Intressanta HVA här. Har det hänt något nu?
Ett par frågor. Minns jag rätt var det grönt som gällde på de ovala nummerplåtarna för 250 klassen och gult för 500 klassen. Var användes de röda plåtarna?
Hur var det med materialet i den ombyggda Earls gaffeln och den ombyggda bakramen till Silverpilen? Original materialet i ramen sades det att det var krommolybden legerat stål.
Oj, har missat ditt inlägg.. Har iof inte varit inloggad på 2-3 veckor heller...
Har inte hänt så mycket sen sist tyvärr.
Lämnat in motorn till en liten firma som brukar fixa mina moderna hojmotorer men inte fått tillbaka den ännu..
Angående nummerplåtarna har jag faktiskt inte en susning hur det var förr, inget jag har tänkt på? Får forska lite...
Materialet i gaffel å bakram var nog väldigt varierande, beroende vad som fanns tillgängligt.
Pratat med lite gubbar på diverse träffar å utställningar å så som jag fått höra av dom så byggdes Silverpilar om i var å varannan bysmedja, om de sen är sant vet ja inte
" Man lämnade in sin originalhoj, å sen hämtade man ut den ombyggd till OT/Cross nåra dagar senare..."
Kan ju iaf lägga in bilder på de lilla som har hänt
Ekrat ett par hjul till, ekrarna är inte spända än då jag väntat länge på hjulaxlar
Före
Efter
Pulverlackade å fina
Köpte en nytillverkad -67 sadel som var dyr som satan å såg ut som skit när ja fick hem den, men sen dök det upp ett objekt på Tradera som jag köpte för en spottstyver av va den fula nya kostade..
Har köpt ett par meter sadelmaterial å nya nitar, så de blir att klä om den gamla
Efter att ha tjatat på svarvaren så fick jag äntligen tillverkat nya hjulaxlar,muttrar å distanser , jag har dock ännu inte spänt ekrarna på hjulen
Av nån okänd anledning så använde Husqvarna fabriken tum gängade bultar till att hålla fast framgaffeln, å även lite fingängad M10.
Sifverts skruv ville inte skicka bultar styckevis utan ville bara skicka hela kartonger.
Det gick dock bra att köpa över disk om man ville ha enstaka bultar, å där måste jag rikta ett STORT tack till: bdagman här på forumet som kunde gå dit å köpa åt mig för att sedan skicka dom till mig!
Började renovera tanken till farsans -64a, så kan ja lacka den samtidigt som tanken till-67an, var tanken iaf...
Tanken såg ut som om nån spelat fotboll med den under en längre tid, bulor bulor å ännu flera bulor på den, så de första jag fick göra var att bygga en draghammare som ja kan fästa svetstänger i.
Sen punktade jag fast en jäkla massa tig-svets trådar i bulorna som ja kunde fästa draghammaren i för att sedan försiktigt rycka ut bulorna
Gammal lagning
Blev bättre iaf, inte helt klart de heller tyvärr
Råkade även köpa en 250cc från -68 som förra ägaren lackat för att se ut som en modern -78, sen gjorde han visst inte så mycket mera med den än att riva ner motorn å ha haft den ståendes sen tidigt 80 tal...
Å alldeles när ja köpt den så dök de upp en annons på blocket där de var en som sålde en massa gamla Husqvarna delar, så jag har de mesta för att få ihop den
ett par NOS packningssatser fanns på Tradera
Sen dök de upp en skoj grej, även de på Tradera.
Ett 8-växlars kit måste ja ju ha på den här hojen, ska ju ändå plocka ihop motorn som ligger i lådor, så då kan ja ju montera de här kitet på en gång..
Man väljer mellan hög och lågväxlar med en spak på styret
Slipat bort den svetsade kicken
Skillnad mellan kåporna
Kicken hade slagit sönder kickstoppet som på de flesta andra kåpor, men nu är de uppbyggd med svets, ska bara borra å stoppa i en ny gummistopp
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
79 2016-03-26 11:47:45 Senaste redigerad av car_l (2016-03-26 11:48:27)
Oops I did it again....
