteborgsposten en annons på en 49:a i Kungsbacka, priset var 4000:- Jag ringde och "köpte" den osedd ,skulle bara hitta en biltrailer att ta hem den på, vilket skulle visa sig lättare än gjort. Det var folkracetävlingar i trakten och det fanns inte en trailer att uppbringa förrän fram emot kvällen. När jag ringde för att bestämma tid för hämtning sa säljaren att han sålt den till en granne eftersom jag inte dök upp i tid..... Surt sa räven, kan undra vart den tog vägen? Nån därute som vet?

33

Katastrof! ICQ/ab

34

Jag har råkat ut för liknande situation , alltid lika frustrerande . ICQ/ac

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

35

farsan sa, när han varit på vw med sin passat för att få vinterdäcken pålagda, att en säljare där (numera möllerbil uppsala, då abg persson) påstod att de hade en av de första importerade VW stående nånstans där (jag har inte sett nån gammal VW där men ska ärligt säga att jag inte speceillt frekvent besökt VW då jag inte är så svag för moderna VW). Jag misstänker att säljarn blandar ihop saker, men säkert har de nån ganska gammal bubbla... men inte en av de 4 första?!?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

36 Senaste redigerad av callemimosa (2012-12-19 10:24:26)

Hej jag är ny här på detta forumet och jag gillar också äldre bubblor. Jag håller på att renovera en bubbla av äldre mod.och chassit är färdigt så nu ska jag börja med karossen.
Mvh
Calle

Post's attachments

kdf1.jpg, 154.97 kb, 360 x 480
kdf1.jpg 154.97 kb, 275 downloads since 2012-12-19 

kdf3.jpg, 153.44 kb, 360 x 480
kdf3.jpg 153.44 kb, 284 downloads since 2012-12-19 

37

Wow!!Och VWälkommen hit  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

38

Ja verkligen,mycket välkommen...Sieht früsch aus..mera bilder..mera ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

39

Mer bilder tack  !! Ja den e nog säkerligen en tidig bubbla ICQ/ag enligt mitt otränade öga...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

40

Det här var kul!! nu börjar vi snacka tidigt ICQ/ae  ICQ/ae  runda tanken försvann väl nån gång sent -43 tidigt -44? När är bilen tillverkad? Historik?   MERA BILDER   ICQ/ag

41

Är det en kubelvagen eller något annat militärt Typ 1 fordon?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42

Mera Mera.....

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

43

Med den tanken o att det ser ut som reduktionsväxlar bak då blir det en 82e dvs bubbla kaross på kübelchassi ICQ/ag  ICQ/ag  Mera info o bilder krävs  ICQ/ae  ICQ/ae

44

Nu är vi tillräckligt nyfikna...... mera bilder!!! ICQ/ab

Bubbla -62

45 Senaste redigerad av callemimosa (2012-12-20 20:22:14)

Hej alla VW fantaster.
OOJ vilket intresse jag kan bara informera att bilen är en Kdf typ 60 1943 men eftersom jag gillar offroad så har jag ändrat den till en 82e så Bengt H.har rätt. Jag har alla delar så jag kan enkelt ändra tillbaka till typ60. Jag har både chassi och karosserinr.
Jag har även varit i kontakt med Wolfburg och enligt deras listor så fick jag namnet på bilens första ägare,det var ingen snäll nazist!
Golvet är också orginal.
Mvh
Calle

46 Senaste redigerad av callemimosa (2012-12-21 08:56:50)

Jag har svårt att lägga ut mina bilder vad gör jag för fel?
Mvh
Calle

47

Hej å välkommen!

Men, STOPP!!

"men eftersom jag gillar offroad" skriver du.

Menar du att du ska använda denna i terrängen???
Var i landet bor du, och var hittade du bilen, vilka planer har du i övrigt?

+ Mera bilder ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

48

Ahhh. typ 60 dvs den lågbyggda typen är ju den raraste av KDF:erna  ICQ/ae  ICQ/ae  Berätta mera o mera bilder ICQ/ae

49

Satan i gatan så spännande att se fler bilder!!  Default/lol  ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

50

Välkommen! Du har en mycket spännande bil. Mer om historiken vore spännande tycker jag.

Ett workaround om du har problem med bilderna är att göra som jag och lägga upp dem på thesamba.com och länka därifrån.

callemimosa skrev:

Hej alla VW fantaster.
OOJ vilket intresse jag kan bara informera att bilen är en Kdf typ 60 1943 men eftersom jag gillar offroad så har jag ändrat den till en 82e så Bengt H.har rätt. Jag har alla delar så jag kan enkelt ändra tillbaka till typ60. Jag har både chassi och karosserinr.
Jag har även varit i kontakt med Wolfburg och enligt deras listor så fick jag namnet på bilens första ägare,det var ingen snäll nazist!
Golvet är också orginal.
Mvh
Calle