101

michaelth skrev:

ICQ/ag hur många hojar/hojprojekt finns nu i samlingarna? ICQ/ad den som har flest vinner...vad??

Inte varit inloggad sen sist  ICQ/ae  å missat att de svarats i tråden  ICQ/ab

Inte tillräckligt många....  ICQ/ad  ICQ/af Men när du skrev frågan så hade jag 9st gamla Husqvarna crossar, ett par Svartqvarnor å ett par andra gamla hojar  ICQ/ag

Johan W skrev:

Tur att det inte är Scanior du samlar på ICQ/ae

Vilken gubbe du stötte på Default/lol

Ja, då hade de varit trångt som fan! Räcker bra å jobba med Scanior hela veckorna.
Han var ju inte alls otrevlig, tvärtom. Men som sagt, ett handslag är ett handslag..  Default/hmm

Helsings Smedja skrev:

Jag är på jakt efter lyktsarg till en sån här lykta om du skulle ha någon?  Mod 24 tror jag den heter.

Jag var och besökte en gammal kompis som  har "några"  ICQ/ad Qvarnor men tyvärr hade han ingen över.. Alltid trevligt att hälsa på hos honom iaf.

Jävlar va mycket hojar han har, å ett riktigt trevlig garage!!  Default/yikes
Har tyvärr ingen sån sarg liggandes, men de dyker upp på Tradera då å då. Mod 24 stämmer bra, kallas även Svartqvarna.

Nu vet jag iaf att framhjulet på Lindströmaren kommer ifrån en -50tals Triumph

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN6916_zpsrfnc4t3c.jpg

Eftersom jag annonserat av å till under åren så är de nog många som sett de men inte velat/orkat/kommit sig för att ringa.
Men några dagar innan nyår så ringde det en å sa att han hade en gammal Husqvarna ståendes å frågade om jag ville ha bilder på den, å de var ju inte så mycket att tveka på  ICQ/af

Blev ännu mindre att tveka på efter att ha sett bilderna å priset han begärde för den. Inte ens lönt att pruta på...  ICQ/af

Han berättade att han sett min annons flera gånger men att de inte blivit av att ringa å efterom han aldrig skulle ta sig tiden att fixa den så hade han bestämt sig för att sälja den

Så dan före nyårsafton så åkte jag å farsan hela 47km enkel resa för att hämta hem den här pärlan som blev min 10e Husqvarna  ICQ/af

En 360cc ifrån okänd årsmodell men mellan 1969-71

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7038_zpscyperwx2.jpg

Bakskärmen var som mycket annat på hojen inte original....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7046_zpsl3oyaaap.jpg

Å handtagen kanske skulle behöva bytas för säkerhets skull, så har man lite bättre grepp  Default/lol

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7065_zpsjjiw4w0t.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7066_zpskhxwusmx.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7115_zpsgk2ld4ub.jpg

Med tanke på hur skruven till däcklåset ser ut så är nog inte bakdäcket bytt på länge

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7082_zpsaerggaa4.jpg

Nån tidigare ägare har iaf gillat att hålborra

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7097_zpsh5qbts90.jpg

Hålen i ramen kommer svetsas igen sen vid renoveringen då flera av dom har spruckit, även bakramen under sadeln är av

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7098_zpsaia0maoy.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7137_zpsauo9ex81.jpg

De ska sitta ett gummi som kicken går emot när man släpper upp den, väldigt ofta är gummit borta å klacken avslagen.
Första gången jag sett den här lösningen, en M6 bult, ett par muttrar å silikon....  Default/hmm

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7132_zpsk6jjjhsk.jpg

Avgasröret är även det lite modifierat

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7127_zpsdus6kncm.jpg

De är därför de lutar bakåt så mycket

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7101_zpsmwouvrwz.jpg

Resterna av plastbakskärmen som gummibiten var skruvad i, inte mycket som håller ihop den  Default/lol

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7142_zpsnyfqz6vl.jpg

Hemmabyggd innerskärm

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7147_zpsdkxxvvcs.jpg

Skillnad

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7158_zpshdijjveg.jpg

Var tvungen att testa med en riktig bakskärm som ja fick med när ja köpte alla delarna för ett par veckor sen

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7225_zpsodqpwwv9.jpg

Ett par bulor finns det i tanken, men den ska iaf lackas om

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7150_zpsrnhzffk6.jpg

Original förgasaren är utbytt mot en Dellorto, men undrar hur många gånger dom som kört hojen fått skit i förgasaren?
"filtret" släpper väl nästan igenom allt som är mindre än en gråsparv....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/DSCN7213_zpshx7vvgzo.jpg


Å idag så kunde jag äntligen hämta hem ramen som var grön förut från pulverlacken  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Husqvarna%20250%20-67/IMG_2239_zpsor79tpvf.jpg

