401

n2c_coxiste skrev:

Hello From France....
Saw this nice Ovali @ EBI#5, very nice one.....

PS: where can we find this BH Tuning manifolds?

Regards,
Greg, N2C_coxiste.

Hello Greg !
My friend Bengt arrived home from a trip yesterday.
He may answer you , cus I Dont know if he have some  manifold ready to sell.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

402

Hi Greg
I have some for sale, 28mm in small end, drilled for 28-30 Solex carbs, price is 300 euro.
If you whant to use other carbs I drill them in what patern you whant.

Best regards Bengt

403

This is the manifold I have in stock right now, drilled for 28-30 carbs. If you whant to use other carbs or turn them in another way I will make them in 3 months.

Post's attachments

2013-07-05 13.46.24.jpg, 92 kb, 640 x 480
2013-07-05 13.46.24.jpg 92 kb, 290 downloads since 2013-07-05 

404

Hi!
look good........
I will take a pair just at the end of the month, if not sold. (ok pour 28/30pci)
I saw you nice oval cab @ EBI5, realy great....
Greg.

Looking for 1953 Ragtop. ;-)
Greg, France - 62215 - OYE PLAGE.
                                          Thank you.

405 Senaste redigerad av Bengt H (2013-07-06 20:41:02)

Great thanks, I will hold a pair for you til the end of the month. Pm me then so we can sort out the details

Thanks for your nice words about my cabrio ICQ/ag

Regards Bengt

406 Senaste redigerad av TobiasL (2013-08-25 19:12:28)

Mohawk skrev:

Lustig att du skriver att man inte skall ha vakum. Jag läste om ett företag i USA som reparerar brosol och Okrasa. De skrev en lång artikel att dessa förgasare inte fungerar bra utan vakum på fördelarna. De erbjuder även att bygga om 009 så att man får vakum.

Förgasarna, Solex 32 BPIC, användes av Prosche i flera olika motorer. Alla dessa hade rena centrifugalfördelare. Okrasa däremot använde samma förgasare med 30 hästarens original vakuum/centrifugalfördelare.

Jag har skrivit lite mer kring det på:
http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/ … elare.html

407

Hej Tobias, har nu läst din blogg, MYCKET trevlig o läsvärd  ICQ/ae  , tack för den, ska följas framöver ICQ/ag  ICQ/ag

408

Tack Bengt! Som du förstår inleder jag mitt motorprojekt med en rejäl dos teoristudier. ICQ/ab

409 Senaste redigerad av Bengt H (2013-09-01 19:39:18)

Ja Tobias det är kul med teoristudier också, trevligt med din Okrasautredning, jag blir inte heller klok på deras uppgifter om kompet har sett många olika siffror Default/hmm

410 Senaste redigerad av Bengt H (2013-12-15 17:41:07)

Så vad har hänt under sommaren då? Jo efter midsommar åke jag ner till Hessich Oldendorf och hängde på ett gäng Svenskar som skulle vidare ner till Belgien och European Bug In. Färden gick från H-O sydväst på småvägar genom Bergiches Land ner till Moseldalen, sen till Nürburg Ring, vidare till Spa i Belgien. Efter Spa blev det en träff hos Pat Perfomance, kvällsträff i Waterloo för att sedan dra ner till EBI som hålls på Chimaybanan längst ner mot gränsen till Frankrike.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-06-24171551_zps6854a87b.jpg
Moseldalen var mycket vacker, kommer att besöka den igen.

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-06-24172807_zps83262195.jpg

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-06-23212820_zps0ff111bf.jpg
På kvällarna blev det gärna en bra restaurang, Haxe var en favorit som provades ett flertal gånger, vissa frossade även i desserter....

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-06-27121101_zps84351591.jpg
Nere vid Chimay bodde vi på en gård ute på landet, här är Mohawk o undertecknad på väg dit på småvägar ute i den Belgiska buchen.

411

Hmm,ser inga bilder??? ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

412 Senaste redigerad av Bengt H (2013-09-01 20:39:01)

Nä inte jag heller.....va har jag nu gjort för fel?????