Den här gången blev det dock en lite äldre Husqvarna, en Svartqvarna ifrån 1946
Bild från Tradera.
Förra ägaren köpte den dock nerplockad i delar så bilden är tagen av förrförra ägaren innan demontering.
Han som jag köpte den av ska skicka över en skiva med massor av bilder taget innan och under demonteringen
Har letat ett bra tag efter en orenoverad Svartqvarna utan att hitta någon till rätt pris
Såg den här på Tradera för länge sedan, men hade inte orken/lusten att åka 25-30 mil för att hämta den, den blev såld å jag förträngde den tills för nån månad sedan då den dök upp igen.
Till salu igen pga oseriös köpare, dessutom hade han sänkt priset 1800:- han kunde tänka sig att skicka delarna löst om den inte vart såld. Jag mailade å frågade om han inte kunde tänka sig att skicka alla delarna till samma adress å det kunde han göra
Frakten skulle gå på 1000 gissade han å de kunde jag gå med på, skulle jag hämta själv så skulle soppa pengarna gå på ca 500:- men det skulle ju även gå åt en ledig dag, å jag värdesatte tiden mera än 500:- extra i frakt..
Jag betalade å sen gick det ett par dagar tills jag fick ett mail där han frågade exakt var jag bodde, han skulle ha vägarna förbi på skärtorsdagen nämligen och kunde leverera alltihopa för 500:-, jag skulle då få tillbaka en 500ing från frakten jag redan betalt
Måste ha varit en riktig kuckelgubbe som har ägd den nångång i tiden, kjolarna på skärmarna är ett hemmabygge, han har byggt om från handväxel på tanken till fotväxel, å ett jäkla arrangemang för att få hastighetsmätare på den
Hastighetsmätarhistorien , undrar vad den kommer ifrån från början...?
Lite anteckningar på mätarhuset
Vet inte om ja kommer ha den här motorn på eller inte, fick en extra med på köpet, och har även 2-3st på hyllan sen förut...
Om jag har förstått de hela rätt så är de bara -46orna som har ledad bakskärm
Ett däck var flång nytt och ena hjulet omekrat med nya ekrar
Tänker inte lacka om den utan bara plocka ihop, besikta å köra
Handtagen byter jag dock, men rejält patinerade är dom iaf..
Kul att första ägaren bodde i Västerås, ca 3 mil från mig och regnummret var inte så svårt att komma ihåg
Fick med en del gamla papper och även ett par utskrivna handböcker med sprängskisser
Å böckerna kommer till användning eftersom han som plockade ner den har märkt upp allt efter dom som jag förstått det
Ordning och reda
Dessvärre var inte asken med grus uppmärkt alls, misstänker att de ska va till å skaka rent tanken med....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Kanske tidstypiska motaloy tabletter.. Dvs innan man slängde lödtenn i tanken
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Oops I did it again....
Tänker inte lacka om den utan bara plocka ihop, besikta å köra
Helt rätt och när du vill sälja så skickar du bara ett mail till mig
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Härlig maskin, verkar vara lite trimmad när man ser förgasaren (bing?)
Helt rätt att montera och bruka.
Undrar lite, denna har 19" hjul?
Vad är ekerlängd & diameter fram?
Diameter på framaxel?
T p F
Faran lurar bakom nästa krök
Kanske tidstypiska motaloy tabletter.. Dvs innan man slängde lödtenn i tanken
Hahaha, var tvungen att googla för att få reda på vad motaloy var för nåt, vilket dunder medel...
car_l skrev:Oops I did it again....
Tänker inte lacka om den utan bara plocka ihop, besikta å köra
Helt rätt och när du vill sälja så skickar du bara ett mail till mig
Sälja....? Hur gör man då... bäst å låta bli....
Härlig maskin, verkar vara lite trimmad när man ser förgasaren (bing?)
Helt rätt att montera och bruka.Undrar lite, denna har 19" hjul?
Vad är ekerlängd & diameter fram?