102

Kul att se att det finns lite gamla bågar som åter får liv!  ICQ/ag  Jag har själv tävlat de senaste 4 säsongerna i bl.a Veterancross RM med min -74 Husqvarna CR 450, efter senaste ombyggnaden omdöpt till Hiroshima Atom 450.  ICQ/ae

Post's attachments

HVA1.jpg, 123.63 kb, 960 x 720
HVA1.jpg 123.63 kb, 308 downloads since 2017-01-03 

HVA2.jpg, 145.77 kb, 960 x 720
HVA2.jpg 145.77 kb, 336 downloads since 2017-01-03 

HVA3.jpg, 195.36 kb, 960 x 960
HVA3.jpg 195.36 kb, 317 downloads since 2017-01-03 

Not your avarage VW type of guy...

VW T3 Transporter EH Syncro -85
VW T3 Transporter DH -86

...och mycket mer icke VW relaterat! ICQ/ad

103

MÅnga trevliga bilder här. TYcks inte finnas några gränser på hur man kan fusklaga grejer.
HAstighetsmätaren som är på HVA mod 24:an ser ut att komma från en Scania-Vabis från första halvan av 50-talet, troligen en L40, L60 eller tidig L51, L71, innan de blev utrustade med färdskrivare.

104

Eliazzon skrev:

Kul att se att det finns lite gamla bågar som åter får liv!  ICQ/ag  Jag har själv tävlat de senaste 4 säsongerna i bl.a Veterancross RM med min -74 Husqvarna CR 450, efter senaste ombyggnaden omdöpt till Hiroshima Atom 450.  ICQ/ae

Inte mycket Husqvarna utseende där inte  ICQ/ab  men snygg ändå!  ICQ/ad
Kul att flera håller på med gamla Qvarnor

Kjell T skrev:

MÅnga trevliga bilder här. TYcks inte finnas några gränser på hur man kan fusklaga grejer.
HAstighetsmätaren som är på HVA mod 24:an ser ut att komma från en Scania-Vabis från första halvan av 50-talet, troligen en L40, L60 eller tidig L51, L71, innan de blev utrustade med färdskrivare.

Nä, man blir ständigt förvånad hur många olika lösningar det finns på gamla hojar.
Ok, kul att veta vad den kommer ifrån!  ICQ/ab

105

hur går de me släpen då?

106

umekille skrev:

hur går de me släpen då?

Crosskärran står å väntar på dekaler, att ja ska beställa ursprungskontroll, vår och en besiktning....  ICQ/af  ICQ/ab

107

Hittade denna på raketsports forum
http://web.comhem.se/arwidsson/litos.htm
vilken båge  ICQ/ag
http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/Lito_zpsmkrebd3t.jpg

108

Lika bra att uppdatera lite här också när ja ändå håller på..

När jag lessnade helt på husvagnsrenovering å behövde få upp garagemotivationen så blev de att börja lite med Husqvarna fix igen.
Hade gärna börjad med nå VW projekt då ja har några på lager som står å väntar, men enklare å ställa undan halvfärdiga hojar än bilar då husvagnen ska in i garaget till vintern igen.

Valet föll på att börja kika lite på 125an ifrån 1974

Den såg fräsch å fin ut tills jag började kika närmare på den

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9346.jpg

Penselrenoverad

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9352.jpg

Vet inte vad tidigare ägare gjort med bromspedalarmen, men de fattas en bit sen har dom borrat ett nytt hål längre in

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9354.jpg

Jag svetsade igen alla hålen, byggde på saknad materia å borrade på rätt ställe

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9373.jpg

Fjädern till bromsarmen hade nästan nött av ringen helt, men de var svetsbart

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9357.jpg

Vet inte varför de saknas material på svingen så dom fått schimsa med massa brickor för att få de å stämma, om de är fel sving på? Fick för mig att de kunde vara en helt ny sving på den då jag såg rester av en klisterlapp som de borde kunnat stå artikelnr på, och om de isåfall är fel modell??
Jag ersatte alla brickor med en tjock bricka per sida som jag kapade av ett rundjärn som jag borrade hål i så ja fick rätt bredd

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9350.jpg

Hålet i ramen där svingen ska monteras hade blivit ovalt, så de hade nån löst med att svetsa en bricka så att hålet kom rätt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9374.jpg

Jag slipade bort brickan och svetsade kanten på hålet och slipade tills de blev som de var från fabriken

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9375.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9376.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9377.jpg

När jag köpte hojen fick jag inte med nåt bakhjul då de blivit stulet ifrån verkstaden som förra ägaren lämnat in hjulet på av nån anledning, fick bara med bromssköld och bakaxeln

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9406.jpg

Fick rådet att köpa ett äldre hjul istället för de som ska vara original, då de som sitter på den här modellen ska vara totalt värdelöst å knappt gå att få stopp med den bromsen.
Men när de dök upp ett nav på tradera som saknade sköld och axel så köpte jag det iaf, kommer inte tävla på den här hojen så de kvittar för mig om de inte är den vassaste bromsen.
Nu har jag även fått hem en Nos fälgbana och nya ekrar, har dock inte börjat ekra ännu

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9891.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9890.jpg

Varför  man moddar luftfiltersnäckan med ett 8-9mm hål vet jag inte riktigt  ICQ/an

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9390.jpg

Tur jag kan svetsa aluminium på jobbet, bättre å ta 5 min på rasten å fixa själv istället för att lämna iväg å betala för att få den svetsad  ICQ/bp

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9398.jpg

Å efter lite slipning så är de som nytt igen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9399.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9400.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9397.jpg

Här har jag fått hem allt som skulle blästras, så nu var de bara att åka upp till pulverlacken med alltihop

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9427.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9431.jpg

Medans jag väntade på att få tillbaka allt ifrån lacken så började jag på med framgaffeln

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9413.jpg

Blir bra med sodabläster, fort går det och man ser en rejäl skillnad på blästrat och oblästrat

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9436.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9437.jpg

Nya packboxar

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9454.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9456.jpg

Jag lyxade även till det med nya kopparbrickor  då jag tyckte att de gamla hade gjort sitt...


http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9513.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9512.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9520.jpg

Sen var det bara att börja polera, allt är aluminium så jag ville ha de polerat istället för lackat
Syns skillnad iaf

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9448.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9420.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9421.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9443.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9442.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9458.jpg

Så fort jag fick hem grejerna ifrån lacken så var de bara att börja montera ihop det som gick

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9478.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9479.jpg

Då bromsbackarna var helt ok enligt mitt tycke så sodablästrade jag enbart metalldelen på dom istället för att köpa nya, så mycket kommer inte hojen att gå ändå troligen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9524.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9525.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9515.jpg

109

ICQ/ay  ICQ/bs  ICQ/ay

110

Imponerande jobb som vanligt, kul att se reparation, och inte utbyten!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

111

Tackar tackar!

Här kommer lite flera reparationsbilder, fast nu har jag bytt hoj att meka med, nu är det min 250cc ifrån -68 de ska handla lite om

Fick med den här luftfilterkåpan i de stora köpet med massa grejer förut. Dessvärre var den inte så tät som den borde vara

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7353.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7352.jpg

Syns bra när jag slipat bort färgen hur stor bit som var dålig

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7355.jpg

Skar bort den dåliga biten å valsade till en passande bit

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7358.jpg

Ser inte så tokigt ut efter lite slipning

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7439.jpg

Den burken som jag lagade kanten på tror jag kom -67? den har som syns på första bilderna en nedsänkt pressning i mitten så att inte skruvarna sticker ut.
Modellen före såg ut så här, den här hör till -64an, den är helt slät så skruvarna sticker ut

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7453.jpg

Då jag saknar ett par burkar för att ha till alla mina hojar så tänkte jag att de måste väl gå att göra en själv.
Visste dock inte hur jag skulle göra med nedsänkningen så de fick bli att göra ett par släta av den tidiga modellen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7436.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7443.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7444.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7445.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7446.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7447.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7448.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7451.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7452.jpg

Då kanten jag svetsade ska vara rejält rundad så svetsade jag rejält å flera ggr för att på så sätt ha material att slipa ner till önskad rundning, blev att ta ett par till raster på jobbet med att svetsa och slipa

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7460.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7461.jpg

Nedre högra är original till -64an, de andra är mina egentillverkade. Skillnaden är att jag byggde dom i 2mm alu istället för lite tunnare som originalet är.

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9396.jpg

Provmontering på 68an, funkar perfekt. Dock kommer inte nån egentillverkad att komma på den när den nån gång blir klar

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7459.jpg

Gängen på styrkronan var paj så jag lämnade iväg den till svarvaren som brukar hjälpa mig med småsaker, han svarvade bort all gäng för att sedan bygga upp med svets, svarva ner till rätt dimension och gänga om den till den för mig ovanliga gängen 28,5x26

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7463.jpg

Monterade lite grejer

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7468.jpg

Många grejer är billigast att köpa i England, å då ja har några hojar kan jag lika gärna beställa till alla på samma gång  ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN7785.jpg

Fälgarna jag ekrade för flera år sedan kom jag mig äntligen för att lämna iväg på riktning och spänning. Ville inte ens testa själv då jag inte alls vet hur hårt de ska spännas.
Blev riktigt jäkla bra med däcken på  ICQ/bo

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9961.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9958.jpg

Å ungefär så här ser den ut i dagsläget.
Dämparna som är på sitter bara där temporärt för att kunna flytta hojen.

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/IMG_5083.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/IMG_5082.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/IMG_5080.jpg

Sen vart det dags för nästa hoj att påbörjas.... ICQ/af

112

ICQ/bg
Vackrare än vackert som vanligt  Har du provat att trycksvarva luftburkarna?

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

113 Senaste redigerad av car_l (2018-09-10 19:26:51)

Tackar   ICQ/ab
Har hört talas om trycksvarvning, men har inga grejer själv eller vet nån som håller på med det. Har dock inte frågat han som svarvar åt mig heller...  ICQ/bn

114

Hålet i luftfiltersnäckan du svetsade igen kan ev vara för att kunna sticka in startgaspipen i...

Trötta 2-taktare kan behöva lite övertalning för att starta.

Har Montesa 125 med ett hål i en liknande del som jag borrat själv..

S

115 Senaste redigerad av car_l (2018-09-12 17:42:53)

Sen i brist på annat att göra i garaget så plockades det fram en annan Husqvarna, en som låg flera projekt fram i tiden egentligen....   ICQ/bk

När farsan tävlade på sin Silverpil på slutet av 60talet så hade han den vitlackad ett tag, blev tydligen idiotförklarad för att han hade förstört hojen genom att lacka den vit, så nu är de min tur att bli kallad idiot då jag tänker bygga en replika av hur hojen såg ut då....  ICQ/af

Originalet som var vit en gång i tiden

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9547.jpg

Och hojen som jag köpte för ca 5 år sedan som ska byggas om, och som enligt änkan jag köpte den av så skulle förra ägaren ha köpt den av den gamle cross världsmästaren Bill Nilsson.
Han kan mycket väl ha ägt den, men jag tror definitivt inte att han tävlat nåt på den då den är alldeles för dåligt ombyggd för det.
Husqvarna Silverpil fanns nämligen bara som landsvägs modell ifrån fabriken och inte som cross/enduro

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9548.jpg

Bakramen skarvad med ett smalare rör än resten av bakramen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9564.jpg

Original stötdämparfästen på svingen lite grovt avkapade..

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9555.jpg

Hmm..?

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9560.jpg

Hojen har dock i någons ägo kört ett par tävlingar, iaf framhjulet då de är färgmarkeringar på navet

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9579.jpg

Nån liten bula framtill på tanken men inget allvarligt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9569.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9568.jpg

Det var en jäkla massa tejp runt fästet för gashandtaget

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9571.jpg

Å när jag började linda av den så hittade jag en järntråd..
http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9769.jpg

Å den tråden visade sig funka som förstärkning av vajern som ville hänga ner utan  ICQ/ag

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9773.jpg

Jag vill bygga om så mycket som det går utan att för det ändra allt in i minsta detalj, bara nästan....  ICQ/af

Framskärmen som satt på var både för kort och för smal, å istället för att försöka hitta en likadan skärm så klöv jag istället skärmen på mitten och svetsade dit en 2cm bred remsa

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9696.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9699.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9698.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9701.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9702.jpg

Å för att få rätt längd så fick jag bygga en skarvbit till skärmen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9714.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9718.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9708.jpg

Byggde ett nytt fäste till skärmen så att den kommer på rätt höjd

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9808.jpg

Testmontering

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9826.jpg

Å nya nedre fästen för att få skärmen och monteringen så lika som möjligt, skönt att kunna ha originalet bredvid å mäta på och slippa chansa

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN0031.jpg

Så här ser lyset ut på farsans

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9726.jpg

Å så här ser de ut på den jag köpte. Troligen inte samma person som byggd om dom iaf…..

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9719.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9720.jpg

Kapade av baksidan då den rent ut sagt såg förjävlig, å inte var den lika heller

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9727.jpg

Skissar fram kommande kapningar

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9732.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9733.jpg

Kapat lite mera

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9736.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9737.jpg

Provmonterat för att se om jag tänkt rätt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9738.jpg

Kartongmall för att komma vidare lite lättare, när jag tog bort den å la på en plåt att rita efter så visade det sig att allt mätande hade lönat sig då jag kunde vända biten både uppåt å neråt å den var helt lika   ICQ/bo

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9742.jpg

Blev riktigt jäkla bra   ICQ/ay

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9753.jpg

Å när jag grävde på mitt lager med gamla knappar så visade det sig att jag hade en likadan som de skulle vara också

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/10/DSCN9755.jpg

Sen var de dags att bygga skyddsbåge runt lyset.
Lånade hem en liten rörbock från jobbet, sen var de bara att börja böja

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9846.jpg

Tidigt test

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9849.jpg

Mäter ut mitten där övre fästet ska skruvas

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9869.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9870.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9872.jpg

Köpte en icke komplett framgaffel för en hundring på Aros marknaden, så den fick släppa till lyktfästena så de blir som "original hojen"

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9856.jpg

Blev riktigt bra

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9881.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9884.jpg

Den jag bygger efter

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9858.jpg

Växelspaken var ombyggd/lagad nångång förut med ett böjt rör

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9900.jpg

Väldigt olika utseende

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9899.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9902.jpg

När jag köpte hela lasset med Husqvarna delar för nåt år sedan så fick jag med en del trasiga grejer blandat med rent skrot, men de mesta sparade jag på ändå...   ICQ/ab
Tex så sparade jag de här två delarna av trasiga växelspakar...

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9904.jpg

Å den splinsade delen på den kapade var mera lika farsans än den med röret på

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9903.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9906.jpg

Så efter lite mätande å kapande å svetsande så blev de två trasiga växelspakarna en hel

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9908.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9909.jpg

Men den var inte riktigt lika ännu, så jag blev tvungen att böja den lite och svetsa en förstärkning också innan jag blev nöjd  ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9913.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9912.jpg


Å när de gick så bra att bygga om växelspaken så var de bara att gå på å bygga om bromsen också


http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0070.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0072.jpg

Mätte fram att bromsen skulle gå att bygga av ett plattjärn 20x10mm med nerslipade kanter
Å efter lite slipande såg de ut så här

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0075.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0076.jpg

Å efter att värmt å bockat lite blev de så här

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0077.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0078.jpg

Svetsade på en liten plåt för att få mera yta att trampa på och svetsade lite pepplor som "halkskydd"

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0082.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0080.jpg

Skyddsbågarna till motorn är inte original, å jag vet inte hur dom tänkte när dom svetsade dit dom.
De var bara precis så att jag fick ur nedre bulten till motorn å de gick enbart när jag vridit bultens sexkantsskalle rätt och knackat å slagit på rören, inte riktigt service vänligt..

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0106.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0105.jpg

Så jag kapade av röret, värmde lite så jag kunde bocka om det lite och svetsade fast de på ett bättre ställe och de blev lättare att få i bulten

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0107.jpg

Skyddet för fotpinnarna på hojen var en trekantig platta på högra sidan å en plåtremsa på vänstra.
Å remsan satt bara fast i bakkant, fram hade svetsen spruckit/skakat sönder för länge sedan

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0108.jpg

Jag kapade bort allt och svetsade dit rör så de blir lika originalet jag kopierar.
Här syns även fotbromsen färdig svetsad och monterad

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0114.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0110.jpg

Halkskyddad fotpinne

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0115.jpg

Styrstopparna var lite speciella, syns inte på bilden men de var andra bultar svetsade på styrkronan som dom gick emot vid full sväng

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9549.jpg

Tur man har en hoj att malla av

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9814.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9815.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9821.jpg

De som skiljde mest mellan hojarna var nog trots allt bakramen, har av å till under några år hållt utkik efter nån till salu utan framgång, men nu när jag började bygga om hojen så var jag tvungen att ha en. Så jag byggde en  ICQ/af
Tyvärr verkar de som jag var väldigt inne i byggandet å glömde fota, för de här är de bilder jag hittat bara..

Rörbocken jag lånade funkade bara upp till 18mm rör å ramen ska vara 22mm. Efter lite olika test så slutade det med att jag fyllde röret med sand, svetsade ihop det, värmde och bockade runt ett stort rör

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4314.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4315.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4313.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4316.jpg

Börjar likna nåt iaf

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4318.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4317.jpg

Stötdämparfästena som satt på var dels anpassade för den gamla bakramen, och sen vart de nog en liten miss när de svetsades dit, för kedjespännarskruven gick inte att ta bort då fästet var svetsat ivägen för det.
Men då jag bygger om så blev de så här

Nya fästen tillverkade

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9945.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9946.jpg

Satte ihop dom med en gängstång för att få rätt mått på dom när jag svetsade

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9951.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9953.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9955.jpg

Behövde en annan bakskärm till hojen istället för den smala i aluminium som satt på.
På Viksta marknad så hittade jag en skärm från nån okänd chopper som säljaren sa, jag skippade den å gick vidare då de var många hål i den och den hade helt fel mått.
Efter att ha gått 20 meter slog det mig att om jag skarvat och breddat framskärmen, så kan ja väl för fan smalna av och korta den här till rätt mått!
Så det var bara att gå tillbaka, å priset var helt ok också, då fick jag sissybaren på köpet dessutom

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9759.jpg

Den var väldigt lika skärmen på min -68a

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9762.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9760.jpg

Många av hålen försvann när jag klöv skärmen till rätt bredd

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9775.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9776.jpg

Det fattades en bit av skärmen där föregående hoj haft urkap för kedjan som jag lagade

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9787.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9777.jpg

Kapade av den på längden så att den blir rätt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9781.jpg

Helt ok

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9785.jpg

Test, här är också en av få bilder på övre stötdämparfästena

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/IMG_4456.jpg

Tyckte dock att skärmen var skitful med den höga kanten och störde mig som fan på den, sabbar hela utseendet när original ser ut så här

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0008.jpg

Så jag kapade av skärmen på lämligt ställe och sedan böjde in kanten på hela skärmen med en liten polygrip för att få en starkare kant, och med den såg den även ut som originalet


http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0003.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0004.jpg

Baklyset provmonterat och börjat tillverka en kartongmall för innerskärmen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0013.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0014.jpg

Och kartongmallen blev bra så då var de bara att rita av den på en 2mm aluminium plåt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0016.jpg

Passar fint

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0020.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0019.jpg

En annan detalj som skiljer hojarna åt är fästet för tanken, så här ser originalet jag kopierar ut. Enligt Husqvarna museumet så är de nån specialtank på farsans hoj, jag får lita på dom

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9930.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9931.jpg

Och på min som är en original Silverpils tank så ser fästet ut så här

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9929.jpg

Å den som har orkat läsa ända hit förstår säkert att en sån stor skillnad kan jag ju inte ha när jag bygger en replika, så de var bara att börja bygga ett lika fäste

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9933.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9936.jpg

Å även fast jag haft tanken stått öppen utan vare sig soppakran eller tanklock så är de alltid jäkligt nervöst å sätta första svetsen i en tank

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9938.jpg

Men det gick bra, ingen smäll eller ens ett litet poff blev det

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9943.jpg

Så då var de bara att slipa bort färgen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0174.jpg

Innan det blev dags att riva hojen för blästring så ville jag bygga ett nytt avgasrör, då det som satt på inte var lika alls

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9840.jpg

Original kröken använder jag, resten byggs med rostfria rör och konor

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9844.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0018.jpg

Punktat

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0085.jpg

Å helsvetsat

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0092.jpg

Ser rätt lika ut

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0095.jpg

Värmeskydd måste jag också ha

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0098.jpg

Valsade en plåt och har börjat mäta fram var alla hålen ska vara

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0099.jpg

Borrat å klart

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0102.jpg

Kanterna böjde jag in med polygripen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0103.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0104.jpg

Jag punktade bara skyddet på ett par ställen för att lätt kunna ta bort det igen, men först markerade jag med tejp var någonstans det ska svetsas fast sen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0139.jpg

Bortkapat och med en bra tejpmarkering synlig

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0141.jpg

Gjorde så här bara för att kunna lackera insidan på värmeskyddet, byggde det i vanlig plåt nämligen så de hade väl börjat rosta ganska snart annars. Sen så behöver jag heller inte bry mig om att få in färg innanför när jag sen lackerar hela röret

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0403.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0405.jpg

Sen svetsade jag fast skyddet på riktigt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0406.jpg

De hoppas som jag tidigare skrev lite fram å tillbaka i tiden mellan bilderna, här är ett par bilder där de syns att de börjar likna varandra iaf

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0033.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0037.jpg

Nerplockad å redo att blästras

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0136.jpg

Bromssköldarna sodablästrade jag själv, så jäkla nöjd med det köpet

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0171.jpg

Blästrat å klart och redo att pulvras

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0195.jpg

När allt låg hos lacken så började jag på med framhjulet.
Det såg allmänt slitet ut å var bättringslackat med däcket på utan att maskerat nåt ser de ut som

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0180.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0182.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0184.jpg

Efter att färgborttagningen fått verka en stund så var fälgen röd under

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0190.jpg

Jag ville inte pensla hjulet då jag hatar penselmålning, å nu mera än nånsin då jag målat om hus och uthus hela semestern..
Och jag ville inte ekra om ett fungerande hjul, och jag ville inte polera navet eftersom då troligen de gamla tävlings färgklickarna skulle försvinna, så då återstod bara att maskera å tejpa en jäkla massa..

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0317.jpg

Lackade en tidig morgon på semestern innan det blev alldeles för varm

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0323.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0325.jpg

Jag tycker att silver är en svår färg att lacka, men blev riktigt nöjd över resultatet  ICQ/bo
Å ekrarna får vara lite rostiga, de hör till en gammal tävlingshoj, ska inte vara helt perfekt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0334.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0335.jpg

Originalsadeln som följde med hojen funkar inte alls nu med nya bakramen, å inte till utseendet heller.
Den jag försöker efterlikna har en egentillverkad sadel så de var bara att börja bygga..

En lagom stor plåt i 2mm alu letades fram ur gömmorna

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0038.jpg

Ritat på var bakramen är någonstans och hur mycket som ska kapas bort

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0041.jpg

Plockat fram de verktyg som jag kommer behöva inför kommande övning

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0047.jpg

Börjad banka lite

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0044.jpg

Lite mera, kanterna tar form

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0045.jpg

De tar sig

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0051.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0050.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0048.jpg

Främre sadelfäste

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0059.jpg

Främre fästet poppas och limmas fast på sadelbotten, å monteringen på ramen är bara fasthäktat under ett par rör där tanken skruvades förut

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0067.jpg

Bakre fästet förstärktes med en plåt så de inte bara är aluminium, sen skruvas den fast genom bakskärmen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0061.jpg

Blev riktigt bra, var väldigt kul att banka plåt å se hur formen ändrade sig

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0065.jpg

De här är styret som satt på hojen, en väldig skillnad mot vad jag vill ha.
Funderade på hur svårt de skulle vara att hitta ett sånt styre som jag skulle ha å hur lång tid det skulle ta

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9894.jpg

Sen när jag var på lagret där jag har lite grejer och letade fram växelspaksbitarna som jag skrev om tidigare å fick jag se de här moppestyret under lite andra grejer, och det visade sig vara exakt ett sånt styre som jag var ute efter! de enda som skiljde var att  det var avkapat några cm per sida.
Men jag hade rör i rätt dimension så de var bara att skarva på de som saknades

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9895.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9897.jpg

På hojen jag kopierar så är det en plastkula på frambromshandtaget, å på styret som satt på hojen från början så satt de ett handtag med sprucken kula, men de gick bra att limma ihop den med superlim. Det är detaljerna som gör bygget

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0321.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0329.jpg

Och på en marknad i Surahammar i somras så hittade jag ett NOS snabbgashandtag, precis ett sån jag ska ha på hojen. Tror de kostade 50:- eller så dessutom.
Har hela tiden hittills med de här bygget haft riktig tur med att hitta delar till bra pris å nästan direkt jag behövt dom

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0331.jpg

Sen började de ramla in lite nylackade grejer
Stötdämparna har jag lackat själv, men knaster, rören och fjädrarna är pulverlackade

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0343.jpg

Alla skärmarna

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0264.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0266.jpg

Å tillslut så blev även de vita lackat

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0273.jpg

De var bara att ställa ramen på lyften direkt och börja montera de som gick

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0274.jpg

Börjar med nåt litet...

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0275.jpg

Sen var de bara att få dit allt som gick

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0296.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0286.jpg

Snart dags för tanken så tejpade tillbaka stödet för tanken som satt original

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0291.jpg

Kommer att klä in luftfiltret å bakramen med galon sen för att kunna skydda de från vatten och i teorin åka i "djupt" vatten, så för att likna originalet så monterade jag ett andningsrör som kommer gå in till luftfiltret sen

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0361.jpg

Efter att ha slipat tanken å spacklat de som behövdes så blev de till att lacka en tidig morgon. De första jag såg när lacken torkat var en missad spackling, nu kändes den hur mycket som helst å innan kände jag den inte alls... Så de var bara att spackla å slipa mera

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0344.jpg

Sen vart de bra iaf vid lackering nummer 2

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0347.jpg

De ska vara ett tjockt gummi under tanken som stöd

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9932.jpg

Det är inget som jag hade dessvärre. Nåt jag istället hade var en trasig hockeypuck som jag haft på domkraften när jag hissat nån bil eller så.
Bara ta en lagom hålsåg å börja såga.

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0369.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0368.jpg

Hittade ingen bild nu på hur puckbiten blev, men de blev bra iaf  ICQ/ag

Bygget är så pass lika att sadeln från farsans passar på replikan, och målet är att få min sadel att se ut så här

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0354.jpg

Som stoppning till sadeln så tog jag ryggstödet ifrån en Scania och sprättade upp galonen och skar loss skumgummit ifrån träskivan den var limmad på

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0353.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0356.jpg

Det var dock inte en form på skumgummit som passade för ett sadelbygge tyckte jag

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0357.jpg

Lösningen blev att ta en till lika stor bit skumgummi och klyva dom på mitten för att limma ihop de tunnaste bitarna.
Finns inget bättre sätt att kapa skumgummi än en gammal brödsåg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0359.jpg

Ihoplimmad och har även limmat på ett par lager tvättlappar i skumgummi lite omlott för att inte ha en skarv mitt på bara som kan spricka

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0382.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0387.jpg

Även fast jag har en hel hög med nrskyltar till sidorna liggandes så ville jag inte använda dom då de är i plast, ska vara i aluminium på denna som de var förr
Testade för många år sedan att göra egna men blev då inte nöjd med kanten, men bara att testa på nytt

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0212.jpg

När jag testade förut så sick å falsade jag bara från ena sidan tror jag, nu körde jag ifrån både fram och baksida å nu vart resultatet bra

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0213.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0216.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0218.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0217.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0219.jpg

Trots mitt penselhat så valde jag att pensla skyltarna, kändes mera äldre i stuket då

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0340.jpg

Å nrskylten som ska sitta på framskärmen är av plast

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0224.jpg

Passar bra att skära ur den ur en dunk

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0222.jpg

Eftersom jag bygger en replika så måste de ju givetvis vara lika regskylt som på originalet

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN9893.jpg

Hittade på en som sålde gamla siffror, han var säker på att han hade U men kunde inte hitta dom. Istället så fick jag ett par 0 så att jag tillsvidare kunde göra egna U´n

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0261.jpg

Som sagt, det ligger i detaljerna

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0381.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0379.jpg

Och nu i dagsläget så ser den ut så här
Tanken har flaggor så som de var när den var vitlackad och den är tejpad med svart eltejp som slitskydd.
Får se när de händer nåt mera så de är värt att uppdatera, förhoppningsvis blir inte den uppdateringen så här jäkla lång...  ICQ/ag

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0370.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0373.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2018/09/11/DSCN0380.jpg

116

Sten vW skrev:

Hålet i luftfiltersnäckan du svetsade igen kan ev vara för att kunna sticka in startgaspipen i...

Trötta 2-taktare kan behöva lite övertalning för att starta.

Har Montesa 125 med ett hål i en liknande del som jag borrat själv..

S

Om de skulle vara nån så lösning så tycker jag de borde vara mindre hål än de här på 8-9mm, de här lär ju dragit tjuvluft..  ICQ/bn

117

Imponerande arbete!!!!

118 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-09-12 08:50:02)

Definivt förstörd :-)

Säger som ovanstående Imponerande arbete.

Min Silverpil där ramen ombyggd på ett likande sätt, när jag gjorde Linköping osäkert 1971-72.

Har en halvny Husky 125 ram med hjul, hade motor en gång men jag tro den är borta nu.
Så jag måset sluta läsa nu, har inte tid med mer projekt.

"ljushuvud"

119

Scaramanga skrev:

Imponerande arbete!!!!

Tackar !

Mr 56 skrev:

Definivt förstörd :-)

Säger som ovanstående Imponerande arbete.

Min Silverpil där ramen ombyggd på ett likande sätt, när jag gjorde Linköping osäkert 1971-72.

Har en halvny Husky 125 ram med hjul, hade motor en gång men jag tro den är borta nu.
Så jag måset sluta läsa nu, har inte tid med mer projekt.

Tackar!
Hehehe, tur att den bara är förstörd med färg som är lätt att ändra iaf   ICQ/bt
Man kan inte ha för många påbörjade projekt, rätt vad det är så blir kanske nåt av dom färdigt också...  ICQ/bp

120 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-09-12 18:27:47)

Jag var tvungen att ta ett varv i trädgården i kväll, och den stod kvar mot äpplet trädet :-)

Så här såg det ut 1971, men 175cc helrunda veslängar och 15-54 drevning hängde man med Yamaha 125or upp till hundra.
Sen fick man köra ifatt dom i böjarna genom sen bromsning :-)

Post's attachments

Silverpilen lasse.tifb (Medium).jpg, 222.4 kb, 1118 x 768
Silverpilen lasse.tifb (Medium).jpg 222.4 kb, 242 downloads since 2018-09-12 

"ljushuvud"

121

Mr 56 skrev:

Jag var tvungen att ta ett varv i trädgården i kväll, och den stod kvar mot äpplet trädet :-)

Så här såg det ut 1971, men 175cc helrunda veslängar och 15-54 drevning hängde man med Yamaha 125or upp till hundra.
Sen fick man köra ifatt dom i böjarna genom sen bromsning :-)


Har du en sån pärla står ute!!? ICQ/bc

122

car_l skrev:
Mr 56 skrev:

Jag var tvungen att ta ett varv i trädgården i kväll, och den stod kvar mot äpplet trädet :-)

Så här såg det ut 1971, men 175cc helrunda veslängar och 15-54 drevning hängde man med Yamaha 125or upp till hundra.
Sen fick man köra ifatt dom i böjarna genom sen bromsning :-)


Har du en sån pärla står ute!!? ICQ/bc

ICQ/bg

Instämmer med föregående talare: TA DEN INOMHUS FFS  ICQ/bb

Gillar fakstiskt Anglifieringen med baklykta & koppling/bromsreglage samt ett texasstyre som extra lök på laxen!  ICQ/at
(Hade faktiskt lika baklykta/ grepp på Zlödappen jag "råkade" korta av en ½ meter  ICQ/bv )

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök