301

Spänningen är nu oliiidlig. Ge pöbeln vad pöbeln vill ha, Bängt! ICQ/ad

Mot Hessisch 2017!

302 Senaste redigerad av Bengt H (2012-05-04 21:48:24)

"Mycke skrik för lite ull sa bonden som klippte grisen" så kan man väl sammanfatta dagen. Men vi ska inte gå händelsena i förväg.

När jag kom till Johannes så var där en BMW M6 före som skulle ha en mätning gjord, skulle ha 505hk enligt pappren o hade 495... det är inom snubbelmånen iaf ICQ/ab
Sen var det min tur. Ändringarna som jag gjort från ifol är en milt omslipad kam samt nytillverkade "Okrasa style" luftfilter med KN insatser, gamla filten var original Okrasa men dom silar bara bort småfåglar o makadam, inte nåt vidare egentligen, men ingen restrektion iaf.
Första körningen gav sämre effekt än i höstas men den gick väldigt fett (svartrök), märkligt då bestyckningen var likadan som innan ICQ/ad . Efter att provat fram bästa tändläget ökade vi på emussionsmunstyckena, gick från 190 via 200 upp till 220 å nu var svartröken borta o effekten blev bättre. Labbade lite med huvudmunstyckena också men landade på 127,5 som innan.
Maxeffekten för dan blev 44 hk, vilket var någon häst mindre än förväntat ICQ/an  vridet 88,5 nm vid 95km/t (förut 89,5 nm vid 92km/t  ICQ/ad ).
Om man då går till avdelningen bortförklaringar Default/lol  så är det små marginaler jag jobbat med som till viss del ligger innom dagsformen, lufttryck, syremättnad i luften mm, det korrigerar iofs bromsbänken men inte full ut....

Vad kan då behöva fixas med för att få fatt i dom extra hästarna? Provade utan luftfilter o såg en liten ökning på högre varav, större filterarea skulle kunna avhjäpa det ( större Knechtburkar redan fixade återstår att se om det finns en insats om passar ). En annan fördelare, det var svårt att få till bra tändning på både mellan o fullt(nåja) varv, enligt Johannes så skulle en fördelare med vakumförställning vara värt o testa, motorn behöver mycke förställning under ax men mindre på topp o det skulle en vakumfördelare fixa, hmm. Avgaseriet finns nog en del motsånd kvar i trots att jag korkat upp det en del, ormbo?? njae tycker dom är så fula, vi får se.

Var det nu värt att trixa med en annan kam?? nja kanske inte om man tittar direkt på siffrorna, då var det dyra hästar, men motorn känns något piggare iaf. Erfarenhetsbanken har dock fått en rejäl insättning å det är ju inte fel ICQ/ag mycke intressant å roligt har det varit också ICQ/ag

303

Intressant läsning iallafall !

304

Finns det ventillyftdiagram att få tag på för VW och Porsche 356 kammar?`
Jag tänker mig något liknande som finns för Norton på följande länk:
http://atlanticgreen.com/camsurvey.htm

305

Instämmer helt med det du säger Bengt!

Mycket intressant och roligt har det varit att läsa. Jag är istort sett helt nybörjare på motorer och har inte haft så stort intresse innan men nu har det blivit lite blodad tand på detta med vintage speed. Har läst tråden flera gånger och kommer säkert att läsa den flera gånger till. Mycket lärorikt.

Yogi

306

Här är ett dokument om kammar o ventilfjädrar som ledde mig rejält framåt för några år sedan.
Nu är applikationen engelsk hoj från tiden med hemisfäriskt förbränningsrum och överlappande ventilbanor men ändå.

http://www.velocetteowners.com/qanda/ev047.htm

Sedan finns det faktiskt lite "VW content"  ICQ/ad

Sten vW

307

Tråkigt att effekt målet inte nåddes ICQ/ac

Har vart en riktigt intressant resa dit, kanon kul att få följa dina maskinjobb och funderingar hoppas att det "negativa "resultatet gör att du fortsätter i samma stil med små förbättringar och nästa bromsning "då jävlar".

Det här är en tråd man läser i varje gång den uppdateras.
Om man ser till bestyckningen så verkar någon "förbättring" minskat fyllnadsgraden.Hur som haver riktigt rolig tråd som jag önskar skall uppdateras kontinuerligt ICQ/af

221-72

308

Tråkigt att effekt målet inte nåddes ICQ/ac

Har vart en riktigt intressant resa dit, kanon kul att få följa dina maskinjobb och funderingar hoppas att det "negativa "resultatet gör att du fortsätter i samma stil med små förbättringar och nästa bromsning "då jävlar".

Det här är en tråd man läser i varje gång den uppdateras.
Om man ser till bestyckningen så verkar någon "förbättring" minskat fyllnadsgraden.Hur som haver riktigt rolig tråd som jag önskar skall uppdateras kontinuerligt ICQ/af

221-72

309

Ja det var ju lite överraskande faktiskt, hade nog trott på någon Hk mer än förra versionen. Hur ser effektkurvan ut i förhållande till förra motorn? Den kanske blev bredare och det är därför den känns piggare? Annars brukar alltid de första turerna på våren kännas mycket piggare än de sista på hösten.

Annars kan jag bara instämma med övriga att det är kul att var med på din resa.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

310 Senaste redigerad av Demian (2012-05-05 15:57:02)

mettis skrev:

Intressant läsning iallafall !

X2

Det var ju projektet som var intressant.  ICQ/ab

311

Demian skrev:
mettis skrev:

Intressant läsning iallafall !

X2

Det var ju projektet som var intressant.  ICQ/ab

X3
Ja, vilket projekt, en av dom mest intressanta här på BV ICQ/ab

312 Senaste redigerad av Bengt H (2012-05-05 21:04:01)

Tack alla, motorn blev ju starkare men inte riktigt så "stark" som vi trodde.....vilket ilandsproblem ICQ/ad Default/lol

Effektkurvan är identisk upp till 3000 v/m där den gamla börjar plana ut, där fortsätter den nya upp till 3500v/m innan den börjar plana ut.
Vridkurvan är nästan identisk till 3000 v/m där den gamla faller snabbare än den nya, ska se om jag kan illustrera det så småningom.

Nu blir det nog en paus på motor uppdateringar, ska fixa en del annat på bilen å så ska jag KÖRA o njuta av slitet ICQ/ag

Å så en bild på objektet ifråga o hans garagekomisar ICQ/ag

Post's attachments

P5050014 [800x600].JPG, 155.61 kb, 800 x 600
P5050014 [800x600].JPG 155.61 kb, 242 downloads since 2012-05-05 

313

Sablar, det där är ju respect, tre bilar, med varsin oldspeed motor, med olika detaljer. Saknar dock en fjärde vw med kompressor, varför inte pröva en typ2, i liknande årsmodell med RHM?   ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

314

Nja, har visserligen ett gäng kompressorer, Judson, MAG o Italmeccanica men min rasnoja har hittills hållt mig ifrån extraprylar som behöver både smörjning o remmar ICQ/ad.

Soltakaren har en motor snarlik som projektmotorn men med en Express dubbelförgasarsats, höjd komp o en något vassare kam, ger 41hk men med mindre vrid. Detta var min första trimmade 30 hk, byggdes 98/99 o har tuffat på bra sen dess med bla 4 Tysklandsresor ICQ/ag
-55:a ovalen har en 1620cc med Okrasa toppar (äkta vara...) o är i sin andra version. Första var 74 x 77,5 dvs Porschevev o originalcylindrar i första öd, samt en Hedlund kam, gav 64 hk ICQ/ab. Blev dock inte så långlivad (150 mil) då kammen gav upp på väg till HO 2005, hade för hårda ventilfjädrar som gjorde att lyftarna gick igenom den lilla härdning som var kvar efter omslipningen ICQ/ac . Version 2 så blev det mer cc med hjälp av borrade Porschecylindrar, den gamla kammen hade trevliga värden så en sån nytillverkades, pumpar ut 81hk ICQ/ag, still going strong.

315

Trevliga rövar där du!

316

Testar med en liten uppdatering från telefonen ICQ/ad inte gjort det förr.

Luftfiltren som jag fått tag på, 356 till Zenit förgasare sent 50 tal

317 Senaste redigerad av Bengt H (2012-05-28 08:58:29)

Testar med en liten uppdatering från telefonen ICQ/ad inte gjort det förr.

Luftfiltren som jag fått tag på, 356 till Zenit förgasare sent 50 tal

Post's attachments

2012-05-28 07.04.19.jpg, 148 kb, 640 x 480
2012-05-28 07.04.19.jpg 148 kb, 160 downloads since 2012-05-28 

2012-05-28 07.04.32.jpg, 136 kb, 640 x 480
2012-05-28 07.04.32.jpg 136 kb, 180 downloads since 2012-05-28 

318

En liten rapport så här långt. Har kört ca 100 mil med motorn nu o allt funkar som det var tänkt, peppar peppar.... det märks att saker o ting slits in o går lättare, har fått skruva ner tomgången ett par gånger....nu står han bara o väntar på att få sträcka ut på autobahn ICQ/ae  ICQ/ae

319

Vad bra det är att kolla igenom allt, nu kan du lita mer på den, lycka till ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

320

Hände någon mer uppföljning på denna motor kombon?? mer bromsning?? ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

321

Bengt H skrev:

, sen en okomplett Excam, sen en..... ICQ/af  ICQ/af   

Nä tar en dag itaget, inte planera för mycke det kommer alltid något imellan ICQ/ab

Excam? Mannerstedts variabla kamsystem? Läste om det i tidningen motor från 52-54 nånstans men trodde aldrig att det faktiskt byggdes motorer med systemet ICQ/ab COOOOLT!!!!

Stalkar tills jag och frun är överens om att vi har råd...

322

Bengt H skrev:

, sen en okomplett Excam, sen en..... ICQ/af  ICQ/af   

Nä tar en dag itaget, inte planera för mycke det kommer alltid något imellan ICQ/ab

Excam? Mannerstedts variabla kamsystem? Läste om det i tidningen motor från 52-54 nånstans men trodde aldrig att det faktiskt byggdes motorer med systemet ICQ/ab COOOOLT!!!!

Stalkar tills jag och frun är överens om att vi har råd...

323 Senaste redigerad av Bengt H (2012-07-29 20:59:15)

michaelth skrev:

Hände någon mer uppföljning på denna motor kombon?? mer bromsning?? ICQ/ag

Nej har inte gjort några ändringar på den, har nu kört ca 550 mil o den går bara bättre o bättre ICQ/ag . Börjar bli lite inkörd nu, soppaförbrukningen har minskat någon dl o oljetempen ser också ut att gå sakta neråt. Oljetempen är en grej som ska åtgärdas så småningom, den går allderless för kall ICQ/an , omvända problemet som många andra har ICQ/ad ska byta till en mindre fläkt. Övriga ändringar som planeras är, luftfilter med större filterarea, dom jag har nu stryper något, avgassystem som flödar bättre (modifierat 356??)  samt fördelare med vakumförställning.
En bild från "toppen" av projektmotorns karriär ICQ/ae

Post's attachments

P6140299 [800x600].JPG, 134.21 kb, 800 x 600
P6140299 [800x600].JPG 134.21 kb, 163 downloads since 2012-07-29 

324

Teedee skrev:
Bengt H skrev:

, sen en okomplett Excam, sen en..... ICQ/af  ICQ/af   

Nä tar en dag itaget, inte planera för mycke det kommer alltid något imellan ICQ/ab

Excam? Mannerstedts variabla kamsystem? Läste om det i tidningen motor från 52-54 nånstans men trodde aldrig att det faktiskt byggdes motorer med systemet ICQ/ab COOOOLT!!!!

Jo det byggdes ett gäng motorer med det systemet. Vet från säker källa om 2 st som blivit slängda Default/yikes  Default/yikes  för många år sen.....sen finns det en komplett som stått på museum ett tag och så mina bitar. Gissningsvis kanske det tillverkats ett tiotal?? har också sett en motviktsvev ICQ/ae  som Mannerstedt tog fram till 30 hästaren.

Det pillades med excam även på andra motorer, finns bla en Ariel mc som är Excam konverterad.

325

Bengt H skrev:
Teedee skrev:
Bengt H skrev:

, sen en okomplett Excam, sen en..... ICQ/af  ICQ/af   

Nä tar en dag itaget, inte planera för mycke det kommer alltid något imellan ICQ/ab

Excam? Mannerstedts variabla kamsystem? Läste om det i tidningen motor från 52-54 nånstans men trodde aldrig att det faktiskt byggdes motorer med systemet ICQ/ab COOOOLT!!!!

Jo det byggdes ett gäng motorer med det systemet. Vet från säker källa om 2 st som blivit slängda Default/yikes  Default/yikes  för många år sen.....sen finns det en komplett som stått på museum ett tag och så mina bitar. Gissningsvis kanske det tillverkats ett tiotal?? har också sett en motviktsvev ICQ/ae  som Mannerstedt tog fram till 30 hästaren.

Det pillades med excam även på andra motorer, finns bla en Ariel mc som är Excam konverterad.

Klurig gubbe det där.. De hade också med ett tankeexperiment med en 5-liters V8 med Excam som skulle ge 400 hästar vid samma varv som den 5-liters V8 som kom i BMW M5 från 97 eller nåt och som tryckte ur sig just 400 hästar... Tog bara 44 år att få skiten färdig ICQ/ad

Stalkar tills jag och frun är överens om att vi har råd...