helt otroligt kul tråd att följa! och sedan att du delar med dig av allt är toppen! tack bengt!!inspirerande!!
Tack, kul om man kan inspirera lite, försöker att delge det jag lärt mig (ibland den hårda vägen ) hade själv velat läsa en del av det här innan jag började gräva i gammel bråte....
Mycket bra att du visar hur du gör, inte bara att du gör. Informativt!
Ali G
Jag suger åt mig som en svamp inför kommande motorbygget... Tackar för inspiration och information!
Det är gott jobbat bengt
När du ändå är i gång trimma pumpen på utloppet så får du mera flöde på oljan
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är gott jobbat bengt
När du ändå är i gång trimma pumpen på utloppet så får du mera flöde på oljan
/// Micke
Teach mee tiger
Om du startar med kolla så det inte är några hårda kanter om slipa bort dom sen vidga inloppet o slipa radie för att slippa kavitation på olja
sen i botten av pumpen slipa radie så suger den som den utan det blir kavitation på oljan (luft blåsor i oljan )
sen samma sak på trycksidan av botten av pumpen sen för att du skall slippa för mycke mot tryck kona olje kanalen några grader starta med mycke stor radie sen ner till noll på konan så har du fått en pump som flödar mellan 15-25% bätter än std
Ps man brukar säga om man inte ha virvlar skall man inte ha minder radie än R10
Lycka till Bengt
// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
233 2012-03-04 21:54:18 Senaste redigerad av Bengt H (2012-03-04 21:57:01)
Tackar för råden Micke, har inte rört pumparna invändigt innan men du inspirerade mej så då måste jag testa de också kollade också i "how to..." boken hur dom gjorde där å så här blev det. Inte helt finputsat än men behöver ha tag i mindre slipgrej.
Inloppet
Utloppet
I botten på inloppskammaren lutade jag kanten in under dreven lite, ska snyggas till när jag hittat en slipmoj som passar....
Häromdan kom ett paket
Tadaaa!!
1 st omslipad 30hk kam Kunde inte låta bli nu när motorn är isär
Beställde en kamprofil av Johannes som ska ge några hk till utan att öka belastningen på motorn i övrig, vevaxeln är ju inte känd för att vara jättestark om man säger så....kanske en ekvation som inte går helt ihop men om varvtalet inte ökar så mycke o alla toleranser är rätt så borde den stå pall. 0,4mm (skratta inte...) mer i lyft o ca 10 gr mer duration , ramper o negatig axeleration snällt utformat så förhoppningsvis klarar jag mig med fjädrarna som sitter i, Wolfburg Wests ersättning för originalet:D Ska bli intressant o se vad den gör
en redig värsting cam.. e ju en RAPTOR blir säkert bra!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tackar för råden Micke, har inte rört pumparna invändigt innan men du inspirerade mej så då måste jag testa de också
kollade också i "how to..." boken hur dom gjorde där å så här blev det. Inte helt finputsat än men behöver ha tag i mindre slipgrej.
Inloppet![]()
Utloppet
I botten på inloppskammaren lutade jag kanten in under dreven lite, ska snyggas till när jag hittat en slipmoj som passar....Häromdan kom ett paket
![]()
Tadaaa!!
1 st omslipad 30hk kamKunde inte låta bli nu när motorn är isär
Beställde en kamprofil av Johannes som ska ge några hk till utan att öka belastningen på motorn i övrig, vevaxeln är ju inte känd för att vara jättestark om man säger så....kanske en ekvation som inte går helt ihop men om varvtalet inte ökar så mycke o alla toleranser är rätt så borde den stå pall. 0,4mm (skratta inte...) mer i lyft o ca 10 gr mer duration , ramper o negatig axeleration snällt utformat så förhoppningsvis klarar jag mig med fjädrarna som sitter i, Wolfburg Wests ersättning för originalet:D Ska bli intressant o se vad den gör
![]()
Så ja det blir super med pumpen
Skall du flyga fram i sommar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tvätta block o kyl, 2 steg fram o 1 bakåt . Detta blocket har ju inte gått mycke så här finns ingen koksning eller annant som bränt fast så jag kör med lacknafta tvätt. 10 liter i en stor balja, en borrmaskinsdriven vattepump från Biltema o en slaktad kyl är ingredienserna. Det är en jäkla bra kapacitet på pumpen så borrmaskinen behöver bara gå på sakta varv ( det är inga problem att dra iväg en stråle på flera meter, fråga inte hur jag vet...
) körde en hel förmiddag i båda hålen. När pumpen gått ett tag o det sputar mycke på något ställe så pluggar man med en träplugg o då sprutar det mer på andra ställen, på så sätt kan man jobba sig igenom hela blocket, jag tycker det funkar bra, skiten sedimenterar o lägger sig på botten av baljan. Därefter blåsa med tryckluft, ett vanligt blåsmunstycke men med en bit bromsrör i koppar påskarvat längst fram så kan man bocka röret lätt o komma åt att blåsa på många knepiga ställen, verkar det rent o fint det man blåser ut så blir det sen 80gradigt varmvatten i kanaler o även utanpå, renblåsning igen o sen är man färdig
Kylen jag visade innan i tråden skulle också spolas igenom
men här blev det lite jobbigare, då det blev en del fint stoft på botten av baljan.....efter att ha silat bort skiten tre gånger insåg jag att den här kylen var nog inget att ha...innan den hamnade i skrotbingen öppnade jag den o det var inte vackert
Rost o mått svart stoft
å i botten hittades mer
Denna kylen har jag köpt på någon marknad, renoverad o igenpluggad så trodde man att den skulle va ok men icke sa nicke. Hade jag inte tvättat den ordentligt så hade jag aldrig sett det här o då hade motorn fått sig en ordentlig påfyllning med skräp
Nu håller jag på att byggat ett filter å nästa kyl ska tvättas på samma sätt så då får vi se hur den är innuti
Gött att du byggt en hel tvättanläggning Bengt. Kommer ner i helgen så får du ta mitt med om jag fått ner allt i delar tills dess
Gött att du byggt en hel tvättanläggning Bengt. Kommer ner i helgen så får du ta mitt med om jag fått ner allt i delar tills dess
Ha ha så kul är det inte o slabba med lacknafta, du får gärna låna min bråte när jag är färdig
Härligt jobb med tvätten,gav ju onekligen ideer(som om man inte hade nog av sådana,men iallafall...)innovativt och lite Kajsa Warg,gillar jag!
late,
in love,
and a little drunk..
0,4 mm... är det kvalgränsen för "Low performence" ?
Du ska inte svarva ur o sätta i en o-ring i olje pumpen när du ändå håller på? Var reportage om gene Berg hur de gjorde med sina olje pumpar i senaste hot vw.
0,4 mm... är det kvalgränsen för "Low performence" ?
244 2012-03-10 22:06:53 Senaste redigerad av Bengt H (2012-03-10 22:07:12)
Du ska inte svarva ur o sätta i en o-ring i olje pumpen när du ändå håller på? Var reportage om gene Berg hur de gjorde med sina olje pumpar i senaste hot vw.
Nej ytterdiametern är det nog inget fel på så det ser jag ingen anledning till, har aldrig haft problem med det
johan81 skrev:Du ska inte svarva ur o sätta i en o-ring i olje pumpen när du ändå håller på? Var reportage om gene Berg hur de gjorde med sina olje pumpar i senaste hot vw.
Nej ytterdiametern är det nog inget fel på så det ser jag ingen anledning till, har aldrig haft problem med det
Man ska inte reparera det som inte trasigt är!
Ali G
Mohawk skrev:Gött att du byggt en hel tvättanläggning Bengt. Kommer ner i helgen så får du ta mitt med om jag fått ner allt i delar tills dess
Ha ha så kul är det inte o slabba med lacknafta, du får gärna låna min bråte när jag är färdig
![]()
LÅt Mohawk slabba med AVfettning så kanse han lärsig någon gång
Är det några mera fräna saker på gång
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
LÅt Mohawk slabba med AVfettning
så kanse han lärsig någon gång
![]()
Är det några mera fräna saker på gång
/// Micke
Nja fräna saker vet jag inte....nu är det nog mest hårt arbete som gäller för att få ihop skiten
plöjt igenom tråden, RIKTIGT imponerande över dina kunskaper!
Kommer följa denna med spänning!
Tack Fredrik.
Har fått veven från slip o balansering, gjorde lite kringutrustning för att justera in kammen, uppdatering kommer
250 2012-04-01 15:55:31 Senaste redigerad av Roadkill (2012-04-01 15:57:59)
Bengt: Jag har för mig att du gjöt dina insugningsrör själv??
Och att du skulle gjuta ett mindre parti till försäljning.
Är detta gjort och finns det några till salu???
Och jag beundrar verkligen din kunskap och dina lösningar i detta motorbygge, Hatten av..