Diameter på framaxel?T p F
Förra ägaren trodde också att den var lite vässad, jag har inte kikat så noga ännu. Bara packat in allt i diverse bodar
21" har Svartqvarnorna både fram och bak, Rödqvarna däremot har 19" hjul.
Ska försöka komma ihåg att mäta när jag åker till garaget imorgon
T p F ???
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Tack på förhand
Får masa mig ut å mäta mitt qvarnhjul åxå
Faran lurar bakom nästa krök
Ekerlängden skulle jag säga är 235mm, svårmätt då dom sitter i fälgen, framaxeln var de enda som jag kunde mäta på gängen som man sätter fast muttrarna längst ut på, å där var den 9,25mm grov
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
I "brist på nåt att göra" + att jag inte vill ha lite mera plats på lagret å slippa ett par lådor med delar så har jag börjat att plocka ihop Svartqvarnan...
Började med att jag bara skulle göra rent tanken samtidigt som jag pysslade med ett par andra tankar, sen blev resten en bonus.
När jag släppte ner en näve mutter och spik i tanken så blev det inget skramlande ljud utan mera ett ljud som om jag släppt de på en heltäckningsmatta, hela tankbotten var täckt med resterna av gammal intorkad tvåtaktsbensin, ett flera mm tjockt lager.
Hällde i bensin,t-röd och bromsrengörning utan att få bort särskilt mycket.
De var först när ja fick lite värstingavfettning av en kompis som tankbotten blev ren, avfettning som även löste upp lite färg på tanken..
Å när all smet var borta så var jag tvungen att skaka tanken en stund med stenarna som jag fick med när ja köpte hojen i våras
Den här hojen kommer jag inte att lacka å göra blank, utan den ska plockas ihop och reggas i patinerat skick. Sen kanske den kommer lackas nångång i framtiden..?
De flesta skruvar fanns sparade av den som demonterade hojen nångång men inte alla.
Å de passar inte alls att montera nya blanka skruvar, iaf inte där de syns. Tur att jag sparade lite rostiga skruvar när jag demonterade BP-kärran för ett par månader sedan
Till bubblan så lackade jag alla skruvar, å nu ska ja ha patinerade skruvar, längtar tills ja äntligen bara kan gå till hyllan å ta nya blanka skruvar...
Man kan inte gissa att skruvarna på skärmen inte har setat där förut
Föregående ägare hade köpt nya bromsbackar till bägge hjulen, man tackar
Jag skulle ju inte lacka nåt på hojen, men stödet är inte original till hojen från -46 utan bytt nångång å ja vill inte montera ett blått stöd!
Blev mycket bättre efter att gjort en snabblack med sprayburk...
Nån tidigare ägare var som ja tror ja skrev tidigare en riktig kuckelgubbe, han har byggt om från handväxel till fotväxel, tändspole modell skitstor ifrån nån bil, hemmabyggt sadelfäste som höjer och flyttar bak sadeln lite mot original, mm mm..
Å vad de är för gradering på gasen har ja ingen aning om, farthållare..?
Sadelhöjningen, de främre röret på ramen är original som tanken ska sitta i å sadeln ska fästas i tanken
Jag vill dock inte ha sadeln så, utan jag tog en annan sadel jag hade liggandes med rätt sorts fjädrar och monterade den istället för hans ombyggda historia
Undrar om det är den här herrn som kucklat så mycket?
Skattekvittot och namnskylten sitter bakpå den främre nrplåten
Å så ser nrplåten ut när den är monterad
Jag har ingensomhelst aning, men gissar att den inte varit i trafik sen de blev högertrafik eftersom spegeln var monterad på höger sida på en bild jag fick från innan demonteringen. Nu monterade jag den på vänster sida dock...
En Albert
Hastighetsmätaren monterad
Tyckte mätaren kändes naken när de inte är nåt skyddsglas framför den, trodde det gått sönder nångång.
Sen fick jag se på en av demonteringsbilderna att de var ett skydd över som var fast najjat, å då fick jag även svaret på va det var för smält plastbit som jag hade låg i en låda, ett hemmagjort mätarskydd i 3mm plast
Najjat som förr...
Å här syns mekanismen som driver mätaren
Å varför man sätter dit en kran under motorn kan jag inte riktigt förstå?? känns säkrare att använda oljepluggen när man ska byta olja
Å vad är den lilla koppen ovanför till för...???
Kolven visade sig sitta fast, så den är i skrivande stund under Coca Cola behandling..
Svänghjulet sitter fast som de ska med en mutter, men varför det sitter en skruvad plugg i gängen utanför muttern som man använder till avdragaren å varför det är 2 M4 i hålen som alla är borrade å gängade..?? nån typ av avdragare ??
Det fanns inget original baklyse med till hojen, utan det hade varit ett lika lyse som jag har på mina andra Husqvarnor monterat.
Ville inte ha ett rött baklyse så jag tänkte lacka om det också, men tyckte det var för fint för att ha på den här så jag tog fram ett som jag köpte till den gröna 250cc ja köpte förra året och som var spräckt i glaset.
Från grönt till svart..
Sen gjorde jag nåt som ja inte gillar, jag fuskpatinerade lyset..
Ska göras om helt, ska lacka med blanksvart å inte matt som jag lackade med nu så kanske de matchar bättre
Hittade en spännrem/bälte som jag misstänker ska vara till pakethållaren
Om jag inte är helt fel ute så var det bara -46orna som hade fällbar bakskärm, jäklar va snabbt hjulbytena måste gå..
Jag har tyvärr inte rätt sorts handväxelspak ännu, men innan tanken blir tankad så tog jag och svetsade dit den saknade skruven för växelspaken
Hade en handväxelspak av okänt märke liggandes men den monteras med skruv in i tanken istället för muttrar som på Svartqvarnan.
Original skruven var tumgängad å ja ville inte sabba den så ja grävde fram en skruv från inredningen på en Scania å svetsade igen torx hålet, slipade å kapade upp ett spår så den liknar original skruven
Gillade inte de moderna plast Uet på nrplåten bak, men på Eskilstuna marknaden så hittade jag "rätt" U
Å nu har jag rullat ut hojen i bon i väntan på att ta tag i motorn..
Ser tillbaka i backspegeln på tidigare projekt...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Snyggt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Fränt bygge/renovering !
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
detta var tame tusan det bästa jag läst på Boxerville
i mannaminne
Snyggt
Fränt bygge/renovering !
Tackar!
detta var tame tusan det bästa jag läst på Boxerville
i mannaminne
Tackar! Nån särskild hoj du fastnade för..?
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Missade att lägga upp bilder på växelspaken och min modifierade skruv för fastsättningen
De andra Qvarnorna händer det inte så mycket med, mekas inget å körs alldeles för lite, blir kanske bara en handfull gånger om året dessvärre. En eller två tävlingar om året å ett par tre träningspass.
Hittade ett snyggt foto på nätet som Michael Åkerblom tagit på Stångebroslaget i Juli i år, jag är precis så genomblöt som jag ser ut att vara.
Efter ett halvt varv så öppnade sig himlen rejält å regnet vräkte ner, tog inte lång stund innan jag var totalt genomblöt och banan var hal och skitig från att alldeles innan varit så torr att de dammade överallt..
Gick trots allt riktigt bra å köra och jag slutade på tredje plats
Man kanske skulle träna lite mera på hojen så jag kan ta nån till placering nästa år....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Fick tag på fjädrar till originalsadeln på Svartqvarnan och ett par fotpinnsgummin på en marknad nu i höstas.
Fick med de gamla slangarna när jag köpte den, bra mycket snyggare lagningslappar förr
När jag lämnade iväg BP kärran på blästring så skickade jag med avgassystemet till -67an, så när jag nångång får tillbaka motorn så är de bara å montera avgasröret.
Motorn kommer nog snart, är ju snart bara 2 år sen jag lämnade iväg den.....
