51

Grymt seriöst,har du tillverkat fler Vw prylar än Kdf prylarna och Volkmaster emblemet?

52

Jo jag har gjort några prylar till, luftfilter till Judson, några tutringar, st Christoffer embem i plast till splitluckor, trattar (bild) o lite småjunk, jag är också pappa till modellutrustningen till JPMs egna toppar MS 230 ICQ/ag
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32270000-32279999/640x480/32275821.jpg

53 Senaste redigerad av Fidde (2011-04-05 20:16:01)

Bengt H skrev:

Jo jag har gjort några prylar till, luftfilter till Judson, några tutringar, st Christoffer embem i plast till splitluckor, trattar (bild) o lite småjunk, jag är också pappa till modellutrustningen till JPMs egna toppar MS 230 ICQ/ag
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32270000-32279999/640x480/32275821.jpg

MS 230 det visste jag men har glömt det,inte dåligt att du har tillverkat modellutrustningen
till världens bästa Vw toppar!
Det skulle vara kul att se bilder på hur du tillverkade formarna till MS 230 ICQ/ab

54

Jag tog inga bilder..... ICQ/ad

55

Hatten av Bengt. Riktigt snyggt jobb du gör. Imponerande och inspirerande.
Köpte ju mig en extra motor till Palten, byggd i mars 52. När jag väl börjar skruva med den - kan du vara min mentor då?

//Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

56

VwGoran skrev:

Hatten av Bengt. Riktigt snyggt jobb du gör. Imponerande och inspirerande.
Köpte ju mig en extra motor till Palten, byggd i mars 52. När jag väl börjar skruva med den - kan du vara min mentor då?

//Göran

Sett det, grattis, inte lätt att hitta en så nära din bils original, jag hjälper gärna till med det jag kan.

57

Insugen kommer att kosta 2000:- för ett par, planfrästa o borrade efter hur ni vill ha det ICQ/ab

58

Bengt H skrev:

Insugen kommer att kosta 2000:- för ett par, planfrästa o borrade efter hur ni vill ha det ICQ/ab

Och då passar dessa med en Solex förgasarfot? Du sa att du inte skulle köra med 28PCI. Vad blir det då? 34 PCI?

Alte Liebe rostet nicht!

59

Har gjort dom för 32-34 pbic, 28pci går också bra, får använda 11mm muttrar då bara, ska kolla om 34 pci passa också.
Jag kommer att köra med 32 pbic.

60 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-04 22:55:46)

Då fortsätter vi med bearbetningen. Rören sätts upp i fixturen som jag gjorde modell till tidigare. Lånar en fräs av en verktygsmakare jag samarbetar lite med ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3041000x800_zps77f56897.jpg
Börjar med att planfräsa foten
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3071000x800_zpsdfb79c0f.jpg
Därefter förgasarändanändan
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3091000x800_zps5af35223.jpg
När det är färdigt läggs fixturen ner o uttagen för balansrören planas också
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3101000x800_zps594c281a.jpg
Därefter hem till pelarborrmaskinen för att borra o gänga hålen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3191000x800_zps805c7f35.jpg
Förgasarändan har jag gängat m 8 för pinnbult men man kan ha hål för vanlig bult också
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3211000x800_zps20924792.jpg
Här är resultatet med förgasarna provmonterade, luftfiltren är låga Porsche 356/Okrasa, men man kan använda 30hk oljebad eller något annat också....
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3221280x768-1_zpsa29d7d3a.jpg
...som tex gamla svampfilter ICQ/ag  tyvärr flödar dom nog inget vidare ICQ/ac  får se vad det blir senare.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/3261000x800_zps5e176bb3.jpg

61

Världsklass är bara förnamnet. Och namnet sen...BH tuning! Kommer att bli en rejäl pungkrossare i vintagetrimsvängen ICQ/ad  ICQ/ad

62 Senaste redigerad av Bengt H (2011-04-10 21:34:12)

Tackar Jonas, "pungkrossare i vintagetrimsvängen" Default/lol  Default/lol

Har du fått i din 1385:a i nån bil än?? vill se, höra o känna hur den går ICQ/ag

63

Bengt H skrev:

Tackar Jonas, "pungkrossare i vintagetrimsvängen" Default/lol  Default/lol

Har du fått i din 1385:a i nån bil än?? vill se, höra o känna hur den går ICQ/ag

Bästa här är väl att i "1385" står siffrorna i RÄTT ordning...  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

64

Tänk om man kunde få till lite vintage race på ex bugrun classic
En för överladd (judson el dyl) och en sug klass ICQ/ab

65

Snyggt jobbat, dom ser verkligen granna ut

66

east skrev:

Tänk om man kunde få till lite vintage race på ex bugrun classic
En för överladd (judson el dyl) och en sug klass ICQ/ab

Jag är pååååååååå ICQ/ag

67

Hur stor diameter klarar dina Okrasa filter? Det skulle sitta fint med ett par sådana luftfilter på min Brosol 44:or. Jag tror att ytterdiametern är runt 66mm på min Brosol.