Edit: nu funkar dom ICQ/ad

413 Senaste redigerad av Bengt H (2013-09-01 22:18:23)

Ok nu fortsätter vi... Vintage speed har ju växt en del dom senaste åren men det syntes inte så mycket på EBI, visst fanns där väl en del men trodde nog det skulle vara mera men här är några exempel på vad som fanns.
 
Obearbetade gamla Okrasatoppar har vi sett förr och det är ju en trevlig syn...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-06-28141955_zps2403bca3.jpg
...men prislappen på 10 papp avskräcker  ICQ/ac

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-06-30115542_zpsed2de6cf.jpg
Alejandro Martin från Belgien har lite gamla prylar men har specialiserat sig på att nytillverka div gamla speedgrejer. Express 2 förgasarkitt kan inhandlas komplett eller dom prylar som man ev behöver. Div lösa prylar till MAG och Judson kompressorer finns också.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2013-07-31165934_zpse1eea842.jpg
Detta var vad jag köpte för ett framtida projekt  ICQ/ad  2st 34pci, 010 fördelare och en Treuhaft djupsump samt några småprylar till min -49:a
BBT hade en stor monter med div bilar o delar. Dom är återförsäljare för Speedwell USA och nu kunde jag fingra på dom höglyftande vipporna ICQ/ae  jag endast sett på bild innan, dregelfaktorn var hög, blir en order i höst. Deras 30 hk kam såg hyfsad ut men behöver en gradning för att få högsta betyg ICQ/an

Ordningen på träffen var inget vidare o festandet var mer än vad jag tycker är ok  ICQ/ac  det är kul att ha varit där men jag åker nog inte dit igen. Hemfärden gick via en övernattning i Münster upp igenom Tyskland o Danmark till Helsingör där enda malören inträffade, när jag skulle starta var startmotorn helt död Default/yikes  men Jonas och Micke puttade så gärna igång mig ett par gånger och när jag kom hem så startade den precis som vanligt igen.......och det har den fortsatt med sen dess, ev kan det vara mekanismen som skjuter in drevet som behöver en liten genomgång då den är helt orörd. I övrigt har den funkat precis som den skulle i sommar och ett besök hos Besikta i Halmstad var också odramatiskt.
På "att göra" listan för vintern är dom tidigare nämnda vipporna samt en växellådsrenovering då den låter illa o slänger ur 1:an då och då Default/hmm