Ett litet hål kom fram efter blästringen
Men de var inga svårigheter att laga
Lackat med värmetålig färg
Å temporärt monterat på ramen, bättre å hänga upp det än att ha de ligga på nån hylla å riskera att skada det
Luftfilterkorg som jag hittade på Tradera som inte ser allt för rolig ut, men efter att rensat bort de gamla plastresterna å pulverlackat den så ser den mycket trevligare ut
Eftersom jag väntar på att få tillbaka skärmarna till BP-kärran så visste ja inte riktigt vad jag skulle greja med i garaget, så tänkte att de kunde vara läge att plocka isär den gröna -68a 250n ja köpte för 1,5 år sedan.
Planen var att plocka isär den å hänga upp i krokar i taket för att få lite mera plats.
De skulle ju vara dumt att plocka isär allt nu, å sen få lov att plocka ihop den igen bara för att passa in skärmarna innan jag kan fortsätta med den.
Så planen jag hade ändrades till att jag skulle passa in så mycket som möjligt innan det gick att fortsätta med kärran.
Alla skärmarna kom ifrån nån gammal militär hoj, och innerskärmen hade en jäkla massa små hål överallt. Den var också alldeles för stor, misstänker att det beror på att militärhojarna har en annan sorts sadel.
Svetsa, kapa, svetsa, kapa....
Men till slut så passade den
Bakramen var rejält ombockad för att plastskärmen skulle passa, ingen nackdel att ha en orörd -68 att kunna jämföra med
Placerade ett vinkeljärn på lämpligt ställe på ramen för att kunna jämföra måtten
Sen var det bara att värma å knäcka tillbaka ramen
Här syns även att förra ägaren var tvungen att skarva på sadelfästet i bakkant för att den skulle passa
Ser redan bättre ut än med plastskärmarna
Sugen på ett större lyse på hojen, eller kanske dubbla så man ser bra i mörkret...
Sen var det äntligen dags att börja demontera hojen, de visade sig när ja klippte av buntbanden att det tydligen var en genomskinlig slang som kablarna var dragna i...
Upptäckte att fästet till avgasröret var "avkapat" eller avhugget, hur fan får man annars en sånt här snitt....?
Så här ska det se ut
Tur jag såg de nu å inte när den är lackad, nu är de iaf lagat
Kom på att jag modifierade bromsen på 360´n som jag tävlar på, så liten yta original så det är lätt att halka av den
Lika bra å modifiera den här likadant...
Fram med ett lämpligt material att bygga breddningen av å kapa av i rätt längd
Efter lite ritsande å kapande så blev de så här, bara monteringshålet kvar..
Å efter lite mera ritsande å kapande så hade jag 4st, bra med reservdelar när jag ändå håller på, å om ja råkar köpa nån mer hoj så är den här biten färdig iaf....
Bulten som håller avgasröret i cylindern var fastsvetsad, har väl antagligen krånglat å få loss den nån gång?
Nu är den iaf bortkapad
Riktade ett par bulor i värmeskyddet
Duger åt mig..
Även granatdämparen som jag fick tag på var knölig å behövde riktas
När jag värmde å grejade så var de första gången på 35-36 år som de kom rök ur avgasröret...
Vet inte vad för sorts dämpare som var påsvetsad, men jag vill ha möjligheten att byta å använda den snyggare granatdämparen, så mätte lite på min andra -68 å kapade av dämparen på lämpligt ställe
Röret visade sig vara ovalt när jag kapade av dämparen så de riktades upp så det är runt igen
Avgasröret skarvades lite för att kunna montera valfri dämpare
Dämparen som var svetsad slitsades upp å vidgades för att kunna monteras på avgasröret
Bara å välja..
Jag fick inte med nån krampa när jag köpte granatdämparen, så fick bygga en med den jag har på tävlingshojen som mall
Värma å knacka..
Halvfärdig
Lika bra att göra en extra här också....
Byggde även 2st fästen för dämparen
En bredare kedjestyrare behövs för att kunna köra med o-ringskedja, byggde den i 3mm plåt istället för 1,5-2 som den är original
Blev en extra här också, när ja ändå har grejerna framme...
Bromsstaget var knöligt å allmänt slitet
Inte många inbromsningar kvar innan fjädern har dragit av ringen på staget som den sitter i...
Nog lite lurigt å svetsa de felet, så de blir helt ersatt av en halv kedjelänk
Gaffeln demonterad
Kul med sodabläster
Styret var väldigt flammigt å slitet som de mesta grejer på hojen
Så jag var bara tvungen att testa å polera lite...
Det är lite slitet å nött i kromet på sina håll, men det är iaf inga rostporer
Nu så var den redo att hängas upp i taket å packas ner i lådor...
Fast de är ju roligare å hänga upp en färdig ram istället för en ful grön, så de blev en låda istället å sen skickade jag allt på blästring
Å igår så fick jag tillbaka allt, blästrat å fint, så nu ligger de å väntar på att pulverlackas ihop med skärmarna till kärran...
Lagningen ser helt ok ut efter blästringen
Fanns lite gamla lagningar
Ska lacka avgasröret å dämparna men sen så kommer jag inte längre varken med hoj eller kärra för stunden, undrar va ja ska ta tag i då....?
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
95 2016-11-24 18:11:32 Senaste redigerad av Johan W (2016-11-24 18:12:53)
Man ska ha massor med projekt så man inte har tid att leta efter fel i sitt liv
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Man ska ha massor med projekt så man inte har tid att leta efter fel i sitt liv
Precis! å har man massor av projekt, då har man inga fel i livet
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Tanken var i helt ok skick, mera smuts än rost i kromet men dessvärre inte perfekt.
Rejält tjock färg som gick att hyvla av med en vass kniv efter att Biltemas färgborttagning fått jobba lite
De kom fram några bulor i tanken som var spacklade, kommer nog spackla dom igen då de inte är så stora å de går mycket fortare än å försöka rikta dom..
Väntar på lite spackel och färg..
Gasrullen ja köpte till den här var ifrån en militär Husqvarna så de var grönt
Sodablästrat
Å polerat
Polerade lite handtag när ja ändå var i farten å hade Autosolen framme...
Passade på innan kyla å snö kom och lackade avgasrör och tillhörande detaljer med värmetålig färg
Sen var de ju de här....
Man ska ha massor med projekt så man inte har tid att leta efter fel i sitt liv
Brukar annonsera lite då å då efter -50,-60tals Husqvarnor. Nu var de väldigt länge sedan sist så kände att det var dags igen, å de var väl tur det då de är flera stycken som har ringt, varav 2st var intressanta
Först så ringde det en ifrån Munktorp å sa att han hade en 125cc till salu, jag frågade efter årsmodell då jag vet att dom kom först på -70 talet. Han hade för sig att de var årsmodell -64,-65 eller nåt sånt, och sa att den var jäkligt billigt så de var lika bra att jag tog med mig kärra när ja åkte dit då jag säkerligen skulle köpa den.
Sagt och gjort så åkte jag och farsan dit med kärra för att kika/köpa.
Såg direkt att de var en -70talare, men även de kan ju vara intressant bara priset är rätt.
Hojen var i delar med cylindern avplockat av nån anledning och bakhjulet saknas sedan han hade lämnat in de på en verkstad som haft inbrott och då blivit av med hjulet..
Han hade fått hojen i nån bytes affär/betalning för 20 år sedan å bara kostat på den 500:- när han köpte ny klädsel till sadeln.
Han tjatade om att han ville ha ett bud å att han var riktigt säljsugen, så ja drog till med 1500:- å ja hann knappt säga summan innan han sträckte fram näven å sa såld
Fick med en extra motor också
Hade inga planer på att börja meka med ytterligare en hoj, men fick se att en skruv i styrkronan hade skallen bortborrad, å om man borrar bort en skalle så misstänker jag att skruven troligen sitter satan så hårt fast å att insex skallen är runddragen..
Funderade lite på hur ja skulle få ur resten av skruven utan att sabba styrkronan, svårt att svetsa fast nåt 1cm in å lika svårt att borra bort resten av skruven.
De visade sig vara enklare än så, skulle känna lite på skruven med en näbbtång och det visade sig att den satt helt lös å gick att skruva ur med hjälp av tången
Sen gick det ett par veckor innan de passade att åka till den andra intressanta som svarat på min köpes annons, lite sämre väder att åka i då de var ett jäkla snöande å oplogade vägar, men lika bra att åka medans grejerna är kvar
Efter ett långt dividerande om priset så kom vi fram till ett pris som ingen var riktigt nöjd med men jag var nog lite mera nöjd än säljaren.
I ena meningen så sa han att han inte behövde ha nåt alls för grejerna då de legat orörda i 40 år och att de var kul att de kommer till användning, för att i nästa mening inte släppa dom för de jag tyckte dom var värda å var villig att betala.
Gubben är dessutom 75 år gammal å hade inte nå planer på att renovera nåt
När vi tillslut skakat hand på affären å börjat bära ner grejer från vinden så började han plötsligt plocka bort grejer ur högen som han kände kunde vara bra att ha kvar till hans militär Husqvarna
Nåja, var inte nåt som ja troligen använt ändå så orkade inte krångla utan ville bara åka hem i snöovädret å ta kväll
Affären visar sig dock nu bli bättre å bättre för var dag å för varje ny grej ja hittar när ja gräver runt i lådorna å sorterar
En rejält ombyggd Lindström/Husqvarna årsmodell ca 1961-63 och ett par ramar
Vet inte nån exakt årsmodell på den röda ramen än, men de är -65 eller -66.
Tyvärr är den silverfärgade ramen sne å krokig precis överallt, verkar nästan överkörd + att de är påsvetsade rör å profiler lite här och var. Den är ifrån -68, å det som är fränt är att den är bara 2 nummer ifrån min 360cc som jag tävlar på, så dom stod väl på tillverkningsborden bredvid varandra kan man gissa..
Massor av delar
NOS Trelleborgs däck till Husqvarna
Den besudlade å "förädlade" Lindströmaren. Lindström var en firma som tog fram egna hojar baserade på Husqvarnor, från början bara uppborrade motorer om ja förstått rätt, men sen helt egna hojar..
Innerskärm iform av ett stänkskydd från en lastbil..
Fjädern håller sadel å tank nere mot ramen...
Och 5" spiken som man ser spetsen på på förra bilden håller fast avgasröret.....
Inte riktigt så slimmat avgasrör
När jag lyfte på tanken så fanns inte originalgummina som håller tanken på plats där utan en T-shirt som var fasttejpad
Å de var den här tjusiga i storlek 150 om ja kommer ihåg rätt
Tyvärr så gick den inte att få bort hel då den verkar ditsatt medans färgen var nymålad, eller om de är bensin som löst upp färgen å fått den att fastna?
Men med tanke på hur resten ser ut så tror jag på det första alternativet...
Den kommer definitivt inte att se ut så här när den blir renoverad
Undrar vad det är för hjul som satt fram.. Det är inte Husqvarna iaf
Ett sprucket motorfäste är nog de minsta bekymret med den här hojen...
Hojen tar mindre plats i delar än ihopsatt så nu är den demonterad.
Jag skrev tidigare att den här affärn blev bättre å bättre, framgaffeln som satt på Lindströmaren var av märket Betor.
Betor satt det på 125cc på -70 talet, dvs en sån som jag köpte ett par veckor tidigare, men den här var i bättre skick Å de ska vara en Earlsgaffel på den här ändå så jag skulle inte använda den ändå...
Å för att bli på ytterligare bättre humör så plockade jag ihop några av delarna som följde med och plockade fram en tank å ett bakhjul jag hade liggandes, så nu är -65,-66an inte en gammal ram, utan nu är den en hoj/projekt
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
98 2016-12-26 11:09:09 Senaste redigerad av michaelth (2016-12-26 11:09:40)
hur många hojar/hojprojekt finns nu i samlingarna? den som har flest vinner...vad??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tur att det inte är Scanior du samlar på
Vilken gubbe du stötte på
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Jag är på jakt efter lyktsarg till en sån här lykta om du skulle ha någon? Mod 24 tror jag den heter.
Jag var och besökte en gammal kompis som har "några" Qvarnor men tyvärr hade han ingen över.. Alltid trevligt att hälsa på hos honom iaf.