68

Har för mig att det är 52 mm på dom Solex jag mätt vid tidigare experiment, 26-34:or.

69 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-05 01:21:21)

Fortsätter med mer detaljnörderi ICQ/ag
Nu är det förgasarnas tur. Som jag skrivit innan så ska jag använda Solex 32 pbic, dessa satt på en del Porsche, Citroen mfl.
Mina är begaganade o har suttit på en Porsche, men nya finns att köpa från CTA i Norrtälje http://www.ctaservice.se/, dom verkar ha både 32 och 34 pbic.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/285800x600_zpsf65ebbec.jpg
Eftersom mina var lite slitna behövde dom nya bussningar i spjällaxellagringen och det fixade en verktygsmakare och tillika Porscheentusiast åt mig. Får slipa till bussningarna på insidan med en konisk slipkon.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/271800x600_zps154b7a70.jpg
Nu är det spjällaxelns tur, så här ser den ut med originalskruvarna som håller spjället, stör luftflödet en del Default/yikes
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/276800x600_zpsbe0534d5.jpg
Det måste åtgärdas. Upp i svarven med en insex M4 bult.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/267800x600_zps5d92d0ef.jpg
Svarava ner skallen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/269800x600_zps50dc5ee7.jpg
Så här blev det, original vs nersvarvade
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/274800x600_zps3b743d82.jpg
Spjällaxeln rundas av o allt provmonteras
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/278800x600_zpse43c9e60.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/282800x600_zps366439fe.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/281800x600_zpscc2198f5.jpg
Skruvarna låses med locktight, klart ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/291800x600_zps90059046.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/293800x600_zps4d49e8e1.jpg

70

Bengt H skrev:

Fortsätter med mer detaljnörderi ICQ/ag


..men ack så viktigt ,både för flöde , självkänsla och 0,23 hk eller nåt sånt !  ICQ/ag

You´ll never know...

71

m.helsing skrev:
Bengt H skrev:

Fortsätter med mer detaljnörderi ICQ/ag


..men ack så viktigt ,både för flöde , självkänsla och 0,23 hk eller nåt sånt !  ICQ/ag

ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

72 Senaste redigerad av Bengt H (2011-05-15 21:48:28)

testar nya bildfunktionen ICQ/ab

Post's attachments

329 [800x600].JPG, 130.91 kb, 800 x 600
329 [800x600].JPG 130.91 kb, 262 downloads since 2011-05-12 

73 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-20 21:01:11)

Länge sen en uppdatering ICQ/ad men det händer lite då o då ICQ/ab

I en bil med trimm känns det lite kul o ha några extra mätare o glo på å en oljetrycksmätare är ju praktisk också. Själva mätaren fanns i gömmorna o en givare hittades på Maikäfer marknaden i Hannover, men den ska ju dit också Default/hmm . Enda hålet som finns är ju till oljetryckskontakten. Har inte hittat någon T historia som funkat bra så jag tillverkar en banjohistoria själv. Så här bör den sitta för att inte vara allderless för mycke i vägen för annat, kanske inte så vacket.... ICQ/ad
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/348800x600_zpsfad7a64e.jpg
Jag börjar med själva banjon som givaren ska skruvas i. En alubit från skrotlådan sågas ner till 20 x 20 mm, med en "Granlundare" görs en försänkning då givaren ska sitta lite offset.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/343800x600_zps69a2edce.jpg
Biten kapas o andra änden snyggas till o borras/gängas M10x1 för givaren
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/346800x600_zpsda471f84.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/350800x600_zpsb63784a3.jpg
Sen börjar slipningen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/352800x600_zps96750af0.jpg
Färdig
En banjoskruv får också tillverkas, oljetryckskontakten måste flyttas ut ca 40 mm för att gå fritt från blocket, så här blev skruven
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/357800x600_zps9d9e1535.jpg
Här är det färdiga arrangemanget
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/361800x600_zpse0f073f5.jpg
På plats
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/391800x600_zpsc1b606c3.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/392800x600_zps5f40150b.jpg

74

Bengan du är grym! Blir riktigt bra det här ICQ/ag

75

Tackar