Du kanske har vwhd lite, du vill ha en men vet inte om det än
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » How-to's (guider) » Topplock o trimmning
Du kanske har vwhd lite, du vill ha en men vet inte om det än
HEJJJJJJJJJJ
Jag gjorde som mettis brukar göra så man fick leta på en 37mm ventil (luft tryck var 1007hpa temp 20gc )
sen var det bara att montera in den och slänga upp den i flödesbänken
Jag kanse gjorde fel men jag körde två gånger för att vara säker
Det var en sak till och den rostfria ventilen var tyngre än STD
/// Micke
Hej Micke.
Tråden är fortsatt intressant...men satte du i en 37mm ventil i samma säte som du nyss haft en 35,5mm ventil i så är det väl självklart att flödet inte ökar?
Att jag ("brukar inte") satt i 37mm rfr ventil i min "husvagnsmotor" berodde på att jag ville kona upp originalsätet max i samband med att jag gjorde det vanliga "3-vinklars jobbet"... annars är dessa original DP-toppar, se http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=22008
Min tanke är att det är bättre med en konisk (70gr) sätesring gentemot original (rak) ? att man får lite venturiverkan förbi ventilen...
På 70-talet köpte gärna de som körde VW-cupen i rally både större cylindrar samt toppar med 32/38 (39?)mm ventiler ifrån VAG med 211-nr....
Givetvis fick man inte modifiera, men...;-) -Fanns tydligen som original-tillbehör för dem som ville ha lite mera ork i sin Transporter ?
Faktiskt så fick jag ett par sådana sönderbankade toppar för länge sedan och fräste tills sätena gick att använda igen - det hamnade på 41mm insugventil (nedsvarvade Ford-ventiler..) Den gamla rallymotorn gick faktiskt bra! http://www.youtube.com/watch?v=TM7DVp8asiQ
Men den kanske hade gått likadant med 35,5mm ventiler.....
Jag håller på att fixa ett par enkelports 311-toppar, och jag har noggrannt följt dina flödningar av dessa! Blir 32mm typ3 förgasare, men kammen har jag inte bestämt. Du eller Hans L nämnde "lång duration" och då funderar jag på den W140 jag har liggandes....
Förutom att 1300.a formelVee motorer med enkelport går hyfsat (undrar hur dessa skulle gå med dubbla typ3-förgasare!), så kommer jag ihåg på 70-talet i en artikel i Start & Speed.
En kille ifrån Eskilstuna kör dragracing (competition altered tror jag) med en rensad 59.a typ1:a. Tider på höga 15 sek med en trimmad 1500:a, enkelportstoppar, SPG-vev och Merceders 40 mm förgasare...... 13 tums bakdäck på budget-bygget för lägre utväxling !
Sorry för trådkapning
Det är ok mettis
sätes hålet är 90% av ventilen (31,90)
Om du inte viste det så var merceders fuggen klassad för rally/racing på 70talet i vw motorer
Synns vi i norrköping ????
Jag skall dit den 16
///
Micke, du får ju visa dina nya grejer för att få till ännu finare säten
Det är ok mettis
sätes hålet är 90% av ventilen (31,90)
Om du inte viste det så var merceders fuggen klassad för rally/racing på 70talet i vw motorer
Synns vi i norrköping ????
Jag skall dit den 16
///
Jodå vi ses i mässhallarna.
Det där med "klassad i rally" får du gärna utveckla ifall du är påläst ? (men då lämnar vi ju topic ;-(
Som jag nämnde så hade jag äldre kamrater som kört "VW-Cupen" i rally med de där pilgröna 1302/3:orna. där fick man inget göra.
Men senare på 70-talet körde de i klass rally"special" och där fick man trimma. Det största begränsningen var väl att man inte fick öka slagvolymen, men Solex 40 PII ifrån Porsche 912 använde man, T o m insprut typ Kugelfischer och Marshall förekom....
På 70talet så gick det är köpa trim handlingar från svenska VW vad man fick göra
Man behövde tävlingslicens och tävla med vw
I dessa klass 2 trimning står det inget om att man får använda 37mm insugs ventil
det kan vara klass 5 trimning
lite utdrag från dessa papper
lite mer
/// Micke
Tack för den! (Nu blev jag ju bara ännu mera nyfiken!!)
"Bästa varvtalsområde; 4-6500 r/m " och dubbla tändspolar (!)
Nej, detta är inget jag sett tidigare...och då har jag läst på en del ;-)
Texten om hur man trimmar en VW 1600 för rally fann i någon Bilsport i början på 70-talet.
Har hørt at de hadde en tändspole i reserv, derav 2 tändspolar. Bare å dra kabelen over til den andra vid havari.
Jag tänkte på en sak som står ovan Micke. Du skrev att sätet är 90% av ventilstorleken och att det är 31,9mm. Det är 90% av 35,5, men tog du upp sätet till 33,3mm för 37mm ventilen?
Ja ja det skall testas när datorn är på sin plats
Det har varit lite dåligt med info på ett tag på grund av dator haveri
/// Micke
Nu måste jag också skriva en rad i denna MYCKET intressanta tråd
Varför pratar man ingenting om svarvade ventiler?
Finns mycket att göra där
Nu måste jag också skriva en rad i denna MYCKET intressanta tråd
Varför pratar man ingenting om svarvade ventiler?
Finns mycket att göra där
Vad är du menar
på bilderna är dom avsvarvade
Om det är lättning du menar så brukar dom spricka i toppan av tulipen ( radien )
visa toppar flödar bättre med denna typ av ventil (tulip) när kanalen har lite mindre radie (typ avgas )
/// Micke
Så här är det jag menar, dessa ventiler använde jag mej av under min folkracekarriär med MYCKET gott resultat. dom varvades och fick så mycket stryk man kan tänka sej men aldrig något haveri på grund av dessa. Dom höll även för övervarvning Min bror körde med såna här ventiler i sin 2,0 Ford pintomotor på folkrace och han varvade 8.500-9.000..... inga problem, jag åkte Volvo B20 och låg väl runt 8.000 som mest.
Det var en trimmningsguru som för många härrans år sen provade fram dessa i flödesbänk och han påstod att denna ventil ger närapå samma flöde i en oportad topp som en fullportad topp ger med standard ventil. Sen hyvlade vi även av allt av styrningen som stack in i kanalerna, jo jag vet att det kan innebära problem och förkorta livslängden en hel del, men som sagt vi plågade våra motorer så till den milda grad och väntade bara på den stora smällen men den kom aldrig
Behöver jag säga att det står några pokaler på hyllan
Ps, denna ventil är inte riktigt färdigbearbetad...
Man kan göra så men jag köper beg ventiler för cirka 100kr st som är i titanum
och rostfria för cirka 20krst från usa
Om du räknar vad det kostar att svarva en ventil (maskin/ el / lokalhyra) så blir den jävligt dyr
Om det där med att vinna kan man skryta med
Skandinavisk mästare 2002 SM 2005
Jag tycker att det inte har någon betydelse för man är den man är
sen är det så här oxå att olika toppar (fabrikat ) kräver olika typer av ventiler
Som i volvos stcc motorer som kördes på E85 såg det ut lite annulunda på grund av titanum förbudet och max lyftet var 10,5mm (fri flygande kamaxel )
som lämnade mer än 290hk det sista
Om man har möjliheten att leka med en fabriks satsning skall man ta upp den infon som du kanske förstår så var jag med att lekte med sådana
motorer på fritiden
/// Micke
Jo dyrt blir det garanterat om man ska lämna bort jobbet, detta fixade jag själv=gratis
Olika kanaler jobbar på olika sätt helt klart, men kombinationen jag och brorsan min använde fungerade ypperligt. Det var många som kliade sej i huvudet och funderade hur i h-vete vi hade sånt ryt i motorerna när dom såg bland annat att jag på B20-motorn körde ett tag med en Weber 36/36 visserligen åtgärdad men ändå. Fick naturligtvis några hästar till efter förgasarbyte. Avgassidan är ju också en viktig detalj i det hela och där hade vi också lite egna hyss
Att du har lekt med det mesta förstår jag, det framgår ju direkt i tråden din
Jag håller nu på med en 1500-motor där ett ventilsäte har släppt så jag har just börjat fundera på att gräva ur lite i kanalerna på den. Det är EP-toppar på den så något stort jobb tänker jag inte lägga ner, lite ventiljobb och lite portning ungefär som det du har provat ut blir det förmodligen
Hoppas på en lika intressant fortsättning på dina tester, mycket rolig läsning, och vilket jäkla jobb du gör, all heder från mej
Så här är det jag menar, dessa ventiler använde jag mej av under min folkracekarriär med MYCKET gott resultat. dom varvades och fick så mycket stryk man kan tänka sej men aldrig något haveri på grund av dessa. Dom höll även för övervarvning Min bror körde med såna här ventiler i sin 2,0 Ford pintomotor på folkrace och han varvade 8.500-9.000..... inga problem, jag åkte Volvo B20 och låg väl runt 8.000 som mest.
Det var en trimmningsguru som för många härrans år sen provade fram dessa i flödesbänk och han påstod att denna ventil ger närapå samma flöde i en oportad topp som en fullportad topp ger med standard ventil. Sen hyvlade vi även av allt av styrningen som stack in i kanalerna, jo jag vet att det kan innebära problem och förkorta livslängden en hel del, men som sagt vi plågade våra motorer så till den milda grad och väntade bara på den stora smällen men den kom aldrig
Behöver jag säga att det står några pokaler på hyllan
Ps, denna ventil är inte riktigt färdigbearbetad...
Vi har nog inte riktigt samma uppfattning om vad en fullportad topp är som din trimningsguru. För mig ger en fullportad topp i trakten av 180 hk och så mycket flödar inte en originalkanal ens om du tar bort ventilen.
BTW så syns inte dina bilder.
Ja det där låter jag vara osagt, vi hade då bra ryt i motorerna på den tiden (runt 25 år sen)
Bilderna syns hur bra som helst här i alla fall,,,, är det fler som inte ser dom?
Det står
"The image you are
requesting does not exist
or is no longer availible.
imgur.com"
Känns som en sekretessinställning.
Ja det där låter jag vara osagt, vi hade då bra ryt i motorerna på den tiden (runt 25 år sen)
Bilderna syns hur bra som helst här i alla fall,,,, är det fler som inte ser dom?
Nej de syns inte!
Grejjen med en "how-to-do-it" tråd är väl just att man skall fixa själv, och inte lämna bort eller hyra maskinpark...?
Mkt med ventiler går ju att fila på i t ex en borrmaskin ?
Huvudsaken är att man tipsar, så vederbörande fattar hur det skall se ut - istället för att prova sig fram själv?
-Bara mina 2 cent...
Ja då kör vi dom en gång till då
Grejjen med en "how-to-do-it" tråd är väl just att man skall fixa själv, och inte lämna bort eller hyra maskinpark...?
Mkt med ventiler går ju att fila på i t ex en borrmaskin ?
Huvudsaken är att man tipsar, så vederbörande fattar hur det skall se ut - istället för att prova sig fram själv?-Bara mina 2 cent...
Håller fullständigt med
Ja nu syns bilderna. Personligen tror jag att ett väl utformat säte ger mer än en svarvad ventil men det vore kul att se skillnaden i praktiken.
Man kan ju använda en How-to-tråd till lite av varje. En sak kan vara att lära sig hur saker ska utföras så att man ställa rätt frågor till den man lämnar bort jobbet till om man nu inte av någon anledning har möjlighet att göra det själv. Man kan även förstå varför en del lyckas och andra inte och lära sig av det.
Kul att se bild på era ventiler, Hasse1 !
Men skall man göra sådär (själv!) så är det bara "för att få ut det där sista" ;-)
Jag har en känsla av att i det område där insugningskanalen "går förbi skaftet" i VW-toppar är det lätt(are) att porta...
-men jag är ju ingen topplockstrimmare......
Boxerville » How-to's (guider) » Topplock o trimmning
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.