Missuppfatta mig nu på rätt sätt!
Jag var kanske otydlig, men jag avsåg en skiljediodbrygga som först laddar upp startbatteriet och därefer går över och laddar båda batterierna (det skrerv jag inte, missade det). Batterierna är allstå inte anslutna till varandra, utan försörjer var sin isolerad krets. Laddas av var sin krets också, även om man har samma generator.
En annan sak jag inte nämnde var generatorn... Ju fler batterier man har desto hårdare får den jobba, och det tar längre tid att ladda upp batterierna. Man får ingenting gratis, ju mer effekt generatorn producerar, desto tyngre går den. Det mest kända exemplet på detta är på vintern, du har precis kallstartat en bilen, tomgången är låg, eftersom oljan är kall och generatorn bromsar ordentlig då den behöver ge en "himla massa ampere" till batteriet, då sätter du på elbakrutan och elvärmen i sätena, så dör motorn, den orkar inte dra runt generatorn med den uttagna effekten.
Jag har ju byggt en hel del elsystem i fritidsbåtar, och här finns många paralleller, då man vill ha ett förbrukarbatteri som är väsenskiljt från det som försörjer startmotorn.
Här delar man upp batterierna i olika "banker" en för det som rör motorn, och en bank för förbrukare som ffa används i hamn.
Då är det viktigt att alla batterierna i samma bank är exakt likadana, samma ålder etc, eftersom strömmen vandrar från det bättre till det sämre, visst, som du skrev, så är det!
Varför man skall byta alla batterierna i samma batteribank samtidigt. Jämför med att blanda olika batterier i en ficklampa eller transistoradio så är det samma sak.
Men här eftersträvar man ju att ha olika batteribanker som är helt avskilda från varandra, visserligen gemensam minus, men det har ingen betydelse i detta avseende.
Sedan, egentligen, skall man ju till förbrukarbatteriet ha ett så kallat "traktionärt" batteri, alltså ett batteri som kan ge en liten ström under lång tid, det skall också tåla urladdninger bättre än andra batterier, exempel vis batterier som heter "-fritid" eller "-marin" det senare brukar dessutom vara tippsäkert. Men startbatteriet skall vara tvärtom, det skall kunna ge en stor ström under kort tid, och kunna återhämta sig snabbt.
Jag installerar alltid skiljedioder, en diodbrygga med nån smart elektronik som laddar det ena batteriet först och sedan båda två, med såväl spänningskompensation och temperatursensor. Än avancerade sådana har också en trestegsladning. Dessa är rätt så dyra, omkring 2000kr + moms. Skiljereläerna har jag aldrig provat, men dessa "fantastiska" enligt reklamen iallafall, kostar inte lika mycket.
Kanske överkurs i en campingbuss, men väldigt bra i husbil eller fritidsbåt, är en batterimonitor, en "tankmätare" som berättar hur många procent man har kvar och hur många timmar med aktuellt uttag man klarar av innan laddning behövs, och tvärtom, när man laddar berättar den hur lång tid det tar innan batteriet är fulladdat.
För att vara het säker att kunna starta efter en ställtid, så kan man ju också installera batteriavsliljare, alltså "huvudbrytare" till varje batteribank, då kan du stänga av startbatteriet under stillaståendet. Men glöm inte att slå på, eller stäng inte av under gång, då skadas växelströmsgeneratorn, vilket redan nämnts.
Till en VW-buss som används som campingbuss, kan jag tänka mig att det räcker med två olika 75Ah batterier, det är väl också vad originalgeneratorn klarar av (med viss tvekan). Du som har en f.d. polisbuss har en kraftigare generator, möjligen satt det större generatorer i vissa militära bussar också, kanske också i sjukvårdsfordon.
Jag vet inte hur kraftiga generatorerna var, 50A i standard utförande? 80A i polisbussarna?
Externa smartladdare, typ C-tech eller liknande samt en solcellspanel är ju liksom pricken över i.
Solcellerna ger inte så mycket egentligen, men fyller på det där lilla extra, toppladdningen, då bilen står stilla (utomhus...).
Man kan skriva en himla massa om detta, men sammanfattningsvis gäller det att ha två batterier, batteribanker, som är helt åtskilda tillika helt oberoende av varandra.
Generatorn laddar båda två, utan att egentligen koppla ihop dem.
Och då, vilket jag inte motstrider, blanda ALDRIG batterier av olika kondition, ålder, fabrikat eller kapacitet i samma batteribank.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."