Grymt seriöst,har du tillverkat fler Vw prylar än Kdf prylarna och Volkmaster emblemet?
Jo jag har gjort några prylar till, luftfilter till Judson, några tutringar, st Christoffer embem i plast till splitluckor, trattar (bild) o lite småjunk, jag är också pappa till modellutrustningen till JPMs egna toppar MS 230
53 2011-04-05 19:58:42 Senaste redigerad av Fidde (2011-04-05 20:16:01)
Jo jag har gjort några prylar till, luftfilter till Judson, några tutringar, st Christoffer embem i plast till splitluckor, trattar (bild) o lite småjunk, jag är också pappa till modellutrustningen till JPMs egna toppar MS 230
![]()
MS 230 det visste jag men har glömt det,inte dåligt att du har tillverkat modellutrustningen
till världens bästa Vw toppar!
Det skulle vara kul att se bilder på hur du tillverkade formarna till MS 230
Jag tog inga bilder.....
Hatten av Bengt. Riktigt snyggt jobb du gör. Imponerande och inspirerande.
Köpte ju mig en extra motor till Palten, byggd i mars 52. När jag väl börjar skruva med den - kan du vara min mentor då?
//Göran
Hatten av Bengt. Riktigt snyggt jobb du gör. Imponerande och inspirerande.
Köpte ju mig en extra motor till Palten, byggd i mars 52. När jag väl börjar skruva med den - kan du vara min mentor då?//Göran
Sett det, grattis, inte lätt att hitta en så nära din bils original, jag hjälper gärna till med det jag kan.
Insugen kommer att kosta 2000:- för ett par, planfrästa o borrade efter hur ni vill ha det
Insugen kommer att kosta 2000:- för ett par, planfrästa o borrade efter hur ni vill ha det
Och då passar dessa med en Solex förgasarfot? Du sa att du inte skulle köra med 28PCI. Vad blir det då? 34 PCI?
Har gjort dom för 32-34 pbic, 28pci går också bra, får använda 11mm muttrar då bara, ska kolla om 34 pci passa också.
Jag kommer att köra med 32 pbic.
60 2011-04-10 20:53:21 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-04 22:55:46)
Då fortsätter vi med bearbetningen. Rören sätts upp i fixturen som jag gjorde modell till tidigare. Lånar en fräs av en verktygsmakare jag samarbetar lite med
Börjar med att planfräsa foten
Därefter förgasarändanändan
När det är färdigt läggs fixturen ner o uttagen för balansrören planas också
Därefter hem till pelarborrmaskinen för att borra o gänga hålen
Förgasarändan har jag gängat m 8 för pinnbult men man kan ha hål för vanlig bult också
Här är resultatet med förgasarna provmonterade, luftfiltren är låga Porsche 356/Okrasa, men man kan använda 30hk oljebad eller något annat också....
...som tex gamla svampfilter tyvärr flödar dom nog inget vidare
får se vad det blir senare.
Världsklass är bara förnamnet. Och namnet sen...BH tuning! Kommer att bli en rejäl pungkrossare i vintagetrimsvängen
62 2011-04-10 21:23:10 Senaste redigerad av Bengt H (2011-04-10 21:34:12)
Tackar Jonas, "pungkrossare i vintagetrimsvängen"
Har du fått i din 1385:a i nån bil än?? vill se, höra o känna hur den går
Tackar Jonas, "pungkrossare i vintagetrimsvängen"
![]()
![]()
Har du fått i din 1385:a i nån bil än?? vill se, höra o känna hur den går
Bästa här är väl att i "1385" står siffrorna i RÄTT ordning...
Tänk om man kunde få till lite vintage race på ex bugrun classic
En för överladd (judson el dyl) och en sug klass
Snyggt jobbat, dom ser verkligen granna ut
Tänk om man kunde få till lite vintage race på ex bugrun classic
En för överladd (judson el dyl) och en sug klass
Jag är pååååååååå
Hur stor diameter klarar dina Okrasa filter? Det skulle sitta fint med ett par sådana luftfilter på min Brosol 44:or. Jag tror att ytterdiametern är runt 66mm på min Brosol.
Har för mig att det är 52 mm på dom Solex jag mätt vid tidigare experiment, 26-34:or.
69 2011-04-25 21:27:04 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-05 01:21:21)
Fortsätter med mer detaljnörderi
Nu är det förgasarnas tur. Som jag skrivit innan så ska jag använda Solex 32 pbic, dessa satt på en del Porsche, Citroen mfl.
Mina är begaganade o har suttit på en Porsche, men nya finns att köpa från CTA i Norrtälje http://www.ctaservice.se/, dom verkar ha både 32 och 34 pbic.
Eftersom mina var lite slitna behövde dom nya bussningar i spjällaxellagringen och det fixade en verktygsmakare och tillika Porscheentusiast åt mig. Får slipa till bussningarna på insidan med en konisk slipkon.
Nu är det spjällaxelns tur, så här ser den ut med originalskruvarna som håller spjället, stör luftflödet en del
Det måste åtgärdas. Upp i svarven med en insex M4 bult.
Svarava ner skallen
Så här blev det, original vs nersvarvade
Spjällaxeln rundas av o allt provmonteras
Skruvarna låses med locktight, klart
Fortsätter med mer detaljnörderi
..men ack så viktigt ,både för flöde , självkänsla och 0,23 hk eller nåt sånt !
Bengt H skrev:Fortsätter med mer detaljnörderi
..men ack så viktigt ,både för flöde , självkänsla och 0,23 hk eller nåt sånt !
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
72 2011-05-12 21:07:23 Senaste redigerad av Bengt H (2011-05-15 21:48:28)
testar nya bildfunktionen
73 2011-05-27 20:59:36 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-20 21:01:11)
Länge sen en uppdatering men det händer lite då o då
I en bil med trimm känns det lite kul o ha några extra mätare o glo på å en oljetrycksmätare är ju praktisk också. Själva mätaren fanns i gömmorna o en givare hittades på Maikäfer marknaden i Hannover, men den ska ju dit också . Enda hålet som finns är ju till oljetryckskontakten. Har inte hittat någon T historia som funkat bra så jag tillverkar en banjohistoria själv. Så här bör den sitta för att inte vara allderless för mycke i vägen för annat, kanske inte så vacket....
Jag börjar med själva banjon som givaren ska skruvas i. En alubit från skrotlådan sågas ner till 20 x 20 mm, med en "Granlundare" görs en försänkning då givaren ska sitta lite offset.
Biten kapas o andra änden snyggas till o borras/gängas M10x1 för givaren
Sen börjar slipningen
Färdig
En banjoskruv får också tillverkas, oljetryckskontakten måste flyttas ut ca 40 mm för att gå fritt från blocket, så här blev skruven
Här är det färdiga arrangemanget
På plats
Bengan du är grym! Blir riktigt bra det här
Tackar