176

Johan W skrev:
Bengt H skrev:
stickan skrev:

Ingen kommer att förbjuda dej att bygga en. ICQ/ag

Kom igen, det är bara att sätta igång ICQ/ag

Hmm har ju samlat delar till 2st 30hp och har svarv och fräs på jobbet så det som fattas är kunskap så det får nog bli en 10 hk till superlight Default/lol

Jag har inte haft något gratis när det gäller bilar o motorer, farsan har aldrig rört en skruv på sina bilar. Man får läsa, fråga o prova ICQ/ag. Med ett sånt här bra forum går det mesta att lösa  ICQ/ae . Börja på nåt billigt typ en 34hk å sen är det bara att jobba på ICQ/ag

177 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 22:32:51)

Nu sitter motorn på plats o allt funkar som det ska. Det var en del strul i början med att det inte gick att få till full öppning på förgasarna. Pedalstället är ganska slitet o rackligt har jag upptäckt men efter att ha gjort om infästningen  för gasvajern i pedalen ( rullgas ) så blev det betydligt bättre där o sen har jag ändrat utväxlingen i länkaget lite.
Tomgången var/är lite "puttrig" o det är inget jag varit med om innan men efter att ha ökat diametern i balansröret mellan insugen så mycket det går utan att borra o gänga om insugen så har det blivit bättre. Om jag har 10 hk till är svårt att säja men dom är inte långt borta iaf ICQ/ag. Har inte haft så mycke tid som jag velat för finetuning men nu är det först besiktning på måndag em som gäller Default/yikes

Post's attachments

P8200004 [800x600].JPG, 156.47 kb, 800 x 600
P8200004 [800x600].JPG 156.47 kb, 261 downloads since 2013-02-10 

178

Tjusigt ICQ/ae
Kommer du upp till BRC med denna pärla?

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

179

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Tjusigt ICQ/ae
Kommer du upp till BRC med denna pärla?

Vad jag vet så blir det cabben . Om inget oförutsett händer vid besiktningen.
Detta enl Bengt själv när jag lämnade grejor till honom i torsdagskväll.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

180

Jo det är meningen om det går som tänkt, passerar troligtvis Sala fre em, är du hemma Roger?

181

Absolut!

Vi kan kolonnköra till BRC. Default/yikes

Jag tänkte lüfta den kübeln nach Tierp!! ICQ/ag

182

Aber... Ich habe nur 25-30 pferde! ICQ/am

183

Snyggt Bengt!

184 Senaste redigerad av Bengt H (2011-08-20 21:49:41)

Danke alles ICQ/ag

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Absolut!

Vi kan kolonnköra till BRC. Default/yikes

Jag tänkte lüfta den kübeln nach Tierp!! ICQ/ag

Hade gärna kört kolonn mit den kübel men jag kör nog inte till Tierp på fredag, åker upp till Gävle o övernattar där ICQ/ae

185

Idag var det dags att passera Bilprovningens nålsöga i Halmstad. Fick en mycket trevlig ung bilprovare, bromsprovet gick fint o sen var det co halten men där stog redan en bil så då hoppade han över det  ICQ/ag . När vi rullade in i hallen så stog där en annan provare o höll på med nån sur japanare, men han vände sig om å sa "de va ett gött motorljud", när provkillen sen lyfte på motorluckan sa han "där har du lagt några timmar va"! I övrig frågade han var han kunde lyfta o var knappar o reglage satt, mycket respektfullt o trevligt bemötande! Han skippade provkörningen också....
Detta var den första längre turen med motorn o den går bättre o bättre, man får göra små justeringar o inte justera mer än en sak åt gången. 65 gr på oljan i 90-100 km/t med 22 gr temp är nästan i lägsta laget men får se hur det blir efter bromsning o injustering hos JPM, bokat tid på torsdag ICQ/ag

186

Grattis Bengt. Ska bli kul att höra den spinna i helgen!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

187

You're running a tight ship, mr H! Först besiktning, sedan bromsning och vidare upp till Tierp. Väntar med spänning på nästa inlägg.  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

188

Grattis bengt, bara hoppas man får samma besiktningsman när man ska dit med bubblan inom kort.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

189

Stort grattis Bengt! Använd den väl! ICQ/ab

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

190

NiklasLarsson skrev:

Använd den väl! ICQ/ab

You bet ICQ/ag    Tack för all resons

191

Skönt att det gick bra. Hade ju hoppats på att se dig på vägen ifrån Halmstad Igår.

VW Typ 2 1967

192

kisavw skrev:

Skönt att det gick bra. Hade ju hoppats på att se dig på vägen ifrån Halmstad Igår.

Hört om "Vanishing point" Default/lol

193

Grattis Bengt!
Ska bli spännande att höra och kanske känna på draget i din rova!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

194

Bengt H skrev:
kisavw skrev:

Hört om "Vanishing point" Default/lol

Öhhh ja  Default/lol

VW Typ 2 1967

195

Ska du köra bilen på strippen på Lördag?

196

Fidde skrev:

Hade gärna gjort det men har inga bälten i den så det går nog inte är jag rädd, för det är väl ett krav eller??

197

Bengt H skrev:
Fidde skrev:

Hade gärna gjort det men har inga bälten i den så det går nog inte är jag rädd, för det är väl ett krav eller??

Du kan ta ett av mina från Zwittern, men då lär du borra två hål i plattan bakom stolen!

198

Tack för erbjudandet men jag tror det får va ICQ/ab

199

Så idag var det upp till bevis om där var 10 hk till eller ej. Stack  iväg på morgonen, strax innan Halmstad var där vägarbete på Nissastigen och det skulle även vara det på E6 där jag skulle förbi så jag tänkte att jag sticker en genväg o slipper båda vägarbetena. Svängde av, men va f... nu börjar laddlampan att lysa, inte bra ICQ/am  ICQ/am . På tomgång så slocknade den men när man drog på så tändes den. Av o kolla o hitta en kabel som inte va så hårt dragen men det hjälpte inte ICQ/ad hade inga instrumen med så det gick inte att kolla vad som va fel. Ringde Bengt Carlsson i Holm utanför Halmstad o frågade om jag kunde komma för jag ville inte bli stående nånstans, det gick bra att jag kom o jag hoppades innerligt att strömmen i batteriet skulle räcka. Väl där så satte han på en amperemeter o den laddade inte ett skit över tomgång, misstänkte att det var kollektorn som inte var rund utan den kastade ut kolen när det blev lite varv men även när vi tryckte på kolen så blev det samma sak Default/hmm . Jag hade slängt med lite reservdelar innan jag åkte o bla ett laddrelä, bytte de o sen funkade den, pust ICQ/ab Anlände en timme för sent till Johannes, fick lite kaffe o lugna nerverna med ICQ/ab
Första körningen blev det 30 kw vilket är ungefär 40 hk, målet var nått direkt ICQ/ag  ICQ/ag. Johannes tyckte att den nog gick lite magert så vi gick upp från 122,5 till 127,5 på huvudmunstyckena o fick en halv KW till. Nu ökade vi på förtändningen i några steg o tappade 0,3kw på toppen men fick 4,5 kw längre ner i varvtalsregistret, ungefär vid 80-100 km/h dvs mycket användbar effekt ICQ/ag ICQ/ag. Efter ca 10 körningar på rullarna så kände jag mig nöjd. Ska försöka att hinna med att scanna utskrifterna från bromsningen ikväll.

Post's attachments

P8250001 [800x600].JPG, 112.8 kb, 800 x 600
P8250001 [800x600].JPG 112.8 kb, 245 downloads since 2011-08-25 

200

Såå himmla nice!!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet