Sen i brist på annat att göra i garaget så plockades det fram en annan Husqvarna, en som låg flera projekt fram i tiden egentligen....
När farsan tävlade på sin Silverpil på slutet av 60talet så hade han den vitlackad ett tag, blev tydligen idiotförklarad för att han hade förstört hojen genom att lacka den vit, så nu är de min tur att bli kallad idiot då jag tänker bygga en replika av hur hojen såg ut då....
Originalet som var vit en gång i tiden
Och hojen som jag köpte för ca 5 år sedan som ska byggas om, och som enligt änkan jag köpte den av så skulle förra ägaren ha köpt den av den gamle cross världsmästaren Bill Nilsson.
Han kan mycket väl ha ägt den, men jag tror definitivt inte att han tävlat nåt på den då den är alldeles för dåligt ombyggd för det.
Husqvarna Silverpil fanns nämligen bara som landsvägs modell ifrån fabriken och inte som cross/enduro
Bakramen skarvad med ett smalare rör än resten av bakramen
Original stötdämparfästen på svingen lite grovt avkapade..
Hmm..?
Hojen har dock i någons ägo kört ett par tävlingar, iaf framhjulet då de är färgmarkeringar på navet
Nån liten bula framtill på tanken men inget allvarligt
Det var en jäkla massa tejp runt fästet för gashandtaget
Å när jag började linda av den så hittade jag en järntråd..
Å den tråden visade sig funka som förstärkning av vajern som ville hänga ner utan
Jag vill bygga om så mycket som det går utan att för det ändra allt in i minsta detalj, bara nästan....
Framskärmen som satt på var både för kort och för smal, å istället för att försöka hitta en likadan skärm så klöv jag istället skärmen på mitten och svetsade dit en 2cm bred remsa
Å för att få rätt längd så fick jag bygga en skarvbit till skärmen
Byggde ett nytt fäste till skärmen så att den kommer på rätt höjd
Testmontering
Å nya nedre fästen för att få skärmen och monteringen så lika som möjligt, skönt att kunna ha originalet bredvid å mäta på och slippa chansa
Så här ser lyset ut på farsans
Å så här ser de ut på den jag köpte. Troligen inte samma person som byggd om dom iaf…..
Kapade av baksidan då den rent ut sagt såg förjävlig, å inte var den lika heller
Skissar fram kommande kapningar
Kapat lite mera
Provmonterat för att se om jag tänkt rätt
Kartongmall för att komma vidare lite lättare, när jag tog bort den å la på en plåt att rita efter så visade det sig att allt mätande hade lönat sig då jag kunde vända biten både uppåt å neråt å den var helt lika
Blev riktigt jäkla bra
Å när jag grävde på mitt lager med gamla knappar så visade det sig att jag hade en likadan som de skulle vara också
Sen var de dags att bygga skyddsbåge runt lyset.
Lånade hem en liten rörbock från jobbet, sen var de bara att börja böja
Tidigt test
Mäter ut mitten där övre fästet ska skruvas
Köpte en icke komplett framgaffel för en hundring på Aros marknaden, så den fick släppa till lyktfästena så de blir som "original hojen"
Blev riktigt bra
Den jag bygger efter
Växelspaken var ombyggd/lagad nångång förut med ett böjt rör
Väldigt olika utseende
När jag köpte hela lasset med Husqvarna delar för nåt år sedan så fick jag med en del trasiga grejer blandat med rent skrot, men de mesta sparade jag på ändå...
Tex så sparade jag de här två delarna av trasiga växelspakar...
Å den splinsade delen på den kapade var mera lika farsans än den med röret på
Så efter lite mätande å kapande å svetsande så blev de två trasiga växelspakarna en hel
Men den var inte riktigt lika ännu, så jag blev tvungen att böja den lite och svetsa en förstärkning också innan jag blev nöjd
Å när de gick så bra att bygga om växelspaken så var de bara att gå på å bygga om bromsen också
Mätte fram att bromsen skulle gå att bygga av ett plattjärn 20x10mm med nerslipade kanter
Å efter lite slipande såg de ut så här
Å efter att värmt å bockat lite blev de så här
Svetsade på en liten plåt för att få mera yta att trampa på och svetsade lite pepplor som "halkskydd"
Skyddsbågarna till motorn är inte original, å jag vet inte hur dom tänkte när dom svetsade dit dom.
De var bara precis så att jag fick ur nedre bulten till motorn å de gick enbart när jag vridit bultens sexkantsskalle rätt och knackat å slagit på rören, inte riktigt service vänligt..
Så jag kapade av röret, värmde lite så jag kunde bocka om det lite och svetsade fast de på ett bättre ställe och de blev lättare att få i bulten
Skyddet för fotpinnarna på hojen var en trekantig platta på högra sidan å en plåtremsa på vänstra.
Å remsan satt bara fast i bakkant, fram hade svetsen spruckit/skakat sönder för länge sedan
Jag kapade bort allt och svetsade dit rör så de blir lika originalet jag kopierar.
Här syns även fotbromsen färdig svetsad och monterad
Halkskyddad fotpinne
Styrstopparna var lite speciella, syns inte på bilden men de var andra bultar svetsade på styrkronan som dom gick emot vid full sväng
Tur man har en hoj att malla av
De som skiljde mest mellan hojarna var nog trots allt bakramen, har av å till under några år hållt utkik efter nån till salu utan framgång, men nu när jag började bygga om hojen så var jag tvungen att ha en. Så jag byggde en
Tyvärr verkar de som jag var väldigt inne i byggandet å glömde fota, för de här är de bilder jag hittat bara..
Rörbocken jag lånade funkade bara upp till 18mm rör å ramen ska vara 22mm. Efter lite olika test så slutade det med att jag fyllde röret med sand, svetsade ihop det, värmde och bockade runt ett stort rör
Börjar likna nåt iaf
Stötdämparfästena som satt på var dels anpassade för den gamla bakramen, och sen vart de nog en liten miss när de svetsades dit, för kedjespännarskruven gick inte att ta bort då fästet var svetsat ivägen för det.
Men då jag bygger om så blev de så här
Nya fästen tillverkade
Satte ihop dom med en gängstång för att få rätt mått på dom när jag svetsade
Behövde en annan bakskärm till hojen istället för den smala i aluminium som satt på.
På Viksta marknad så hittade jag en skärm från nån okänd chopper som säljaren sa, jag skippade den å gick vidare då de var många hål i den och den hade helt fel mått.
Efter att ha gått 20 meter slog det mig att om jag skarvat och breddat framskärmen, så kan ja väl för fan smalna av och korta den här till rätt mått!
Så det var bara att gå tillbaka, å priset var helt ok också, då fick jag sissybaren på köpet dessutom
Den var väldigt lika skärmen på min -68a
Många av hålen försvann när jag klöv skärmen till rätt bredd
Det fattades en bit av skärmen där föregående hoj haft urkap för kedjan som jag lagade
Kapade av den på längden så att den blir rätt
Helt ok
Test, här är också en av få bilder på övre stötdämparfästena
Tyckte dock att skärmen var skitful med den höga kanten och störde mig som fan på den, sabbar hela utseendet när original ser ut så här
Så jag kapade av skärmen på lämligt ställe och sedan böjde in kanten på hela skärmen med en liten polygrip för att få en starkare kant, och med den såg den även ut som originalet
Baklyset provmonterat och börjat tillverka en kartongmall för innerskärmen
Och kartongmallen blev bra så då var de bara att rita av den på en 2mm aluminium plåt
Passar fint
En annan detalj som skiljer hojarna åt är fästet för tanken, så här ser originalet jag kopierar ut. Enligt Husqvarna museumet så är de nån specialtank på farsans hoj, jag får lita på dom
Och på min som är en original Silverpils tank så ser fästet ut så här
Å den som har orkat läsa ända hit förstår säkert att en sån stor skillnad kan jag ju inte ha när jag bygger en replika, så de var bara att börja bygga ett lika fäste
Å även fast jag haft tanken stått öppen utan vare sig soppakran eller tanklock så är de alltid jäkligt nervöst å sätta första svetsen i en tank
Men det gick bra, ingen smäll eller ens ett litet poff blev det
Så då var de bara att slipa bort färgen
Innan det blev dags att riva hojen för blästring så ville jag bygga ett nytt avgasrör, då det som satt på inte var lika alls
Original kröken använder jag, resten byggs med rostfria rör och konor
Punktat
Å helsvetsat
Ser rätt lika ut
Värmeskydd måste jag också ha
Valsade en plåt och har börjat mäta fram var alla hålen ska vara
Borrat å klart
Kanterna böjde jag in med polygripen
Jag punktade bara skyddet på ett par ställen för att lätt kunna ta bort det igen, men först markerade jag med tejp var någonstans det ska svetsas fast sen
Bortkapat och med en bra tejpmarkering synlig
Gjorde så här bara för att kunna lackera insidan på värmeskyddet, byggde det i vanlig plåt nämligen så de hade väl börjat rosta ganska snart annars. Sen så behöver jag heller inte bry mig om att få in färg innanför när jag sen lackerar hela röret
Sen svetsade jag fast skyddet på riktigt
De hoppas som jag tidigare skrev lite fram å tillbaka i tiden mellan bilderna, här är ett par bilder där de syns att de börjar likna varandra iaf
Nerplockad å redo att blästras
Bromssköldarna sodablästrade jag själv, så jäkla nöjd med det köpet
Blästrat å klart och redo att pulvras
När allt låg hos lacken så började jag på med framhjulet.
Det såg allmänt slitet ut å var bättringslackat med däcket på utan att maskerat nåt ser de ut som
Efter att färgborttagningen fått verka en stund så var fälgen röd under
Jag ville inte pensla hjulet då jag hatar penselmålning, å nu mera än nånsin då jag målat om hus och uthus hela semestern..
Och jag ville inte ekra om ett fungerande hjul, och jag ville inte polera navet eftersom då troligen de gamla tävlings färgklickarna skulle försvinna, så då återstod bara att maskera å tejpa en jäkla massa..
Lackade en tidig morgon på semestern innan det blev alldeles för varm
Jag tycker att silver är en svår färg att lacka, men blev riktigt nöjd över resultatet
Å ekrarna får vara lite rostiga, de hör till en gammal tävlingshoj, ska inte vara helt perfekt
Originalsadeln som följde med hojen funkar inte alls nu med nya bakramen, å inte till utseendet heller.
Den jag försöker efterlikna har en egentillverkad sadel så de var bara att börja bygga..
En lagom stor plåt i 2mm alu letades fram ur gömmorna
Ritat på var bakramen är någonstans och hur mycket som ska kapas bort
Plockat fram de verktyg som jag kommer behöva inför kommande övning
Börjad banka lite
Lite mera, kanterna tar form
De tar sig
Främre sadelfäste
Främre fästet poppas och limmas fast på sadelbotten, å monteringen på ramen är bara fasthäktat under ett par rör där tanken skruvades förut
Bakre fästet förstärktes med en plåt så de inte bara är aluminium, sen skruvas den fast genom bakskärmen
Blev riktigt bra, var väldigt kul att banka plåt å se hur formen ändrade sig
De här är styret som satt på hojen, en väldig skillnad mot vad jag vill ha.
Funderade på hur svårt de skulle vara att hitta ett sånt styre som jag skulle ha å hur lång tid det skulle ta
Sen när jag var på lagret där jag har lite grejer och letade fram växelspaksbitarna som jag skrev om tidigare å fick jag se de här moppestyret under lite andra grejer, och det visade sig vara exakt ett sånt styre som jag var ute efter! de enda som skiljde var att det var avkapat några cm per sida.
Men jag hade rör i rätt dimension så de var bara att skarva på de som saknades
På hojen jag kopierar så är det en plastkula på frambromshandtaget, å på styret som satt på hojen från början så satt de ett handtag med sprucken kula, men de gick bra att limma ihop den med superlim. Det är detaljerna som gör bygget
Och på en marknad i Surahammar i somras så hittade jag ett NOS snabbgashandtag, precis ett sån jag ska ha på hojen. Tror de kostade 50:- eller så dessutom.
Har hela tiden hittills med de här bygget haft riktig tur med att hitta delar till bra pris å nästan direkt jag behövt dom
Sen började de ramla in lite nylackade grejer
Stötdämparna har jag lackat själv, men knaster, rören och fjädrarna är pulverlackade
Alla skärmarna
Å tillslut så blev även de vita lackat
De var bara att ställa ramen på lyften direkt och börja montera de som gick
Börjar med nåt litet...
Sen var de bara att få dit allt som gick
Snart dags för tanken så tejpade tillbaka stödet för tanken som satt original
Kommer att klä in luftfiltret å bakramen med galon sen för att kunna skydda de från vatten och i teorin åka i "djupt" vatten, så för att likna originalet så monterade jag ett andningsrör som kommer gå in till luftfiltret sen
Efter att ha slipat tanken å spacklat de som behövdes så blev de till att lacka en tidig morgon. De första jag såg när lacken torkat var en missad spackling, nu kändes den hur mycket som helst å innan kände jag den inte alls... Så de var bara att spackla å slipa mera
Sen vart de bra iaf vid lackering nummer 2
De ska vara ett tjockt gummi under tanken som stöd
Det är inget som jag hade dessvärre. Nåt jag istället hade var en trasig hockeypuck som jag haft på domkraften när jag hissat nån bil eller så.
Bara ta en lagom hålsåg å börja såga.
Hittade ingen bild nu på hur puckbiten blev, men de blev bra iaf
Bygget är så pass lika att sadeln från farsans passar på replikan, och målet är att få min sadel att se ut så här
Som stoppning till sadeln så tog jag ryggstödet ifrån en Scania och sprättade upp galonen och skar loss skumgummit ifrån träskivan den var limmad på
Det var dock inte en form på skumgummit som passade för ett sadelbygge tyckte jag
Lösningen blev att ta en till lika stor bit skumgummi och klyva dom på mitten för att limma ihop de tunnaste bitarna.
Finns inget bättre sätt att kapa skumgummi än en gammal brödsåg
Ihoplimmad och har även limmat på ett par lager tvättlappar i skumgummi lite omlott för att inte ha en skarv mitt på bara som kan spricka
Även fast jag har en hel hög med nrskyltar till sidorna liggandes så ville jag inte använda dom då de är i plast, ska vara i aluminium på denna som de var förr
Testade för många år sedan att göra egna men blev då inte nöjd med kanten, men bara att testa på nytt
När jag testade förut så sick å falsade jag bara från ena sidan tror jag, nu körde jag ifrån både fram och baksida å nu vart resultatet bra
Trots mitt penselhat så valde jag att pensla skyltarna, kändes mera äldre i stuket då
Å nrskylten som ska sitta på framskärmen är av plast
Passar bra att skära ur den ur en dunk
Eftersom jag bygger en replika så måste de ju givetvis vara lika regskylt som på originalet
Hittade på en som sålde gamla siffror, han var säker på att han hade U men kunde inte hitta dom. Istället så fick jag ett par 0 så att jag tillsvidare kunde göra egna U´n
Som sagt, det ligger i detaljerna
Och nu i dagsläget så ser den ut så här
Tanken har flaggor så som de var när den var vitlackad och den är tejpad med svart eltejp som slitskydd.
Får se när de händer nåt mera så de är värt att uppdatera, förhoppningsvis blir inte den uppdateringen så här jäkla lång...