Den stora nyttan med vacuum förställning är att är att man får rätt tändläge när man kör i jämn fart och har då relativt högt vacuum men inte så högt varv.
På en tvåliters motor gör det upp till nån dl per mil eller lite mer.
Och anledningen till det, är att tiden det tar för bränsleblandningen att brinna är längre om blandningen är mager, och man vill ju att allt ska ha brunnit färdigt när kolven nått TDC.
Men vacum klockan det kan göra nytta vid andra körlägen också
jag undrar om du inte får vacuumpåslag vid tomgång när du har uttaget där du har det.
Normalt brukar man han en anslutning på förgasaren som inte ger nått vacuum innan man öppnat spjället lite, så kallat "ported vacum).
Tycker 17-18 grader låter mycket i grundtändning, kan det bero på att slaget i fördelaren inte är tillräckligt, så man inte kunde komma upp till 43 grader, utan att ha 17 i botten?
En annan viktig grej är tändkurvan, som regleras med fjädrarna, och stämmer inte den kan motorn kännas slö. För brant ger spikningar för flack motorn blir slö.
Men rätt kurva kan känna som 10 häst ;-)
Ursäkta det ostrukturerade inlägget........
"ljushuvud"