Minns när allt var så där nytt å fin målat... sedan fick man plocka i och ur motorn några gånger, ta av fläktkåpan lite å vips var inte allt lika fint längre
Kan komma på mig själv med att putsa bort en skitig tumme på dom nymålade kåporna ibland har ju fått dra fläktkåpan av o på några gånger redan o det märks.
vw typ-1 1967
177Svar av Malman802015-01-11 19:10:22Senaste redigerad av Malman80 (2015-01-11 21:17:11)
Malman80
Rising Star
Offline
Från: Anderstorp
Registrerad: 2012-08-17
Inlägg: 893
Bra dag idag! Idag fick den vakna till liv för första gången. Ca 20 min inkörning utav kam o lyftare. Byggde upp oljetryck först utan problem. I med stift o sen på det igen. Startade oförskämt lätt! Upp till runt 2000 varv o sen var det bara o hålla koll på oljetrycket och krypa med ficklampa o titta efter läckor. Trycket låg på stadiga 3-3,5 bar hela tiden.
Men utav någon anledning så gick det inte ställa tändningen med provlampa. Beror det på att det är brytarlöst nu eller? Tappade oljan och den såg fin ut, känns bra! Så det som står på tur är att ställa tändningen ordentligt. Ska låna en strobo utav en bekant. Synka förgasarna o få dom o lira ihop. Fick nått knas med gasvajern under inkörningen, ser ut som att röret den löper i helt plötsligt är för kort Nått som måste fixas till nästa start iaf. Sen om någon har ett bra tips på tändstiftsverktyg, ofantligt trångt nu med dubbelgasarna. Tyckte det var trångt innan... Vad har ni andra? Vill inte göra luckor. Men helt klart en go känsla av att MIN första helt egenbyggda motor bara drog igång o faktiskt verka funka rätt bra På återkommande...
En dum fråga kanske... Hur lägger jag upp en direkt länk till en film? Alltså så själva filmen syns direkt i tråden. Tycker själv det är jobbigt o trycka på en länk...
186Svar av Malman802015-02-02 20:01:28Senaste redigerad av Malman80 (2015-02-02 20:12:15)
Malman80
Rising Star
Offline
Från: Anderstorp
Registrerad: 2012-08-17
Inlägg: 893
Går i väntans tider efter barmark! Vill ju bara prova o mecka lite med förgasarna! Har småpillat lite så får väl bjuda på det då. Köpte av PPRMicke en rulle till gasvajern, visade sig att han hade mer prylar av Joe Bence så jag köpte även snabbsprintar till motorluckan och en båge för att hålla uppe luckan. Fin fin grejer det där! Har målat luftfilterhållarna svarta, mest på prov men tycker det blir så bra så det blir en keeper! Nu ser motorn ut som jag hela tiden tänkt mig! Äntligen en motor som matchar utseendet på bilen! Fick med en "cab" lucka när jag köpte bilen men den var så dåligt lackad så jag fick byta till orginalet rätt snart. Men jag har alltid sneglat på det där den har hängt på väggen ett par år nu, så efter har läst och blivit inspirerats av Rogga här på forumet efter han började med sin -56 callook o sin cablucka bestämde jag mig för att skicka min på lack! Efter första försöket fick lackeraren ta tillbaka den direkt. Inte i närheten av rätt färg och bra gjort. Så idag fick kag tillbaka den igen. Nu stämmer färgen kanske inte 100, men väl 95 och själva jobbet typ samma. Orkar inte tjafsa mer utav kör med den som den är nu. Tycker att bilen passar riktigt bra med denna lucka! Eller?? Problemet är väl bara hur det blir och ser ut i motorrummet efter regn och tvätt... Nu går det inte dölja nått här bak längre
Finns ju regnskydd orginal till dessa luckor. Men kanske inte passar med dubbla gasare, en plåt som täcker för gallren så man inte ser in och att regnet transporteras till botten av luckan
Man tvättar ju av motorn samtidigt som man tvättar resten av bilen och det fungerar utan extra skydd på alla bilar efter -71 när den gälade luckan kom på alla utom 1200/standard så varför skulle det inte fungera på din?
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!" Ali G
Man tvättar ju av motorn samtidigt som man tvättar resten av bilen och det fungerar utan extra skydd på alla bilar efter -71 när den gälade luckan kom på alla utom 1200/standard så varför skulle det inte fungera på din?
Var nog mest smuts risken jag tänkte på, inte själva funktionen. Men visst, tvätta är ju skoj! Om det tar 20min mer varje gång... Bilen blir mycket snyggare med den luckan på så då får det väl vara värt lite extra tvättande.
Det är klart du ska ha en stor eloge för att du delar med dig av dina VW upplevelser, jag är inte så frekvent på att kommentera här på forumet. Men när jag tar del av ngt intressant är jag inte sen med berömmet! Starkt jobbat!
Don´t Forget To Do A Budget ... Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction: Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan. Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Snygg motor / hoppas den funkar lika bra som den ser ut! Har jag missat hur du fick till det med generatorn? (nyfiken)
Generaton ja... Den har jag glömt... Tack för att du påminnde mig om den! En riktig 100%ig lösning blev det inte. Jag fick göra så att jag tryckte in generatorn med den monterad på plåten o plåten i sin tur monterad på fläktkåpan. Behövde inte ta till våld direkt men tryckte på ordentligt. Sen samtidigt som jag trycker dra jag åt klämman runt generatorn. Remmen ligger liiite fel men kommer nog att fungera ändå. Remmen ligger o snurrar fint nu iaf det lilla jag kört med motorn. Kan fortfarande inte förstå vad det egentliga problemet är!
Mycket trevlig tråd, har precis suttit uppe och läst igenom den och fick inspirationen att återuppta mitt eget motorbygge, tack som f*n för det! Också: Grymt läcker bil!
"Much good work is lost for the lack of a little more." -Edward H Harriman
200Svar av Malman802017-05-11 19:04:57Senaste redigerad av Malman80 (2017-05-11 19:08:34)
Malman80
Rising Star
Offline
Från: Anderstorp
Registrerad: 2012-08-17
Inlägg: 893
Här var ett tag sedan det skrevs nått! Det har varit ganska lugnt i garaget ett bra tag, iofs har garaget fått sig en rejäl facelift höst/vinter -16 ganska mycket trevligare att gå ut o få lite finmeck gjort nu, både på bil och moppe! Jag har sedan länge tröttnat på mitt avgas, Empi kinaskit som blev urbränt efter 1mils körning typ öronproppar är ett måste så fort jag ska åka längre än glasskiosken Många funderingar fram och tillbaka men till slut beställdes ett system från Vintage speed, inget jag ångrar direkt! Det kallar jag kvalitet!
Perfekt passform på allt, bra skit helt enkelt! Förutom en sak då... Fick bygga om lite i oljesystemet bara. Efter en del strul med att få dom nya anslutningarna helt täta så fick jag dom helsvetsade istället. Filtret får numera husera i hjulhuset, egengjorda an-slangar Allting tätt o verkar funka fint! Sedan var jag lite trött på allt klonk i bakvagnen av att åka lågt med org svärd. Ny beställning, denna gången från Limebug. 2" sänkta, justerbara svärd. Detta är också topp kvalitet prylar! Jag älskar att montera kvalitetsprylar! Passar perfekt direkt, med nytt gummi o nya lock. Så nu är jag rätt nöjd med bilen för nu. Rätt ljud, fint rostfritt smattrande Bilen satt i rätt höjd bak, framförallt så är den rak och MYCKET bättre på vägen med dessa svärd! Nu får det vara bra för ett tag, har funderat många gånger om jag skulle ev sälja bilen för den körs så lite. Men för varje gång jag gör nått med den eller bara kör en runda så beslutar jag mig för att den får vara kvar ett tag till Nästa grej får väl bli nya skor. Hade suttit fint med en uppsättning 17"