414

Denna gång ska vi ägna oss åt lite mysmek  ICQ/ab  med fördelare, men först lite historik ICQ/ad .
VW hade fördelare med enbart mekanisk förställning på alla 25 hästare, fördelaren som användes hette VE4 BRS 383, satt -48 till -53, samma på både typ 1 och buss.
21 dec -53 kom 30 hästaren då fick typ 1 en fördelare med både mekanisk och vacumförställning, den hette då VJU4 BR2. Bussen hade inget vacum på sin fördelare och den hette VJ4 BR2. Efter någon månad ersattes dom av VJU4 BR3 resp VJ4 BR3, ändringen hade att göra med att grundtändningen flyttades från 5 till 7,5 gr.
31 aug -54 fick 30 hästaren plana kolvar och med det höjdes kompet till 6,9 o då blev det nya fördelare igen, nu heter dom VJU4 BR8 resp VJ4 BR8.
Nån gång under -58 ( hittade inte datum i skrivande stund...)kom en liten ändring då dom införde radioavstörning på fördelaren och då heter dom VJUR4 BR8 resp VJR4 BR8. 
Med lite historia i ryggen återvänder vi till verkligheten. Det är varit nästan "lag" på att man ska ha en fördelare med mekanisk förställning på en trimmad VW, (åtminstone har jag uppfattat det hela så...) så när jag byggde motorn var det en sådan som skulle dit. Jag och många andra har tidigare använt bussfördelare med gott resultat så en NOS från -55 användes. Under bromsningen efter renoveringen och uppdateringen för 1,5 år sen tyckte Johannes att en fördelare med vacum nog skulle göra något lite till då vi fick kompromissa lite med tändningen för att den inte skulle spika vid fullt pådrag (högt cylindertryck). Det där har legat o gnavt lite i bakhuvet sen dess och efter att ha läst TobiasL:s blogg med bla fördelarhistorik så var jag ju bara tvungen ICQ/ad  att prova.
En fin VJUR4 BR8 letades fram och så testade jag med att suga i vacumklockan, då ska brytarplattan röra sig, hände inte ett smack mer än att jag blev svimfärdig.......... Plockade bort vacumklockan och provade den löst med samma resultat ICQ/ac  Plockade bort och provade ett par till och endast en av dom rörde på sig. Varför är dom så stela??? Öppnade en klocka för att kolla å det är ju inte så konstigt, membramet är av något slagsgummimaterial och var hårt som bakelit  Default/yikes  Default/yikes hur många kör omkring med icke fullt fungerande fördelare?? ICQ/ad
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9270117800x600_zps35e89c4e.jpg
Nåväl min "fina" BR8 var ju rätt skitig och lite rostig invändigt så en fullständig sanering behövdes. Efter att låsringstråden(eller vad man ska kalla det) i nerändan pillats bort så är det bara att driva ur låspinnen, sitter ganska hårt men om man använder en aluminiumbit som mothåll så går inget sönder eller blir krokigt ICQ/ag Sen är det bara att lossa div små skruvar så får man isär hela paketet.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9190103800x600_zps8de6b5ba.jpg
Det gäller att hålla reda på alla shims och slitbrickor
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9190106800x600_zps06cd06ef.jpg
Vikter och fjädrar ihopbekat Default/hmm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9190104800x600_zpsd9a07341.jpg
Vikterna är samma som i bussfördelaren, dom har samma mekaniska förställning men vacumet lägger på ytterligare ca 10 gr.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9190107800x600_zpsa9cd8b98.jpg
Så här ser det ut när det är rengjort och uppsmörjt, vikterna måste löpa helt fritt och lätt, får inte ta i eller hugga någonstans.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9190110800x600_zps0276b2d5.jpg
En gammal original kondensator fick jag som den termosnörd jag är lov att sätta dit.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P9250112800x600_zpsc1b4a793.jpg
Sen sattes den fungerande vacumklockan dit.
Hur skulle man nu ställa in den här apparaten då Default/hmm Snackade med Johannes och han sa att jag skulle justera den likadant som den gamla fördelaren utan vacumet inkopplat. Det är ju lite knepigt då jag inte har nån graderad remskiva men då kom jag på att man kunde sätta en gradskiva på motorn ist. Gjorde en i plåt som jag stansade in graderingen på, från 7,5 till 45 gr, som sen skruvade fast på motorn. Ett vitt streck på remskivan hjälper avläsningen avsevärt....
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/PA030153800x600_zps720a8229.jpg
Med stroboskopslampan driven av ett 12V batteri så kan även en 6V bil justeras ICQ/ag så då kunde jag läsa av att på tomgång låg förställningen med den gamla fördelaren på 17-18 gr och vid fullt utslag på 35 gr. Ur med den gamla fördelaren och i med den nya som justerades likadant, a "piece of a cake" ICQ/ad vacumet kopplades på o nu blev det liv i luckan.... det vita strecket for iväg upp mot 55gr eller nåt sånt Default/yikes  va i f..... borde inte varit mer än ca 10 gr  Default/hmm  ICQ/ad felet borde ligga i vacumklockan då det funkade fint innan den kopplades in. När jag skruvad av den så såg jag att jag vänt på en specialåsmutter som även var en begränsare för utslaget i vacumklockan, vände på den och nu blev det mer rimligt utslag, nu blev det 43-45 gr på max. Hur det funkar på längre turer får framtiden utvisa (den gamla finns med i bagaget...) men med några mils provkörning tycker jag att det känns som att motorn går mjukare och svarar lite bättre men det kan mycket väl vara inbildning också ICQ/ag  ICQ/ag

415

Underbar läsning Bengt när man ligger på ett hotel och vaknar kl 04:03 och inte kan sova ICQ/ab

416

Proffsig beskrivning Bengt!
Imponerande noggrannhet som vanligt  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

417

Intressant läsning... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

418

Hur gjorde du rent delarna? Våtslipade du?

Och var hittar du delar? Har du lager sedan innan?

