Bengt H skrev:Nja, har visserligen ett gäng kompressorer, Judson, MAG o Italmeccanica men min rasnoja har hittills hållt mig ifrån extraprylar som behöver både smörjning o remmar
.
Soltakaren har en motor snarlik som projektmotorn men med en Express dubbelförgasarsats, höjd komp o en något vassare kam, ger 41hk men med mindre vrid. Detta var min första trimmade 30 hk, byggdes 98/99 o har tuffat på bra sen dess med bla 4 Tysklandsresor
![]()
-55:a ovalen har en 1620cc med Okrasa toppar (äkta vara...) o är i sin andra version. Första var 74 x 77,5 dvs Porschevev o originalcylindrar i första öd, samt en Hedlund kam, gav 64 hk. Blev dock inte så långlivad (150 mil) då kammen gav upp på väg till HO 2005, hade för hårda ventilfjädrar som gjorde att lyftarna gick igenom den lilla härdning som var kvar efter omslipningen
. Version 2 så blev det mer cc med hjälp av borrade Porschecylindrar, den gamla kammen hade trevliga värden så en sån nytillverkades, pumpar ut 81hk
, still going strong.
Hej Bengt.
Funderar på det du skriver om omslipade kammar.
Hur gör man idag, härdar man om kammarna efter slipningen?
Mogge
Härden är väl runt 1,5 mm djup.
Nej man brukade inte härda om dom, det man slipar bort är mest på bascirkeln där fjädertrycket är mindre sen minskar djupet man slipar ju närmare nocken man kommer.
Idag är en bättre lösning att låta JPM göra en ny kam, han har nya ämnen och kan göra den exakt som man vill ha den