Samt hur blir det med vacuumet om du kör med två förgasare? Gör du som bensinslangen å delar upp den till de två förgasarna?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

419 Senaste redigerad av Bengt H (2013-10-07 08:48:25)

Rengöringen fixas smidigt med en roterande halvmjuk stålborste i borrmaskinen ICQ/ab  delarna finns på mitt skrotlager ICQ/ae ......har hållt på en stund nu..... ICQ/ad
Var jag tog ut vacumet glömde jag skriva om Default/hmm  monterade en nippel i ena banjokopplingen på utjämningsröret mellan insugen, verkar funka bra, men det går lika bra att sätta den på insuget eller förgasarfoten om det finns uttag där, huvudsaken är att det är under spjället.

420

Så här ser vacumanslutningen ut, nippeln kommer från en vanlig 28pci förgasare ICQ/ab

Post's attachments

2013-10-07 14.29.11.jpg, 128 kb, 640 x 480
2013-10-07 14.29.11.jpg 128 kb, 266 downloads since 2013-10-07 

421

Bengt H skrev:

Rengöringen fixas smidigt med en roterande halvmjuk stålborste i borrmaskinen ICQ/ab  delarna finns på mitt skrotlager ICQ/ae ......har hållt på en stund nu..... ICQ/ad
Var jag tog ut vacumet glömde jag skriva om Default/hmm  monterade en nippel i ena banjokopplingen på utjämningsröret mellan insugen, verkar funka bra, men det går lika bra att sätta den på insuget eller förgasarfoten om det finns uttag där, huvudsaken är att det är under spjället.


Okej! Som jag trodde helt enkelt! Skrotlager är något bra att ha. Håller på att bygga upp ett.. För en som inte varit med ett tag ICQ/ad

Smart att sätta den där. För då slipper du två rör till fördelarna. Något som skulle kunna testas är att just ha två rör? Om det nu fyller något syfte..  ICQ/ad

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

422

Den stora nyttan med vacuum förställning är att är att man får rätt tändläge när man kör i jämn fart och har då relativt högt vacuum men inte så högt varv.

På en tvåliters motor gör det upp till nån dl per mil eller lite mer.

Och anledningen till det, är att tiden det tar för bränsleblandningen att brinna är längre om blandningen är mager, och man vill ju att allt ska ha brunnit färdigt när kolven nått TDC. 
Men vacum klockan  det kan göra nytta vid andra körlägen också

jag undrar om du inte får vacuumpåslag vid tomgång när du har uttaget där du har det.

Normalt brukar man han en anslutning på förgasaren som inte ger nått vacuum innan man öppnat spjället lite, så kallat "ported vacum).

Tycker 17-18 grader låter mycket i grundtändning, kan det bero på att slaget i fördelaren inte är tillräckligt, så man inte kunde komma upp till 43 grader, utan att ha 17 i botten?

En annan viktig grej är tändkurvan, som regleras med fjädrarna, och stämmer inte den kan motorn kännas slö. För brant ger spikningar för flack motorn blir slö.
Men rätt kurva kan känna som 10 häst ;-)

Ursäkta det ostrukturerade inlägget........

"ljushuvud"

423

Gillar ostrukturerade inlägg ICQ/ab
Jag blev rekommenderad att sätta vacumuttaget under spjället, rätt eller fel, don´t know ICQ/ad . VW har själva mixtrat med de också, från -54 när dom började med vacum och upp till -59 så satt vacumhålet precis ovanför spjället, ca -60 så flyttades det ner till under spjället och även på dom 34hk förgasare jag har så sitter vacumhålet nedanför spjället.
Jo jag har fullt vacumpådrag även på tomgång, motorn verkar gilla det för tomgångsvarvet höjs när vacumet kopplas på. Fjädrarna och vikterna har jag inte labbat med utan dom är orörda. I "How to hot..." står det att en viss förbättring kan uppnås på bussfördelaren om man bara kör med en fjäder för snabbare utslag, men våra prov på bromsningen talar lite emot det.... Default/hmm

424 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-10-08 09:52:26)

du har well inte förstort hål i röret
Vi brukar ha 1,5mm så man inte får störningar av pulsen i röret
Har inte fått tag i micke med F bänken
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

425

Röret är 2,8 mm invändigt. VW själva har ett litet hål i förgasaren.....1,5 skulle jag tro......hur uppför det sig när man har för stort hål??